Gå til innhold

samfunnsengasjerte og smarte damer, hjelp meg :(


Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg er dum, rett og slett... Har aldri vært interessert i verden, samfunnet, nei... Noe annet enn meg selv og mitt. Det svir nå.

 

Har fått spørsmål om å sitte i styret i foreldregruppa i bhg,men må takke nei fordi jeg ikke forstår hva de snakker om.

 

Jeg vet ingen ting om norsk politikk. Vet ikke hvem som er ordfører i den lille kommunen min. Vet ingen ting om samfunnet faktisk!!! Jeg er lost...

 

Hvor bør jeg starte? Vil gjerne ta igjen det tapte og bidra både i bhg og andre arenaer, men må neesten sette meg på "skolebenken" først...

 

Anonymous poster hash: 8789e...945

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Sliter med å delta i diskusjoner siden jeg ikke aner forskjell på høyre/venstre i politikken, vet ikke noe om IS og den situasjonen, kan ingen ting om litteratur, samfunnsøkonomi, geografi...

 

Realisme, kommunisme, monarki, er ord jeg ikke forstår. Forstår ikke janteloven engang.

 

Anonymous poster hash: 8789e...945

Skrevet

Høres ut som om du må på skolebenken, ja. Eller les. Mye...

 

Anonymous poster hash: 4aff1...699

Skrevet

I forhold til din egen kommune, så kan du begynne med kommunens hjemmesider. Her står det foten mye nyttig informasjon om kommunens organisering, hvem som har ansvar for hva, hvem som er ordfører, hvem som sitter i kommunestyret osv.

Du kan lese deg opp på de ulike partiene ved å gå inn på deres hjemmesider.

 

Gå på biblioteket og lån en bok om samfunnsfag, f.eks en bok fra videregående skole pensum. Det samme kan du gjøre om historie - bådenorsk historie og verdenshistorien. Disse bøkene er faktisk ikke så værst lettleste og gir en god bakgrunn.

 

Anonymous poster hash: 64d97...69b

Skrevet

Er det FAU det er snakk om? I såfall kan jeg trøste deg med at man ikke trenger være så smart for å være med der. Det er bare snakk om planlegging ifht juletrefester, sommerfester etc.

 

Anonymous poster hash: 01d06...c99

Skrevet

Hvorfor må du takke nei til å sitte i styret til foreldregruppen? Er det fordi du ikke vet hva et styre er? Eller fordi du ikke vet så mye om samfunnet, politikk, osv? For akkurat det trenger du ikke vite mye om for å sitte i styret :) Uansett så lærer man ved å gjøre det, ingen forventer at du kan alt med en gang du blir med. 

 

Jeg anbefaler deg først og fremst å lese nyheter. Det første jeg gjør hver morgen er å lese nyheter på nett. Det er ikke alt jeg heller kan huske å ha lest om før eller skjønner og da googler jeg det. Google må bli din nye bestevenn. Wikipedia er også veldig greit å bruke. 

 

Så er det bare å sette i gang. Du kan aldri vite alt om alt, men å ha et høvelig oversiktsbilde over norsk politikk og samfunn + det som skjer ellers i verden ser jeg på som et minimum av kunnskap. Det er bare å søke på nettet og lese litt basic om det du lurer på. Trenger ikke lese noe avanserte forskningsartikler for å forstå f.eks situasjonen med IS. Det er bare å lese f.eks oppsummeringssaker på vg eller dagbladet. Aftenposten bruker å skrive gode artikler for de som trenger å vite det grunnleggende. 

 

Når du leser en nyhetssak og kanskje tenker "hvor er Indonesia?", så er det bare å google det. Finn frem til et kart og se hvor det er i verden. Kanskje skumlese på Wikipedia om landet, eller akkurat i dag om byen hvor det foregår terrorangrep nå. Om du ikke husker alt til senere så vet du hvertfall sånn høvelig hvor Indonesia ligger :)

 

Det tar tid å bygge opp kunnskap, det er ingenting som kommer over natten. 



Anonymous poster hash: 49ed4...717
Skrevet

I tillegg til rådene over - begynn å lese avisen. Aftenposten Junior har gode oppsummeringer av viktige nyheter, formidlet på en enkel måte. Det samme har Supernytt.

Skrevet

I forhold til din egen kommune, så kan du begynne med kommunens hjemmesider. Her står det foten mye nyttig informasjon om kommunens organisering, hvem som har ansvar for hva, hvem som er ordfører, hvem som sitter i kommunestyret osv.

Du kan lese deg opp på de ulike partiene ved å gå inn på deres hjemmesider.

 

Gå på biblioteket og lån en bok om samfunnsfag, f.eks en bok fra videregående skole pensum. Det samme kan du gjøre om historie - bådenorsk historie og verdenshistorien. Disse bøkene er faktisk ikke så værst lettleste og gir en god bakgrunn.

 

Anonymous poster hash: 64d97...69b

Tusen takk :)

 

 

 

Anonymous poster hash: 8789e...945

Skrevet

 

Hvorfor må du takke nei til å sitte i styret til foreldregruppen? Er det fordi du ikke vet hva et styre er? Eller fordi du ikke vet så mye om samfunnet, politikk, osv? For akkurat det trenger du ikke vite mye om for å sitte i styret :) Uansett så lærer man ved å gjøre det, ingen forventer at du kan alt med en gang du blir med.

 

Jeg anbefaler deg først og fremst å lese nyheter. Det første jeg gjør hver morgen er å lese nyheter på nett. Det er ikke alt jeg heller kan huske å ha lest om før eller skjønner og da googler jeg det. Google må bli din nye bestevenn. Wikipedia er også veldig greit å bruke.

 

Så er det bare å sette i gang. Du kan aldri vite alt om alt, men å ha et høvelig oversiktsbilde over norsk politikk og samfunn + det som skjer ellers i verden ser jeg på som et minimum av kunnskap. Det er bare å søke på nettet og lese litt basic om det du lurer på. Trenger ikke lese noe avanserte forskningsartikler for å forstå f.eks situasjonen med IS. Det er bare å lese f.eks oppsummeringssaker på vg eller dagbladet. Aftenposten bruker å skrive gode artikler for de som trenger å vite det grunnleggende.

 

Når du leser en nyhetssak og kanskje tenker "hvor er Indonesia?", så er det bare å google det. Finn frem til et kart og se hvor det er i verden. Kanskje skumlese på Wikipedia om landet, eller akkurat i dag om byen hvor det foregår terrorangrep nå. Om du ikke husker alt til senere så vet du hvertfall sånn høvelig hvor Indonesia ligger :)

 

Det tar tid å bygge opp kunnskap, det er ingenting som kommer over natten.

 

Anonymous poster hash: 49ed4...717

Tusen takk :) takker nei pga mye politikk-prat på facebooksiden til barnehagen,og om foreldrene diskuterer dette så diskuteres det nok i foreldregruppa også :(

 

 

 

Anonymous poster hash: 8789e...945

Skrevet

Slå opp alt du lurer på og les hele forklaringen.

 

Det er ikke gjort på en dag eller en uke å fylle de hullene du har, men les en seriøs avis (ikke bare tegneseriene) hver dag, slå opp det du ikke forstår. Få tak i samfunnsfagsbøker og historiebøker for videregående skole og les dem til du forstår innholdet. Hør på politiske programmer, literaturprogrammer og lignende på radio (veldig greit når du kjører bil.

 

Les lokalavisen for stedet du bor. Da får du sansynligvis med deg det viktigste fra det området.



Anonymous poster hash: 0f805...b99

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...