Anonym bruker Skrevet 14. januar 2016 #1 Skrevet 14. januar 2016 Og sier; det er da bare å kutte kalorier og trene mer! Forteller dere også narkomane og alkoholikere at det bare er å slutte å ruse seg? Eller deprimerte at de bare må tenke positivt? Eller folk med angst at de bare må roe seg? Og dere som kritiserer overvektige i folkehelsas navn. Er dere like opptatte av å ivareta den psykiske folkehelsa? Og ser dere forbindelsen av disse to? Anonymous poster hash: 1f4c0...4c3
Anonym bruker Skrevet 14. januar 2016 #2 Skrevet 14. januar 2016 Jeg snakker gjerne om overvekt og fedme ut fra et helseperspektiv. Det å gjøre det er ikke å kritisere overvektige. Det er å snakke om fakta. For det er dessverre fakta at overvekt påfører kroppen belastninger og gir økt risiko for skader og plager og sykdom, ikke bare fedme, men også overvekt. Og ja, jeg er like opptatt av at folks psykiske helse må ivaretas. Og ja, jeg ser selvfølgelig sammenhengen mellom psykisk helse og overvekt hos noen. For de som har ubearbeidede traumer og opplevelser som årsak, så må de få behandling for den biten. Men jeg vet også at det er svært mange overvektige som egentlig ikke er psykisk syk, men hvor psyken likevel virker å gjør vektnedgang. For disse gjelder det som regel at det er fysiske ubalanser i kroppen som gir psykiske symptomer/reaksjoner som vanskeliggjør vekttap og får den det gjelder til å føle at det er psykiske årsaker til at de "aldri greier å gå ned i vekt", eller "alltid går opp igjen". Mange av disse har egentlig en enormt sterk vilje og gjennomføringsevne, og likevel så glipper det for dem igjen, og de føler nederlag enda større, og de får "bekreftet" at det er psykisk og at de ikke eier viljestyrke osv. Sannheten for svært mange overvektige er at problemet ikke er at de ikke har psyke sterk nok til å greie å gå ned i vekt, men de har et kosthold - og slankekur - som opprettholder, eller forsterker, de ubalansene de har i kroppen av næringsstoffer og hormoner, og det er disse ubalansene som får dem til å "feile" stadig vekk. Min erfaring er at når disse ubalansene i kroppen blir balansert, viktige næringsstoffer står i forhold til hverandre og hormoner optimalisert, da ser disse overvektige at de absolutt har psyken som skal til for å endre kosthold og livsstil. Men dessverre så er leger og psykologer altfor dårlig på dette fagfeltet, de ser ikke sammenhengen, de skylder at det "bare" er psyken hos personer som egentlig bare får psykiske symptomer som et tilleggssymptom til fysiologiske ubalanser i kroppen. Mitt inntrykk er at de aller fleste overvektige og de som lider av fedme er i denne gruppen - og de med størst problemer feilbehandles pr. i dag i helsevesenet fordi det ikke er god nok kompetanse blant fagfolk på dette området hverken når det kommer til somatisk eller psykisk praksis. Jeg synes det er synd at personer skal grupperes og rakkes ned på slik det altfor ofte gjøres på forumet og ellers. Dette gjelder overvektige, uføre og andre. Men jeg synes det er minst like synd at man aldri kan ha en saklig diskusjon om temaene uten at noen skal påstå at man kritiserer! Anonymous poster hash: 962c9...fd5
Anonym bruker Skrevet 14. januar 2016 #3 Skrevet 14. januar 2016 Det er lov og hakke løs på overvektige. Det er liksom lov å mene noe om det. Anonymous poster hash: 0d649...a93
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå