Gå til innhold

barn/ungdom, psykolog og taushetsplikt

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hvor mye skal til for at psykologen kan bryte

Taushetsplikten? Min sønn er i vranglås, vi har prøvd 3 forskjellige psykologer men med lite fremgang. Han har ikke tilitt nok til å åpne seg.

Hvor mye skal egentlig til for at en psykolog kan bryte taushetsplikten?

Anonymous poster hash: 4a3ec...850

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hvor mye skal til for at psykologen kan bryte

Taushetsplikten? Min sønn er i vranglås, vi har prøvd 3 forskjellige psykologer men med lite fremgang. Han har ikke tilitt nok til å åpne seg.

Hvor mye skal egentlig til for at en psykolog kan bryte taushetsplikten?

Hvor gammel er han?

Og er det så sikkert at det er psykolog han trenger?

Anonymous poster hash: bdc89...083

Skrevet

Dersom din sønn er over 16 år: Kan kun brytes dersom det er fare for liv og helse.

Anonymous poster hash: fdba3...d81
Skrevet

Han er 13år. Er psykolog han trenger, han sliter med depresjon, men han skjemmes over å få hjelp, vil ikke åpne seg. Vi har prøvd 3 ulike psykologer. Hver gang så sier han det går bedre, trenger ikke hjelp.

HI

Skrevet

Snakke om at en av foreldrene kan være med i samtalene kanskje? I hvert fall som en begynnelse. Samtidig kan det jo hende at en 13-åring ikke trenger en psykolog selv om det er ting som ikke fungerer i livet. Å bruke terapi for å skape endring forutsetter jo at han klarer å ta med seg viktige temaer til psykologen, og det klarer han tydeligvis ikke.

Skrevet

13 år og 3 psykologer ? Når startet han ? En god psykolog vet det tar lang tid å bygge tillit og til at pasienten begynner å åpne seg,opp til 1 år pluss/minus er ikke uvanlig.

Dette burde dere fått vite av psykolog nr 1.

Anonymous poster hash: df4c0...4c7

Skrevet

Dere virker litt fjerne, det tar lang tid å bli trygg på psykologen sin! Han må få bruke tid, har ingenting skjedd etter 6-12 mnd, SÅ kan dere begynne å vurdere ny psykolog.

Anonymous poster hash: b381e...beb

Skrevet

Han har ønsket selv å avslutte etter 2-3 mnd. Han tror det han forteller vil bli gitt til barnevernet, en venn av han har opplevd at tilitten fra det offentlige har blitt svekket så han har skremt min sønn. Han åpnet seg tidligere, men nå har han gått i vranglås. 2 siste gangene har vært nytteløst og timene avsluttet etter par mnd etter ønske fra min sønn i samråd med psykologen.

HI

Skrevet

Han har ønsket selv å avslutte etter 2-3 mnd. Han tror det han forteller vil bli gitt til barnevernet, en venn av han har opplevd at tilitten fra det offentlige har blitt svekket så han har skremt min sønn. Han åpnet seg tidligere, men nå har han gått i vranglås. 2 siste gangene har vært nytteløst og timene avsluttet etter par mnd etter ønske fra min sønn i samråd med psykologen.

HI

Har han problemer med oppmøte eller annet på skolen? Da er det vel dessverre en reell bekymring han har her for at psykologen senere kan bli tvunget til å gi fra seg følsom informasjon og journal på ham, og dermed forståelig at han sliter med å åpne seg.

Anonymous poster hash: fdba3...d81

Skrevet

HI

Men har dere vurdert andre tiltak?

For å bedring fra depresjon er jo ikke alltid avhengig av at man "åpner" seg, har samtaler og trekker fram alt som er trist og leit. I mange tilfeller er det viktigere å fokusere på hva man gjør og hvordan man har det fra dag til dag. Ha gode rutiner på mat, frisk luft, trening, hvile. Hindre ham i å isolere seg, fast døgnrytme, se til at han får nok søvn. Vitaminer. Gode relasjoner, gjøre lystbetonte ting med venner.

Anonymous poster hash: bdc89...083

Skrevet

Jeg er barne- og ungdomspsylolog, men jeg er usikker på om jeg helt forstår spørsmålet. Taushetsplikt ovenfor dere som foreldre, eller barnevernet?

Jeg har jobbet med mange ungdommer som er blitt "tvunget" inn av foreldre. Min erfaring er at hvis jeg og ungdommen ikke klarer å finne noe han vil jobbe med så er det nytteløst. Og mange sier det går bedre for å slippe unna. Noen ungdommer synes de har utlevert seg for mye og trekker seg av den grunn.

Spørsmålet mitt er derfor - ønsker han å gå til psykolog? Terapi er ikke noe magi. Pasienten må ville det selv også. Ikke alltid og hele tiden, men mesteparten av tiden.

Anonymous poster hash: 2408a...2e7

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...