Anonym bruker Skrevet 13. januar 2016 #1 Skrevet 13. januar 2016 Jenta mi sin klassevenninne gjør dette. En gang hun var med hjem hit hadde hun bæsjet i trusa, og latet som ingenting. Vi måtte vaske sofa og stoltrekk fordi det stinket! Flere ganger har jeg sett og luktet at hun har tisset seg ut, men hun nekter på det og går rundt og later som ingenting. Det er ikke som at hun ikke rekker på do, hun bare gjør fra seg der hun står/sitter. Jeg synes dette er ekkelt, og det resulterer i at jeg helst ikke vil ha besøk av henne. Ellers virker hun normalt oppegående, kanskje litt slow. Lillebroren hennes har ikke det problemet, så jeg tror ikke det har noe med hjemmesituasjonen å gjøre. Hvor normalt er dette? Hun går trossalt i 3. klasse, og jeg håper bare at hun ikke blir mobbet, for unger legger jo merke til det etterhvert.... Anonymous poster hash: 5274c...89b
Anonym bruker Skrevet 13. januar 2016 #2 Skrevet 13. januar 2016 OMG, det hadde jeg slitt med å takle. Men jeg kunne funnet på å sagt til henne, under to øyne, at dette er hun for stor for, at jeg liker å ha henne på besøk, men at slikt går ikke an. Anonymous poster hash: 35760...ce8
Anonym bruker Skrevet 13. januar 2016 #3 Skrevet 13. januar 2016 Har en på 13 som gjør det samme... Han har diagnoser da, men ikke sikkert alle vet det, ser det jo ikke på han. Nå skal det sies at jeg sender ikke han på besøk til folk som ikke vet om han og hvordan de kan unngå at han gjør i buksa. Noe som gjør at siden han sluttet med bleier har det sosiale livet blitt svært begrenset... Snakk med foreldrene, de er nok helt sikker klar over problemet, men ikke sikkert de tenker over at hun ødelegger møblene deres. Anonymous poster hash: dbbbf...20e
Anonym bruker Skrevet 13. januar 2016 #4 Skrevet 13. januar 2016 OMG, det hadde jeg slitt med å takle. Men jeg kunne funnet på å sagt til henne, under to øyne, at dette er hun for stor for, at jeg liker å ha henne på besøk, men at slikt går ikke an. Anonymous poster hash: 35760...ce8 Lillebroren hennes leker med sønnen min, og vi bor ikke så langt unna de. Derfor har jeg pratet med foreldrene, og prøvd å spørre om det er noe spesielt som gjør det. De sier at hun ikke har noen diagnoser, at hun bare har hatt urinveisinfeksjon. Men hun har vel ikke det til enhver tid? Dette har pågått siden jeg ble kjent med de i 1. klasse. Jeg har hørt mora snakke til dattra når hun tisser seg ut, både på en streng måte og på en myk måte. Det hjelper ikke. Anonymous poster hash: 5274c...89b
Anonym bruker Skrevet 13. januar 2016 #5 Skrevet 13. januar 2016 Har en på 13 som gjør det samme... Han har diagnoser da, men ikke sikkert alle vet det, ser det jo ikke på han. Nå skal det sies at jeg sender ikke han på besøk til folk som ikke vet om han og hvordan de kan unngå at han gjør i buksa. Noe som gjør at siden han sluttet med bleier har det sosiale livet blitt svært begrenset... Snakk med foreldrene, de er nok helt sikker klar over problemet, men ikke sikkert de tenker over at hun ødelegger møblene deres. Anonymous poster hash: dbbbf...20e Kan jeg spørre hvilke diagnoser han har? For det kan jo være at denne jenta burde vært utredet? Det vises jo ikke noe på henne som sagt. Hun er litt sosialt "slow", og har dårlig koordinasjon, er klumsete på en måte. Anonymous poster hash: 5274c...89b
Gjest Antarctica Skrevet 13. januar 2016 #6 Skrevet 13. januar 2016 Her trengs det en snakk med foreldrene... Jenta må jo utredes.
Anonym bruker Skrevet 13. januar 2016 #7 Skrevet 13. januar 2016 Her trengs det en snakk med foreldrene... Jenta må jo utredes. Går det an å sende en anonym bekymring via skole feks? Jeg vil nødig være den som sier det til dem.. Anonymous poster hash: 5274c...89b
Anonym bruker Skrevet 14. januar 2016 #8 Skrevet 14. januar 2016 Noen flere tanker? Anonymous poster hash: 5274c...89b
MammaTilNick Skrevet 14. januar 2016 #9 Skrevet 14. januar 2016 Oi, dette barnet hadde ikke fått vært i mine møbler 😧 de må nesten la henne få bruke bleie om hun ikke forstår toalettbruk.
Anonym bruker Skrevet 14. januar 2016 #10 Skrevet 14. januar 2016 Vi har en liten venninne (fyller 8 år til våren),som sliter med det samme bare at her blir jenta utredet og må bruke bleier til dette ordner seg (hun kan skifte selv). Det er da selvsagt at et så stort barn må sjekkes og tas forhåndsregler på?! Og så klart at andre, både store og små, merker lukt. Stakkars liten som har så tiltaksløse foreldre. Anonymous poster hash: ea8e4...ece
Anonym bruker Skrevet 14. januar 2016 #11 Skrevet 14. januar 2016 Hvis foreldrene vet om problemet og ikke gjør noe med det, så ville jeg faktisk kontaktet barnevernet. Dette må påvirke jenta sosialt, og det er foreldrenes ansvar å ta tak i. Anonymous poster hash: 1c221...1a1
Anonym bruker Skrevet 14. januar 2016 #12 Skrevet 14. januar 2016 Har en på 13 som gjør det samme... Han har diagnoser da, men ikke sikkert alle vet det, ser det jo ikke på han. Nå skal det sies at jeg sender ikke han på besøk til folk som ikke vet om han og hvordan de kan unngå at han gjør i buksa. Noe som gjør at siden han sluttet med bleier har det sosiale livet blitt svært begrenset... Snakk med foreldrene, de er nok helt sikker klar over problemet, men ikke sikkert de tenker over at hun ødelegger møblene deres. Anonymous poster hash: dbbbf...20e Men da må han vel få lov å bruke bleie? Anonymous poster hash: 6b12c...9e8
Blondzilla Skrevet 14. januar 2016 #13 Skrevet 14. januar 2016 Datteren til en kollega av meg gjør også i buksa, nesten på daglig basis. Hun bæsjer på seg, ikke hørt noe om at hun tisser seg ut. Hun er 7 år og ellers en svært oppegående jente. De har hatt henne til utredning på sykehus, men de finner ikke noe fysisk galt med henne. Moren er helt fortvilet. Denne jenta dere kjennes bør utredes, for det kan jo være en fysisk grunn til det, selvom det høres tvilsomt ut ettersom det gjelder både tiss og bæsj.
Anonym bruker Skrevet 14. januar 2016 #14 Skrevet 14. januar 2016 Hadde kanskje tatt kontakt med barnevernet. Selv om bror ikke gjør det samme så kan det være noe negativt som skjer på hjemmefronten. Jeg tenker desverre overgrep da jeg har hørt om tilfeller hvor det kan være en bieffekt.. Håper ikke at det er tilfellet da Anonymous poster hash: e79b8...702
Anonym bruker Skrevet 14. januar 2016 #15 Skrevet 14. januar 2016 Har det samme problemet med jenta mi på 6. Har diagnose vært på utredning, går på medisiner som forsatt prøves ut. Ble anmeldt til barnevernet av bhg. Saken henlagt da de ser dette er medisinsk. Prat med foreldrene! Anonymous poster hash: 9511e...5d0
Anonym bruker Skrevet 14. januar 2016 #16 Skrevet 14. januar 2016 Jeg tror ikke det er like ofte at hun bæsjer seg ut da, ikke hver dag liksom. Kan det være at de har en diagnose, men ikke vil si det til noen? Hadde vel vært enklere for alle å være åpen..? De har visst vært til legen med det, rart legen ikke undersøker nærmere isåfall? Anonymous poster hash: 5274c...89b
Anonym bruker Skrevet 14. januar 2016 #17 Skrevet 14. januar 2016 Her i huset har vi et 10 år gammelt barn som bæsjer på seg daglig. Han har ingen diagnose utenom at han er konstant forstoppelse. Han har dog vært inn og ut av sykehus i mange år, og har nå fått noe som hjelper han. Men kutter han det ut en dag, så har han uhell den dagen. Men noe vi ikke viste før etter mange år, er at barn som har slike problemer mister evnen til å kjenne at de har hatt uhell. Derfor går de rundt som om ingenting har skjedd. Vår gutt har dessverre fått mye kjeft for at han ikke skiftet på seg etter uhell.. hadde vi bare visst at han har mistet den evnen, så hadde vi sluppet mye frustrasjon og negativitet. Kanskje dette gjelder for dette barnet også. Men foreldrene burde jo så absolutt kontakte lege. Og bleie har vært helt uaktuelt for vår sønn. Det lukter og han må skifte uansett om det er bleie eller truse. Men en bleie hadde syntes veldig godt på vår syltynne gutt, så det hadde knekt han helt. Anonymous poster hash: 8f6dc...806
Anonym bruker Skrevet 14. januar 2016 #18 Skrevet 14. januar 2016 Her i huset har vi et 10 år gammelt barn som bæsjer på seg daglig. Han har ingen diagnose utenom at han er konstant forstoppelse. Han har dog vært inn og ut av sykehus i mange år, og har nå fått noe som hjelper han. Men kutter han det ut en dag, så har han uhell den dagen. Men noe vi ikke viste før etter mange år, er at barn som har slike problemer mister evnen til å kjenne at de har hatt uhell. Derfor går de rundt som om ingenting har skjedd. Vår gutt har dessverre fått mye kjeft for at han ikke skiftet på seg etter uhell.. hadde vi bare visst at han har mistet den evnen, så hadde vi sluppet mye frustrasjon og negativitet. Kanskje dette gjelder for dette barnet også. Men foreldrene burde jo så absolutt kontakte lege. Og bleie har vært helt uaktuelt for vår sønn. Det lukter og han må skifte uansett om det er bleie eller truse. Men en bleie hadde syntes veldig godt på vår syltynne gutt, så det hadde knekt han helt. Anonymous poster hash: 8f6dc...806 Hmm. Skjønner. Men hvis dere da spør han "kanskje du skal skifte klær? Må du på do?" Eller lignende, hva sier han da? For denne jenta skjuler det, og nekter å innrømme det når jeg diskret prøver å påpeke det. Sa hun kunne få låne klær, men trengte ikke det mente hun. Tror nok hun har fått mye kjeft for dette opp igjennom dessverre. Noe jeg også kan forstå. Det må være frustrerende. Hun nekter også når mora spør, har sett det selv. Forstoppelse ja, men hvordan fører det til at man bæsjer seg ut? Jeg har opplevd det selv, da er jo avføringen blitt så hard at det er smertefullt og umulig å ikke merke det. Anonymous poster hash: 5274c...89b
Anonym bruker Skrevet 14. januar 2016 #19 Skrevet 14. januar 2016 Les om enkoprese og enurese. Psykiske lidelser. Ikke så uvanlig, og som regel ikke et resultat av overgrep Anonymous poster hash: 070aa...895
Anonym bruker Skrevet 14. januar 2016 #20 Skrevet 14. januar 2016 Ps, fornektelse av problemet er klassisk ved enkoprese og enurese. Anonymous poster hash: 070aa...895
Anonym bruker Skrevet 14. januar 2016 #21 Skrevet 14. januar 2016 Har en på 13 som gjør det samme... Han har diagnoser da, men ikke sikkert alle vet det, ser det jo ikke på han. Nå skal det sies at jeg sender ikke han på besøk til folk som ikke vet om han og hvordan de kan unngå at han gjør i buksa. Noe som gjør at siden han sluttet med bleier har det sosiale livet blitt svært begrenset... Snakk med foreldrene, de er nok helt sikker klar over problemet, men ikke sikkert de tenker over at hun ødelegger møblene deres. Anonymous poster hash: dbbbf...20e Men da må han vel få lov å bruke bleie? Anonymous poster hash: 6b12c...9e8 Får du bleie på din 13 år gamle gutt?? Er noen år siden det var totalt uaktuelt å bruke bleie, hadde ikke kommet til å få han ut av huset engang dersom han måtte hatt det på. Hadde også kommet til å ødelagt selvtillit og selvfølelsen totalt! Dette er noe som plager han, og vi må hjelpe han å huske å gå på do for at han skal komme seg dit. Han heller kjenner ikke om han har uhell og blir overasket dersom det skjer. Nå er det heldigvis ikke ofte han har uhell, vi har gode rutiner og jeg ser på han om det er noe på gang... Det krever mye av oss rundt, både hjemme og på skolen, men bedre det enn 13 år og gå med bleier altså! Anonymous poster hash: dbbbf...20e
Anonym bruker Skrevet 14. januar 2016 #22 Skrevet 14. januar 2016 Man kan gi en bekymringsmelding til helsesøster. Dette er jo vansker, stakkars lille jente. Hun må selvsagt få hjelp og utredning. Anonymous poster hash: c1f40...40f
Anonym bruker Skrevet 14. januar 2016 #23 Skrevet 14. januar 2016 Her i huset har vi et 10 år gammelt barn som bæsjer på seg daglig. Han har ingen diagnose utenom at han er konstant forstoppelse. Han har dog vært inn og ut av sykehus i mange år, og har nå fått noe som hjelper han. Men kutter han det ut en dag, så har han uhell den dagen. Men noe vi ikke viste før etter mange år, er at barn som har slike problemer mister evnen til å kjenne at de har hatt uhell. Derfor går de rundt som om ingenting har skjedd. Vår gutt har dessverre fått mye kjeft for at han ikke skiftet på seg etter uhell.. hadde vi bare visst at han har mistet den evnen, så hadde vi sluppet mye frustrasjon og negativitet. Kanskje dette gjelder for dette barnet også. Men foreldrene burde jo så absolutt kontakte lege. Og bleie har vært helt uaktuelt for vår sønn. Det lukter og han må skifte uansett om det er bleie eller truse. Men en bleie hadde syntes veldig godt på vår syltynne gutt, så det hadde knekt han helt. Anonymous poster hash: 8f6dc...806 Hmm. Skjønner.Men hvis dere da spør han "kanskje du skal skifte klær? Må du på do?" Eller lignende, hva sier han da? For denne jenta skjuler det, og nekter å innrømme det når jeg diskret prøver å påpeke det. Sa hun kunne få låne klær, men trengte ikke det mente hun. Tror nok hun har fått mye kjeft for dette opp igjennom dessverre. Noe jeg også kan forstå. Det må være frustrerende. Hun nekter også når mora spør, har sett det selv. Forstoppelse ja, men hvordan fører det til at man bæsjer seg ut? Jeg har opplevd det selv, da er jo avføringen blitt så hard at det er smertefullt og umulig å ikke merke det. Anonymous poster hash: 5274c...89b Han har ofte stilt seg helt uforstående til det når vi har sagt han må skifte. Han vet jo ikke selv at han har hatt uhell. Han har meget utvidet endetarm pga konstant forstoppelse, men avføringen som ligger over "proppen" er ikke hard, så den siver forbi og forårsaker uhell. Dette er helt forferdelig egentlig, og har plaget han mye. Han er livredd noen skal få greie på det. Jeg har snakket med foreldrene til vennene hans, uten at han vet det. Så kan de på en diskré måte hjelpe han om han har hatt uhell. Skolen og slike ting har jo også selvsagt blitt informert. Anonymous poster hash: 8f6dc...806
Anonym bruker Skrevet 14. januar 2016 #24 Skrevet 14. januar 2016 Min datter hadde dette problemet til godt inn i 2 klasse. Vi var til leger og ppt. Inn og ut av sykehus og utallige tester og prøver. Resultatet ble ingen diagnose men heller en konklusjon om at jenta ikke gadd å gå på do fordi hun ikke hadde tid, ikke ville spørre og at "uhell" var blitt normalisert for henne via trøst og forklaringer "det går så bra. Alle har uhell, kom så skifter vi" Til slutt var det hardt mot hardt som hjalp Jeg viste henne hvordan bæsj og tiss var synlig bak på buksa (hun trodde ingen kunne se det) jeg nektet å vaske bæsjetruser. (De gikk i søppla) hun ble forklart at når barn var snart 8 år hadde ikke "alle" uhell lengre. Ingenting ble brølt eller skjennet, bare rolig forklart. Det trenger ikke være en diagnose. Anonymous poster hash: ec096...cb7
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå