Gå til innhold

Hadde dere tatt opp billån?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Bilen vår er kaputt. Den er gammel og egentlig ikke verd å fikse. Koster mer i reparasjon enn den er verd.

Vi har samlet inntekt på 810800. Har ca 30000 igjen etter regninger er betalt. Da er ikke mat tatt med.

Akkurat nå har vi ikke så mye i egenkapital til ny bil. Har 50000. Mannen vil ha en nyere bil. Gjerne en s max.

Jeg kjenner jeg er litt redd for å ta opp lån.

Har 2.7 i boliglån.

Hvor mye hadde dere turt å ta opp i lån?

Anonymous poster hash: a5a37...fe7

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg tok opp 160 000 i billån. Jeg kan ikke skjønne at dere ikke skal kunne ta opp billån når dere har 30 000 igjen i måneden

Anonymous poster hash: 339d4...ca4
Skrevet

Hvor mange er dere?

Anonymous poster hash: 1face...579

Skrevet

Hvor mange er dere?

Anonymous poster hash: 1face...579

To voksne og tre barn.

Jeg er nok litt redd for lån. En av grunnene er at vi ikke har så stor buffer akkurat nå. Hadde en stor utgift på huset som vi måtte ordne. Og da gikk nesten hele bufferen. Og hvis vi kjøper bil går resten 😰

Skrevet

Opp

Skrevet

Vi har mindre totalinntekt enn dere, og mindre igjen etter regninger. Vi har litt mindre i lån.

Vi pleier heller ikke å ta opp lån til bil. Har gjerne kjøpt bil til 120 000,-.

Men den siste bilen ble så utrolig dyr at vi ble lei. Måtte fikse noe hele tiden. Så vi bestemte oss for å kjøpe helt nytt. Men så fant jeg en som var 2 år, kjørt lite og hadde alt av utstyr så vi kjøpte den. Hadde 35% egenkapital, så fikk vi litt bedre rente og tok opp lån på resten. Bilen kostet 330 000.

Har ikke angret et sekund 😊

Skrevet

Bil er som oftest et økonomisk tapsprosjekt... Derfor tenker jeg at det er lurt å ha høy terskel for å ta opp billån. Hvorfor ikke kjøpe en midlertidig eldre bil igjen (ikke så utslitt som den dere har), også sparer dere mer egenkapital en periode?

Skrevet

Bil er ofte et nødvendig onde. Så trenger dere bil hadde jeg tatt opp et lån med den inntekten der. Men jeg hadde ikke kjøpt helt ny. Hadde kjøpt en som er 2 år gammel.

Kjøpe en ny midlertidig bil blir vel bare dyrt. Dyrt å bytte biler hele tiden. Så kjøp heller en som varer en stund, om ikke trenger verksted hele tiden.

Alternativet er jo leasing. Men det har jo også sine ulemper. Men også positive sider. Dere har jo nok ek til leasing.

Har selv en bil som lyser titt og ofte. Drittlei lei! 😬

Anonymous poster hash: 2ded3...c95

Skrevet

Ja det er det da at billån er det man taper mest på. Dyrt å kjøpe. Men taper fort verdi.

Tror jeg skal ordne time med banken å ta det derfra. De kan sikkert hjelpe oss med å finne ut hvor mye vi tåler å låne.

Takk for svar. Hi

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...