Anonym bruker Skrevet 13. januar 2016 #1 Skrevet 13. januar 2016 Sikkert et dumt spørsmål, men når det gjelder koking av smokker og flasker osv når man ikke bruker sterilisator: - Vasker man først bort evt melkerester etc, og så putter det opp i en kaserolle med kokende vann? - Skal det kokes lenge eller blir evt bakterier drept med en gang? - Dersom det går en stund mellom hver bruk, må det kokes på nytt da, eller er det sterilt så lenge det er kokt en gang og ikke rørt etterpå? Anonymous poster hash: cc5f4...deb
Anonym bruker Skrevet 13. januar 2016 #2 Skrevet 13. januar 2016 Først skal alt skylles i kaldt vann, helst før melkerestene tørker inn. Så skal det kokes i en kjele, alle delene må være demontert så vannet kommer til i alle sprekker. Kokes 5-10 minutter. Sett på klokka! Har gått fra den kjelen mange ganger i ammetåka. Jeg plukket ut delene etterpå med en pølseklype (som jeg hadde kokt tidligere og bare brukte til dette). Lot de renne av på et helt rent kjøkkenhåndkle. Jeg tror det bør oppbevares i lukket pose hvis det skal holde seg sterilt lenge, dvs mer enn 1-2 dager. Pass på at du ikke tar på delene direkte med hendene. Anonymous poster hash: f242e...768
Anonym bruker Skrevet 13. januar 2016 #3 Skrevet 13. januar 2016 Først skal alt skylles i kaldt vann, helst før melkerestene tørker inn. Så skal det kokes i en kjele, alle delene må være demontert så vannet kommer til i alle sprekker. Kokes 5-10 minutter. Sett på klokka! Har gått fra den kjelen mange ganger i ammetåka. Jeg plukket ut delene etterpå med en pølseklype (som jeg hadde kokt tidligere og bare brukte til dette). Lot de renne av på et helt rent kjøkkenhåndkle. Jeg tror det bør oppbevares i lukket pose hvis det skal holde seg sterilt lenge, dvs mer enn 1-2 dager. Pass på at du ikke tar på delene direkte med hendene. Anonymous poster hash: f242e...768 Tusen takk for svar! Hilsen vordende førstegangsmamma HI Anonymous poster hash: cc5f4...deb
anonomous Skrevet 13. januar 2016 #4 Skrevet 13. januar 2016 Det går helt fint å ta på delene med hendene så lenge du har rene hender ellers vasker du flaskene og smukkene med zalo og skyller, deretter koker du i kjele evt i sterilisator. Sett delene på et kjøkkenhåndkle til de tørker, så kan du sette alt i kjøkkenskap eller lignende. Som regel bruker du alle flaskene i løpet av en dag (med.mindre du har 20 flasker) og da er de steriliseret til neste gang du bruker og koker de.
anonomous Skrevet 13. januar 2016 #5 Skrevet 13. januar 2016 Har forresten brukt usterilisert gaffel til å plukke opp delene med. Det er melkerestene som skal kokes bort for det er de som har bakterier i seg. Å bruke pølseklype eller gaffel som ikke et sterilisert går helt fint for det er som regel ingen farlige bakterier på de så lenge de er vasket i oppvaskmaskin og ikke er brukt..
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå