Anonym bruker Skrevet 13. januar 2016 #1 Skrevet 13. januar 2016 14-åringen min er tatt for tyveri. Han stjal en iste i skoletiden på butikken i nærheten av skolen. Eieren tok han på fersken. Fulgte han tilbake til skolen og snakket med rektor. Han valgte å ikke anmelde forholdet. Fikk brev fra skolen i dag om tyveriet og at de kontakter politiet for forebyggende arbeid. Hva vil skje nå? Anonymous poster hash: 89d25...6c0
Babykilo Skrevet 13. januar 2016 #2 Skrevet 13. januar 2016 Da kommer det antagelig uniformerte betjenter for å ha en samtale med gutten med dere tilstede siden han er under 18. Denne samtalen vil være ganske ubehagelig og alvorlig, noe som forhåpentligvis har en preventiv effekt. Hvis jeg var dere ville jeg foreslått en eller annen form for 'samfunsstraff', som feks å måtte jobbe x antall timer hos kjøpmannen med å rydde bort varer eller lignende.
Anonym bruker Skrevet 13. januar 2016 #3 Skrevet 13. januar 2016 Uff, husker jeg stjal en sjokolade da jeg var 14... Butikken anmeldte det og ringte mine foreldre. Sååååå flau og redd jeg var! Noen dager/uker senere kom det brev fra politiet hvor jeg sammen med mine foreldre ble innkalt til avhør på politistasjonen. Det var nok det mest skremmende jeg har opplevd noen gang, og skal love deg jeg aldri mer tok en eneste ting som ikke var min! Saken ble jo henlagt pga at jeg var under kriminell lavalder, og det ble heller ikke noe utredning av barnevernet eller lignende. Dette er jo 20 år siden, mulig de gjør det annerledes nå, men at sånt blir tatt alvorlig er jo så innmari bra! Anonymous poster hash: 4dacc...c31
Tyra79 Skrevet 13. januar 2016 #4 Skrevet 13. januar 2016 Politiet kommer nok ikke til å gjøre så mye, juridisk er det ingen bekymring. Som forelder ville jeg tatt kontakt med butikken han stjal i, og avtalt at han skulle kommet ned (sammen med en forelder) og beklaget seg personlig til butikksjef. Dersom butikksjef hadde hatt behov for noe forefallende arbeid som plukke søppel eller fylle på varer el, kunne han gjort dette gratis for å gjøre opp for seg. Slik at "tyven" hadde fått kjenne på konsekvensene.
Anonym bruker Skrevet 13. januar 2016 #5 Skrevet 13. januar 2016 Jeg og ei venninne stjal en pakke kjeks i den alderen, og ble tatt. Det skjedde ikke noe annet enn at vi måtte gå til kassa og betale for oss, foran alle kundene De tok telefonnr til foreldrene våre, men ringte aldri. Men du verden så redd jeg var. Har aldri stjålet noe etter det! Så det er som regel nok med litt advarsler vil jeg tro. Anonymous poster hash: 92a91...4cd
Anonym bruker Skrevet 13. januar 2016 #6 Skrevet 13. januar 2016 14-åringen min er tatt for tyveri. Han stjal en iste i skoletiden på butikken i nærheten av skolen. Eieren tok han på fersken. Fulgte han tilbake til skolen og snakket med rektor. Han valgte å ikke anmelde forholdet. Fikk brev fra skolen i dag om tyveriet og at de kontakter politiet for forebyggende arbeid. Hva vil skje nå? Anonymous poster hash: 89d25...6c0 Det som jeg håper kommer til å skje er at dere tar en alvorlig samtale med han allerede nå. Anonymous poster hash: acabc...b35
Anonym bruker Skrevet 13. januar 2016 #7 Skrevet 13. januar 2016 Samme skjedde meg, bare at jeg hadde rukket å bli "proff", og hadde stjålet i lange tider før jeg ble tatt. Ble hentet av politiet, fulgt rundt i butikkene for å levere tilbake tyvgodset, ble anmeldt, så ble jeg kjørt til barnevernsvakten før de kjørte meg hjem. Fikk ingen konsekvenser fordi jeg var under den kriminelle lavalder. Har ikke stjålet noe etter det, men det kan jo være fordi jeg er jente. Anonymous poster hash: 9830a...3d7
Anonym bruker Skrevet 13. januar 2016 #8 Skrevet 13. januar 2016 Vi har selvsagt snakket med han om dette. Han virker lei seg og det virker som han forstår alvoret. Han har ingen forklaring på hvorfor han stjal. Han har bankkort som det var mye penger på. De var to gutter fra klassen som da stjal hver sin ting. Han andre stakk av da kjøpmannen tok dem. Men de fant han jo på skolen da sønnen min ble fulgt dit. Huff, jeg er jo så redd for barnevernet etter alt jeg har lest her inne 😢 hi Anonymous poster hash: 89d25...6c0
Anonym bruker Skrevet 13. januar 2016 #9 Skrevet 13. januar 2016 Uæhhhhh! Husker jeg stjal en sånn "pudderpute" på hm i karl Johan,av en dame i sivil. Ble fulgt etter nedover karl Johan, stoppet på Narvesen for å kjøpe meg en tyggis. Utenfor Narvesen ble jeg tatt. Måtte gå ved siden av hun oppover karl Johan inn i butikken-deretter til kontoret. Der måtte jrg vente til politiet kom. Døds kult å gå ut av butikken med 2 politifolk, deretter inn i politibilen. Ble kjørt til barnevernsvakta på Grønland. Hvis ikke jeg fortalte det hjemme,skulle de ringe. Jeg fortalte det. Måtte i et sånt møte (husker ikke hva det heter) og måtte betale 1000kr til hm. Fy fader,jeg har aldri gjort det siden. Dritten kostet 16.50 eller noe. Dette var min første gang eller noe,flere av vennene mine hadde stjålet "store" ting som hårfarge etc. Huff... Anonymous poster hash: e4139...0e1
Anonym bruker Skrevet 13. januar 2016 #10 Skrevet 13. januar 2016 Samme skjedde meg, bare at jeg hadde rukket å bli "proff", og hadde stjålet i lange tider før jeg ble tatt. Ble hentet av politiet, fulgt rundt i butikkene for å levere tilbake tyvgodset, ble anmeldt, så ble jeg kjørt til barnevernsvakten før de kjørte meg hjem. Fikk ingen konsekvenser fordi jeg var under den kriminelle lavalder. Har ikke stjålet noe etter det, men det kan jo være fordi jeg er jente. Anonymous poster hash: 9830a...3d7 Du har ikke stjålet mer fordi du er jente? Hæ? Anonymous poster hash: 5217f...115
Anonym bruker Skrevet 13. januar 2016 #11 Skrevet 13. januar 2016 Dytt Anonymous poster hash: 89d25...6c0
Anonym bruker Skrevet 13. januar 2016 #12 Skrevet 13. januar 2016 Samme skjedde meg, bare at jeg hadde rukket å bli "proff", og hadde stjålet i lange tider før jeg ble tatt. Ble hentet av politiet, fulgt rundt i butikkene for å levere tilbake tyvgodset, ble anmeldt, så ble jeg kjørt til barnevernsvakten før de kjørte meg hjem. Fikk ingen konsekvenser fordi jeg var under den kriminelle lavalder. Har ikke stjålet noe etter det, men det kan jo være fordi jeg er jente. Anonymous poster hash: 9830a...3d7 Du har ikke stjålet mer fordi du er jente? Hæ? Anonymous poster hash: 5217f...115 Shit! Kjipt for meg som har 3 gutter da 😱😱 Anonymous poster hash: 04548...967
Anonym bruker Skrevet 13. januar 2016 #13 Skrevet 13. januar 2016 Stjal litt klær en gang da jeg var 13. Gjorde det aldri mer. Ble utvist fra hele senteret og måtte gjøre diverse arbeid for å tjene litt penger..Også betale det til butikken. Så jeg fikk noen konsekvenser av det. Men hadde ikke begynt på ungdomsskolen en gang da, så poliitet ble ikke kontaktet så vidt jeg vet. Men fått greie på at dette står på vandelsattesten min.. Anonymous poster hash: 5371d...e0c
Anonym bruker Skrevet 13. januar 2016 #14 Skrevet 13. januar 2016 Jeg var 13 år og kommer aldri til å glemme den ene gangen jeg stjal! "Alle" de andre gjorde det og det var veldig forventet at jeg også selvfølgelig stjal noe. Så jeg gikk inn og tok en cola, det lyste sikkert av meg, for jeg ble fersket med en gang! De ringte foreldrene mine og de kom og hentet meg. Butikken valgte å ikke anmelde meg da Den opplevelsen sitter fremdeles fast i meg, og jeg har aldri tenkt på å stjele en eneste liten ting siden! Så jeg lærte hvert fall Anonymous poster hash: aaf5f...035
Anonym bruker Skrevet 13. januar 2016 #15 Skrevet 13. januar 2016 Hva med alle dere som aldri har blitt tatt? Stjeler dere fremdeles, eller har dere "rett og slett" bare tatt til fornuft? Anonymous poster hash: 005fb...b12
Anonym bruker Skrevet 14. januar 2016 #16 Skrevet 14. januar 2016 Hva med alle dere som aldri har blitt tatt? Stjeler dere fremdeles, eller har dere "rett og slett" bare tatt til fornuft? Anonymous poster hash: 005fb...b12 Tok til fornuft, heldigvis. Anonymous poster hash: 0aff1...9f0
Anonym bruker Skrevet 14. januar 2016 #17 Skrevet 14. januar 2016 Blir barnevernet koblet inn? Siden skolen sender brev til forebyggende i politiet. hi Anonymous poster hash: 89d25...6c0
Anonym bruker Skrevet 14. januar 2016 #18 Skrevet 14. januar 2016 Søster ble tatt. Ikke noe BV involvert. Tror du kan slappe av. Dette skjer med barn i alle familier. (Ikke alle barn hvis du tror jeg mente det) Det kan være gruppepress, for å tøffe seg etc. Hvis BV kobles inn må det vel sendes en bekymringsmelding. Skulle BV kobles inn i alle butikktyveri saker måtte de ha bemannet opp ganske mye. Jeg ville gjort som en foreslo, selv ta initiativ til "samfunnstjeneste" la gutten jobbe gratis for butikken noen lørdager. Jeg hadde blitt rasende om mitt barn hadde gjort dette og virkelig gjort det hett rundt han en tid. Men slapp av, dere havner ikke under BV med mindre det er andre forhold i deres familie det er grunnlag for å sende bekymringsmelding for. Anonymous poster hash: cebbb...5b4
Iiiiik Skrevet 14. januar 2016 #19 Skrevet 14. januar 2016 De fleste politikamre har i sine rutiner at det skal vurderes bekymringsmelding til barneverntjenesten når de kommer i kontakt med barn og ungdom. Hvis det er sånn at forebyggende enhet ved deres politikammer følger opp meldingen fra skolen, vil de være opptatt av hvorvidt dere tar dette på alvor. Bondeanger og krokodilletårer har de sett mange ganger før, det er viktig at dere foreldre også synliggjør at dette følger dere opp. Synes derfor rådet om å oppsøke butikken selv er godt, få gutten til å be om unnskyldning og tilby dere at han kan gjøre opp for seg med noen timers arbeid.
Anonym bruker Skrevet 14. januar 2016 #20 Skrevet 14. januar 2016 Jeg stjal øl på ungdomsskolen. Holdt på ganske lenge og før vi ble tatt. Vi fylte sekken med øl å gikk ut. Men en dag ble vi fersket, det var så pinlig! Egentlig ikke jeg som ble tatt, men venninna mi siden det var hennes "tur". Jeg fulgte solidarisk med inn på kontoret til sjefen. Vi holdt på å dø av skam. Han ringte foreldrene våre, men anmeldte heldigvis ikke. Men foreldrene våre arrangerte et møte hvor vi måtte møtes og snakke om hendelsen og si at vi angret. Venninna mi tror jeg måtte gjøre noe arbeid i butikken etter det også hvis ikke jeg husker feil, men det slapp jeg. Stjal aldri igjen og gikk aldri tilbake til den butikken! Anonymous poster hash: a426b...2c9
Anonym bruker Skrevet 14. januar 2016 #21 Skrevet 14. januar 2016 Blir barnevernet koblet inn? Siden skolen sender brev til forebyggende i politiet. hi Anonymous poster hash: 89d25...6c0 Vil tro de ser an situasjonen. Barnevernet registrerer det kanskje, og blir det noen situasjoner senere så kan det være de følger opp. Dersom det er et engangstilfelle, og dere aldri har hatt noen kontakt med barnevernet før, kan jeg aldri tenke meg at det får noen slike konsekvenser. Som du ser, så er det dessverre ganske "vanlig" at tenåringer gjør sånt. Likevel om man har penger tilgjengelig så handler det nok mest om å tøye grenser, se om nan får det til uten å bli tatt osv. Anonymous poster hash: 4dacc...c31
Anonym bruker Skrevet 14. januar 2016 #22 Skrevet 14. januar 2016 Jeg har snakket med skolen og forebyggende enhet på Grønland politistasjon. Det blir et møte på skolen med to politibetjenter, rektor og begge de to guttene. (Ja de var to). Guttene blir spurt litt rundt hvorfor og om andre har gjort liknende i denne butikken. De får også vite konsekvenser av om de hadde vært eldre. Og at politiet håper de aldri ser de igjen, bortsett fra på et evnt kurs. Jeg vet ikke hvorfor men er livredd bv 😣 hi Anonymous poster hash: 89d25...6c0
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå