Gå til innhold

Kan noen hjelpe meg med tankene?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg har en gutt på tre år, jeg fikk svangerskapsforgiftning og morkakesvikt med ham og han ble forløst i uke 37 med keisersnitt. Veide bare 2.2 kg.

Nå vurderer vi en ny graviditet men jeg er livredd!

Har snakket med legen (ny lege da den gamle gikk i pensjon) og han beroliger med at jeg skal få tett oppfølgning. Han sier også at jeg "helt sikkert" får keisersnitt.

Men er det han som avgjør det?

Hva bør jeg nå gjøre?

Føler ikke at jeg kommer noen vei og jeg tør ikke å bli gravid før jeg vet at det blir ett planlagt keisersnitt og ikke en sjokk opplevelse som sist gang. Jeg var alene under hele operasjonen fordi mannen ikke rakk å bli med...

Anonymous poster hash: a4654...a51

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Skrevet

Nei, det er ikke fastlegen din som avgjør om du får keisersnitt, det avgjør de på sykehuset. Men legen henviser deg jo til sykehuset og han har en viss erfaring med tidligere praksis, han vet f.eks at andre som har opplevd det samme som deg har fått ks når de har blitt gravide igjen.

Jeg kan ikke skjønne at det skulle bli noe problem. Du vil jo få ordinær ul på sykehuset og bli enige med de der om videre oppfølging pga problemene i forrige svangerskap. Hvor ofte skal du til sjekk og ul siste halvdel av svangerskapet osv. Samtidig vil dere ha en samtale om forløsning, også må du ta det derfra.

Det aller verste som kan skje er jo at du opplever det samme en gang til, at det blir et akutt snitt uten at mannen rekker frem, og du overlevde jo sist (og premien gjorde det verdt opplevelsen). Mest sannsynlig vil det bli helt annerledes denne gangen, bedre kontroll, hyppigere oppfølging og et planlagt snitt om det er nødvendig (jeg vet ikke hvor stor sjanse det er for gjentagelse av forrige rundes problemer). 

Jeg opplevde også en veldig tøff førstefødsel og jeg valgte å tenke slik. Jeg ønsket flere barn, og jeg valgte da å tenke at det kan umulig bli verre enn sist. Blir det like ille overlever jeg, men det får ikke blitt verre, sjansen er størst for at det neste gang blir en mye bedre opplevelse. 

Anonymous poster hash: be095...13e
Skrevet

Tusen takk for svar. Jeg er livredd.

Skrevet

Tusen takk for svar. Jeg er livredd.

Det skjønner jeg veldig godt. Jeg har stor forståelse for angsten din, du må ikke tro annet.

Det tok flere måneder før jeg var skikkelig på bena igjen etter min fødsel, og barnet er erklært varig invalid pga skadene som ble påført henne under fødselen. Men hva er oddsene for at man skal oppleve noe sånt en gang til?

Når man har en tøff fødselsopplevelse bak seg er både en selv og helsepersonellet rundt oss mer obs andre gangen, alle følger bedre med, alle forholdsregler blir tatt, og da er jo sjansen minimal for at man skal oppleve noe like traumatisk igjen...

Du kan også få samtaler og hjelp på sykehuset for å bearbeide følelsene etter forrige fødsel og styrke deg i møte med neste.

Håper alt går greit og at du får en flott opplevelse neste gang. Lykke til!

Anonymous poster hash: be095...13e

Skrevet

Mener å ha hørt at sjansen for å få svangerskapsforgiftning flere ganger synker. Altså, har du hatt det en gang, er det mindre risiko for å få det igjen.  

Anonymous poster hash: a29cd...520
Skrevet

Jeg skal ta med dette videre.

Hi

Skrevet

Mener å ha hørt at sjansen for å få svangerskapsforgiftning flere ganger synker. Altså, har du hatt det en gang, er det mindre risiko for å få det igjen.  

Anonymous poster hash: a29cd...520

Det er ikke helt riktig. Risikoen er faktisk veldig forhøyet for  dem som får det før uke 32.  Problemet er at det ikke forskes nok, derfor er det mange motstridende resultat som ikke blir skikkelig etterprøvd. Før trodde en f.eks at kjemi mellom partnere hadde noe å si. Det viste seg å være feil, årsaken til at færre fikk det igjen etter bytte av partner ser ut til å handle om tid mellom svangerskapene. Samtidig viser andre studier at risikoen øker med alder. 

Kunnskapen er så sprikende at jeg etter 2xhellp har lagt ønsket om nummer tre på hylla for godt.

Anonymous poster hash: 9e4e1...3bd

Skrevet

Mener å ha hørt at sjansen for å få svangerskapsforgiftning flere ganger synker. Altså, har du hatt det en gang, er det mindre risiko for å få det igjen.  Anonymous poster hash: a29cd...520

Det er ikke helt riktig. Risikoen er faktisk veldig forhøyet for  dem som får det før uke 32.  Problemet er at det ikke forskes nok, derfor er det mange motstridende resultat som ikke blir skikkelig etterprøvd. Før trodde en f.eks at kjemi mellom partnere hadde noe å si. Det viste seg å være feil, årsaken til at færre fikk det igjen etter bytte av partner ser ut til å handle om tid mellom svangerskapene. Samtidig viser andre studier at risikoen øker med alder.  Kunnskapen er så sprikende at jeg etter 2xhellp har lagt ønsket om nummer tre på hylla for godt. Anonymous poster hash: 9e4e1...3bd

Skummelt

Skrevet

Du bør snakke med jordmor på helsestasjonen. Hun vet både hva som er vanlig og hvor du kan henvende deg for videre spørsmål. Hun har nok også erfaring med angst og frykt ifht svangerskap.

Anonymous poster hash: 040f0...804

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...