Anonym bruker Skrevet 13. januar 2016 #1 Skrevet 13. januar 2016 Håper noen kan fortelle hvordan de fikk en person til å innse at han/ hun har et rusproblem. Søsteren min ser det ikke. Det er greit å ikke vaske huset, å sove på sofaen, fordi sengen er full av rot. Det er greit at det lukter i leiligheten. Det lukter en blanding av uvasket gulv, gammel mat, svett kropp, uvaskede klær o.l. Når jeg er på besøk, setter jeg meg ikke ned i sofaen, går inn med skoene på og legger jakken fra meg utenfor døren. Når hun er hos meg, må hun dusje før hun setter seg ned i sofaen, klær låner hun av meg. Hun lukter, spiser lite og røyker masse. Familien har prøvd å snakke med henne, men hun har ikke problemer, sier hun. Jeg vil så gjerne at hun skal åpne øynene. Anonymous poster hash: 7f3fd...6c3
Anonym bruker Skrevet 13. januar 2016 #2 Skrevet 13. januar 2016 Dette er vanskelig. Første prioritet er å få henne selv til å innse at hun har et problem. Fornektelse er en forsvarsmekanisme som er vanskelig å komm forbi. Når hun først selv innser og innrømmer for seg selv at hun har et problem vil det være mulig å løse med god støtte fra familie og venner. Hasj er ikke noe sterkt rusmiddel, men rusen er selvsagt vanedannende og noe hun mest sannsynlig vil savne i en periode. Prøv å støtte henne i denne perioden. Hun trenger en interesse/ hobby eller lignende som erstatter rusen. Ta henne med på ting og opplev ting sammen. Ofte er rusavhengighet et resultat av ensomhet og tomhet i livet. Lykke til, jeg håper dere klarer å hjelpe henne ut av dette sørgelige livet Anonymous poster hash: b173b...3f3
Anonym bruker Skrevet 13. januar 2016 #3 Skrevet 13. januar 2016 PS, jeg kom litt ut av det over. Min bror hadde problemer for noen år siden. Jeg brukte da mye av min tid sammen med han. Vi gikk på kino, utstillinger, bilutstillinger og hadde det hyggelig sammen. Etterhvert ble han mer og mer involvert i min omgangskrets og fikk nye venner. Jeg maste aldri på at han skulle kutte ut stoff, men etterhvert innså han selv hvor lite rusen egentlig betyr i livet og sluttet på eget initiativ. Han var ensom i livet. Følte seg mislykket og utilpass. De han kalte venner var i samme båt og alt ved livet var negativt. I dag har vi verdens beste forhold og han har takket meg utallige ganger for at jeg brydde meg om han og dro han tilbake til livet. Det tar tid, men du snakker om din egen søster så du er selvsagt villig til å tilbringe tid sammen med henne for å hjelpe henne i en vanskelig situasjon. Hun trenger venner og familie som bryr seg om henne og ikke maser og hakker på henne om rusmisbruket. Hun føler seg mest sannsynlig ensom Anonymous poster hash: b173b...3f3
Anonym bruker Skrevet 13. januar 2016 #4 Skrevet 13. januar 2016 PS, jeg kom litt ut av det over. Min bror hadde problemer for noen år siden. Jeg brukte da mye av min tid sammen med han. Vi gikk på kino, utstillinger, bilutstillinger og hadde det hyggelig sammen. Etterhvert ble han mer og mer involvert i min omgangskrets og fikk nye venner. Jeg maste aldri på at han skulle kutte ut stoff, men etterhvert innså han selv hvor lite rusen egentlig betyr i livet og sluttet på eget initiativ. Han var ensom i livet. Følte seg mislykket og utilpass. De han kalte venner var i samme båt og alt ved livet var negativt. I dag har vi verdens beste forhold og han har takket meg utallige ganger for at jeg brydde meg om han og dro han tilbake til livet. Det tar tid, men du snakker om din egen søster så du er selvsagt villig til å tilbringe tid sammen med henne for å hjelpe henne i en vanskelig situasjon. Hun trenger venner og familie som bryr seg om henne og ikke maser og hakker på henne om rusmisbruket. Hun føler seg mest sannsynlig ensom Anonymous poster hash: b173b...3f3 Ja, det er kanskje det som skal til. Hun har mulighet til å bo hos familien, men velger å bo alene i rottereiret. Mannen vil ha henne minst mulig på besøk, pga. lukt. Vi får benytte sjansen til å dra henne med på familieutflukter i helgene. hi Anonymous poster hash: 7f3fd...6c3
Anonym bruker Skrevet 13. januar 2016 #5 Skrevet 13. januar 2016 Hasj Gjør at personer blir hengende fast i ungdomstiden. Jeg krysser fingrene for at hun selv innser det snart. Å behandle noen som ikke vil slutte er vanskelig Anonymous poster hash: 95bb6...343
Anonym bruker Skrevet 13. januar 2016 #6 Skrevet 13. januar 2016 Hasj Gjør at personer blir hengende fast i ungdomstiden. Jeg krysser fingrene for at hun selv innser det snart. Å behandle noen som ikke vil slutte er vanskelig Anonymous poster hash: 95bb6...343 Alle former for avhengighet (stoff, piller, alkohol osv) gjør at personens emosjonelle utvikling stopper opp. Med rusen behøver de jo alle emosjoner og legger dem på is. Broren min begynte å drikke i 17-18 årsalderen, og når han nå er rusfri igjen (han er 45!) driver han fortsatt og tværer på ting som skjedde i urtidens morgen. Er fortsatt mest opptatt av sin relasjon til mamma og den omsorgen han mener han trenger fra henne osv. Han kan jo innhente "voksen" utvikling etterhvert, men Gud så seint det går... Hasj er faktisk mer alvorlig enn folk tror. Riktig nok gir det ikke sterk rus, men risikoen for utvikling av psykose er stor! Anonymous poster hash: 9b3f3...aaa
Anonym bruker Skrevet 13. januar 2016 #7 Skrevet 13. januar 2016 * bedøver de alle emosjoner Anonymous poster hash: 9b3f3...aaa
Anonym bruker Skrevet 13. januar 2016 #8 Skrevet 13. januar 2016 Ta henne med på en ferie. Samme hvor, så lenge hun ikke får røyka. Kanskje det hjelper. Rydd og vask leiligheten hennes. Ta henne med ut oftere. Eller be henne skaffe hjelp. Anonymous poster hash: 762f6...95c
Anonym bruker Skrevet 13. januar 2016 #9 Skrevet 13. januar 2016 Hun har vært med oss på ferie flere ganger, men det er lenge siden nå. Det er ikke dumt, hun røyker ikke når hun er med familien. Vi har hjulpet med rydding og nedvasking av mange leiligheter de siste 10 årene. Hun synker lenger og lenger inn i rusen. Hun har bodd hos meg tidligere når hun har vært hjemløs. Nå vil hun ikke det, rottereiret er best. Anonymous poster hash: 7f3fd...6c3
the amazing spidermamma Skrevet 13. januar 2016 #10 Skrevet 13. januar 2016 Det kan være tøft å slutte tvert med hasj, selv om det er et 'mildt' rusmiddel. Mange dagligrøykere kan oppleve depresjon i de første ukene etterpå. Og er du 100% sikker på at hun ikke røyker når dere er på ferie? Det er ikke vanskelig å skjule misbruk. Og hun må være motivert for å slutte, er det noe du vet om som kan gi henne motivasjon?
Anonym bruker Skrevet 13. januar 2016 #11 Skrevet 13. januar 2016 Det kan være tøft å slutte tvert med hasj, selv om det er et 'mildt' rusmiddel. Mange dagligrøykere kan oppleve depresjon i de første ukene etterpå. Og er du 100% sikker på at hun ikke røyker når dere er på ferie? Det er ikke vanskelig å skjule misbruk. Og hun må være motivert for å slutte, er det noe du vet om som kan gi henne motivasjon? Den lukten kjenner jeg igjen, så da gjemmer hun seg i så fall ute i skogen. Hun har trappet opp røykingen de siste årene. Hun røykte ikke like mye den gang, når hun var med oss på ferie. Anonymous poster hash: 7f3fd...6c3
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå