Gå til innhold

Hvor "strenge" var dere....


Anbefalte innlegg

Gjest Señorita1
Skrevet

når dere begynte å få rutiner på babyen? Streng er kanskje feil ord, men jeg kom ikke på noe annet. Men etterhvert begynner de jo å få rutiner, her er det kl 18: grøt, kveldsstell, rolig kveldskos en times tid, flaske også natta. Min er 4 mnd.

Men hvordan gjør dere det iforhold til å bli invtert på middagsselskaper osv? Jeg mener ikke å si at rutinene ALDRI kan brytes, men når babyen er veldig liten, tar man den kanskje bare med seg fordi rutinemessig er ting litt mer "random". Men når følte dere at rutinene var såpass viktig for dere, at dere av og til takket nei til middag etc, om det ble for sent i forhold til den lilles leggetid? Når de blir litt eldre igjen, kan jo dette nødvendigvis tøyes litt. 

Det ble kanskje et litt uklart spm. men håper dere skjønner hva jeg mener? Noen barn sover vel godt hvor som helst, andre vekkes om de flyttes over i bilstol, så over i seng, slik som min gjør. 

Videoannonse
Annonse
Gjest Señorita1
Skrevet

Jeg tenker mest på i de sistuasjonene hvor man ikke kan overnatte

Skrevet

Rutiner hadde jeg fra første sekund. De tilpasses babyens alder, men synger samme sang, steller og skifter likt hver kveld feks, selv om tidspunktet endret seg. Fra ca 1,5 år var de veldig avhengige av å legge seg til riktig tid, middager og sånn stod vi over. Rundt 3-4 ble det bedre igjen. Jeg er ikke streng på det, men mine har behøvd det.

 

Anonymous poster hash: a9f1b...e98

Gjest Señorita1
Skrevet (endret)

Rutiner hadde jeg fra første sekund. De tilpasses babyens alder, men synger samme sang, steller og skifter likt hver kveld feks, selv om tidspunktet endret seg. Fra ca 1,5 år var de veldig avhengige av å legge seg til riktig tid, middager og sånn stod vi over. Rundt 3-4 ble det bedre igjen. Jeg er ikke streng på det, men mine har behøvd det.

 

Anonymous poster hash: a9f1b...e98

 

Ok :) Rutiner har jeg også hatt fra første sekund. I alle fall med å markere forskjell på dag og natt osv, leggetider varierte veldig i starten, men nå legger han seg rundt 19.30. Min er jo bare 4 mnd enda, men jeg føler at de dagene hvor ting forskyves veldig blir natten veldig rotetete. Akkurat som han både trives og trenger rutinene. 

 

Jeg har enda ikke sagt nei til middager ogsånn altså, men føler at han mer og mer trenger rutinene sine.

Endret av Señorita1
Skrevet

Vi har aldri latt baby stoppe oss mht slikt. Vi har tatt med kveldsrutinene til der vi er og la babyen i vogna. (Vi hadde krevende baby, en av oss var da fraværende fra selskapet en times tid for å få gjort kveldssrutinene+ å få barnet til å sovne)



Anonymous poster hash: c1942...ef8
Skrevet

Jeg har alltid hatt gode rutiner med tanke på mat og søvn allerede fra spebarnstiden. Men vi har aldri takket nei til invitasjon pga soving eller andre krasj med rutinene. Jeg blir litt matt når jeg hører andre ikke kan dra i selskap fordi babyen på 4 mnd må sove hjemme og rutinene må følges til punkt og prikke. 

Skrevet

Jeg syns 4 måneder var veldig tidlig å lage rutiner? Mine våknet fortsatt hver natt i den alderen, og hadde blunder og dupper i øst og vest om dagen.

 

Men hvis dere har etablert en rutine kan dere jo gjøre de samme tingene som vanlig, og deretter legge babyen til å sove i en bag eller vognbag. Hvis dere er bedt bort, tar dere bare bagen med. Babyen sover jo like godt.

 

Anonymous poster hash: 6b691...f24

Skrevet

når dere begynte å få rutiner på babyen? Streng er kanskje feil ord, men jeg kom ikke på noe annet. Men etterhvert begynner de jo å få rutiner, her er det kl 18: grøt, kveldsstell, rolig kveldskos en times tid, flaske også natta. Min er 4 mnd.

 

Men hvordan gjør dere det iforhold til å bli invtert på middagsselskaper osv? Jeg mener ikke å si at rutinene ALDRI kan brytes, men når babyen er veldig liten, tar man den kanskje bare med seg fordi rutinemessig er ting litt mer "random". Men når følte dere at rutinene var såpass viktig for dere, at dere av og til takket nei til middag etc, om det ble for sent i forhold til den lilles leggetid? Når de blir litt eldre igjen, kan jo dette nødvendigvis tøyes litt.

 

Det ble kanskje et litt uklart spm. men håper dere skjønner hva jeg mener? Noen barn sover vel godt hvor som helst, andre vekkes om de flyttes over i bilstol, så over i seng, slik som min gjør.

Rutiner hadde jeg ganske tidlig. Dvs skifte til dagklær på morgenen, kveldsstell på kvelden med pysj og synge nattasang. Prøvde hele tiden å få de til å sove selv. Men babyene mine ga litt blanke i de rutinene. Fra ca tre-fire måneder dannet det seg et mønster mtp dagdupper og når de sovnet for kvelden, men dette endret seg jo stadig.

 

Folk blir jo ofte eksperter på spedbarn når de har hatt en og to, men jeg tror nok man kun er ekspert på kun de barna man har hatt. Mange av dem som ikke forstår at enkelte foreldre ikke kommer på besøk pga legging og sovetider har nok ikke strevd ukesvis flere ganger om dagen for å få baby både til å sovne og å sove lengre enn 30 min. Jeg holdt på bli sprø, men dro på besøk likevel. Dette var mest fordi jeg måtte ut og snakke med folk. Men når barnet skriker på hver eneste biltur frem til det er ett år, så dier det seg selv at man tenker seg om bpde to og tre ganger før man tar den bilturen.

Skrevet

Vi var ganske strenge på tidspunkt for å legge på kvelden. Spesielt nr 2 slet med å finne søvnen og jeg hadde ikke syns der var særlig stas å være borte på middag midt i leggingen. Soving/mating på dagen har mine vært veldig fleksible på, men de har foretrukket vogn så det har alltid hatt med.

 

Har aldri sagt nei til middag/besøk på dagtid, men på kveldstid har vi ikke vært noe særlig borte etter leggetid.

 

Anonymous poster hash: 1d5eb...6dc

Skrevet

Vi fikk rutiner ganske tidlig. Vi har aldri vært låst til faste tidspunkter, eller at alt må skje etter punkt og prikke, men gangen i det har alltid vært likt. Har og vært heldige med barn som kommer lett inn i rutiner, og som egentlig har fått rutiner av seg selv som har passet oss etter klokken. Men har vært obs på at rutiner kan brytes uten at det blir ramaskrik.

 

 

Vi har aldri takket nei til div ting, (nå har det heller ikke vært så ofte at vi har vært på middag eller besøk heller da, men kanskje 1-3 ganger i mnd), og da har vi bare gjort rutinene vår der.. Mat, pysj og legging i vogna for eksempel.



Anonymous poster hash: 92dfb...637
Skrevet

Jeg har alltid hatt gode rutiner med tanke på mat og søvn allerede fra spebarnstiden. Men vi har aldri takket nei til invitasjon pga soving eller andre krasj med rutinene. Jeg blir litt matt når jeg hører andre ikke kan dra i selskap fordi babyen på 4 mnd må sove hjemme og rutinene må følges til punkt og prikke.

Kanskje du heller skal være takknemlig for at dere har sluppet å være styrt av barnas søvn. De færreste gjør det fordi det er gøy.... En middag er ikke verdt uker med hyling for meg. Så deilig å kunne velge!

 

Anonymous poster hash: a9f1b...e98

Skrevet

Her var det ikke noe valg. Mener det var fra ca 4/5 måneder. Vi kunne ta med vogna og legge henne for natten der til vanlig tid, men når vi så skulle inn i bilen/over i senga senere på kvelden våknet hun og da var det styr og fullt tivoli i times vis. Vi prøvde alt mulig og det var bare ikke verdt det. Så fra ca 5 måneder og et par år frem dro jeg tidlig hjem fra al ting for å legge henne. Svigers var skikkelig irriterte på meg og syntes jeg overreagerte men det var jo ikke dem som måtte være oppe i flere timer midt på natta etter et selskap. Med Lillebror gikk det mye greiere. Han våknet uansett ofte i løpet av natta de første par årene så det slo ham ikke ut av rytmen å bli flyttet fra det ene til det andre etter leggetid.

Skrevet

Vi hadde rutiner omtrent som du skriver fra de var 3-4 mnd. Da sørget vi som oftest for å være hjemme til 18-18.30 så de kunne gå som normalt. Ble litt upopulære i familien en stund da vi måtte flytte alle søndagsmiddagene til kl 15-16 i stedet for 17 (første barnebarnet), men de tilpasset seg heldigvis greit etter hvert. Skulle vi på vennemiddager o.l gikk en av oss mens den andre var hjemme med barnet.

 

Anonymous poster hash: ee80a...29c

Skrevet

Vi har begynte med rutiner fra 6-7 uker sånn omtrent. Vi har aldri vært nøye på klokkeslett og vi har aldri latt ungene hindre oss i middagsinvitasjoner eller andre invitasjoner.  Men vi har hatt faste leggerutiner som er annerledes enn leggerutinene på dagtid og egne "våkne"-rutiner som har vært forskjellige fra om det har vært morgen og tid for å stå opp eller tid for å sove igjen.  Rutinene våre har vi kjørt temmelig slavisk på uansett hvor vi har vært og hvor mye klokka har vært.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...