Gå til innhold

mannlig vs kvinnelig sterilisering. Hva er minst komplikasjoner?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Fordeler og ulemper for begge?

Håper å få mannen til å sterilisere seg, men han er en pyse når det gjelder smerter. Selv mener jeg at med 3 barn, tvillingsvangerskap, komplikasjoner, hormonpreparater som påvirker kroppen min negativt at jeg har bidratt nok.

Kan jo ikke tvinge ham selvfølgelig, og i utgangspunktet er han ikke i mot sterilisering av seg selv. Det han er redd for er ubehaget i etterkant.

Ut i fra det jeg har forstått er det piece of cake i forhold til hva min kropp har måttet gå igjennom så jeg synes det er dumt at jeg å igjennom noe enda en gang, som atpåtil kosted mye mer bare for at han ikke vil være øm noen dager.

Dere som har hatt menn som ble sterilisert kan dere fortelle om deres erfaringer.

Fortell meg gjerne om hvordan erfaringen er for dere kvinner også, for jeg må bare gå for det om han nekter. Har hormonspiral nå, og når den skal ut om 2 år. Etter det er det nok, da blir det sterilisering enten på meg eller ham.

Anonymous poster hash: ce4d3...39d

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Min mann er sterilisert. Han syns der er både fordel og ulempe.

Smerte var ikke så farlig, og potensen er den samme. Utholdenheten er bedre, han hadde for tidlig sædavgang før, og det har forsvunnet.

Men selve inngrepet er et eksistensielt valg, som han i en periode angret på.

Anonymous poster hash: e2624...200

Skrevet

Takk for svar. Min mann er helt sikker på at han ikke vil ha flere. Har spurt ham mange ganger. Han bar ingen problemer med at jeg skulle gjøre det heller.

Så bra å høre st utholdenheten er bedre. Min sliter også med for tidlig sædavgang.

Anonymous poster hash: ce4d3...39d

Skrevet

Mannen min er sterilisert. Det skjedde på et kontor hos en privatpraktiserende kirurg etter 2 mnd. ventetid. Inngrepet ble gjort i lokalbedøvelse, tok ca 20 minutter, og det var "ekkelt og ubehagelig". Det var sårt og ømt i 2-3 dager, og han satte seg ned med litt andakt og følelse, omtrent som vi damer gjør etter en fødsel, men så var det over. En liten, kjapt unnagjort operasjon. 

Anonymous poster hash: d0d71...f56
Gjest Sekretøsa
Skrevet

Mannen har snippa snappen. Inn og ut på 20 min. La på ispose de første timene etter, så var det greit. Ikke øm eller noe dagen etter. Kosta 1200 kr.

Skrevet

Nettopp det med det eksistensielle er et meget viktig poeng, og blir ofte glemt, i denne diskusjonen. De fysiske smertene kommer alle over.

Anonymous poster hash: 583d6...9a1
Skrevet

Mannen min klarte ikke, han ville gjøre det for min skyld, men han klarte ikke.

To grunner

-Kompisen fikk komplikasjoner, stor betennelse, sykemeldt, antibiotika, hevelse av en annen verden, sinnsyke smerter. Det skremte min mann, men han sa fremdeles han ville gjøre det.

-Når det kom til stykket var det psyken som stoppet han. Han klarte ikke bli kvitt bildet i hodet av en feit og lat kastrert hannkatt i sofakroken. Mannen min er av natur rastløs, full av energi og litt duracellkanin, han klarte ikke legge vekk den (irrasjonelle) angsten for at han ville forandres...

Så jeg gjorde det. Helt uproblematisk og jeg synes det er deilig å være sterilisert.

Anonymous poster hash: 3f1f7...ac0

Skrevet

Er vel et mindre inngrep for en mann en for en dame. Mindre komplikasjoner IG smerter, og veldig mye billigere!

Skrevet

Det er et vesentlig mindre inngrep for en mann. Det går raskere, har færre komplikasjoner, mindre smerter og færre bivirkninger. Det er også mye billigere.

Anonymous poster hash: 18ac3...649

Skrevet

Ikke alle sykehus steriliserer kvinner,så kanskje du må reise et stykke.For kvinner koster det 6-8000,om ikke mer i dag. Det er en kikkhulsoperasjon i buken,med alt det fører med seg av plager i etterkant.

Menn koster et par tusen,et lite snitt i huden og de klipper vekk en del av sædleder.Får et par sting som går vekk av seg selv.

Eksen min gjorde det en fredag,vi hadde sex den helgen og han var på jobb på mandag.

Menn som ikke tør eller feiger ut er ikke mye til menn,når de har sett hva damene deres har vært gjennom.

Anonymous poster hash: 9d386...109

Skrevet

Mannen min har gjort det, null problem.

Og etter mange år med diverse prevensjon, spontanaborter med vanvittige smerter og to fødsler, skulle vel det bare mangle. Tror i grunn det hadde blitt sex-tørke hvis ikke han hadde gjort det, for jeg har nemlig gjort mitt!!

Anonymous poster hash: 37a6a...bc2

Skrevet

Ikke alle sykehus steriliserer kvinner,så kanskje du må reise et stykke.For kvinner koster det 6-8000,om ikke mer i dag. Det er en kikkhulsoperasjon i buken,med alt det fører med seg av plager i etterkant.

Menn koster et par tusen,et lite snitt i huden og de klipper vekk en del av sædleder.Får et par sting som går vekk av seg selv.

Eksen min gjorde det en fredag,vi hadde sex den helgen og han var på jobb på mandag.

Menn som ikke tør eller feiger ut er ikke mye til menn,når de har sett hva damene deres har vært gjennom.Anonymous poster hash: 9d386...109

Hvor fikk eksen din gjort det for et par tusen? Nå kan man jo ikke bli henvist til sykehus lenger, så må gjøre det privat. Samboeren min gjorde det på Volvat før jul og det kostet over 5000...

Bortsett fra prisen gikk det veldig fint, fort gjort og kun litt øm i et par dager etterpå. Han fungerer akkurat som før:)

Anonymous poster hash: 7d5c5...a99

Skrevet

To grunner

-Kompisen fikk komplikasjoner, stor betennelse, sykemeldt, antibiotika, hevelse av en annen verden, sinnsyke smerter. Det skremte min mann, men han sa fremdeles han ville gjøre det.

-Når det kom til stykket var det psyken som stoppet han. Han klarte ikke bli kvitt bildet i hodet av en feit og lat kastrert hannkatt i sofakroken. Mannen min er av natur rastløs, full av energi og litt duracellkanin, han klarte ikke legge vekk den (irrasjonelle) angsten for at han ville forandres...

Så jeg gjorde det. Helt uproblematisk og jeg synes det er deilig å være sterilisert.

Men da har han jo ikke skjønt helt hvilket inngrep det var snakk om heller. Er ikke helt det samme å klippe sædlederne, som å kastrere noen... 😂

Anonymous poster hash: 4435f...446

Skrevet

Menn som ikke tør eller feiger ut er ikke mye til menn,når de har sett hva damene deres har vært gjennom.Anonymous poster hash: 9d386...109

Hvor fikk eksen din gjort det for et par tusen? Nå kan man jo ikke bli henvist til sykehus lenger, så må gjøre det privat. Samboeren min gjorde det på Volvat før jul og det kostet over 5000...

Bortsett fra prisen gikk det veldig fint, fort gjort og kun litt øm i et par dager etterpå. Han fungerer akkurat som før:)

Ikke kan bli henvist til sykehus lengre? Mannen skal å snitt snitt om 14 dager, på et sykehus. Ble henvis og hele pakka.

Anonymous poster hash: 188ee...b76

Skrevet

Bortsett fra prisen gikk det veldig fint, fort gjort og kun litt øm i et par dager etterpå. Han fungerer akkurat som før:)Anonymous poster hash: 7d5c5...a99

Ikke kan bli henvist til sykehus lengre? Mannen skal å snitt snitt om 14 dager, på et sykehus. Ble henvis og hele pakka. Anonymous poster hash: 188ee...b76

Merkelig... Kommer kanskje an på hvor man bor? Her i Oslo kunne man i alle fall ikke det lenger. Fikk samme beskjed fra to forskjellige leger.

Skrevet

To grunner

Men da har han jo ikke skjønt helt hvilket inngrep det var snakk om heller. Er ikke helt det samme å klippe sædlederne, som å kastrere noen...

Anonymous poster hash: 4435f...446

Selvfølgelig har han skjønt det, og med fornuften vet han det også. Men det er ikke alltid følelser og redsel er så veldig rasjonelle...

Folk som har angst for edderkopper vet med fornuften sin at de ikke er farlige de også ;)

Mannen min hadde gjort det om jeg presset han til det, men jeg så ingen grunn til å gjøre det. Min kropp og helse hadde ikke tålt flere svangerskap, derfor var det meg det var viktigst for med så sikker prevensjon som mulig, så jeg gjorde det. Ikke noe problem for meg... 

Hvert par må jo komme frem til hva som er best for de, mannen hadde aldri tvunget meg til å gå gjennom en sterilisering om jeg ikke ville. Han har sett hva jeg har gått gjennom for å få de barna vi har, så hadde jeg satt meg på bakbena hadde han gjort det. Men han hadde en sånn motstand i seg mot å gjøre det, han ønsket ikke å være sterilisert. Mens jeg ikke har noen problemer med å være det, og heller ikke hadde noen problemer med å få det gjort, så da ble det sånn for oss.

Skrevet

Bortsett fra prisen gikk det veldig fint, fort gjort og kun litt øm i et par dager etterpå. Han fungerer akkurat som før:)Anonymous poster hash: 7d5c5...a99

Ikke kan bli henvist til sykehus lengre? Mannen skal å snitt snitt om 14 dager, på et sykehus. Ble henvis og hele pakka. Anonymous poster hash: 188ee...b76
Merkelig... Kommer kanskje an på hvor man bor? Her i Oslo kunne man i alle fall ikke det lenger. Fikk samme beskjed fra to forskjellige leger.

Den samme beskjeden fikk vi. Bor i Akershus. Fikk beskjed om å gå privat, og at prisen er rundt 6.000 for menn og 25.000 for kvinner. Sykehus er statlige, så rart at det skulle være regionale forskjeller.

Anonymous poster hash: 940f2...a1d

Skrevet

Min skal sterilisere seg ikveld. 🙊

fikk henvisning av fastlegen. Måtte på time hos han for sånn forsamtale for å være helt sikker på at han virkelig ønsker det.

Han tok en ringerunde for å finne et sted med kortest mulig ventetid og valget ble på en urolog som jobber ved sykehuset i nabokommunen, men som driver privatpraksis I tillegg. Han bestilte timen i november. Koster 3500 kr.

Han gruer seg til selve inngrepet og evt smerter i ettertid.

Vi har 3 barn og ingen av oss ønsker flere per i dag.

Men vi er fortsatt unge og jeg er redd for at jeg skal ønske et barn til om noen år når de 3 vi har begynner å bli store, så jeg er veldig ambivalent når det kommer til dette. Samtidig er det hans kropp og hans valg og jeg støtter han ettersom han er helt sikker på at han ikke vil ha flere barn.

Jeg tåler ikke hormonell prevensjon, tilbød meg å sette inn kobberspiral, men han ønsker fremdeles sterilisering så da blir det det.

Blir godt å slippe å tenke på prevensjon eller å bekymre seg for uønsket graviditet samtidig som det er et skummelt valg fordi man aldri vet hva fremtiden bringer eller om man kanskje vil angre seg en gang.

Anonymous poster hash: a28e5...686

Skrevet

Nettopp det med det eksistensielle er et meget viktig poeng, og blir ofte glemt, i denne diskusjonen. De fysiske smertene kommer alle over.

Jeg tror angeren også hadde en del å gjøre med at han følte seg presset til det av eksen. Behovet for å aldri mer bli gravid var størst hos henne. Selv kunne han si (etter at han og jeg ble sammen) at det var bittert å ikke kunne tilby meg å få flere barn.

Jeg ønsker ikke flere barn selv heller, men jeg ser dilemmaet. Jeg kunne jo ha vært barnløs. Da hadde jeg dumpet ham hvis behovet for en egen familie ble stort nok.

Skrevet

Min skal sterilisere seg ikveld.

fikk henvisning av fastlegen. Måtte på time hos han for sånn forsamtale for å være helt sikker på at han virkelig ønsker det.

Han tok en ringerunde for å finne et sted med kortest mulig ventetid og valget ble på en urolog som jobber ved sykehuset i nabokommunen, men som driver privatpraksis I tillegg. Han bestilte timen i november. Koster 3500 kr.

Men vi er fortsatt unge og jeg er redd for at jeg skal ønske et barn til om noen år når de 3 vi har begynner å bli store, så jeg er veldig ambivalent når det kommer til dette. Samtidig er det hans kropp og hans valg og jeg støtter han ettersom han er helt sikker på at han ikke vil ha flere barn.

Jeg tåler ikke hormonell prevensjon, tilbød meg å sette inn kobberspiral, men han ønsker fremdeles sterilisering så da blir det det.

Blir godt å slippe å tenke på prevensjon eller å bekymre seg for uønsket graviditet samtidig som det er et skummelt valg fordi man aldri vet hva fremtiden bringer eller om man kanskje vil angre seg en gang.

Syns dere(han) bør vente. Spesielt når du allerede nå tenker tanken på et barn til. 

Skrevet

Min skal sterilisere seg ikveld.

Syns dere(han) bør vente. Spesielt når du allerede nå tenker tanken på et barn til.

Jeg ønsker i utgangspunktet ikke flere barn, men jeg kan ikke garantere for at jeg føler der samme som jeg gjør nå om 5-7 år.

Nå er minste bare 4 mnd. Livet er hektisk og barna er tette, og vi har mer enn nok å henge fingrene våre i. Men om der blir lettere når barna blir større og vi har ork og resurser til en til så kan det hende jeg har lyst på en til.

Mannen er 100% sikker på at han ikke ønsker flere barn - noen gang. Det må jeg egentlig bare respektere. Jeg har foreslått å sette inn kobberspiral, men det mente han at var unødvendig fordi han bare kunne sterilisere seg.

Jeg har snakket med han om hva jeg tenker, så han er klar over det. Men han er så sikker på at han er ferdig med å få barn så han tar ansvar for seg selv sånn sett.

Jeg har også spurt om han har tenkt igjennom flere scenarier som kan oppstå i fremtiden. Feks at jeg dør, eller at forholdet vårt ikke holder og han treffer ei som ikke har barn selv og ønsker egne barn. Da svarer han bare at da er det synd for henne og at da er ikke Jan rette person for henne evt. Eller om vi skulle være så uheldig å miste et av barna våre (gud forby). Vet at ingen kunne tatt den plassen, men dere skjønner kanskje tanken?

Uansett hva som skjer i fremtiden så vil han ikke ha flere. Og jeg vil ikke og kan ikke tvinge han til det om jeg skulle få lyst på en til. Jeg har vært så heldig å få 3 friske fine barn og er så takknemlig for de alle tre. Så om det ikke blir flere ettersom han nå steriliserer seg så kan jeg fint leve med det. Hadde vært verre for han som absolutt ikke ønsker eller orker fler å få en til på tross av det? Sånn sett er det vel bedre at han tar ansvar for at det ikke skjer å heller velger å sterilisere seg.

Det er vanskelig det der. Nettopp fordi man aldri kan vite helt sikkert hvor man står i fremtiden. Han er helt sikker, jeg er ikke, men jeg kan ikke annet enn å støtte han. Hans kropp og hans valg.

Nå skal det sies at det ene barnet vårt ikke var planlagt. Den gangen ønsket han abort. Jeg klarte ikke og valgte å beholde på tross av hans ønske. Han støttet meg ikke den gangen og det var tøft samtidig som jeg forstår at det er vanskelig at andre tar et valg som påvirker deg i så stor grad.

Nå er det han som tar et valg, på vegne av seg selv og oss som familie.

Jeg kan si hva jeg tenker, men til syvende å sist så har jeg ikke noe annet valg enn å akseptere det sånn som vår situasjon er. Hadde vært vanskeligere å svelge om han gjorde det etter første.

Skrevet

Han bestemmer over seg selv. Hvis du vil ha flere barn en annen gang, blir det ikke med ham, sånn er det da.

Skrevet

Han bestemmer over seg selv. Hvis du vil ha flere barn en annen gang, blir det ikke med ham, sånn er det da.

Det er sant. Jeg vil aldri kunne få flere bar sammen med han. Samtidig så vil jeg aldri splitte familien vår for å få et 4. barn. Så sånn det ser ut nå, så blir jeg 3 barnsmor. Om forholdet vårt ryker så er det i såfall av andre grunner enn barneønske.

Donor eller fosterbarn blir også uaktuelt så lenge vi er sammen selvfølgelig.

Jeg venner meg nok til det med tiden, men akkurat nå så føles det litt sårt og skummelt å igjennomføre en så stor avgjørelse. Man fjerner liksom en mulighet og et valg for fremtiden. :-)

Dere som har menn som er steriliserte og har vært det en stund. Har dere noengang angret eller ønsket at inngrepet ikke ble gjort?

Skrevet

Dette er noen år siden. Var på en klinikk i Kongsberg.

Anonymous poster hash: 9d386...109

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...