Gå til innhold

Hvorfor spiser ikke barnet mitt?


Anbefalte innlegg

Skrevet

Hun er 3 år å spiser nesten ingenting!!

Kansje en tygge her å en tygge der.

Sier at hun liker ikke!

 

Hun drikker masse vann melk osv alt som kan drikkes.

 

Helt til hun var 1 å et talt år så spiste hun masse.. (Plutselig sa det bare stopp)

 

Vil ikke sitte sammens med oss med matborde heller.

 

Idag har hun spist en halv brødskive i bhg å en liten eplebit hjemme...

 

Hvordan kan jeg få i henne mat?

 

Anonymous poster hash: b7735...bdd

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Få en legesjekk. Min datter var småspist pga store mandler og trangt i halsen. Legen syntes det var rart hun fikk i seg mat i det hele tatt. Er greit å få utelukket at drt ikke er noe fysisk galt.

 

Unge nr to er også småspist, men ofte sulten. Så hun får mindre måltider oftere. Litt slitsomt fordi hun blir sur lenge før hun blir sulten... Men har blitt bedre med årene. Hun er nå 6.

 

Pass på at maten du gir er ekstra energirik for å kompensere for lite inntak.

 

Anonymous poster hash: e860a...aca

Skrevet

Få en legesjekk. Min datter var småspist pga store mandler og trangt i halsen. Legen syntes det var rart hun fikk i seg mat i det hele tatt. Er greit å få utelukket at drt ikke er noe fysisk galt.

 

Unge nr to er også småspist, men ofte sulten. Så hun får mindre måltider oftere. Litt slitsomt fordi hun blir sur lenge før hun blir sulten... Men har blitt bedre med årene. Hun er nå 6.

 

Pass på at maten du gir er ekstra energirik for å kompensere for lite inntak.

 

Anonymous poster hash: e860a...aca

 

Tusen takk for svar.

Ja burde vel kansje dratt til legen å fått en sjekk. (Men hun er ikke tynn, helt normal)

 

Idag var hun virkelig sulten å gikk rundt i svigermors kjøkken å ville ha noe.. (Men hun ville jo ikke spise noe :( )

 

Anonymous poster hash: b7735...bdd

Skrevet

Ville først og fremst kun ha tilbudt vann som drikke utenom måltider. Måltider inntas ved bordet og du må spise sammen med henne. Hvis hun da velger å bare drikke melk, er det greit, men det skal gjøres ved bordet. Gjør måltidene hyggelig sosialt, noe som hun vil være med på. Ha minst tre timer mellom hvert måltid og ikke gi noe annet enn vann mellom. Hva du enn gjør eller ikke gjør, så ikke gjør noe nummer ut av hva hun spiser/ikke spiser, da kan hun fort gå i vranglås.

 

Ene barnet mitt spiste så lite at legen til slutt valgte å gi henne mat via sonde så hun rett og slett ikke skulle sulte i hjel. Men vi ble også henvist til spiseteamet ved rikshospitalet. Der lært vi utrolig mye, og grunnreglene er som beskrevet over. Barnet er i dag flere år senere fremdeles småspist, men hun spiser.

Skrevet

Ville ha begrenset drikkingen. Mange unger drikker seg mette.

 

Anonymous poster hash: b25c8...03b

Skrevet

Maser du om at hun skal spise? Mi på samme alder vil aldri spise om vi maser eller tilbyr for ofte. Da er det kun omvendt psykologi som duger. ;-)

Skrevet

Ville først og fremst kun ha tilbudt vann som drikke utenom måltider. Måltider inntas ved bordet og du må spise sammen med henne. Hvis hun da velger å bare drikke melk, er det greit, men det skal gjøres ved bordet. Gjør måltidene hyggelig sosialt, noe som hun vil være med på. Ha minst tre timer mellom hvert måltid og ikke gi noe annet enn vann mellom. Hva du enn gjør eller ikke gjør, så ikke gjør noe nummer ut av hva hun spiser/ikke spiser, da kan hun fort gå i vranglås.

 

Ene barnet mitt spiste så lite at legen til slutt valgte å gi henne mat via sonde så hun rett og slett ikke skulle sulte i hjel. Men vi ble også henvist til spiseteamet ved rikshospitalet. Der lært vi utrolig mye, og grunnreglene er som beskrevet over. Barnet er i dag flere år senere fremdeles småspist, men hun spiser.

Takk for tips! Det skal jeg absolutt prøve 😊😀😀

Viss ikke det funker drar vi til legen

 

Anonymous poster hash: b7735...bdd

Skrevet

Maser du om at hun skal spise? Mi på samme alder vil aldri spise om vi maser eller tilbyr for ofte. Da er det kun omvendt psykologi som duger. ;-)

Nei maser aldri. Hun bruker tillome å spørre etter mat selv men når jeg setter det fram vil hun ikke spise likevel :(

 

Utrolig slitsom å ha et barn som ikke spiser.. Hun trenger jo all energi jun kan få å mat for å bli stor å sterk...

 

 

 

 

Anonymous poster hash: b7735...bdd

Skrevet

Ville ha begrenset drikkingen. Mange unger drikker seg mette.

 

Anonymous poster hash: b25c8...03b

Ja det vet jeg :)

Men rart at hun bare vil drikke å ikke spise likevel. Hun er veldig glsd i kinderegg men spiser bare halve.... Når jeg var 3 år hadde jeg kastet meg over det å spist opp alt

 

 

Anonymous poster hash: b7735...bdd

Skrevet

høres ut som nevnt over at det er noe som gjør at hun ikke vil spise mer, kanskje gjør det vondt eller lign? prøv og lag noen velsmakende smoothier med litt havregryn i, så får hun i seg mer næring og mat, hvordan er det med youghurt?

 

ta en lege tur. høres ut som det er noe som gjør at hun ikke spiser.

 

men altså barn kan jo bli matleie slik som oss voksne.



Anonymous poster hash: 43cfc...a1c
Skrevet

 

høres ut som nevnt over at det er noe som gjør at hun ikke vil spise mer, kanskje gjør det vondt eller lign? prøv og lag noen velsmakende smoothier med litt havregryn i, så får hun i seg mer næring og mat, hvordan er det med youghurt?

 

ta en lege tur. høres ut som det er noe som gjør at hun ikke spiser.

 

men altså barn kan jo bli matleie slik som oss voksne.

 

Anonymous poster hash: 43cfc...a1c

Takk for svar. Ja det må være noe... Men rart at hun spiste masse når hun var lita :( (men det var mest most mat)

 

 

Anonymous poster hash: b7735...bdd

Skrevet

Få sjekket mandler/polypper.

 

Anonymous poster hash: 2f4b9...c68

Skrevet

Få sjekket mandler/polypper.

 

Anonymous poster hash: 2f4b9...c68

Ja må nok det

 

 

Anonymous poster hash: b7735...bdd

Skrevet

Cøliaki?

 

Anonymous poster hash: 3a374...5a9

Skrevet

Hun er 3 år å spiser nesten ingenting!!

Kansje en tygge her å en tygge der.

Sier at hun liker ikke!

 

Hun drikker masse vann melk osv alt som kan drikkes.

 

Helt til hun var 1 å et talt år så spiste hun masse.. (Plutselig sa det bare stopp)

 

Vil ikke sitte sammens med oss med matborde heller.

 

Idag har hun spist en halv brødskive i bhg å en liten eplebit hjemme...

 

Hvordan kan jeg få i henne mat?

 

Anonymous poster hash: b7735...bdd

Hvis barnet drikker mye og småspiser utenom måltidene vil hun selfølgelig ikke være sulten til de måltidene hun skulle spist.Får hun mat litt nå og da når hun ikke sitter ved bordet? Når jeg leste dette innlegget føler jeg at hun er utspekulert og nok har vunnet 'kampen 'og gjørr det til en lek eller oppmerksomhetsbehov.

 

Anonymous poster hash: cccfc...121

Skrevet

Alle i familien skal sitte med middagsbordet.

I tillegg bør du innføre at alle skal spise frokost/kvelds i minst 10-15 minutter. Ha gjerne klokke som ringer når hun har lov å gå fra bordet. Legg på mat på tallerken og sett den foran henne. Ikke gi det oppmerksomhet om hun spiser eller ikke, men hun skal sitte fint med bordet. Ha det hyggelig og prat om alt mulig.

 

Anonymous poster hash: 5dabc...d87

Skrevet

 

Hun er 3 år å spiser nesten ingenting!!

Kansje en tygge her å en tygge der.

Sier at hun liker ikke!

 

Hun drikker masse vann melk osv alt som kan drikkes.

 

Helt til hun var 1 å et talt år så spiste hun masse.. (Plutselig sa det bare stopp)

 

Vil ikke sitte sammens med oss med matborde heller.

 

Idag har hun spist en halv brødskive i bhg å en liten eplebit hjemme...

 

Hvordan kan jeg få i henne mat?

 

Anonymous poster hash: b7735...bdd

Hvis barnet drikker mye og småspiser utenom måltidene vil hun selfølgelig ikke være sulten til de måltidene hun skulle spist.Får hun mat litt nå og da når hun ikke sitter ved bordet? Når jeg leste dette innlegget føler jeg at hun er utspekulert og nok har vunnet 'kampen 'og gjørr det til en lek eller oppmerksomhetsbehov.

 

Anonymous poster hash: cccfc...121

Tror nok ikke det er det. Dette gjeller godis å ikke bare mat. 'Hun er tydeligvis sulten' går å spørr etter mat ofte tar seg en tygge så er hun ferdig.

Hun drikker ikke hele tiden. Men til hvert måltid der det skulle vært mat så drikker hun til slutt :)

 

Anonymous poster hash: b7735...bdd

Skrevet

Hadde en slik unge jeg også, hos oss begynte ting å løsne når mormor sendte henne ned til vannet med en pose med tørt brød. Hun spiste mer enn hva hun gav til fuglene. Så vi begynte å ha mat andre steder enn hvor vi normalt hadde mat. Når vi var på hytta matet vi fuglene, hun spiste bare de tørre brødskivene fuglene skulle ha.

Var vi hjemme kjøpte vi allt ett billig brød i butikken for å gå omveien hjem, da ble svanene matet.

Vi satt oss på trappa ute for å se på bilene som kjørte forbi, da tok jeg med en lite fat med påsmurt brød. Vi fjernet fokuset helt vekk fra å spise, og det kunne være så små ting som å se bilene kjøre forbi i gata. Jeg sa ikke hun skulle spise, maten satte jeg bare mellom oss. Jeg spiste litt og hun spist litt.

 

Middag hadde vi hver dag og da satt alle ved bordet. Om hun ikke spiste så var det helt greit. Etter litt så hun faren spiste grønnsaker rett fra kjelen mens vi ryddet av, da ble hun nyskjerrig. Snart ble kjelen med kalde kokte grønnsaker barnetv kos hver dag. Hun satt i stolen forran tv med kjelen i fanget. Jeg lærte meg fort å koke mye mere grønnsaker enn vi trengt til middag.

 

Før dette så kunne hun leve på en halv skive i ca to uker. Frisk, rask og ikke noe galt med henne. Tante som er lege sjekket henne opp og ned for hun lurte på om det var noe galt.

Etter etter ett halvt år så var hun vips ett lite matvrak. Hun spiste sjeldent elle aldrig på steder en skal spise mat, men hun spiste masse. Hun kunne ta med seg maten på badet for å se på vaskemaskin mens hun spiste. Det tenker jeg er helt ok, ikke alle må sitte rundt spisebordet og spise heller. Hun spiste igrunn ikke så mye middag, for hun spiste seg som oftes mett mens vi laget middag. Hun satt på benken og laget mat med meg. Skravlet, spiste, smakte, lo og koste seg. Maten gikk ned på høykant, så at hun ikke spiste så mye til middagen var helt greit. Nå er hun en jente som liker å prøve og smake på nye ting, hun liker å lage mat og prøve seg frem. Hun har to stesøsken som er så lat at de ikke gidde å lage seg mat om ikke noen lager til de. Så hun ordner opp med mat når de er hjemme alene. Igår hadde hun vist laget to ulike middager, hun hadde lyst på en ting som de andre ikke likte. Så de såre små ungene kan endre seg, men en må bare finne måten å hjelpe de på. Hos oss ble det mat andre stede enn der en normalt spiser og ingen mas.

 

Anonymous poster hash: 5f433...776

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...