Gå til innhold

Har dere sparetips til meg som er permitert?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Bør jeg ta unger ut av barnehage og Sfo? (Jeg er redd de detter utenfor sosialt da..)

Selge bilen? (Da vil jeg sitte igjen med lån og ingen bil).

Avdragsfrihet på huslån?(banken sier at en ikke får avdragsfrihet når det er topplån)

Får jeg rentefritt studielån?

Har dere flere tips?

Anonymous poster hash: e0663...188

Videoannonse
Annonse
Skrevet

du bør sette opp ett budsjett i forhold mat og andre utgifter og se hva det kommer på og hva du evt må spare inn på.

du får vel AAP ? dette vil jo dekke noe, vil anbefale deg å ta kontakt med en gjeldsrådgiver i nav slik at de kan veilede deg og kontakte de ulike stedene du har lån, de får oftere bedre avtaler enn man gjør på egenhånd.

Anonymous poster hash: 4be5a...83d
Skrevet

Min mann ble permittert i august Så dette har jeg litt øvelse i. Først av alt, begynn å spare inn nå slik at du ligger litt i forkant.

Søk om økonomisk støtte til SFO i kommunen om det er mulig.

Jeg la matpenger til hver uke i en konvolutt og handlet en gang i uka. Fikk ikke "låne" penger til mat fra andre konvolutter/ kontoer.

Kutt ut alt av unødvendige innkjøp. Ingen kaffe, sjokolade, brus, blader ol utenom lørdagsgodt til hele familien. Kjøp da selvsagt firstprice sjokolade, chips og brus.

Bytt ut alt du kan av dagligvarer med billigprodukter.

Ikke kjøp klær og sko til deg selv. Du har så du klarer deg! Ungene kan kun få om de ikke kan arve av noen. Se etter tilbud. Men unngå så langt det er mulig å kjøpe noe.

Selg ting du har liggende og spar pengene til du virkelig behøver dem.

Søk om å slippe betale studielån.

Kutt ut alt av abonement og treningssenter.

Anonymous poster hash: 1fa44...fae

Skrevet

Tar du de ut av bhg er du ikke reell arbeidssøker ifht Nav og vil ikke få penger fra dem. Men SFO er ikke nødvendig, et skolebarn kan klare å være alene hjemme en stund.

Gå gjennom forsikringer og abonnementer, her kan du sikkert si opp noe. Dyre hobbyer for dere eller barna? Kan du klare deg uten bil? Billigere bil?

Gå gjennom boder og loft, du har garantert noe du ikke trenger som kan selges. Sett kjøpestopp på alt som ikke er helt nødvendig. Kjøp brukt der du kan.

Dropp feriereiser eller gjør det så billig som mulig, f.eks låne hytte av kjente mot en tjeneste, eller husbytte.

Anonymous poster hash: 3e0a9...e7f

Skrevet

budsjett budsjett budsjett. Hva har dere inn, og hva har dere ut. Da får du raskt et overblikk over hvor du kan spare. For en familie på 4 er det helt overkommelig å ha et matbudsjett på 6000 pr mnd, om dere kjøper tilbudsvarer og billigvarer.

Kutt ut alle abbonement, aviser/blader, elektroniske tjenester spotify o.l, treningssentre, ha heller viaplay/netflix på data enn å betale tv-lisens. Gå gjennom forsikringene, og ikke vær trofast, be om tilbud fra andre for å få redusert kostnadene. Aktiviteter kan spares MYE på! turer i skog og mark med pølser på termos, lekeplasshopping, låne hytte av venner, trolldeigverksted osv kan være ypperlige aktiviteter som barn synes er vel så kjekt som lekeland.

Kan du leie ut bilen din?? Ellers ville jeg vurdert å selge den, om du ikke har absolutt behov - bll er et pengesluk uten like! Bli heller med i en bildelering :)

Gå på byttemarkeder, sjekk finn.no, og bytte/selgegrupper på face når ungene trenger noe nytt, eller kjøp på salg. 

Ellers, om inntekten går virkelig ad undas, går det an som det skrives over å søke avdragsfrihet på studielån, den delen av huslånet som ikke er topplån, bostøtte, redusert foreldrebetaling i barnehage/SFO. for de to sistnevnte skal du ha virkelig dårlig råd for å komme under de satsene (særlig om dere er to med inntekt)

Det viktigste tenker jeg er å forsøke å få opp inntekten, og tenke at dette er for en KORT periode. Vikarbyråer kan muligens tilby ikke-relevant arbeid i søkeperioden. Om du har ungene på deltid kan du evt være airbnb i perioder, og ta inn turister?? Og hold motet oppe :) Masser av lykke til 

Anonymous poster hash: f2196...686

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...