Anonym bruker Skrevet 11. januar 2016 #1 Skrevet 11. januar 2016 Jeg er enebarn og min mor er singel. Hun er straks 70Är og sta som ett esel. Huset er egentlig ikke stort, rundt 100kvm. MEN det er stor tomt med mye gress og stor gÄrdsplass. Hun har vonde armer sÄ hver sommer er det klaging om gressklipping, hver vinter om snÞmÄking. I tillegg bruker hun mye av trygden pÄ nÞdvendig oppussing da ting har forfalt ute og inne de siste 20Ärene. Da blir det klaging om penger. Jeg har prÞvd Ä si at hun kanskje bÞr kjÞpe seg leilighet men kommer ingen vei. "Katta skal ikke flytte" er svaret. Vi har ikke mulighet til Ä hjelpe henne stort heller da vi er fult opp med jobber, barn, fritidsaktiviteter og at vi bor 1t unna. Snakket med henne nÄ Ä hun var utslitt og hadde vondt etter Ä ha mÄkt snÞ i 3t. Hun har snÞfreser men den vil hun ikke bruke da hun sliter med Ä fÄ start pÄ den pluss at den stÄr nedlesset i skrot i garasjen.  Vondt at hun "lider" men hun velger det jo selv, eller? Jeg har dÄrlig samvittighet pÄ en mÄte. Flere i samme situasjon?  Anonymous poster hash: 6e6ed...bcd
Anonym bruker Skrevet 11. januar 2016 #2 Skrevet 11. januar 2016 SkjÞnner hva du mener, men det er nok ikke bare bare og flytte for henne. Det har jo vÊrt hjemme hennes sikkert store deler av livet hennes.  Men man kan ikke gi opp alt for og hjelpe, dere har deres liv og bort jo betydelig langt unna. Men er det mulig Ä hjelpe henne Ä fÄ frem snÞfreseren og sette den et sted den ikke snÞr ned  men lett tilgjengelig, SÄ fÄr hun bare prÞve og starte den Anonymous poster hash: a35a4...9fc
Anonym bruker Skrevet 11. januar 2016 #3 Skrevet 11. januar 2016  SkjÞnner hva du mener, men det er nok ikke bare bare og flytte for henne. Det har jo vÊrt hjemme hennes sikkert store deler av livet hennes.  Men man kan ikke gi opp alt for og hjelpe, dere har deres liv og bort jo betydelig langt unna. Men er det mulig Ä hjelpe henne Ä fÄ frem snÞfreseren og sette den et sted den ikke snÞr ned men lett tilgjengelig, SÄ fÄr hun bare prÞve og starte den  Anonymous poster hash: a35a4...9fc  Vi har prÞvd men vi fÄr ikke lov Ä gÄ inn i garasjen. Hun vil ikke vise frem rotet pluss at hovedgrunnen er trolig at snÞfreseren er stor og tung samt litt skummel for henne. Hun klarer ikke hÄndtere den rett og slett. Hun snakker om Ä kjÞpe seg en mindre og lettere men da mÄ hun selge den hun har (dyr og ny snÞfreser). Men vi fÄr ikke lov Ä hjelpe henne med Ä legge den ut for salg heller da sÄ vi er like langt...  Hi   Anonymous poster hash: 6e6ed...bcd
Anonym bruker Skrevet 11. januar 2016 #4 Skrevet 11. januar 2016 Vi har en slik nabo vi, dame pÄ 80 Är som bor alene i en diger enebolig med stor tomt.  Hun betaler min 15 Äring for Ä hjelpe henne, bÄde med gressklipping og snÞmÄking. Veldig grei ordning for bÄde henne og oss. Er det ingen tenÄring e.l. i nabolaget til mammaen din som Þnsker en liten jobb da? Anonymous poster hash: 4d9ec...89e
Anonym bruker Skrevet 11. januar 2016 #5 Skrevet 11. januar 2016  Vi har en slik nabo vi, dame pÄ 80 Är som bor alene i en diger enebolig med stor tomt.  Hun betaler min 15 Äring for Ä hjelpe henne, bÄde med gressklipping og snÞmÄking. Veldig grei ordning for bÄde henne og oss. Er det ingen tenÄring e.l. i nabolaget til mammaen din som Þnsker en liten jobb da?  Anonymous poster hash: 4d9ec...89e Det er to tenÄringer i nabolaget men dessverre er hun i konflikt med hele familien til den ene og i konflikt med den andre tenÄringen ogsÄ. Hun har dessverre blitt gammel og bitter samt litt paranoid sÄ hun bruker mye tid i vinduet hvor hun fÄr med seg alt. Dessverre er hun i tÄpelige konflikter med flere i nabolaget hvis ikke hadde dette vÊrt perfekt.  Hi    Anonymous poster hash: 6e6ed...bcd
Elsker livet Skrevet 11. januar 2016 #6 Skrevet 11. januar 2016 Det er ikke sÄ lett Ä hjelpe folk som ikke Þnsker Ä fÄ hjelp, eller kun Þnsker det pÄ sin mÄte. Hun kan ikke forvente at hun skal klare Ä mÄke snÞ eller klippe plen nÄr hun er "sÄpass gammel" og fÄr smerter, men hun kan heller ikke forvente at barna hennes gjÞr det hver gang det er behov. Er det mulig Ä fÄ noen til Ä brÞyte for henne. Her i bygda kan man fÄ privat brÞyting av de som brÞyter de kommunale veiene. Det koster penger, men har man ikke god nok helse til Ä mÄke, frese eller har traktor, sÄ er det vanlig Ä betale for det. Har man ikke rÄd til vedlikehold bÞr man flytte eller leve med Ä bli innesnÞdd til noen har tid og lyst til Ä hjelpe til. Et alternativ kan kanskje vÊre Ä betal brÞyting for henne som julegave og en robotgressklipper som bursdagsgave. GÄ sammen flere.
Anonym bruker Skrevet 12. januar 2016 #7 Skrevet 12. januar 2016 Hun graver jo sin egen grav ved Ă„ bli en klagende og konfliktsĂžkende gammel megge. Det kan du virkelig ikke ta deg av. Hun er voksen og bestemmer selv hvordan hun vil ha det, og den hjelpen dere kan gi henne, vil hun ikke ha... Â Anonymous poster hash: 8fae0...c82
Anonym bruker Skrevet 12. januar 2016 #8 Skrevet 12. januar 2016 Kan hun ha begynt Ä bli dement? Eller har hun alltid vÊrt like sta og sÊr?  Hun virker Ä vÊre veldig steil, avfeier alt, avfeier hjelp, er paranoid nÄr det kommer til naboer, har temperament som gjÞr at hun er pÄ kant med naboene.... Alt dette kan vÊre tegn pÄ en form for demenssykdom. Da kan ogsÄ det vÊre en av grunnene til at hun ikke vil flytte - fordi hun kanskje sÄvidt greier Ä orientere seg i sine kjente omgivelser, men er livredd for Ä komme i andre omgivelser hun ikke kjenner igjen. Mange demente greier dessverre i Ärevis Ä ta seg sammen akkurat nok men de er sammen med andre til at det ikke blir oppdaget at de har demens, man bortforklarer det med at den eldre er blitt gammel og at man da blir litt sÊr. NÄr de nÊre ikke er der, sÄ kan de ha forbausende dÄrlig funksjonsnivÄ.  Se etter tegn pÄ om hun lager seg mat fremdeles, om hun tuller med klokken/dager/Ärstider, om hun ler bort eller bortforklarer forglemmelser, om hun gjentar seg selv osv.  Om det kan vÊre en mistanke om noe slikt (husk at det kan vÊre milde symptomer i Ärevis fÞr omgivelsene blir helt oppmerksom pÄ dette), sÄ snakk med legen hennes. Han kan henvise henne videre til en spesialist i geriatri som kan utrede henne for demens. Anonymous poster hash: ff52a...e92
Anonym bruker Skrevet 12. januar 2016 #9 Skrevet 12. januar 2016 Vi hverken mÄker snÞ eller klipper gress vi. SnÞen betaler vi en med traktor for Ä ta, gresset tar robotklipperen. Jeg tenker at man velger selv og noen ganger bÞr man tenke litt mer enn ett og ett Är av gangen ogsÄ! Feks har mine svigerforeldre et hus de har bygget selv og er veldig glad i, det er digert! De klager enda ikke sÄ ofte/mye, men jeg vet de har en drÞm om at en av ungene kan overta det huset. Da synes jeg det er rart de ikke ha handler nÄr vi for noen Är siden flyttet til deres hjemplass, de andre er ihvertfall sÄ langt overhode ikke interesserte i Ä bo der. Vi kunne den gang tatt over huset og de kjÞpt seg en seniorbolig med mindre hage, men de ville vente. NÄ har vi et totalrenovert og fint hus og jeg orker ikke fÄ pÄ deres hus om noen Är ihvertfall, sÄ da blir nok deres hus solgt. Man hÞster som man sÄr. Moren din mÄ neste skaffe seg mer hjelp eller flytte. Med klaging kommer man ingen vei, men jeg synes det er veldig typisk eldre dessverre.  Anonymous poster hash: a9518...6ca
Anonym bruker Skrevet 12. januar 2016 #10 Skrevet 12. januar 2016 Hei, er det en frivilligsentral i nÊrheten, de kan ta pÄ seg slike oppdrag. Vist din mor er skeptisk til alt og alle kan det bli vanskelig Ä fÄ noen ungdommer til Ä ta oppdraget, men en voksen som er kjent med situasjonen kan takle det, eller det enkleste bestill en traktor som rydder snÞ. Min mor var pÄ samme mÄte og hun var 85 da hun innsÄ at hun trengte hjelp. For all del det holdt henne i aktivitet og jeg tenkte at det var bra at hun var sÄ sta. Det var jeg som mÄtte trÞ til i den store hagen og i huset, hadde entrepenÞr som tok snÞen. Jeg ble helt utslitt, nÄ har hun vaskehjelp og hagen steller jeg ennÄ men ikke i den hÞye standar hun vil ha.  Anonymous poster hash: 8bf5d...586
Anonym bruker Skrevet 12. januar 2016 #11 Skrevet 12. januar 2016 Jeg syns mine foreldre var veldig smarte da de flyttet til en liten leilighet som er egnet for funksjonshemmede ogsÄ. Da var de kun 65 og egentlig spreke, men de valgte Ä flytte. Er man sÄ gammel at man ikke klarer vedlikehold lengre er man tvunget Ä flytte og som regel ikke spesielt fleksibel lengre. Foreldrene sier at det tok nesten 2 Är fÞr de fÞlte seg virkelig hjemme, men nÄ er de i midten av 70Ära og det er deilig Ä slippe vedlikehold, ha heis, og alt er tilrettelagt. Ikke minst ha de fÄtt en omgangskrets og sitter ikke ensomme hjemme i sitt digert hus halvparten av Äret.  Din mor vil ikke ha den hjelp dere kan bistÄ med, i tillegg kan/vil hun ikke ha annen hjelp. Da kan du ikke gjÞre noe bortsett fra pÄpeke at hun kan jo endre situasjonen selv hver gang hun begynner Ä klage. Er forresten enig med hun at man bÞr ha i bakhodet at hun muligens har en begynnende demens. Min tante har hatt det i straks 3 Är og det er ikke fÞr nÄ at det vises for alle andre ogsÄ. Anonymous poster hash: e95ba...75b
Anonym bruker Skrevet 12. januar 2016 #12 Skrevet 12. januar 2016 Det er ikke sÄ lett for deg/dere Ä overbevise henne om Ä flytte dersom hun ikke vil. Min mor hadde det slik for noen Är siden; huset skulle hun ha men Ä klippe plen, mÄke, male og vedlikeholde kunne hun ikke. Vi gikk sammen en sommer og malte huset sÄ plankene ikke skulle rÄtne, men satt oss sÄ ned alle sammen og forklarte tydelig at dette var siste gangen og at vi ikke klarte Ä vedlikeholde hennes bolig i tillegg til vÄr egen med familie og full jobb. De behovene som boligen kom til Ä fÄ fremover mÄtte hun leie inn folk til Ä gjÞre. Det gikk litt tid, 1- 1 1/2 Är og sÄ begynte hun Ä kikke pÄ leiligheter. Vi visste jo at hun ikke hadde rÄd til Ä leie inn folk til alt som trengtes Ä gjÞres, sÄ alternativet var Ä la boligen forfalle eller Ä flytte. Vi var med henne pÄ utallige visninger over ett Ärs tid, og plutselig fant hun en leilighet i et omrÄde i nÊrheten. NÄ trives hun veldig godt og er ikke avhengig av hjelp fra noen med felles brÞyting til garasjeanlegget og en "hage" pÄ balkongen. I vÄrt tilfelle tror jeg det var viktig at vi alle sÞsknene var sÄpass samstemte og tydelige, uten dette tror jeg fort det for hadde sklidd ut og hun hadde "mast" seg til ekstra hjelp ved Ä spille pÄ samvittigheten vÄr. Til syvende og sist er alle voksne (friske) mennesker ansvarlige for seg og sitt og vi sÞsknene kunne ikke la hennes Þnske gÄ ut over vÄre familier og hverdag slik det gjorde til tider. Lykke til  Anonymous poster hash: cc14e...8a4
Anonym bruker Skrevet 12. januar 2016 #13 Skrevet 12. januar 2016 Her er et eksempel pÄ hvor stort ansvar det blir pÄ enebarn. Anonymous poster hash: dbfbc...0b9
Anonym bruker Skrevet 12. januar 2016 #14 Skrevet 12. januar 2016 Jeg har tenkt pÄ dette med demens faktisk. Samtidig har hun alltid havnet i konflikter med alt og alle. Hun har alltid vÊrt sta og er kjent for det i nabolaget helt fra hun flyttet inn for over 30 Är siden. Hun gjentar seg selv litt men det har hun ogsÄ gjort leeenge. Trolig fordi det skjer sÄ lite hos henne at da mÄ hun fortelle historien om naboen ett par ganger ekstra for hun har ikke sÄ mye annet Ä fortelle som hun sier. Mistenksomheten hennes har hun hatt sÄ lenge jeg kan huske. Mistenker heller litt psykiatri her av flere grunner enn de jeg har nevnt her.  Hi  Anonymous poster hash: 6e6ed...bcd
Fandens Oldemor Skrevet 12. januar 2016 #15 Skrevet 12. januar 2016 Tenkte ogsĂ„ psykiatri med en gang. Er hun snar med Ă„ innta offerrollen? Er hun selvsentrert, eller opptatt av Ă„ snakke om andre ting enn seg selv og ulike "konspirasjonsteorier" om andre ogsĂ„? Tillegger hun andre egenskaper som hun egentlig innehar selv? Suger hun energi ut av andre? Ser hun nyanser i forskjellige situasjoner, eller er alt svart/hvitt, enten eller?Â
Anonym bruker Skrevet 12. januar 2016 #16 Skrevet 12. januar 2016 Tenkte ogsÄ psykiatri med en gang. Er hun snar med Ä innta offerrollen? Er hun selvsentrert, eller opptatt av Ä snakke om andre ting enn seg selv og ulike "konspirasjonsteorier" om andre ogsÄ? Tillegger hun andre egenskaper som hun egentlig innehar selv? Suger hun energi ut av andre? Ser hun nyanser i forskjellige situasjoner, eller er alt svart/hvitt, enten eller? Hun er egentlig sjelden ett offer. Men hun er veldig opptatt av alle andre, hva de gjÞr og i 99% av tilfellene er det feil andre gjÞr. Feil som i mine Þyne ikke er noe Ä diskutere eller lage en sak ut av. At nabobarna er for lite ute, at de ikke gÄr pÄ ski, bruker spark, er for lite hjemme osv. Hun suger helt klart ut energien av folk. Min energi, naboer, familie er hun enten i konflikt med ellers orker de henne ikke. "Nye" venner blir kun er kort stund da hun suger ut energien, er de menn skal de jobbe for henne pÄ huset riktignok fÄr de betalt. Hun har alltid rett og hennes mÄte er den beste. Bekymrer seg mye og ligger vÄken om nettene f.eks pga at hennes barnebarn pÄ 1Är var pÄ overnatting hos sin tante nylig som hun kjenner ut og inn. Hi   Anonymous poster hash: 6e6ed...bcd
Anonym bruker Skrevet 13. januar 2016 #17 Skrevet 13. januar 2016  Vi har en slik nabo vi, dame pÄ 80 Är som bor alene i en diger enebolig med stor tomt.  Hun betaler min 15 Äring for Ä hjelpe henne, bÄde med gressklipping og snÞmÄking. Veldig grei ordning for bÄde henne og oss. Er det ingen tenÄring e.l. i nabolaget til mammaen din som Þnsker en liten jobb da?  Anonymous poster hash: 4d9ec...89e  HÞres ut som mormoren min det Hun nekter plent Ä flytte til leilighet sÄ da fÄr hun bare bo i det huset med hage og garasje. Regner nok ikke med at hun kommer til Ä flytte noen gang.   Anonymous poster hash: 9eaf5...27b
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for Ă„ kommentere
Du mÄ vÊre et medlem for Ä kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt Ă„ melde seg inn for Ă„ starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nÄ