Anonym bruker Skrevet 11. januar 2016 #1 Skrevet 11. januar 2016 Jeg har hatt bil de siste 15 årene. Og alltid hatt bil, mens jeg har hatt barn. Men nå skal bilen snart på dynga. Den er gammel, og starter å koste for mye i reparasjoner. Jeg er enslig mor, som snart skal over på AAP. Så økonomisk kan jeg ikke ta meg råd til bil. Men jeg lurer jo veldig på hvordan det skal gå. Både med kjøring av barn, og handling. Jeg har heller ingen jeg kan låne bil av, eller som kan kjøre meg steder. Så jeg lurer på hvordan dere andre uten bil gjør det? Og hva er deres råd og tips? Anonymous poster hash: b3017...207
Anonym bruker Skrevet 11. januar 2016 #2 Skrevet 11. januar 2016 https://coop.no/sortiment/obs-hyper/sport-og-fritid/sykkel-til-voksen/tur--og-bysykkel/alprace-milano?variantCode=10217 Handling er ikke noe problem om du har sykkel med kurv og vesker bak, da slipper du bære tungt. Barna mine er vant til å sykle og gå, de sykler til trening o.l. der andre blir kjørt. Bor i gangavstand til skolen også, så det er sjelden noen må kjøres. Nå har vi bil da, vi bare bruker den ikke noe særlig. Vi velger å gå eller sykle istedenfor å kjøre bil. Den eneste utfordringen jeg kan se vi hadde fått helt uten bil er når det er barneselskaper o.l. et stykke vekk, f.eks på bowlinga eller svømmehallen, da er det flere kilometer å gå og det er litt kjipt når f.eks bursdagen er ferdig klokken 20 en fredag kveld. Da tror jeg faktisk jeg hadde tilbudt meg å betale noen av de andre foreldrene som bor i vår retning for å svippe min sønn hjem (evt tilbudt andre tjenester som barnepass e.l. som gjengjeld om de ikke ville ha penger) Anonymous poster hash: eee89...611
Anonym bruker Skrevet 11. januar 2016 #3 Skrevet 11. januar 2016 Bor du i en større by? Da kan du evt bli med i en bildeleordning? Vi er det, og da kan vi leie bil billig når vi trenger det, som ved storhandling eller bursdagsselskaper o.l, men slipper noe som helst vedlikeholdskostnader. Her vi bor er det også bare nyere biler som er med i ordningen Anonymous poster hash: 2f545...acc
Anonym bruker Skrevet 11. januar 2016 #4 Skrevet 11. januar 2016 Kommer jo helt an på hvor du bor. Vi har prioritert å bosette oss nær t-bane og med kort gangavstand til barnehage og skole, samt butikk. I sommer kjøpte jeg meg el-sykkel for å sykle til og fra jobb (bare 7 km hver vei, men ren oppoverbakke den ene veien). Har bil, men den brukes nesten bare til ferieturer, ikea-turer og slikt. Ellrs er jo Bilkollektivet veldig bra hvis du bor nær en oppstillingsplass. Anonymous poster hash: ac1bb...e0c
Mamma_til_2 Skrevet 11. januar 2016 #5 Skrevet 11. januar 2016 Sykkel og offentlig transport, taxi til nød. Men dom skrevet over handling kan du slippe det er mange som kjører varer du bestiller på nett.
Anonym bruker Skrevet 11. januar 2016 #6 Skrevet 11. januar 2016 Har aldri hatt bil. Vi går. Tar buss en sjelden gang. Handler ikke mer enn vi kan bære og hvis vi trenger mer på butikken, så går vi flere ganger. Skal vi ha større ting finner vi alltids noen som kan kjøre. Venner eller foreldre. Vi bor veldig sentralt da. Har liksom aldri hatt behov for bil. Anonymous poster hash: 570da...ce7
Anonym bruker Skrevet 11. januar 2016 #7 Skrevet 11. januar 2016 Tusen takk for svar. Bildeleordning hørtes veldig bra ut. Men er ikke her jeg bor for privatpersoner. Nå på vinteren blir det dårlig med sykling, og blir nok ikke brukt så mye på sommeren heller, da vi bor veldig høyt opp. Men det går buss her ofte, bortsett fra på søndager. Og har kort vei til flere matbutikker, så små handling skal gå greit. Har og funnet ut at jeg kan få varer levert på døren, så kommer til å benytte meg av det på vinteren. Bare synes de er dyre på en del, så det blir nok mest brukt til brød, melk, pasta og litt hermetikk. Barna går selv på skolen, så det er ikke noe problem. Vi bor relativt sentralt, så og komme seg til butikken og byen er enkelt. Og komme seg til andre store byer. Problemet blir vel de gangene barna skal i bursdager, eller være med venner hjem, som bor litt dumt til. Noen av de som går i klassen til barna bor der, bussen omtrent aldri går. Vi har og badevann i både gang og sykkelavstand her på sommeren. Barnas aktiviteter kommer vi oss lett til med buss. Er vel vinteren jeg gruer meg mest til, da jeg er så frøsen av meg. På sommeren går det nok veldig bra. Anonymous poster hash: b3017...207
februarprins2013 Skrevet 11. januar 2016 #8 Skrevet 11. januar 2016 tar buss hver dag handler det som jeg trenger daglig selv,må jeg ha mye, så hjelper pappan min meg med det,men er sjelden jeg ber om det, kanskje 3-5 ganger i året.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå