Gå til innhold

Er det noen her som er fosterforeldre?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Vil dere fortelle litt om prosessen?

Er det vanskelig og bli godkjent?

Alt er av interesse.

Håper noen kanskje kan svare :)

Anonymous poster hash: 0939c...ac6

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Håper folk svarer deg seriøst.

Det blir desverre ofte mye drittslenging når det blir lagd sånne tråder...

Anonymous poster hash: 2894b...e7a

Skrevet

Det var jeg ikke klar over.

Håper selvfølgelig noen vil svare meg seriøst.

Hi

Skrevet

Hi

Bor du i Oslo?

Anonymous poster hash: a5577...d0f

Skrevet

Vi blir det I løpet av januar. Venter på at fødselen skal starte. Vi gikk kurs i 3 mnder. Pluss 4 hjemmebesøk. Ikke "vanskelig" å bli godkjent hvis dere er oppegående folk, med ærlig intensjoner med en god familie dynamikk.

Har dere barn fra før?

Bare spør hvis det er noe spesielt du lurer på. :)

Skrevet

Vi blir det I løpet av januar. Venter på at fødselen skal starte. Vi gikk kurs i 3 mnder. Pluss 4 hjemmebesøk. Ikke "vanskelig" å bli godkjent hvis dere er oppegående folk, med ærlig intensjoner med en god familie dynamikk.

Har dere barn fra før?

Bare spør hvis det er noe spesielt du lurer på. :)

Jeg våger meg også inn i tråden.

Dere får et nyfødt barn? Var det et spesielt ønske hos dere?

Vi har en gutt på tre år og ønsker et yngre barn enn han, men tenker at det kan være vanskelig og lurer på om det er bedre å vente litt.

Blir det vanlig samvær med biologiske foreldre når barnet er så lite?

Anonymous poster hash: b69fd...2f7

Skrevet

Vi har vært fosterforeldre,men barnet er nå voksen og står på egne bein. Flyttet til oss når han var to år. Ikke vanskelig å bli godkjent, vi er en helt vanlig familie og har selv tre barn.

Barnet har hatt samvær med egen familie. Jeg synes ikke det har vært så lett bestandig å være fosterforeldre, og hadde ikke gjort det igjen. For vår del krevde fosterbarnet så mye at det gikk ut over egne barn, noe vi ikke så før i ettertid.

Anonymous poster hash: a0f85...d78
Skrevet

Vil dere fortelle litt om prosessen?

Er det vanskelig og bli godkjent?

Alt er av interesse.

Håper noen kanskje kan svare :)

Har ikke tid til å skrive så mye, men kan varmt anbefale Fyrlykta. Bedre betingelser får du ikke. Pensjonspoeng, fantastiske kurs, god veiledning og god arbeidsgodtgjørelse.

Anonymous poster hash: 178b9...95f

Skrevet

Vi valgte 0-2år. Vi er under 3år begge to, så vi følte at det var mest riktig. Vi har heller ikke egne barn fra før. Man velger i samarbeid med kurslederne aldersgruppe og eventuelle andre ting. Feks om om man har spesiell kompetanse innenfor diagnoser osv. Vi var åpne for alt. Altså alle kulturer, funksjonshemninger osv.

Vil ikke fortelle detaljer pga taushetsplikten. Saken har jo ikke vært I nemnda, men vi tror ikke det blir samvær.

Skrevet

Jeg kan bare fortelle min versjon som søsken av et fosterbarn. 

Barnet kom til oss når h*n var bare noen få dager gammel - altså rett fra sykehus og vi biologiske var i ekstase å så på h*n som vårt eget søsken. Barnet viste seg å ha store problemer pga arv og det gikk ut over oss biologiske barn - problemene startet ikke før fosterbarnet var en 7-8 år. Fosterbarnet tok alt av tid og ressurser og vi kom alltid i sist rekke noe som var veldig sårt. 

I dag er familien splittet og mine foreldre får ALDRI overnattingsbesøk av barnebarna sine i frykt over hva fosterbarnet kan finne på. 

Det kan gå supert, men det kan også komme utfordringer som man ikke ante kunne komme. 

Jeg kommer aldri til å utsette mine barn for et fosterbarn. Vi har økonomi og nok av omsorg i denne familien og vi har plass til flere, men et fosterbarn og barnevernet har jeg ikke plass til når jeg har egne barn. 

Nå er det ikke sikkert at det går slik med deres familie, men ha det i bakhodet og tenk dere NØYE om for det er ikke bare dere som blir fosterforeldre, de fremtidige barna (?) deres blir også fostersøsken. 

Anonymous poster hash: 3c324...133
Skrevet

Veldig trist å høre om deres erfaring. For en jobb!

Vi aner jo at pga både arv og svangerskapet vil det mest sannsynlig dukke opp ting etterhvert

Men det kan det også gjør med egne barn, man har ingen garantier. Vi kjenner systemet godt I forhold til abup, ppt, og har mye kompetanse. Vi får bare satse på at det og tålmodighet,kjærlighet og alt vi kan tilby vil gi best mulig oppvekstvilkår for dette barnet. Det er nøye gjennomtenkt, og man ikke ikke planlegge eller vite.. Men selvfølgelig er det skummelt!

Skrevet

Men viktig å huske på det du sier. Det er ikke nødvendigvis "lettere" fordi de er små.

Skrevet

Hi

Bor du i Oslo?

Anonymous poster hash: a5577...d0f

Bor ikke i Oslo nei :)

Skrevet

Har 1 barn selv.

Tusen takk for at dere deler med meg :)

Skjønner jo at det er mye å tenke på.

Denne situasjonen litt spesiell så om det blir slik at vi nå blir fosterforeldre så håper jeg dette skal gå bra.

Hi

Skrevet

Har 1 barn selv.

Tusen takk for at dere deler med meg :)

Skjønner jo at det er mye å tenke på.

Denne situasjonen litt spesiell så om det blir slik at vi nå blir fosterforeldre så håper jeg dette skal gå bra.

Hi

Litt travelt når man skriver :P

Denne situasjonen er litt spesiell ska det stå :)

Skrevet

En familie i omgangskretsen hadde en fosterdatter, som hadde samvær med biologisk mor så og så ofte. De oppdro og passet på jenta i mange år, så på henne som sin datter, helt til biologisk mor ville ha jenta tilbake. De har nå ingen kontakt med fosterdatteren men i en liten by ser de henne dessverre noen ganger og hun er gått i sin biologiske mors fotspor.

Tror ikke jeg hadde taklet dette

Anonymous poster hash: 3b229...e64

Skrevet

Har venner som fikk tildelt et fosterbarn. Barnets foreldre gikk til sak mot barnevernet og vant. Våre venner opplevde det utrolig tøft å miste et barn de hadde fått i den tro at de skulle ha det i mange år.

Mye man må være forberedt på. Men det er stort av dere å gjøre noe sånt. Lykke til ❤️

Anonymous poster hash: fff5d...0e5

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...