Anonym bruker Skrevet 11. januar 2016 #1 Skrevet 11. januar 2016 Merkelig spm på en mandagsmorgen, men er det noen som vet? Dagkirurgisk inngrep f.eks, hvor man får narkose og operasjonen varer litt over en time, blir man intubert da? Ved utskrapning i livmor osv? Anonymous poster hash: 1336e...a21
Anonym bruker Skrevet 11. januar 2016 #2 Skrevet 11. januar 2016 Jeg ble ikke det da de satte cvk, men da var jeg borte veldig kort. Anonymous poster hash: 1dcd2...488
Anonym bruker Skrevet 11. januar 2016 #3 Skrevet 11. januar 2016 Ble det ikke under abort Anonymous poster hash: 62b3c...d04
Anonym bruker Skrevet 11. januar 2016 #4 Skrevet 11. januar 2016 Jeg har hatt utskrapning og keisersnitt i narkose og jeg ble ikke intubert Anonymous poster hash: 97ba5...ea9
Anonym bruker Skrevet 11. januar 2016 #5 Skrevet 11. januar 2016 Fått narkose 3 ganger, en gangen operasjon i noen timer. Og fikk ikke det. Anonymous poster hash: 2a085...da2
Anonym bruker Skrevet 11. januar 2016 #6 Skrevet 11. januar 2016 Det er umulig for oss å svare på, det kommer an på type narkose og hva anestesilege ønsker. Jeg har blitt operert mange ganger på dagkirurgisk og ca halvparten av gangene har jeg vært intubert. Anonymous poster hash: 69fa8...e6d
Anonym bruker Skrevet 11. januar 2016 #7 Skrevet 11. januar 2016 Takker for svar Har ingen spesiell grunn til å lure på det, satt og så en serie hvor noen ble operert, og der var det slange i halsen hver gang. Så da ble jeg nysgjerrig Anonymous poster hash: 1336e...a21
Anonym bruker Skrevet 11. januar 2016 #9 Skrevet 11. januar 2016 Jeg ble ikke det, utskrapning i full narkose. Anonymous poster hash: aeceb...dce
Anonym bruker Skrevet 11. januar 2016 #10 Skrevet 11. januar 2016 hvordan vet dere dette? for den settes inn og fjernes mens dere er i narkose, alle inngrep jeg har vært med på har blitt intubert. hvor pasienten "sover" vel og merke Anonymous poster hash: 0864d...cf0
Anonym bruker Skrevet 11. januar 2016 #11 Skrevet 11. januar 2016 Jeg ble det, men de åpnet med bikinisnitt da (fjernet en cyste på eggstokk som var for stor til å fjernes med kikkhull) Anonymous poster hash: 95516...e30
Anonym bruker Skrevet 11. januar 2016 #12 Skrevet 11. januar 2016 hvordan vet dere dette? for den settes inn og fjernes mens dere er i narkose, alle inngrep jeg har vært med på har blitt intubert. hvor pasienten "sover" vel og merke Anonymous poster hash: 0864d...cf0 Du blir ubeskrivelig sår i halsen etterpå, det var direkte smertefullt å svelge i et par dager etter inngrepet... Anonymous poster hash: 95516...e30
Anonym bruker Skrevet 11. januar 2016 #13 Skrevet 11. januar 2016 hvordan vet dere dette? for den settes inn og fjernes mens dere er i narkose, alle inngrep jeg har vært med på har blitt intubert. hvor pasienten "sover" vel og merke Anonymous poster hash: 0864d...cf0 Du blir ubeskrivelig sår i halsen etterpå, det var direkte smertefullt å svelge i et par dager etter inngrepet... Anonymous poster hash: 95516...e30 Nei, det trenger man ikke å bli. Jeg ble operert for struma, og ble intubert. Var ikke sår i det hele tatt i ettertid. (Og ville heller aldri visst at jeg ble intubert om jeg ikke hadde lest brevet fra sykehuset i forkant) Anonymous poster hash: a46f0...2e2
Anonym bruker Skrevet 11. januar 2016 #14 Skrevet 11. januar 2016 hvordan vet dere dette? for den settes inn og fjernes mens dere er i narkose, alle inngrep jeg har vært med på har blitt intubert. hvor pasienten "sover" vel og merke Anonymous poster hash: 0864d...cf0 Du blir ubeskrivelig sår i halsen etterpå, det var direkte smertefullt å svelge i et par dager etter inngrepet... Anonymous poster hash: 95516...e30 Jeg er operert mange ganger, stort sett kjapp operasjon på dagkirurgisk og er ifølge legen alltid intubert. Sovner i full narkose og merker ingenting i halsen etterpå. Anonymous poster hash: 7f4f9...466
Anonym bruker Skrevet 11. januar 2016 #15 Skrevet 11. januar 2016 hvordan vet dere dette? for den settes inn og fjernes mens dere er i narkose, alle inngrep jeg har vært med på har blitt intubert. hvor pasienten "sover" vel og merke Anonymous poster hash: 0864d...cf0 Du blir ubeskrivelig sår i halsen etterpå, det var direkte smertefullt å svelge i et par dager etter inngrepet... Anonymous poster hash: 95516...e30 Jeg er operert mange ganger, stort sett kjapp operasjon på dagkirurgisk og er ifølge legen alltid intubert. Sovner i full narkose og merker ingenting i halsen etterpå. Anonymous poster hash: 7f4f9...466 Hm, kanskje uheldig jeg da. Jeg var så utrolig sår i halsen, drakk masse kaldt vann for det lindret litt, det var så vondt å svelge... Anonymous poster hash: 95516...e30
Anonym bruker Skrevet 11. januar 2016 #16 Skrevet 11. januar 2016 Man blir altid intubert ved narkose da man jo slutter puste selv... Anonymous poster hash: 604f6...d87
Anonym bruker Skrevet 11. januar 2016 #17 Skrevet 11. januar 2016 Man blir altid intubert ved narkose da man jo slutter puste selv... Anonymous poster hash: 604f6...d87 Nei, bare om de gir muskelavslappende i tillegg: Klippet fra NHI.no Under operasjonen er det livsviktig at luftveiene er åpne. Det kan enten gjøres ved at anestesilegen eller anestesisykepleieren holder kjeven din slik at du puster selv uten at tungen stenger for luftveiene - noe som kan være aktuelt ved kortvarige inngrep. Eller ved at det settes ned en tube i luftrøret. Intubasjon, som dette heter, er nødvendig dersom du må gis muskelavslappende medisin som lammer pustemusklene. Behovet for muskelavslapping avgjøres av type operasjon og hensiktsmessighet bedømt av kirurg og anestesipersonalet. Muskelavslappende medisin er ikke alltid påkrevd, men det gis ved inngrep i brysthulen og bukhulen. Det lammer alle muskler, også pustemusklene. Anonymous poster hash: 95516...e30
Anonym bruker Skrevet 11. januar 2016 #18 Skrevet 11. januar 2016 Jeg ble intubert ved utskrapning av livmor (ikke planlagt, hadde ikke fastet, kanskje det hadde noe å si). Har hatt en annen operasjon med såkalt "lett narkose" uten intubering. Men du merker det ikke, de gjør det etter du er bedøvet. Anonymous poster hash: 1376f...e13
Anonym bruker Skrevet 11. januar 2016 #19 Skrevet 11. januar 2016 Man blir altid intubert ved narkose da man jo slutter puste selv... Anonymous poster hash: 604f6...d87 Nei, bare om de gir muskelavslappende i tillegg: Klippet fra NHI.no Under operasjonen er det livsviktig at luftveiene er åpne. Det kan enten gjøres ved at anestesilegen eller anestesisykepleieren holder kjeven din slik at du puster selv uten at tungen stenger for luftveiene - noe som kan være aktuelt ved kortvarige inngrep. Eller ved at det settes ned en tube i luftrøret. Intubasjon, som dette heter, er nødvendig dersom du må gis muskelavslappende medisin som lammer pustemusklene. Behovet for muskelavslapping avgjøres av type operasjon og hensiktsmessighet bedømt av kirurg og anestesipersonalet. Muskelavslappende medisin er ikke alltid påkrevd, men det gis ved inngrep i brysthulen og bukhulen. Det lammer alle muskler, også pustemusklene. Anonymous poster hash: 95516...e30 Ved inngrep så intuberer de, enten ved intubering eller larynxmaske eller lignende. Kun ved svært korte narkoser som f. Eks elektrokonvertering ol kan de gjøre annerledes. Narkose i ett min eller så. Ved narkose slutter en å puste, så ja de gjør noe for å holde luftveiene åpne, og at en puster. Jeg har vært med på korte dagkir inngret, alle brukte intubasjon eller larynxmaske. En leker og gambler ikke med pusten til pas Anonymous poster hash: c5f7d...1c4
Anonym bruker Skrevet 11. januar 2016 #20 Skrevet 11. januar 2016 Ikke intubert ved utskrapning. Går ut fra at jeg ble bagget. Anonymous poster hash: 50e56...773
Anonym bruker Skrevet 11. januar 2016 #21 Skrevet 11. januar 2016 Jeg har operert ankelen en gang, operasjonen tok 3 timer. Da sederte de meg, men bare slik at jeg sov og jeg ble ikke intubert. Jeg hadde i tillegg spinalbedøvelse. Jeg har også hatt to kikkhullsoperasjoner, da ble jeg intubert begge gangene. Ene gangen var jeg ganske sår i halsen, andre gangen merket jeg egentlig ikke noe til det i etterkant. Anonymous poster hash: 08242...ea0
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå