Anonym bruker Skrevet 11. januar 2016 #1 Skrevet 11. januar 2016 Jeg ble konisert i 2007 etter moderate celleforandringer. Har hatt fine kontroller etter det. Fikk ny påminnelse i sommer, men orker ikke en ny runde med det nå etter å ha vært gravid nylig og spriket for fremmede i månedsvis. Hater det så intenst! Etter å ha lest litt om det, får jeg inntrykk av at jeg sikkert kan vente litt. Jeg har hatt samme partner i flere år (altså ikke smittet av HPV på ny), og det tar jo uansett mange år før en slik infeksjon kan føre til kreft.... Så for eksempel dette på NHI: Infeksjon med HPV er svært vanlig blant seksuelt aktive - mer enn 70% av seksuelt aktive kvinner smittes i løpet av livet. Ny infeksjon er hyppigst blant unge voksne. Som regel går denne infeksjonen over av seg selv i løpet av 6 måneder til 2 år. Det er HPV-infeksjonen som "driver frem" celleforandringene, og cellene normaliserer seg når infeksjonen blir borte. For at celleforandringene skal føre til kreft må man for det første smittes med HPV, og så må infeksjonen vedvare for å utvikle celleforandringer av mer alvorlig karakter. Det tar vanligvis 10 år eller mer fra infeksjonsstidspunktet til kreft oppstår. Så.... Greit å vente litt? Anonymous poster hash: eddd8...eb3
Anonym bruker Skrevet 11. januar 2016 #2 Skrevet 11. januar 2016 Du er en "modig" dame. Det er en grunn til at det kommer brev i posten når det har gått tre år siden forrige celleprøve. Følg anbefalingen og ta den hvert tredje år. Ja, det er noe herk, men kreft er langt mer ukomfortabelt. Du som allerede har hatt celleforandringer burde hvertfall sett viktigheten av dette. Men for all del, din kropp, ditt liv. Anonymous poster hash: a9bfd...993
Anonym bruker Skrevet 11. januar 2016 #3 Skrevet 11. januar 2016 Hvor lenge hadde du tenkt å vente, da? Og hvordan tør du å gamble med helsa di? Hvis jeg først hadde hatt celleforandring en gang så hadde jeg ikke turt å ikke følge det opp. Og det er bare snakk om EN gang til med prøver, er det ikke bedre å bare få det unnagjort? Anonymous poster hash: f22dd...6fe
Pobie Skrevet 11. januar 2016 #4 Skrevet 11. januar 2016 Klart du kan vente noen måneder. Men celleprøven er viktig, og det er ingen som har lyst til å ta den. Bedre å bare få det overstått.
Anonym bruker Skrevet 11. januar 2016 #5 Skrevet 11. januar 2016 Jeg går til gynekolog istedenfor fastlegen. Gynekologen er privat så jeg må betale litt. Men det er mye bedre å gå til en kvinnelig gynekolog og så kan fastlegen ta seg sv alle andre kroppsdeler. Gynekologen er veldig flink og forsiktig. Hun kan dessuten svare på alt mulig om man lurer og sjekke alt mulig. Anbefales! Anonymous poster hash: dd400...b0f
Anonym bruker Skrevet 11. januar 2016 #6 Skrevet 11. januar 2016 Du gjør som du vil, men jeg hadde aldri tatt den sjansen. Du er jo også konisert tidligere så synes det er rart du tar sjansen på det. Og som en sier over her, ingen liker GU. Det er bare slik at det området også må undersøkes. Anonymous poster hash: 88756...a5e
Anonym bruker Skrevet 11. januar 2016 #7 Skrevet 11. januar 2016 Får også til hyppigere kontroller grunnet celleforandringer. Har nå kvinnelig gynekolog. Det er rett og slett mindre ubehagelig. I tillegg får jeg alltid grundig sjekk med ultralyd. Anonymous poster hash: e5838...e94
Anonym bruker Skrevet 11. januar 2016 #8 Skrevet 11. januar 2016 Er du sprø jente?! Vet du hvor farlig denne krefttypen er? Du går selvsagt til sjekk. Ikke alt i livet er behagelig. Anonymous poster hash: b89a3...21a
Anonym bruker Skrevet 11. januar 2016 #9 Skrevet 11. januar 2016 Dette synes jeg høres helt tullete ut! Når du tidligere har hatt celleforandringer så hadde jeg ikke ventet altså! Hadde heller tatt celleprøve oftere! Anonymous poster hash: b26dd...ebe
Gemini77 Skrevet 11. januar 2016 #10 Skrevet 11. januar 2016 Det ville jeg ikke ha dropper. Hvordan kan du vite at du er klarert fra forrige smitte? Har du tatt HPV test i etterkant av koniseringen? Uansett så har du enten fått det av mannen din (hvis det var samme Mann du var sammen med i 2007) og han kan fortsatt ha HPV. I tillegg har du vært gravid, og det er en typisk periode en latent HPV infeksjon kan blusse opp hvis du fortsatt har det da immunforsvaret senkes under graviditet. Tenker de 10 min det tar hos legen er bedre enn å tenke på at "jeg bør gjøre det snart.. Og tenk om..."
TPK Skrevet 11. januar 2016 #11 Skrevet 11. januar 2016 Nei, det er bare dumt av deg. Det vil jeg tro du forstår siden du har vært gjennom "kreftfrykten" ved en unormal celleprøve tidligere. Bare å ta seg sammen!
Anonym bruker Skrevet 11. januar 2016 #12 Skrevet 11. januar 2016 Selvfølgelig skal du ta celleprøven! Noe annet er bare idiotisk... Ja, det er pyton å måtte klatre opp i den "tronen" og skræve, men det må gjøres hvert tredje år. Bare å bite tenna sammen og komme seg gjennom det. Anonymous poster hash: b529c...b26
Anonym bruker Skrevet 11. januar 2016 #13 Skrevet 11. januar 2016 Jeg gjorde det akkurat etter å ha utsatt det i over ett år. Etterpå tenkte jeg.. Hallo!! Dette tok fem minutter og så har du utsatt det så lenge? Gjør det, bare gjør det!! Det er kanskje ubehagelig og kanskje du gruer deg, men det er faktisk verre å utsette noe du vet du burde. Da gnager det i bakhodet. Anonymous poster hash: dc6f8...ac0
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå