Gå til innhold

Mulig å amme med bare en pupp?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Har en 6 uker gammel baby og sliter litt med smerter i ene puppen under og utenom amming. Ikke selve brystvorten men inni puppen. Brystvorten sitter også veldig lant ut på siden på denne puppen. Prøvd flere ammestillinger men det blir ikke helt bra uansett. Kan jeg velge å tilby kun den ene puppen?

Anonymous poster hash: a5fe5...45f

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Da vil den puppen du ammer med bli stor og den andre liten da, men du kan kanskje prøve å pumpe ut melka av den vonde puppen og gi det fra flaske. Mulig du ikke har nok melk i den ene puppen til at den lille blir mett nok 😊

Anonymous poster hash: 3b3f9...e68

Skrevet

Prøv å håndmelke ut mens du står i en varm dusj. Smerter inne i brystet er ofte tette melkeganger, og det kan gå over til brystbetennelse.

Anonymous poster hash: ad302...aa1

Skrevet

Høres ut som begynnende brystbetennelse. Det er veldig viktig å ikke bli kald på brystene. Ammeinnlegg av ull er supre 😀

Skrevet

Jeg har hatt det akkurat slik som deg, og jeg måtte faktisk pine meg igjennom de første 3 månedene. Med begge barna. Men etter 3 måneder var smertene nesten helt borte, og etter 6 måneder var det bare kos:)

Lov meg at du holder ut, for det er såååå verdt det når du kommer over den verste biten!

Anonymous poster hash: 1162d...3cf

Skrevet

Det er fint mulig å amme på bare en pupp.

Men dersom du gjør det slik du har det nå, så er jeg redd for at det ender med skikkelig betennelse. Du må få tømt brystet, ikke la det være i fred. Varme bad, mens jeg har massert brystet har hjulpet meg. Dersom du ikke er ferdig med renselsen så kan du ta en varm dusj, eller slenge puppen i en bolle varmt vann (det kan være praktisk med hengepupper innimellom 😊).

Det hjelper også å se på bilder, eller aller best, filmsnutter av barnet mens du holder på med massasjen. Det hjelper på hormonene og melkeproduksjonen.

Prøv å unngå betennelse! Jeg har aldri vært så sjuk så når jeg hadde det (jepp, hver gang når). Ble lagt inn på sykehus første gangen for intravenøs næring og antibiotika, og mannen måtte til og med holde babyen mens jeg ammet, da jeg var for dårlig til å engang holde rundt babyen, selv om jeg ammet liggende.

De tre neste rundene skjønte jeg tegninga tidligere, og fikk medisin fortere. Men ble likevel skikkelig sjuk.

Anonymous poster hash: 45829...c6a

Skrevet

Smerter kan og gjere at det blir vanskelig å slappe av og å få melka til å sleppe. For meg hjalp syntocinon-spray veldig. Og hold deg varm på overkroppen. Ikkje bare på puppane!

Skrevet

Jeg fullammet min yngste til 6 mnd på en pupp. Kom aldri noe særlig i den andre.. Men jeg ble veldig skjev da.. Og 2 år etterpå er jeg fortsatt noe skjev dessverre..

Anonymous poster hash: 57a10...4dd

Skrevet

Mange gode råd her. Jeg vil bare nevne at smertene også kan være utdrivningsrefleksen (se artikkel på ammehjelpen.no). Jeg hadde smerter en god stund selv pga dette (er mitt første barn) og det gikk over etter noen uker på høyre pupp mens det tok lengre tid på venstre. Jeg kjenner ennå ofte til små stikninger i puppene pga denne når jeg tenker på ungen eller med en gang jeg begynner å amme, men ikke smerter som før. Vil også anbefale deg å prøve å holde ut. Jeg hadde ingen tro på at det skylle bli bedre, men det blr det!

Anonymous poster hash: 1b6cc...0cf

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...