Gå til innhold

Vaginal hysterektomi - erfaringer?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg skal ta en vaginal hysterektomi neste uke. Eggstokkene skal ikke fjernes, men livmortappen må selvfølgelig gå (siden dette er vaginalt).

Er det noen er som har gjennomført dette inngrepet og vil dele litt erfaringer med meg? Jeg lurer blant annet på hvor lenge det er vondt, hvor raskt man orker aktivitet og hvor lenge det var før dere trente som før?

Jeg gruer meg litt, spesielt dersom jeg blir passifisert over en lengre tidsperiode...

Anonymous poster hash: 48529...8c0

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg grudde meg også veldig når jeg skulle gjøre dette,men det var det ingen grunn til. Jeg ble operert med ryggbedøvelse og dette var jeg veldig spent på. i tillegg fikk jeg noe å sove på slik at jeg sov mens legen gjorde jobben.

Jeg lå lenge på oppvåkningen etterpå, og dette var i grunnen det som var verst med det hele. Bena var vekke, jeg kjente at det var noe i magen og jeg fikk ikke til å tisse enda blæren var full. Jeg fikk smertestillende og ble kvalm av det.  Når jeg senere ble trillet ned på avdelingen var jeg i fin form, sto opp og spiste og kunne reise hjem om jeg ønsket. Jeg valgte å bli til dagen etter.

Ingen smerter eller annet ubehag når jeg kom hjem, blødde minimalt. Og formen var fin. Sykemeldt fire uker, gikk masse tur og behøvde ikke sitte i ro.

Skrevet

Hei MarianeA!

Takk for svar:)

Er det lenge siden du gjorde dette?

Hadde du virkelig ikke noe særlig vondt etterpå?

Fjernet du eggstokkene? Dersom ikke, merket du noe negative birvirkninger allikevel?

Jeg skal inn på sykehuset tirsdag og er litt nervøs (eller veldig).

Alle (leger, folk jeg kjenner som har gjort dette) forteller at det ikke er noen birvirkninger og at overgangsalder osv ikke kommer så lenge man beholder eggstokkene, og jeg blir nesten litt skeptisk av det. Det høres jo for godt ut til å være sant egentlig :)

HI

Skrevet

Jeg gjorde dette for ca fire år siden og jeg har eggstokkene fremdeles. Jeg har ikke kommet i overgangsalderen. Jeg hadde som jeg skrev, lite smerter etter operasjonen og dagen etterpå ingenting.

Og det beste av alt,ingen bivirkninger i ettertid. Jeg er virkelig glad for at jeg gjennomførte dette.

Jeg skjønner godt at du er nervøs, det var jeg også. Jeg var mest spent på dette med epidural og bedøvelse,men det gikk veldig bra.

Jeg mistet litt lyst på sex en periode etter operasjonen, jeg følte meg litt lite kvinnelig og at noe manglet. Og det gjorde det jo i høyeste grad. Også tanken på at jeg var sydd igjen øverst i skjeden gjorde meg litt utilpass. Men man fungerer like bra som før og mannen merket ingen forskjell. Så det er nok litt psykisk.

Ønsker deg masse lykke til, dette kommer til å gå bra :)

Skrevet

Takk for lykkeønskninger:)

Ja, litt manglende sexlyst en periode kan jeg takle. Vi må uansett vente tre måneder med sex pga stingene innvendig (hadde visstnok vært noen tilfeller der disse løsnet ved sex for tidlig og det vil jeg jo ikke risikere).

Håper jeg er like heldig som deg mtp hvordan det blir etterpå. Er det bare 35 så trenger mange gode år uten smerter og uten overgangsalder før jeg er der, syns jeg.

HI

• 2 uker senere...
Skrevet

MarianeA: nå er jeg operert.

Ting nedentil kjennes veldig hovent og rart, gjorde det det lenge på deg?

Jeg har også vært plaget med kraftig forstoppelse og måtte bruke litt mye krefter på do og er dermed redd for at stinga øverst i skjeden skal kunne ha gått opp. Legen på sykehuset sa at det skulle ganske mye til, men jeg er nå bekymret. Vet du noe om hvor mye disse stingene tåler eller hvordan man ville merket det om de gikk opp?

Ellers er jeg i grei form. Varierer litt fra dag til dag, men øker turlengdwn litt hver dag og har sluttet på smertestillende.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...