Gå til innhold

Hvor mye leker dere med skolebarnet hjemme?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Vi har hatt noen litt stille dagerdenne helga.jeg har vasket hus, jenta på sju har sett en film, lekt på rommet, lest bøker. Kost seg i sitt eget selskap virker det som.. Vi har jo snakket og spist, hun har vist meg det hun har laget på rommet, vi har sett familie tv på kvelden.

Så tenker jeg - er det slik at dere leker mye med barna når de ikke har venner på besøk?

Dette er jo ikke en sak når man er ute og finner på ting, men slike litt stille dager..

Spørsmålet er kanskje mest aktuelt i forhold til enebarn..

Anonymous poster hash: cb3f3...584

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg har ei på 5,5 år, så lenge hun leker seg selv, om det er å leke med lekene sine, bla i bøkene, se på tv , osv så lar jeg henne være "i fred".

Men om hun tydlig viser at hun kjeder seg over tid, så setter jeg meg ned med henne og leker. :)

Det blir jo litt lek i løpet av en helg da hun er veldig sosial, men hadde jeg vært deg så hadde jeg ikke stresset med om jeg hadde lekt for lite.

Jenta di virker som hun trivest i eget selskap. :)

Gjest Antarctica
Skrevet

Nei, jeg leker ikke med dem. Jeg er voksen og ferdig med å leke, jeg gjør det jeg trenger og har lyst til. Så kan heller ungene delta i det.

Hvis jeg gjør noe som er på ungenes premisser er det noe jeg tilfeldigvis liker selv også. Da spiller vi et brettspill, tegner/maler eller former plastilina, eller har sang- og spillestund ved pianoet.

Skrevet

Nei, leker ikke med barna. Men nå har vi tre barn, så de har stort sett alltid noen å leke med.

Men vi spiller ofte brettspill sammen da. Det er gøy.

Ellers husker jeg fra da jeg var barn. Foreldrene mine lekte aldri med meg og søsknene mine.

Jeg elsket å sitte og pusle med mine saker. Hadde vært rart om foreldrene mine skulle blandet seg i det.

Skrevet

Tja.. Mitt barn leker fint alene. Han er ikke skolegutt enda da, men begynner til høsten. Vi kan leke litt med lego sammen, bygge sammen og lage ting sammen. Vi kan male sammen, skrive sammen og rydde/gjøre huslige oppgaver sammen. Se på filmer sammen og bygge togbane sammen. Han viser meg stolt hva han bygger og lager, og jeg følger med så klart. Vi gjør jo ikke slike ting hver dag, stort sett leker han alene på vanlige hverdager. Men på dager som i dag kan vi fint hente frem noe vi holder på med sammen.

Ser nå at vi gjør en del ting sammen egentlig, men jeg ser på det som å bare være sammen med barnet og ikke å leke med ham akkurat. For ham er det selvfølgelig lek, for meg er det en titt inn i hans verden. Pappen leker en del med ham, de lekesloss og herjer sammen hver eneste dag så lenge pappane ikke er på jobb hele dagen.

Nå er han foreløpig enebarn da, så ting hadde kanskje vært annerledes om han hadde hatt søsken. 

Anonymous poster hash: 6438c...6b6
Skrevet

Masse! Brettspill, ballspill, nerfkrig, tegning, maling, lego, lager oppfinnelser, syr, snekrer, leire, rollespill u name it. Han leker fint selv også da...

Anonymous poster hash: f259c...886
Skrevet

Ja innimellom. Det kan være brettspill eller annet. Vi pleier imidlertid å være aktive i helgene, så da er det greit for henne å slappe av litt for når hun er med oss på tur, så blir hun jo mer sliten enn oss.

Pappaen og hun har inimmellom en del prosjekter de driver med, enten å bygge et eller annet eller leke med lego eller andre ting.

Anonymous poster hash: 888fb...74e
Skrevet

Nei, jeg leker så godt som aldri med barna. Altså, jeg kan spille spill med dem, hjelpe dem litt med en vanskelig legotegning osv, men ikke leke. Det synes jeg faktisk er veldig unaturlig for meg som voksen å gjøre. Da tar jeg heller barna med på huslige aktiviteter, som å lage mat, bake, brette klær osv. Vi har fire barn i 1., 3., 6. og 8. klasse.

Anonymous poster hash: afaa1...4da
Skrevet

Jeg leker ikke rollespilleker med ungene, men jeg gjør ting sammen med dem. Vi lager mat sammen, går på ski sammen, spiller spill sammen, flyr drone sammen, danser sammen, svømmer sammen, skyter på blink sammen osv. Ellers leker barna mye med hverandre.

Anonymous poster hash: 95fc4...9cb

Skrevet

Ja jeg har alltid lekt med barnet mitt. Alt fra rollespill til dukker,lego osv. Men det er vel fordi hun er enebarn og det ikke alltid er noen å leke med. Men hun har alltid vært flink til å leke på egenhånd også men hun har alltid syntes det har vært gøy når jeg har deltatt i leken.

Men nå er hun 11 år og vi leker ikke på samme måte lenger. Men vi spiller spill, ordner håret på hverandre, legger neglelakk, tegner sammen,står på ski,skøyter,aker og vi gjør husarbeid sammen og lager mat samt baker i fellesskap. Vi har også to hunder vi trener og går tur med som en av våre felles interesser.

Vi pleier også å lage danser sammen da vi begge er opptatt av musikk og dans. Hun driver med turn og cheerleading og trener mye på fritiden og da hjelper jeg henne ofte med dette. Drev selv med turn i mange år så har mulighet til å bidra litt der.

Jeg hadde nok ikke hadde like mye tid og kapisitet til å gjort alt dette om jeg hadde hatt flere barn. Men har bare henne så da går det an 😊

Anonymous poster hash: c75bf...2e3

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...