Gå til innhold

foreldrepenger og stipend


Anonym bruker

Anbefalte innlegg

Hei! Jeg er nå gravid. Jeg har ikke fast jobb, men jobber en del ekstravakter her og der, noe som utgjør en måntlig lønn på 7000-10000 i tillegg får jeg stipend på 7000 i mnd (går høgskole). Jeg mister stipendet samme mnd som jeg går ut i "permisjon" (vet ikke om det kalles permisjon når jeg ikke har fast jobb. Men jeg har tjent opp rett til foreldrepenger). Er det noen som vet om stipendet inngår i den lønne det blir trekt gjennomsnitt av? Det er et fulltidsstudium.

 

Nå skal det sies at fra og med neste mnd trer jeg inn i en 100% fast stilling. Vil dette ha noe å si på om stipendet blir regnet med?

 

En ting til.. har jeg forstått dette riktig: om du ikke har fast jobb men har tjent deg opp rett til foreldrepenger vil det bli tatt et gjennomsnitt av det du har tjent på dine 6 beste av dine 10 siste mnd før permisjonen starter?

 

Håper noen med mere peiling kan svare, for jeg er så usikker.

 

Anonymous poster hash: e8d88...84b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Om du er i studie kan du søke foreldrestipend fra lånekassen. Om du ikkelenger har rett på det og slutter studiene for å jobbe 100% får du ikke noe fra lånekassen. 

penger fra lånekassen teller ikke med i utbetalinger fra NAV.

 

Jobber du i en 100% fast stilling er det denne stillingen som lir lagt til grunn når du søker foreldrestipend. 

 

Gjennomsnitt i de 6 beste mnd gjelder kun arbeidsledige.

 

 



Anonymous poster hash: 1cdb4...de1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Spør heller Nav på chat om foreldrepenger så er du sikker på at du får riktig svar. Veldig grei tjeneste :) 



Anonymous poster hash: e1ca9...18a
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Åh, viste ikke at det var mulig! Det skal jeg gjøre, takk for godt tips :D



Anonymous poster hash: e8d88...84b
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Da har jeg snakket med NAV! :)
Jeg vil ikke få noe tillegg i forbindelse med stipend da disse pengene ikke skattes av. Når det kommer til utregningen av foreldrepenger vil jeg få den faste mnd lønnen min (som jeg får nå når jeg trer i fast stilling). (En annen ting.. Denne mnd lønnen ville blitt utgangspunkt for foreldrepengene uansett om jeg begynte i den nå eller om tre mnd. Så lenge jeg har fast jobb når jeg går ut i permisjon)

I tillegg kan jeg (dersom jeg jobber ekstra andre plasser) samle lønnslippene og levere de inn på NAV, så blir det regnet ut et gjennomsnitt av de 6 beste av de 10 siste mnd før jeg gikk ut i permisjon. Håper dere som lurer på hvordan det gikk, skjønte hva jeg mente :)
Hilsen HI.
 



Anonymous poster hash: e8d88...84b
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...