Gå til innhold

Skolestart "ødela" jenta vår.....

Anbefalte innlegg

Skrevet

Før skole start hadde vi en trygg jente, hun Sov hos venner, beste foreldre. Turte å være i et rom uten at vi var der, sov på eget rom, leste for hun og sang og hun sovnet alene,

Nå tør hun ingen ting av det. Hun må sove sammen oss. Tør ikke sove borte, er ikke på på rommet sitt eller andre steder alene.

Nå har hun gått på skole i 1,5 år Vet ikke hvordan jeg skal få hjulpet henne. Skolen sier bare at ting går seg til.

Anonymous poster hash: 6629f...0e6

Videoannonse
Annonse
Gjest Antarctica
Skrevet

Helsestasjon asap, fastlege hvis det trengs. Helsesøster kan henvise til BUP i mange tilfeller.

Ikke godta at det "går seg til".

Halvannet år er LANG tid i et så lite barns liv!

Skrevet

Er det alderen eller skolen sin skyld da?

Det er helt vanlig at de får en periode med seperasjonsangst i 6-7 års alderen, noen i større grad enn andre. Det er i denne alderen de plutselig finner ut at verden ikke bare er en rosa boble av lykke, de skjønner plutselig at det finnes farlige ting, at folk kan dø, lynet kan slå ned huset kan brenne, pappa kan bli syk, mamma kan bli påkjørt, tyver kan bryte seg inn i huset osv osv. Noen barn grubler og tenker mye på slike ting, andre har bare en kort periode med slike tanker.

Eller er det skolehverdagen som har forandret henne, blir hun mobbet?

Anonymous poster hash: 345d3...931
Skrevet

Hva er det med skolen som jenta di sliter med?

Mobbing? Dårlig miljø?

Om det er noe slikt så tenker jeg at du må be om møte med rektor og be om en skriftlig handlingsplan fra skolens side om hvordan de har tenkt å bedre miljøet slik at også jenta di kan trives der. Å si at "ting går seg til" er på ingen måte bra nok!

Om skolen ikke vil gi deg en skriftlig plan som viser hva de har gjort og hva de har tenkt å gjøre fremover, så går du til den som er ansvarlig for skole/opplæring i kommunen. Sett i gang på mandag, og ikke gi deg!

Får så vondt av slike historier, de små og unge bruker så mye tid på skolen at det må fungere!

Anonymous poster hash: 1d677...c6a
Skrevet

Er det alderen eller skolen sin skyld da?

Det er helt vanlig at de får en periode med seperasjonsangst i 6-7 års alderen, noen i større grad enn andre. Det er i denne alderen de plutselig finner ut at verden ikke bare er en rosa boble av lykke, de skjønner plutselig at det finnes farlige ting, at folk kan dø, lynet kan slå ned huset kan brenne, pappa kan bli syk, mamma kan bli påkjørt, tyver kan bryte seg inn i huset osv osv. Noen barn grubler og tenker mye på slike ting, andre har bare en kort periode med slike tanker.

Eller er det skolehverdagen som har forandret henne, blir hun mobbet?

Signerer denne.

Anonymous poster hash: 4e4c7...c83

Skrevet

Som en annen sier så har mange barn det slik i den alderen. Og jeg er ingen tilhenger av å sykeliggjøre det, med mindre det oppleves svært hemmende for barnet selv. Min erfaring er at det går gradvis over.

Gjest Antarctica
Skrevet

Som en annen sier så har mange barn det slik i den alderen. Og jeg er ingen tilhenger av å sykeliggjøre det, med mindre det oppleves svært hemmende for barnet selv. Min erfaring er at det går gradvis over.

Den gradvise overgangen bør vel begynne før det er gått et år.

Skrevet

Den gradvise overgangen bør vel begynne før det er gått et år.

Det er sant, var jeg som skrev at mange barn har en litt vanskelig overgang/fase i denne alderen, og for noen utvikler det seg til angst og sykdom. Da må det selvfølgelig tas tak i, da trenger barnet proff hjelp.

Skrevet

Før skolestart møtte jenta vår alle med et smil og positiv nysgjerrighet.

1,5 år senere er hun skeptisk, særlig til jenter i gruppe og møter folk utfordrende med et skeptisk og surt uttrykk.

Det er dessverre noe som angår mange at de møter en hard virkelighet når de begynner på skolen

Anonymous poster hash: d068f...bbe

Skrevet

Skolestart er en overgangsfase, og miljøet blir litt tøffere.

Noen barn finner seg ikke så godt til rette. Dette kan ha med skolekulturen (kanskje hadde hun trivdes bedre på en Steiner skole eller en annen type skole) med selve miljøet og også med barnet selv å gjøre.

Om barnet blir mobbet eller holdt utenfor så må skolen for svingende ta fatt i det. Om det er sken at barnet ikke helt "finner sin plass" så kanskje det kan hjelpe å bytte skole eller å finne en slags omvei.

Skrevet

Mobbing!

Be om undersøkelse etter 9a-3.

Anonymous poster hash: d988f...60c

Skrevet

Har jenten din hatt det slikt i 1 1/2 år vil jeg råde deg å kontakte PPD snarest mulig! De kan observere og se hvordan det går i en skolesituasjon og hva som skjer der. Lykke til, dette må du ta tak i !

Anonymous poster hash: e8570...997
Skrevet

Huff, føler meg truffet av mye av det som står i tråden. Hos oss har det i all hovedsak utvikla seg i retning av skolevegring/ekstrem separasjonsangst når barnet skal overlates "til seg selv" på skolen. Veldig vanskelig utvikling og vi føler oss litt maktesløse. Bup og ppt skal nå kobles inn så jeg får bare inderlig håpe på endringer. Føler med deg, det er sårt, tungt og slitsomt for både barnet og foreldrene... Mitt råd - opprett dialog med sosiallærer og helsesøster på skolen!

Anonymous poster hash: a7d7d...dad

Gjest Antarctica
Skrevet

Mobbing!

Be om undersøkelse etter 9a-3.

Syns også det høres ut som mobbing.

Skrevet

1,5 år høres ut som lenge.

Hvordan reagerer dere når hun ikke vil være aleina?

Kan hun være høysensitiv?

Skrevet

Helsestasjon asap, fastlege hvis det trengs. Helsesøster kan henvise til BUP i mange tilfeller.

Enig. Hos meg går det en del varselbjeller. Du skal ikke slå deg til ro med skolens "vente og seg"-mentalitet.

Skrevet

Snakker som en sann lærer?

Skoler foretrekker visst ofte å utrede offeret i mobbesaker. Er det noe dere lærer på lærerskolen?

Endring i barns vel, sammenfallende med skolestart, noe med skolen. (Sunn fornuft)

Neste spørsmål blir da: hva på skolen?

Hva er sterkt nok til at en 1. Klassing blir så utrygg? Hva er den mest sannsynlige årsak som er sterk nok? (Adferdssenterrt UIS om innvirkning på offeret. Samme med UIB)

Mobbing!

-Skoler ser ca 10% av mobbe tilfellene. (Kristin Halvorsen som undervisnings minister)

-Barn utsatt for mobbing trenger skjeldent bup eller ppt, psykisk helsehjelp, om stressfaktoren fjernes på et tidlig tidspunkt. Behandling kan virke mot vel, om barnet etter endt stress ser ut til å trives.

(Stor enighet blandt psykologer)

Gjest Antarctica
Skrevet

Skoler foretrekker visst ofte å utrede offeret i mobbesaker. Er det noe dere lærer på lærerskolen?

Endring i barns vel, sammenfallende med skolestart, noe med skolen. (Sunn fornuft)

Hva er sterkt nok til at en 1. Klassing blir så utrygg? Hva er den mest sannsynlige årsak som er sterk nok? (Adferdssenterrt UIS om innvirkning på offeret. Samme med UIB)

Mobbing!

-Skoler ser ca 10% av mobbe tilfellene. (Kristin Halvorsen som undervisnings minister)

-Barn utsatt for mobbing trenger skjeldent bup eller ppt, psykisk helsehjelp, om stressfaktoren fjernes på et tidlig tidspunkt. Behandling kan virke mot vel, om barnet etter endt stress ser ut til å trives.

Har aldri gått på lærerskolen. Så hva de lærer der aner jeg ikke. Hva vil du fram til, egentlig?

Når et trygt og lykkelig barn blir utrygt ville jeg mistenke f eks sosial angst, og snakke med helsesøster.

Noen innlegg nedenfor forteller HI at jenta er spesielt utrygg overfor grupper med jenter. Da er det også naturlig at man ser på muligheten for mobbing.

Noe mer du lurer på, eller klarer du å holde fokus på HI i stedet for på meg?

Skrevet

Takk for svar.

Vi har tatt dette opp med skolen. De sier at hun er flink og søt.

Vi har tatt dette opp med helsesøster men det virker som de ikke tar oss på alvor.

Vi har vært i kontakt med fastlegen. Vi skal tilbake nå snart, vi foreta det opp igjenn.

Anonymous poster hash: a4fb7...a1d

Skrevet

Jeg har kun lagt ut hoved innlegget og takke innlegget.

Hi

Skrevet

Mobbing!

Har aldri gått på lærerskolen. Så hva de lærer der aner jeg ikke. Hva vil du fram til, egentlig?

Når et trygt og lykkelig barn blir utrygt ville jeg mistenke f eks sosial angst, og snakke med helsesøster.

Noen innlegg nedenfor forteller HI at jenta er spesielt utrygg overfor grupper med jenter. Da er det også naturlig at man ser på muligheten for mobbing.

Har svart hi, der jeg fokuserte på hennes problemstilling.

Jeg fokuserer ikke på deg, men ønsket å holde fokus på den mest nærliggende årsak, mobbing.

At det kommer en lærer å snakker om bup, ppt og helsesøster for et mulig mobbe offer er uheldig, da det lett kan plassere ansvaret hos foreldre og barnet.

Om det er mobbing er det mobbere der ute som mer trenger bup og helsesøster, muligens også med foreldre som trenger råd og veiledning fra barneverns tjenesten. Om det har foregått i en lengre periode uten å bli oppdaget er det nok en lærer som trenger hjelp fra ppt.

Det er svært uheldig å ha denne vinklingen om å kalle inn bup for så små barn, uten holdepunkter for det.

Det er ikke holdepunkter for det før mobbing, den mest nærliggende årsaken er utelukket. Om det er saken, og det er uvisst hvorfor barnet er utrygt, kan disse andre etatene kobles inn for dette barnet.

Det første fu sa var bup, ppt, helsesøster!

Uheldig. Så fokus vekk fra deg, tilbake til problemstillingen.

Gjest Antarctica
Skrevet

Hi

Ojsann, ja jeg ser det. Hun som var skeptisk til jenter i gruppe var en annen. Jeg trodde det var en utdyping fra deg, beklager.

Lykke til med vesla. Ikke gi deg - hun har rett til en god og trygg hverdag, og til å ha det bra hjemme og på skolen.

Gjest Antarctica
Skrevet (endret)

Mobbing!

Har svart hi, der jeg fokuserte på hennes problemstilling.

Jeg fokuserer ikke på deg, men ønsket å holde fokus på den mest nærliggende årsak, mobbing.

At det kommer en lærer å snakker om bup, ppt og helsesøster for et mulig mobbe offer er uheldig, da det lett kan plassere ansvaret hos foreldre og barnet.

Om det er mobbing er det mobbere der ute som mer trenger bup og helsesøster, muligens også med foreldre som trenger råd og veiledning fra barneverns tjenesten. Om det har foregått i en lengre periode uten å bli oppdaget er det nok en lærer som trenger hjelp fra ppt.

Det er svært uheldig å ha denne vinklingen om å kalle inn bup for så små barn, uten holdepunkter for det.

Det er ikke holdepunkter for det før mobbing, den mest nærliggende årsaken er utelukket. Om det er saken, og det er uvisst hvorfor barnet er utrygt, kan disse andre etatene kobles inn for dette barnet.

Det første fu sa var bup, ppt, helsesøster!

Uheldig. Så fokus vekk fra deg, tilbake til problemstillingen.

Det var ikke noe som tydet på mobbing. Sammenblanding av anonymkoder.

Og jeg har ikke kalt meg lærer, henvist til viten fra lærerskolen eller påstått meg å vite noe om mobbesaker i barneskolen.

Endret av Pashla
Skrevet

Hi

Ojsann, ja jeg ser det. Hun som var skeptisk til jenter i gruppe var en annen. Jeg trodde det var en utdyping fra deg, beklager.

Lykke til med vesla. Ikke gi deg - hun har rett til en god og trygg hverdag, og til å ha det bra hjemme og på skolen.

Takk!

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...