Anonym bruker Skrevet 9. januar 2016 #1 Skrevet 9. januar 2016 Nå i disse slanketider, er det mange av oss som slenger oss på diverse kurer og kutt ut-dietter. Ikke gluten, ikke sukker, ikke kjøtt, ikke melk, ikke fett. Jeg har selv blitt med på 100 dager uten unødvendig sukker, og forsøker å kutte ut både det ene og det andre. Leser at mange her inne gjør det samme. Herregud, så stusselig et liv vi lager for oss selv! Og så skuffet vi blir når vi ikke klarer å leve det stusselige mat-livet! Nei, takke meg til litt sukker. Og litt fett. Og jammen meg også litt gluten! Så får det heller være at jeg ikke er perfekt. (Og nei, jeg snakker ikke til deg som har en diagnostisert allergi eller intoleranse. Eller til deg som er så tykk at du virkelig bør kutte ned eller ut for helsen sin del.) Anonymous poster hash: e2466...f28
Anonym bruker Skrevet 9. januar 2016 #2 Skrevet 9. januar 2016 Hva er stusselig over å kutte unødvendig sukker? Jeg har laget og spiser masse god mat etc. Lever helt normalt, men kuttet godteri og sjokolade. Hilsen ei som kuttet unødvendig sukker for over 1 år siden Anonymous poster hash: 16fe4...89d
TPK Skrevet 9. januar 2016 #3 Skrevet 9. januar 2016 Det er forskjell på unødvendig sukker og alt sukker.
Anonym bruker Skrevet 9. januar 2016 #4 Skrevet 9. januar 2016 Stusselig blir det bare når man ikke har satt seg godt nok inn i hvordan man kan lage veldig god mat uten f.eks. sukker. Det er fullt mulig - men i en overgang så må man tenke litt anderledes, man må legge litt mer energi i det inntil man har fått inn nye rutiner, og man må kanskje lære seg litt nye ting. Jeg må leve uten melk og gluten. Jeg lever med kjøtt og fett. Jeg lever uten tilsatt sukker. Og jeg har det aldri (!) stusselig i matveien, jeg koser meg masse med mat - hver dag! Anonymous poster hash: 8de3c...3a2
Gjest Antarctica Skrevet 9. januar 2016 #5 Skrevet 9. januar 2016 Det er ikke stusselig å synes at noe annet smaker godt enn akkurat det DU syns er godt. Selv syns jeg sukkeret blir søtere desto mindre jeg spiser av det, og dermed trengs det mye mindre. Samtidig blir andre smaker tydeligere. Sukker er tilsatt mange ting unødig, og maskerer og utjevner andre smaksstoffer. Så når du kutter sukker får du rikere smaksopplevelser. Hva er stusselig med det?
Anonym bruker Skrevet 9. januar 2016 #6 Skrevet 9. januar 2016 Det blir hva du gjør det til! Jeg kan lage meg masse god mat uten både kjøtt, guten og tilsatt sukker. Anonymous poster hash: d20d8...cce
Luksusdyret Skrevet 9. januar 2016 #7 Skrevet 9. januar 2016 Vel, for meg er et kakestykke en gang i blant NØDVENDIG sukker. Ikke blir jeg feit av det og ikke får jeg diabetes, så forstår ikke poenget med å kutte alt for alltid. Det er også bevist at folk som unner seg litt en gang i uka sprekker sjeldnere, enn folk som aldri unner seg noe som helst. Og nei, en gulrot blir aldri en oreo-kakestykke.
Anonym bruker Skrevet 9. januar 2016 #8 Skrevet 9. januar 2016 Vel, for meg er et kakestykke en gang i blant NØDVENDIG sukker. Ikke blir jeg feit av det og ikke får jeg diabetes, så forstår ikke poenget med å kutte alt for alltid. Det er også bevist at folk som unner seg litt en gang i uka sprekker sjeldnere, enn folk som aldri unner seg noe som helst. Og nei, en gulrot blir aldri en oreo-kakestykke. Alltid like fascinerende når et enkeltmenneske uttaler seg hva som er best for alle andre. Tenker du er sånn ellers også. Vet hva som er best for andre. Anonymous poster hash: 16fe4...89d
Anonym bruker Skrevet 9. januar 2016 #9 Skrevet 9. januar 2016 Jeg er enig i at mange av oss bør kutte ned på masse av der vi ikke trenger så mye av. Det et ikke det jeg snakker om. Det er de som skal kutte ut alt av noe! Kutte ut alt av hvetemel, kutte ut alt av sukker. Kun bruke Stevia og honning og fibramel. Lage all maten fra bunnen til enhver tid slik at man ikke spiser noe sukker. De som aldri spiser en eneste bit sjokolade, aldri drikker en kopp varm kakao med melk sammen med ungene etter en dag i akebakken. Alltid leve på et minimum av kalorier. Legge alt inn i apper, overvåke alt. Det må jo kreve vanvittig med tid! Det er flott hvis man klarer å lage seg gode vaner. Jeg bare tenker at gode vaner innebærer et snev av utskeielser. Anonymous poster hash: e2466...f28
Anonym bruker Skrevet 9. januar 2016 #10 Skrevet 9. januar 2016 Vel, for meg er et kakestykke en gang i blant NØDVENDIG sukker. Ikke blir jeg feit av det og ikke får jeg diabetes, så forstår ikke poenget med å kutte alt for alltid. Det er også bevist at folk som unner seg litt en gang i uka sprekker sjeldnere, enn folk som aldri unner seg noe som helst. Og nei, en gulrot blir aldri en oreo-kakestykke.Alltid like fascinerende når et enkeltmenneske uttaler seg hva som er best for alle andre. Tenker du er sånn ellers også. Vet hva som er best for andre. Anonymous poster hash: 16fe4...89d Denne brukeren vet alltid best og kan myyyye mer enn alle andre. Tragisk bruker. 😂 Anonymous poster hash: 79bc0...4be
Gjest Antarctica Skrevet 9. januar 2016 #11 Skrevet 9. januar 2016 Jeg er enig i at mange av oss bør kutte ned på masse av der vi ikke trenger så mye av. Det et ikke det jeg snakker om. Det er de som skal kutte ut alt av noe! Kutte ut alt av hvetemel, kutte ut alt av sukker. Kun bruke Stevia og honning og fibramel. Lage all maten fra bunnen til enhver tid slik at man ikke spiser noe sukker. De som aldri spiser en eneste bit sjokolade, aldri drikker en kopp varm kakao med melk sammen med ungene etter en dag i akebakken. Alltid leve på et minimum av kalorier. Legge alt inn i apper, overvåke alt. Det må jo kreve vanvittig med tid! Det er flott hvis man klarer å lage seg gode vaner. Jeg bare tenker at gode vaner innebærer et snev av utskeielser. Anonymous poster hash: e2466...f28 Stevia og lignende er jo bare metadon for sukkerknarkerne.
Anonym bruker Skrevet 9. januar 2016 #12 Skrevet 9. januar 2016 Jeg er enig i at mange av oss bør kutte ned på masse av der vi ikke trenger så mye av. Det et ikke det jeg snakker om. Det er de som skal kutte ut alt av noe! Kutte ut alt av hvetemel, kutte ut alt av sukker. Kun bruke Stevia og honning og fibramel. Lage all maten fra bunnen til enhver tid slik at man ikke spiser noe sukker. De som aldri spiser en eneste bit sjokolade, aldri drikker en kopp varm kakao med melk sammen med ungene etter en dag i akebakken. Alltid leve på et minimum av kalorier. Legge alt inn i apper, overvåke alt. Det må jo kreve vanvittig med tid! Det er flott hvis man klarer å lage seg gode vaner. Jeg bare tenker at gode vaner innebærer et snev av utskeielser. Anonymous poster hash: e2466...f28 Du generaliserer forferdelig... altså, du blander sammen mange ulike kostholdsretninger og slankedietter... Du blander sammen lavkarbo med lavkalori og div. annet, deriblant også manisk opptatthet av hva man putter i seg. Og så viser du at du selv ikke er interessert i å bruke tid på å lage mat fra bunnen av Du mener utskeielser må innebære en viss faktor av usunnhet, og du mener at det er usunn mat som er god, at sunn mat er stusselig (ut fra overskriften din og det andre du skriver). Det trenger ikke være noen motsetning mellom sunn mat og god mat. Sunn mat er ikke stusselig - om man vet hva man driver med Anonymous poster hash: 8de3c...3a2
Anonym bruker Skrevet 9. januar 2016 #13 Skrevet 9. januar 2016 Selvfølgelig generaliserer jeg masse! Det gjør da absolutt alle her inne, så burde ikke være sjokkerende. Og nei, jeg blander ikke. Jeg nevner kun alle de ulike tingene man kan kutte ut, i alle de ulike retningene av diett man kan gå. FODMAP, lavkarbo, ingen karbo, lavkalori, høyfett, glutenfritt, sukkerfritt osv. Jeg lager mye mat fra bunnen av, men jeg er ikke nazi på å holde meg unna noe. Jeg tenker at litt av det meste er sunt. Et noenlunde "normalt" kosthold, om det nå er noe som heter det. En utskeielse kan være 1 dl med Baileys én gang i mnd. Eller noen få biter sjokolade. Jeg mener ikke at man må skeie ut med halvannen liter brus, en grandis, 200 gram sjokolade og ostepop. Men det å aldri unne seg noe. Å være livredd en eneste sjokoladebit. For da har man liksom sviktet seg selv. Det syns jeg er trist. Og stusselig. Anonymous poster hash: e2466...f28
Anonym bruker Skrevet 9. januar 2016 #14 Skrevet 9. januar 2016 Selvfølgelig generaliserer jeg masse! Det gjør da absolutt alle her inne, så burde ikke være sjokkerende. Og nei, jeg blander ikke. Jeg nevner kun alle de ulike tingene man kan kutte ut, i alle de ulike retningene av diett man kan gå. FODMAP, lavkarbo, ingen karbo, lavkalori, høyfett, glutenfritt, sukkerfritt osv. Jeg lager mye mat fra bunnen av, men jeg er ikke nazi på å holde meg unna noe. Jeg tenker at litt av det meste er sunt. Et noenlunde "normalt" kosthold, om det nå er noe som heter det. En utskeielse kan være 1 dl med Baileys én gang i mnd. Eller noen få biter sjokolade. Jeg mener ikke at man må skeie ut med halvannen liter brus, en grandis, 200 gram sjokolade og ostepop. Men det å aldri unne seg noe. Å være livredd en eneste sjokoladebit. For da har man liksom sviktet seg selv. Det syns jeg er trist. Og stusselig. Anonymous poster hash: e2466...f28 Jo, du blander. Du skriver i overskriften "Så stusselig å kutte ut alt av god mat"... det impliserer at sunnere valg ikke er god mat. Her i siste innlegget ditt skriver du "Men det å aldri unne seg noe, å være livredd en eneste sjokoladebit. For da har man liksom sviktet seg selv." Dette du skriver her er en spiseforstyrrelse og har ikke noe med å spise sunt og godt å gjøre, eller ha et normalt forhold til mat. Og ja, spiseforstyrrelser er trist. Anonymous poster hash: 8de3c...3a2
Gjest Antarctica Skrevet 9. januar 2016 #15 Skrevet 9. januar 2016 Hvis man syns sjokolade er best i verden er det sikkert trist å ikke spise den. Men mitt liv ville sett mye stusseligere ut uten frukt.
Luksusdyret Skrevet 9. januar 2016 #16 Skrevet 9. januar 2016 Hvis man syns sjokolade er best i verden er det sikkert trist å ikke spise den. Men mitt liv ville sett mye stusseligere ut uten frukt. Det er jo mange mennesker, også her på DiB som kutter ut frukt også, det er jo sukker i det
SuperFries Skrevet 9. januar 2016 #17 Skrevet 9. januar 2016 Selvfølgelig generaliserer jeg masse! Det gjør da absolutt alle her inne, så burde ikke være sjokkerende. Og nei, jeg blander ikke. Jeg nevner kun alle de ulike tingene man kan kutte ut, i alle de ulike retningene av diett man kan gå. FODMAP, lavkarbo, ingen karbo, lavkalori, høyfett, glutenfritt, sukkerfritt osv. Jeg lager mye mat fra bunnen av, men jeg er ikke nazi på å holde meg unna noe. Jeg tenker at litt av det meste er sunt. Et noenlunde "normalt" kosthold, om det nå er noe som heter det. En utskeielse kan være 1 dl med Baileys én gang i mnd. Eller noen få biter sjokolade. Jeg mener ikke at man må skeie ut med halvannen liter brus, en grandis, 200 gram sjokolade og ostepop. Men det å aldri unne seg noe. Å være livredd en eneste sjokoladebit. For da har man liksom sviktet seg selv. Det syns jeg er trist. Og stusselig. Anonymous poster hash: e2466...f28 Jo, du blander. Du skriver i overskriften "Så stusselig å kutte ut alt av god mat"... det impliserer at sunnere valg ikke er god mat. Her i siste innlegget ditt skriver du "Men det å aldri unne seg noe, å være livredd en eneste sjokoladebit. For da har man liksom sviktet seg selv." Dette du skriver her er en spiseforstyrrelse og har ikke noe med å spise sunt og godt å gjøre, eller ha et normalt forhold til mat. Og ja, spiseforstyrrelser er trist. Anonymous poster hash: 8de3c...3a2 Har du vært inne og lest noen av innleggene på de utallige Facebook sidene som omhandler å skulle bli sunnere nå som vi har bytter årstall? Folk river seg omtrent i håret dersom de føler de har spist én ts sukker for mye. Og nei, alle de har ikke spiseforstyrrelse. De har bare kastet seg på nok en trend.
Anonym bruker Skrevet 9. januar 2016 #18 Skrevet 9. januar 2016 Selvfølgelig generaliserer jeg masse! Det gjør da absolutt alle her inne, så burde ikke være sjokkerende. Og nei, jeg blander ikke. Jeg nevner kun alle de ulike tingene man kan kutte ut, i alle de ulike retningene av diett man kan gå. FODMAP, lavkarbo, ingen karbo, lavkalori, høyfett, glutenfritt, sukkerfritt osv. Jeg lager mye mat fra bunnen av, men jeg er ikke nazi på å holde meg unna noe. Jeg tenker at litt av det meste er sunt. Et noenlunde "normalt" kosthold, om det nå er noe som heter det. En utskeielse kan være 1 dl med Baileys én gang i mnd. Eller noen få biter sjokolade. Jeg mener ikke at man må skeie ut med halvannen liter brus, en grandis, 200 gram sjokolade og ostepop. Men det å aldri unne seg noe. Å være livredd en eneste sjokoladebit. For da har man liksom sviktet seg selv. Det syns jeg er trist. Og stusselig. Anonymous poster hash: e2466...f28 Jo, du blander. Du skriver i overskriften "Så stusselig å kutte ut alt av god mat"... det impliserer at sunnere valg ikke er god mat. Her i siste innlegget ditt skriver du "Men det å aldri unne seg noe, å være livredd en eneste sjokoladebit. For da har man liksom sviktet seg selv." Dette du skriver her er en spiseforstyrrelse og har ikke noe med å spise sunt og godt å gjøre, eller ha et normalt forhold til mat. Og ja, spiseforstyrrelser er trist. Anonymous poster hash: 8de3c...3a2 Har du vært inne og lest noen av innleggene på de utallige Facebook sidene som omhandler å skulle bli sunnere nå som vi har bytter årstall? Folk river seg omtrent i håret dersom de føler de har spist én ts sukker for mye. Og nei, alle de har ikke spiseforstyrrelse. De har bare kastet seg på nok en trend. Nei, jeg ser ingen hensikt med å oppsøke slike grupper! Mange av dem har dessverre en eller annen spiseforstyrrelse. Og jeg tør påstå at så godt som ingen av dem har særlig høyt kunnskapsnivå om kosthold og ernæring. River man seg i håret pga. én teskje sukker én gang så har man et (p)sykelig forhold til mat (og kropp). Dessverre. Anonymous poster hash: 8de3c...3a2
Gjest Antarctica Skrevet 9. januar 2016 #19 Skrevet 9. januar 2016 Hvis man syns sjokolade er best i verden er det sikkert trist å ikke spise den. Men mitt liv ville sett mye stusseligere ut uten frukt. Det er jo mange mennesker, også her på DiB som kutter ut frukt også, det er jo sukker i det Oj. Det ville være å gå for langt, i mitt syn. Unødvendig sukker er for meg det man drysser på maten og blander i deigen osv. Jeg kjøper f eks yoghurt naturell og har frukt oppi. Men sukkeret som allerede er i appelsinen kan jeg jo ikke ta ut...
beef sister Skrevet 9. januar 2016 #20 Skrevet 9. januar 2016 Jeg synes det er langt mer stusselig hvis jeg er avhengig av sukker, eller hvis livskvaliteten min handler om hvor mye sukker jeg kan stappe i meg. Jeg spiser svært lite sukker, frukt inkludert (utelukkende fordi jeg ikke er glad i frukt), og i en hverdag hvor det uansett ikke er til stede, er det heller ikke et stort savn. Jeg kan jo skjønne at det oppleves som et stort offer hvis diverse matvarer er det som gir størst glede, men for enkelte kan total avholdenhet være det eneste som fungerer,fordi de ellers ikke klarer å begrense seg (som med andre avhengigheter). Det er vel fint når mennesker er villig til å ofre sjokoladekosen for bedre helse.
Gjest Antarctica Skrevet 9. januar 2016 #21 Skrevet 9. januar 2016 Jeg synes det er langt mer stusselig hvis jeg er avhengig av sukker, eller hvis livskvaliteten min handler om hvor mye sukker jeg kan stappe i meg. Jeg spiser svært lite sukker, frukt inkludert (utelukkende fordi jeg ikke er glad i frukt), og i en hverdag hvor det uansett ikke er til stede, er det heller ikke et stort savn. Jeg kan jo skjønne at det oppleves som et stort offer hvis diverse matvarer er det som gir størst glede, men for enkelte kan total avholdenhet være det eneste som fungerer,fordi de ellers ikke klarer å begrense seg (som med andre avhengigheter). Det er vel fint når mennesker er villig til å ofre sjokoladekosen for bedre helse. Signerer denne. Du uttrykker det mye bedre enn jeg.
Anonym bruker Skrevet 9. januar 2016 #22 Skrevet 9. januar 2016 Vel, for meg er et kakestykke en gang i blant NØDVENDIG sukker. Ikke blir jeg feit av det og ikke får jeg diabetes, så forstår ikke poenget med å kutte alt for alltid. Det er også bevist at folk som unner seg litt en gang i uka sprekker sjeldnere, enn folk som aldri unner seg noe som helst. Og nei, en gulrot blir aldri en oreo-kakestykke. Da er det psykisk i allefall. Du trenger ikke det tilsatte sukkeret. Det er det som er poenget. Fruktsukker mener jeg man trenger litt av, men det er ingen trend å påpeke at tilsatt sukker er helt unødvendig for oss og fører til mange helseplager. At noen er hysteriske for en teskje er et annet problem. Anonymous poster hash: d20d8...cce
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå