Gå til innhold

Noen som aldri har sovet lenge?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Vi har en gutt på snart 14 år som fortsatt er akkurat like morgenfugl som da han var smårolling. Alt i 6-7-tiden spretter han opp, både på hverdager og i helger. I ferier hvor han kan være sent oppe over mange nok kvelder på rad, kan han sove til rundt 7.30-8, men sjeldent lenger. Dette fører jo også til at han må tidlig i seng også i helger og ferier fordi han ellers vil få kronisk søvnunderskudd. Han er godt inne i puberteten.

Er det slik at noen rett og slett aldri sover lenge, noen gang?

Anonymous poster hash: 32b1e...8df
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Mannen min er sånn, har vært sånn hele livet, også hele pubertetstiden. Ikke akkurat noen man rangler på byen med;)

Anonymous poster hash: e8aca...6f1

Skrevet

Ja det er nok slik. Jeg sover aldri lengre enn maks åtte. Oftest våkner jeg i fem seks tiden og det har jeg gjort hele mitt voksne liv. Det spiller ingen rolle når jeg legger meg. Det er greit når man skal stå opp for å rekke skole og jobb, men for meg er det feks et mareritt å reise på ferie sammen med andre. Eller bare overnatte. Våkner tidlig og greier ikke bare ligge og slappe av. Uroer andre som prøver å sove uansett hvor stille jeg prøver å være. Og synes det er kjedelig å være våken på timevis mens andre sover.

Skrevet

Ja det er nok slik. Jeg sover aldri lengre enn maks åtte. Oftest våkner jeg i fem seks tiden og det har jeg gjort hele mitt voksne liv. Det spiller ingen rolle når jeg legger meg. Det er greit når man skal stå opp for å rekke skole og jobb, men for meg er det feks et mareritt å reise på ferie sammen med andre. Eller bare overnatte. Våkner tidlig og greier ikke bare ligge og slappe av. Uroer andre som prøver å sove uansett hvor stille jeg prøver å være. Og synes det er kjedelig å være våken på timevis mens andre sover.

Jeg tror du og sønnen min kunne hatt en fin samtale om dette ;) Han/vi har akkurat samme problemstilling. Han prøver å være stille når han står opp, men det blir jo alltid litt lyd (trekke i snoren etter toalettbesøk, vask som renner når man vasker hender, skritt over gulvet osv) og dette vekker ofte yngre søsken. Alle vennene hans sover til minst 9-10, noen helt til 11-12, så han traver rundt her og holder på å kjede seg i hjel hver morgning i helger og ferier. I tillegg ender han jo opp med å bli overtrøtt og irritabel i forbindelse med overnattingsbesøk fordi han ikke tåler å være så sent oppe som vennene er (for de sover jo ut dagen etter, det gjør ikke han).

For prøve å se det positivt da. Han kommer aldri for sent på skolen, og hans potensielle framtidige samboer/kone vil nok elske at han alltid er våken til ås tå opp med barna deres ;)

Anonymous poster hash: 32b1e...8df

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...