Anonym bruker Skrevet 9. januar 2016 #1 Skrevet 9. januar 2016 Dersom jeg melder noen til barnevernet og ønsker å være anonym, men det likevel framgår ganske tydelig hvem jeg nødvendigvis må være ut i fra opplysningene jeg gir, vil likevel være anonym da? Altså, om jeg som nabo i en tomannsbolig melder inn naboen der mye av informasjonen jeg gir kommer nettopp fordi jeg hører veldig mye gjennom veggene, så er det jo ganske innlysende for barnevernet at jeg må være naboen. Men de må likevel behandle meg som anonym, ikke sant? Anonymous poster hash: 104dd...b92
Anonym bruker Skrevet 9. januar 2016 #2 Skrevet 9. januar 2016 Hvis det er naboen du skal melde så vil jo de også skjønne at det er deg. Anonymous poster hash: 31dec...ff3
Anonym bruker Skrevet 9. januar 2016 #3 Skrevet 9. januar 2016 Hvis det er naboen du skal melde så vil jo de også skjønne at det er deg. Anonymous poster hash: 31dec...ff3 Hvordan det? Vil de fra barnevernet gjengi alt jeg har fortalt? Holder det ikke at de undersøker forholdene uten å nevne alt innholdet i selve bekymringsmeldingen? HI Anonymous poster hash: 104dd...b92
Anonym bruker Skrevet 9. januar 2016 #4 Skrevet 9. januar 2016 Hvis det er naboen du skal melde så vil jo de også skjønne at det er deg. Anonymous poster hash: 31dec...ff3 Hvordan det? Vil de fra barnevernet gjengi alt jeg har fortalt? Holder det ikke at de undersøker forholdene uten å nevne alt innholdet i selve bekymringsmeldingen? HI Anonymous poster hash: 104dd...b92 De som blir meldt får opplest bekymringsmeldingen og har tilgang til all informasjon fra barnevernet Men dette bør ikke hindre deg i å melde. De barna fortjener bedre.. Anonymous poster hash: d1025...f37
Anonym bruker Skrevet 9. januar 2016 #5 Skrevet 9. januar 2016 Ja, de skal kunne anonymisere deg og behøver ikke gjengi detaljer, tror jeg. Kjenner du naboene og hva er det som får deg til å ville melde bekymring HI? Anonymous poster hash: bc62e...e26
Anonym bruker Skrevet 9. januar 2016 #6 Skrevet 9. januar 2016 Hvis det er naboen du skal melde så vil jo de også skjønne at det er deg. Anonymous poster hash: 31dec...ff3 Hvordan det? Vil de fra barnevernet gjengi alt jeg har fortalt? Holder det ikke at de undersøker forholdene uten å nevne alt innholdet i selve bekymringsmeldingen? HI Anonymous poster hash: 104dd...b92 Jeg tror barnevernet informerer hva bekymringsmeldinga gjelder. Ganske detaljert. Har i hvert fall skjedd med meg når jeg meldte naboen. For moren kom og konfronterte meg og ropte og skreik om alt hun mente jeg hadde løyet om. Anonymous poster hash: f7baa...54b
Anonym bruker Skrevet 9. januar 2016 #7 Skrevet 9. januar 2016 Jeg meldte inn en venninne for en god stund siden,jeg satt på informasjon bare jeg og en til visste. Jeg fikk beskjed av BV at de får lov å se bekymringsmeldingen,men ikke noe annet. Jeg måtte tenke på barnets beste og meldte inn anonymt,jeg ble selvfølgelig beskyldt for å ødelegge for dem. Anonymous poster hash: 461ca...1d7
Anonym bruker Skrevet 9. januar 2016 #8 Skrevet 9. januar 2016 Usj, jeg hadde håpet at det gikk an å faktisk være anonym Det er flere grunner til å at jeg vurderer å melde. Jeg har snakket med noen venninner og skolen, og alle er helt enig i at dette bør meldes inn. Men det er også komplisert med tanke på at barna våre leker sammen og at jeg ikke stoler på at hun ikke vil hevne seg på en eller annen måte. Jeg er klar over at barnas beste er det som teller mest, men når man står midt oppi det og også må ta hensyn til egen familie og barn er det mye vanskeligere enn å bare gjør det. Derfor hadde jeg håpet at det ville være mulig å anonymisere mest mulig. HI Anonymous poster hash: 104dd...b92
Anonym bruker Skrevet 9. januar 2016 #9 Skrevet 9. januar 2016 Usj, jeg hadde håpet at det gikk an å faktisk være anonym Det er flere grunner til å at jeg vurderer å melde. Jeg har snakket med noen venninner og skolen, og alle er helt enig i at dette bør meldes inn. Men det er også komplisert med tanke på at barna våre leker sammen og at jeg ikke stoler på at hun ikke vil hevne seg på en eller annen måte. Jeg er klar over at barnas beste er det som teller mest, men når man står midt oppi det og også må ta hensyn til egen familie og barn er det mye vanskeligere enn å bare gjør det. Derfor hadde jeg håpet at det ville være mulig å anonymisere mest mulig. HI Anonymous poster hash: 104dd...b92 Skummelt at så mange vet om dette uten å melde det Anonymous poster hash: 55b36...a0f
Anonym bruker Skrevet 9. januar 2016 #10 Skrevet 9. januar 2016 Hvis skolen vet om forholdene som er bekymringsverdig,er de pliktig til å melde fra!Ring bv anonymt å be de ta kontakt med skolen. Anonymous poster hash: 31dec...ff3
Anonym bruker Skrevet 9. januar 2016 #11 Skrevet 9. januar 2016 Meldingen blir lest opp til foreldrene og foreldrene har innsynsrett i alle dokumentene Anonymous poster hash: 01e9b...354
Anonym bruker Skrevet 9. januar 2016 #12 Skrevet 9. januar 2016 Ikke ring barnevernet da, men ring helsesøster og/eller send en mail til miljøterapeuten på skolen. De kan sjekke litt opp rundt barnet og de har meldeplikt. Da er det deres bekymringsmelding foreldrene får vite om. Anonymous poster hash: 3475f...a4d
Anonym bruker Skrevet 9. januar 2016 #13 Skrevet 9. januar 2016 Du har flere handlingsalternativer her: Du kan for det første ringe eller sende brev. 1. Stå frem med navn, og gi samtidig muntlig beskjed til forelderen. Dette vil være det beste, og meldingen blir også tatt mer seriøst av bv. Meld deg gjerne som støtte for familien, og still gjerne opp i et møte i barnevernet sammen med forelederen. 2. Vær anonym for foreldrene men ikke for barnevernet. Du kan avtale møte hos bv for å gi melding, ringe dem, eller sende brev. Du må i denne forbindelse ikke gi noe informasjon som kan avsløre deg hvis du skal være anonym. Barnevernet må¨lese opp hele bekymringmeldingen. 3. Meld helt anonymt. Send et anonymt brev til barnvernet, med kun begrensede/generelle opplysninger. Altså opplysninger som flere andre/naboer kunne meldt om. Problemet med dette er at barnevernet tar slike meldinger mindre seriøst, samt at det er svært ubehagelig for familien. Jeg ville heller gått for alternativ 3 enn å ikke melde, men det er svært belastende for familier å oppleve at det blir sendt meldinger til barnevernet generelt, og det er en større belastning når de ikke vet hvem som har meldt. De bruker mye energi på å tenke på hvem det er som kunne meldt dette, og det er jo forståelig. Anonymous poster hash: 3161e...911
Anonym bruker Skrevet 9. januar 2016 #14 Skrevet 9. januar 2016 Man blir nok ikke helt anonym nei. I en slik sak er det viktig at barnevernet vet at dette kommer fra noen som er nær. Da er opplysningene bedre og mer troverdige enn om dette var noen helt anonyme kjerringer i nabolaget som bare har plukket opp noe tilfeldig. Forøvrig er man ikke lenger anonym om det skulle komme til en rettssak. Kan du kontakte skolen? Anonymous poster hash: af0db...5dc
Anonym bruker Skrevet 9. januar 2016 #15 Skrevet 9. januar 2016 Takk for alle svar og gode råd. Jeg må rett og slett tenke litt. Hadde det vært snakk om ulidelige forhold hadde jeg selvsagt meldt i fra med en gang. Her er det nok mer snakk om en mor som må få veiledning og avlastning, men enten ikke vil ta initiativet til det selv, eller ikke helt forstår at dette må til. Barna er ikke akutt skadelidende, men noe bør gjøres. Jeg har snakket med skolen, men siden de har taushetsplikt vet jeg ikke hva de ev. har gjort. De oppfordret meg til å melde selv, men det er som sagt komplisert også pga egne barn som fort kan havne i "skuddlinjen". Dette er på ingen måte en situasjon som er svart-hvit eller enkel. Å ta kontakt med helsesøster tror jeg kanskje kan være den beste løsningen akkurat nå, det har jeg faktisk ikke tenkt på. Ev. ringe barnevernet for veiledning i første omgang. HI Anonymous poster hash: 104dd...b92
Gjest Antarctica Skrevet 9. januar 2016 #16 Skrevet 9. januar 2016 Takk for alle svar og gode råd. Jeg må rett og slett tenke litt. Hadde det vært snakk om ulidelige forhold hadde jeg selvsagt meldt i fra med en gang. Her er det nok mer snakk om en mor som må få veiledning og avlastning, men enten ikke vil ta initiativet til det selv, eller ikke helt forstår at dette må til. Barna er ikke akutt skadelidende, men noe bør gjøres. Jeg har snakket med skolen, men siden de har taushetsplikt vet jeg ikke hva de ev. har gjort. De oppfordret meg til å melde selv, men det er som sagt komplisert også pga egne barn som fort kan havne i "skuddlinjen". Dette er på ingen måte en situasjon som er svart-hvit eller enkel. Å ta kontakt med helsesøster tror jeg kanskje kan være den beste løsningen akkurat nå, det har jeg faktisk ikke tenkt på. Ev. ringe barnevernet for veiledning i første omgang. HI Anonymous poster hash: 104dd...b92 Hvis skolen dytter dette tilbake på deg, gjør de ikke jobben sin.
Anonym bruker Skrevet 9. januar 2016 #17 Skrevet 9. januar 2016 Takk for alle svar og gode råd. Jeg må rett og slett tenke litt. Hadde det vært snakk om ulidelige forhold hadde jeg selvsagt meldt i fra med en gang. Her er det nok mer snakk om en mor som må få veiledning og avlastning, men enten ikke vil ta initiativet til det selv, eller ikke helt forstår at dette må til. Barna er ikke akutt skadelidende, men noe bør gjøres. Jeg har snakket med skolen, men siden de har taushetsplikt vet jeg ikke hva de ev. har gjort. De oppfordret meg til å melde selv, men det er som sagt komplisert også pga egne barn som fort kan havne i "skuddlinjen". Dette er på ingen måte en situasjon som er svart-hvit eller enkel. Å ta kontakt med helsesøster tror jeg kanskje kan være den beste løsningen akkurat nå, det har jeg faktisk ikke tenkt på. Ev. ringe barnevernet for veiledning i første omgang. HI Anonymous poster hash: 104dd...b92 Hvis skolen dytter dette tilbake på deg, gjør de ikke jobben sin. Mer sannsynlig er det nok at skolen forstår at flere meldinger gjør at barnevernet tar saken mer seriøst... Anonymous poster hash: d1025...f37
Gjest Antarctica Skrevet 9. januar 2016 #18 Skrevet 9. januar 2016 Takk for alle svar og gode råd. Jeg må rett og slett tenke litt. Hadde det vært snakk om ulidelige forhold hadde jeg selvsagt meldt i fra med en gang. Her er det nok mer snakk om en mor som må få veiledning og avlastning, men enten ikke vil ta initiativet til det selv, eller ikke helt forstår at dette må til. Barna er ikke akutt skadelidende, men noe bør gjøres. Jeg har snakket med skolen, men siden de har taushetsplikt vet jeg ikke hva de ev. har gjort. De oppfordret meg til å melde selv, men det er som sagt komplisert også pga egne barn som fort kan havne i "skuddlinjen". Dette er på ingen måte en situasjon som er svart-hvit eller enkel. Å ta kontakt med helsesøster tror jeg kanskje kan være den beste løsningen akkurat nå, det har jeg faktisk ikke tenkt på. Ev. ringe barnevernet for veiledning i første omgang. HI Anonymous poster hash: 104dd...b92 Hvis skolen dytter dette tilbake på deg, gjør de ikke jobben sin.Mer sannsynlig er det nok at skolen forstår at flere meldinger gjør at barnevernet tar saken mer seriøst... Anonymous poster hash: d1025...f37 Å ja, er det antall meldinger som avgjør ...? Det er bare tull. Hvis skolen går til det skrittet å melde bekymring har BV plikt til å følge opp.
Anonym bruker Skrevet 9. januar 2016 #19 Skrevet 9. januar 2016 Takk for alle svar og gode råd. Jeg må rett og slett tenke litt. Hadde det vært snakk om ulidelige forhold hadde jeg selvsagt meldt i fra med en gang. Her er det nok mer snakk om en mor som må få veiledning og avlastning, men enten ikke vil ta initiativet til det selv, eller ikke helt forstår at dette må til. Barna er ikke akutt skadelidende, men noe bør gjøres. Jeg har snakket med skolen, men siden de har taushetsplikt vet jeg ikke hva de ev. har gjort. De oppfordret meg til å melde selv, men det er som sagt komplisert også pga egne barn som fort kan havne i "skuddlinjen". Dette er på ingen måte en situasjon som er svart-hvit eller enkel. Å ta kontakt med helsesøster tror jeg kanskje kan være den beste løsningen akkurat nå, det har jeg faktisk ikke tenkt på. Ev. ringe barnevernet for veiledning i første omgang. HI Anonymous poster hash: 104dd...b92 Hvis skolen dytter dette tilbake på deg, gjør de ikke jobben sin.Mer sannsynlig er det nok at skolen forstår at flere meldinger gjør at barnevernet tar saken mer seriøst... Anonymous poster hash: d1025...f37 Å ja, er det antall meldinger som avgjør ...? Det er bare tull. Hvis skolen går til det skrittet å melde bekymring har BV plikt til å følge opp. Har de virkelig det. Jeg jobber i barnehage og vi meldte til barnevernet, de henla saken uten å snakke med oss i det hele tatt Anonymous poster hash: 55b36...a0f
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå