Anonym bruker Skrevet 9. januar 2016 #1 Skrevet 9. januar 2016 En kollega ble voldtatt etter vi hadde vært ute for noen uker siden. Av en vi kjenner, som trolig hadde tatt noe stoff. Hun sier voldtekten var veldig lite "voldsom" og at det gikk rolig for seg(hennes egne ord!) etter hun ikke orket å gjøre motstand. Like etterpå sa hun at hun ikke følte noen ting, verken skam, psykisk smerte, stress eller noe men at hun kanskje trengte å "lande litt". I dag sier hun at hun er helt rolig og ikke har fått noen som helst reaksjon på dette og at hun sannsynligvis er en person som takler dette helt fint, og så legger hun veldig vekt på at det tross alt var bedre at det var en hun kjenner og at det ikke føltes truende og farlig. Mens andre reagerer på at hun sier sånt og insisterer på at hun bør få psykologhjelp om ikke annet så av preventive grunner. Hun har forresten ikke anmeldt det heller. Så jeg lurer på om det faktisk er mulig å komme seg så lett over en voldtekt uten hjelp og oppfølging, og uten å oppleve senvirkninger i det hele tatt? Anonymous poster hash: 0d310...a9e
Anonym bruker Skrevet 9. januar 2016 #2 Skrevet 9. januar 2016 Hun høres ut som en tikkende bombe Anonymous poster hash: 99549...3ad
Anonym bruker Skrevet 9. januar 2016 #3 Skrevet 9. januar 2016 Har blitt voldtatt to ganger uten reaksjon og dette er over ti år siden. Shit happens. Anonymous poster hash: d883f...b54
Anonym bruker Skrevet 9. januar 2016 #4 Skrevet 9. januar 2016 Hun har nok gravd hendelsen langt ned og bort... Og den kommer nok til overflaten en dag. Om ikke annet i symptomer som hun ikke føler har noe sammenheng med hendelsen. Ofte er det lett å ikke tenke på noe men kroppen og underbevisstheten husker! Anonymous poster hash: ec583...036
Anonym bruker Skrevet 9. januar 2016 #5 Skrevet 9. januar 2016 Kan være som hun selv sier, men kan også være hun får etter reaksjoner. Anonymous poster hash: d57bf...c45
Anonym bruker Skrevet 9. januar 2016 #6 Skrevet 9. januar 2016 Jeg vet ikke. Men det kan jo også være det hun forteller ikke helt samsvarer med det hun faktisk føler. Kanskje prøver hun å overbevise seg selv at det ikke betyr noe for å komme over deg. Anonymous poster hash: d3e27...ff3
Anonym bruker Skrevet 9. januar 2016 #7 Skrevet 9. januar 2016 Jeg vet ikke. Men det kan jo også være det hun forteller ikke helt samsvarer med det hun faktisk føler. Kanskje prøver hun å overbevise seg selv at det ikke betyr noe for å komme over deg. Anonymous poster hash: d3e27...ff3 *komme over det Anonymous poster hash: d3e27...ff3
Anonym bruker Skrevet 9. januar 2016 #8 Skrevet 9. januar 2016 Tviler. Hun rasjonaliserer og kan nok få en sterk reaksjon siden. Men hos de som har særlig lav selvfølelse fra før, så er det kanskje mindre å ødelegge. Anonymous poster hash: bb5fb...af7
Anonym bruker Skrevet 9. januar 2016 #9 Skrevet 9. januar 2016 Jeg var "helt fin" etter å ha blitt knivstukket. Et halv år senere kom reaksjonen. Var vel i "sjokk". Hos noen tar det litt tid før sånne ting synker inn, mens andre tar det faktisk veldig bra. Anonymous poster hash: ac010...73a
Anonym bruker Skrevet 9. januar 2016 #10 Skrevet 9. januar 2016 Etterdønninger etter traumer er som regel verre enn hvis man får en reaksjon med en gang. Får man reaksjon med en gang så får man liksom restarta seg med en gang. Det gjør en ikke hvis det er ingen reaksjon og så plutselig en dag dundrer etterreaksjonen inn. Anonymous poster hash: b1d98...ccf
Anonym bruker Skrevet 9. januar 2016 #11 Skrevet 9. januar 2016 Jeg ble voldtatt av en venn. Og taklet det egentlig veldig bra, slet litt med skyldfølelse etterpå. Men ellers ingenting. Det her var og ikke noe voldelig, jeg sa nei flere ganger, kjempet litt imot, men ga vel bare raskt opp for å få det overstått. Regner med at det hadde vært en helt annen reaksjon, hadde det vært en voldelig overfallsvoldtekt av en fremmed. Anonymous poster hash: 5dd37...4a9
Anonym bruker Skrevet 9. januar 2016 #12 Skrevet 9. januar 2016 Jeg var helt lik. Det er ca ti år siden nå. Forsatt ikke fått noe reaksjon. Det var også en bekjent. Ikke voldsomt eller skummelt heller. Prøve å dytte han vekk å si slutt noen ganger, men det hjalp ikke. Ga opp å håpte han ble fort ferdig. Kledde på meg å gikk hjem. Noen tåler mer enn andre. Anonymous poster hash: 2da55...3eb
Anonym bruker Skrevet 9. januar 2016 #13 Skrevet 9. januar 2016 Tja, jeg ble voldtatt for 10 år siden og det har aldri plaget meg. Det var en jeg sånn høvelig viste hvem var, jeg gadd ikke gjøre motstand, men jeg ville ikke. Det var ikke voldelig og jeg følte meg ikke direkte truet. Jeg bare syns det er ekkelt nå i ettertid. Det eneste som gjør at jeg tenker på det av og til er at jeg håper aldri noen andre har opplevd det samme. Uansett. Jeg har aldri brydd meg. Tenker så og si aldri på det, har aldri plaget meg og jeg holder det faktisk hemmelig fordi det ikke er noe big deal for meg så jeg vil ikke snakke noe om det. Forøvrig har jeg blitt forsøkt voldtatt/delvis tatt på uten samtykke to andre ganger uten at det plager meg det heller. Det er ikke meg det er noe galt med, det er ikke jeg som skal skamme meg og jeg har ikke gjort noe galt. Sånn har jeg alltid tenkt og følt det. Men dette er bare meg da. Det er svært vanskelig å vite hvordan noen reagerer. Det finnes ingen fasit på det! Jeg syns ikke noen av dere burde presse på om at hun burde føle det sånn og sånn. Hun kan være en tikkende bombe, men det kan også være at hun faktisk ikke har noen særlig reaksjon på det. Da vil hun føle det mye verre om andre mener hun burde oppføre seg annerledes. Anonymous poster hash: 5ffbf...760
Anonym bruker Skrevet 9. januar 2016 #14 Skrevet 9. januar 2016 Man kan faktisk oppleve dramatiske ting uten å bli traumatisert og uten å få noen voldsomme reaksjoner. Anonymous poster hash: e74c8...401
Anonym bruker Skrevet 9. januar 2016 #15 Skrevet 9. januar 2016 Jeg kunnr valgt å oppføre meg slik - bare for å slipper og snakke om det... Anonymous poster hash: deef3...fed
Anonym bruker Skrevet 9. januar 2016 #16 Skrevet 9. januar 2016 Jeg kan forstå reaksjoenen, eller mangel på sådan. Er selv en type som sjelden tar ting veldig innover meg, er veldig rasjonell. Likevel synes jeg det er helt feil å ikke anmelde rett og slett fordi det er mange menn der ute som ikke helt skjønner kodene, og som tror at det er greit å "mase" seg til sex (i deres hode er det det de gjør) , de ser ikke at det kan være voldtekt selv om de ikke er direkte voldelige. Slike menn trenger korreks, neste gang kan det gå ut over en jente som ikke kommer like lett over det. At man anmelder betyr jo ikke at det blir full sak av det, mest sannsynlig blir saken henlagt, men man må jo gjøre noe for å vise at slik oppførsel ikke er greit! Anonymous poster hash: f26c4...2cd
Anonym bruker Skrevet 9. januar 2016 #17 Skrevet 9. januar 2016 Det er vanskelig å si hvordan hun har det, men respekter likevel det hun sier. Og vær der om hun trenger å snakke. Jeg ble selv overfalt for mange år siden. Han fikk brukket noen ribbein på meg, samt slått meg gul og blå, men rakk heldigvis ikke mer. Ei venninne av meg var veldig opptatt av at jeg måtte snakke om det. At jeg hadde det så vondt inni meg. Men jeg ble mest irritert. Jeg var bare glad for at det gikk så bra som det gjorde, og jeg har aldri tenkt noe særlig over det. Det er ikke alle som blir tikkende bomber eller traumatisert av slike hendelser, det er like normalt som å bli det. Anonymous poster hash: c5b43...c1b
Yellow Brick Road Skrevet 9. januar 2016 #18 Skrevet 9. januar 2016 Selvfølgelig kan hun føle det sånn. Kanskje har hun ikke lyst til å snakke om det akkurat på jobben, kanskje trenger hun ikke å snakke om det. Vi må slutte å prøve å påføre andre ettervirkninger som de ikke har men heller være der om de føler for å snakke med akkurat oss om det. Ettervirkninger trenger slettes ikke å bli verre om de ikke kommer med en gang, kanskje kommer de (om de kommer) når man selv er mer klar for å håndtere dem.
Anonym bruker Skrevet 9. januar 2016 #19 Skrevet 9. januar 2016 Jeg har også blitt tvunget til sex av en ekskjæreste. Vi var unge begge to, jeg var under den seksuelle lavalderen. Han tvang meg til å utføre oralsex ved å holde fast hodet mitt. Jeg syntes det var fryktelig ubehagelig, men det eneste jeg tenker er at jeg burde gjort mer motstand. Ingen traumer i ettertid. Anonymous poster hash: d4367...443
Anonym bruker Skrevet 9. januar 2016 #20 Skrevet 9. januar 2016 Jeg våknet i en senga på en fest en gang hvor en fyr hadde bært meg inn og kledd av meg. Fy faen. Jævlig der og da. Jeg har klart meg fint i etterkant, det er nå ti år siden. Er da ikke normalt å diskutere voldtekter med kollegaen sin? Anonymous poster hash: a4323...0de
Anonym bruker Skrevet 9. januar 2016 #21 Skrevet 9. januar 2016 Sikker på at hun er blitt voldtatt? Dersom hun omtrent ikke gjorde motstand, er like rolig og ikke har anmeldt det? En venninne av oss påstod voldtekt og var ganske lik kollegaen din. De kom fram etterhvert at hun løy for å få oppmerksomhet og at hun egentlig hadde sex frivillig, men skjems etterpå så derfor diktet hun opp voldtekt. Anonymous poster hash: 5d427...114
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå