Gå til innhold

hjeeelp:(

Anbefalte innlegg

Skrevet

Har en to åring med dren, ikke mye språk .

Ørene værker mye å dette får han medisiner for.

Problemet her er at han er så enormt sinna!:( han skriker å slår, blir helt manisk! Å jeg skjønner jo det er fordi vi misforstår han... men tapper krefter av oss alle, han har eldre søsken som ikke får lov til ene å det andre. For da skriker han ! I mange minutter kan han skrike som en gal , fordi søsstra hans får et glass melk, han kan da godt ha fått akk det samme men det hjelper ikke. Ikke opplevd dette med de andre , så blir så frustrert når dagene våre bare består av skrik å skrik å skrik :( går utover alle.. noen med erfaring eller tips???

Anonymous poster hash: 714d6...d00

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg har ikke erfaring med dren, men har mye erfaring med trass!

Min toåring kunne bli helt utrolig rasende for de minste ting. Det er heldigvis blitt bedre, men det kommer perioder innimellom.

Det som kan hjelpe (ikke alltid), er å være bevisst på å gi reelle valg. Ikke si 'skal vi gå nå?'. Dette kan han ikke få velge. Si heller f.eks 'skal du hoppe ned trappa når vi går' el.L, sånn at han underforstått har godtatt at han skal gå.

Noe annet som kan funke, er å leke mens man f.eks kler på. 'her kommer den stooooore genseren flyvende, og den lander over hodet ditt!' osv.

Det kan kanskje høres litt dillete ut, men jeg lover deg at det tar kortere tid enn et trassanfall akkurat idet man skal ut døra.

Gi ham oppgaver som du vet at han klarer, så får han en mestringsfølelse.

Slåing har også vært et problem her, og vi snakket med bhg-personell og googlet som gale. Jeg tror det riktige er å si tydelig 'jeg vil ikke at du skal slå meg' heller enn å si 'ikke slå!'. Og vende oppmerksomhet mot den som blir slått heller enn mot den som slår.

Og gi rom for en god kos etterpå når det har roet seg.

Lykke til, en mager trøst er at det går over!

Skrevet

Er det konkrete ting dere misforstår?

Som at han vil ha ost på skiva etc?

Har dere forsøkt sånne bildekort med matvarer og andre dagligdagse ting. Der han kan plukke bilde av feks ost.

Har ikke brukt det selv men en venninne fikk slike kort av helsestasjonen eller bup til sin sønn. Det ble mye bedre for alle når de tok i bruk disse.

Hver morgen valgte han ut kort for frokosten sin. Farge på kopp, pålegg brød eller knekkebrød. Han var så fornøyd når han endelig kunne kommunisere sine ønsker raskt og effektivt.

Anonymous poster hash: e5107...570

Skrevet

Tegn til tale er mye brukt, det stimulerer språk forståelsen og demper frustrasjon over ikke bli forstått

Anonymous poster hash: 1c830...c10

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...