Anonym bruker Skrevet 9. januar 2016 #1 Skrevet 9. januar 2016 Jeg har fått jobb der. Ønsket meg virkelig jobben. Er utdannet pedagog, og det er kun mindreåringer på mottaker. Begynner på mandag, og har gleder meg i ukesvis. Men plutselig har jeg begynt på bli urolig. Dette er mennesker (ungdommer) som har vært gjennom utenkelige ting, og nå sitter de alene i ett fremmed land. Kjenner jeg blir litt redd. Tenker på ungene mine om det skulle skje meg noe. Trenger å bli beroliget litt kjenner jeg.. Anonymous poster hash: 2c533...438
Anonym bruker Skrevet 9. januar 2016 #2 Skrevet 9. januar 2016 Nei, har ikke behov for å bukke og skrape for en gjeng muslimske mannfok Anonymous poster hash: 52b8b...66c
Anonym bruker Skrevet 9. januar 2016 #3 Skrevet 9. januar 2016 Jeg tror du gjør lurt i å inneha en viss skepsis når du begynner i den jobben jeg. Og ikke gå rundt å tro at alle er snille. Så beklager, ingen betryggende ord fra meg her... Anonymous poster hash: bbdee...fb0
Anonym bruker Skrevet 9. januar 2016 #4 Skrevet 9. januar 2016 Nei. Anonymous poster hash: 7be94...bb2
Anonym bruker Skrevet 9. januar 2016 #5 Skrevet 9. januar 2016 En i familien har jobbet med mindreårige flyktninger i mange år. En del gutter fra Afghanistan. Han sier det er fantastiske ungdommer og har ikke hatt problemer. Det blir helt supert for deg! Hvordan kan andre som ikke har hatt en slik jobb synse så mye? Gratulerer så mye med ny flott jobb! :-) Anonymous poster hash: a8626...a01
Anonym bruker Skrevet 9. januar 2016 #6 Skrevet 9. januar 2016 Jeg kunne ikke jobbet på flyktningmottak selv, men flott at du gjør det selv 😊 Det er nok bra å være litt septisk eller førevar. Er barn/ungdom som nok har traumer. Men er nok og snille som trenger hjelp. Ikke ta sorgene på forskudd, bare vær forsiktig 😊 Lykke til Anonymous poster hash: 03635...a84
Blondzilla Skrevet 9. januar 2016 #7 Skrevet 9. januar 2016 Jeg har hatt samme jobb som du nå skal begynne i. Jeg valgte å slutte da jeg fikk barn fordi jeg følte meg utrygg. Jeg var der bare i 6 mnd og ble truet med kniv to ganger og balltre en gang. Disse barna var i hovedsak fra Afghanistan.
Blondzilla Skrevet 9. januar 2016 #8 Skrevet 9. januar 2016 Vil legge til institusjonen jeg jobbet på hadde dårlige rutiner. De var ikke rustet til å ta i mot denne gruppen. Stor sjanse for st det er bedre det du skal jobbe. Jeg er forøvrig barnevernspedagog og det var de fleste andre som jobbet der også.
Anonym bruker Skrevet 9. januar 2016 #9 Skrevet 9. januar 2016 Har en venninne som har jobbet på mottak og hun trivdes veldig godt. Ingen trusler eller vold. Anonymous poster hash: fe018...db2
Anonym bruker Skrevet 9. januar 2016 #10 Skrevet 9. januar 2016 Jeg fikk tilbudet om jobb på mottak for "mindreårige" asylsøkere for noen år siden, men takket nei pga jeg visste ikke om jeg ville takle det pga sliter med ettervirkninger av en traumatisk hendelse og har ptsd selv. Møtte mange holdninger som at hvorfor ville jeg ikke det, dette var jo bare ensomme barn og ikke noe fare og ingenting å være engstelig for. Joda.....Etter 2 år ble mottaket lagt ned igjen og jeg begynte å jobbe sammen en som hadde jobbet på mottaket og kunne fortelle om litt av hvert. Alderen på "barna" viste seg å være mellom 25-40 år på de fleste, kun 2-3 stk var 17-18. Det var slagsmål, trusler mot de ansatte, episoder med kniv, narkotika, tyverier, slagsmål og hele stedet var herpa etterpå. Virkelig ikke et sted mine barn skal måtte ha mammaen sin gående! Anonymous poster hash: 37281...826
Anonym bruker Skrevet 9. januar 2016 #11 Skrevet 9. januar 2016 Jeg jobber med enslige mindreårige flyktninger. Riktignok dem som har fått opphold og er plassert i bofellesskap i kommunen, men er jo likevel samme gruppe som du skal jobbe med. Disse ungdommene er først og fremst vanlige ungdommer. De har naturlig nok ulik grad av bagasje, noen har opplevd en vanskelig flukt, andre lettere. Felles for disse ungdommene er at de er ressurssterke. De har klart å komme seg hit alene i ung alder og det de har mest behov for er omsorg. Der jeg jobber fokuserer vi lite på fortid og mye på fremtiden til ungdommene. Vi spør dem ikke ut om hvordan de kom hit, men hører på om de selv ønsker å fortelle. Noen av ungdommene har traumer og det er det viktig å ha i bakhodet med tanke på hvordan de reagerer på ting, men disse ungdommene er like forskjellige som det norske ungdommer er. Som voksen er det viktig å være bevisst på hvordan vi snakker med ungdommene og passer på at de forstår at vi ønsker dem vel. Jeg stortrives i jobben min og har aldri vært redd på jobb utfordringer i hverdagen vil du selvsagt møte, men med en god dose tålmodighet og en voksenrolle som både er varm og tydelig på samme tid kommer man veldig langt! Anonymous poster hash: 70e94...bcc
Anonym bruker Skrevet 9. januar 2016 #12 Skrevet 9. januar 2016 Du har nettopp fått jobben jeg ønsker meg☺️ Så ja, kunne absolutt ha jobbet der😀 Anonymous poster hash: 81219...075
Anonym bruker Skrevet 9. januar 2016 #13 Skrevet 9. januar 2016 Kan jeg bare spørre deg, hi. Hva er arbeidsoppgavene dine? Jeg er også pedagog, og har trodd at det går utenfor mitt fagfelt å jobbe på et flyktningmottak. Bortsett hvis jeg kan jobbe med små barn da. Du trenger ikke svare, men hadde satt pris på det😊 Glemte å gratulere deg med spennende jobb i mitt forrige innlegg😃 Anonymous poster hash: 81219...075
Anonym bruker Skrevet 9. januar 2016 #14 Skrevet 9. januar 2016 Jeg kunne tenke meg en sånn jobb ja. Jeg er halvveis i vernepleier studiet, så dette passer meg. Vil vel tro at det er stor forskjell, fra sted til sted. Det har mye med hvordan de ansatte takler det. Jeg har ikke erfaring fra å jobbe med dette. Men jeg bodde på ungdomshjem i Oslo som ung. Og der fikk vi jo vite hva som foregikk på andre ungdomshjem. Og det ene stedet måtte stenge, for så å starte opp. Da det var helt ville tilstander der, ungdommene hadde full kontroll, mye vold, og politi. Så der måtte de få ungdommene flyttet forskjellige steder, og bytte ut flertallet av de ansatte, og starte på nytt. Der jeg bodde var det bra forhold. Ja, det var krangling og skriking iblant, men aldri vold. Anonymous poster hash: eb2ef...30e
Anonym bruker Skrevet 9. januar 2016 #16 Skrevet 9. januar 2016 Kan jeg bare spørre deg, hi. Hva er arbeidsoppgavene dine? Jeg er også pedagog, og har trodd at det går utenfor mitt fagfelt å jobbe på et flyktningmottak. Bortsett hvis jeg kan jobbe med små barn da. Du trenger ikke svare, men hadde satt pris på det😊 Glemte å gratulere deg med spennende jobb i mitt forrige innlegg😃 Anonymous poster hash: 81219...075 Det er nok utenfor mitt fagfelt sånn egentlig. Jeg ble ansatt som miljøterapeut i turnus. Sannsynligvis på grunn av at jeg har vært ansatt på ungdomskole og fritidsklubb. De trengte mye folk, så vet de har tatt inn folk uten relevant utdanning/erfaring. Personlige egenskaper ble vektlagt, ettersom jeg forsto. Så absolutt verdt å søke om det er noe du kunne tenkt deg. Jeg vet jo ikke ennå, men tror virkelig det er en givende og meningsfylt jobb. Hi 😊 Anonymous poster hash: 2c533...438
Anonym bruker Skrevet 9. januar 2016 #17 Skrevet 9. januar 2016 Nei aldri!!! Anonymous poster hash: 2e784...f41
Graciegirl Skrevet 9. januar 2016 #18 Skrevet 9. januar 2016 Jeg har jobbet på to asylmottak og gjør det gjerne igjen. Pass på at du jobber for en seriøs og godt etablert arbeidsgiver som har gode rutiner og fokus på de ansatte og deres sikkerhet. I tillegg er det viktig at ansatte for opplæring og veiledning underveis. På et av mottakene hadde vi bygdas psykiatriske sykepleier inne for debriefing en gang i mnd. Da kunne vi ta opp vanskelige ting (som gjerne vi tok opp internt også, altså). Personlig har jeg møtt utrolig mye fine mennesker som har opplevd fæle ting. Noen har åpenlyst slitt, men jeg har opplevd at de gjerne "innagere" istedenfor å utagere. Hvordan man har det på jobb kommer mye ann på arbeidsgivers fokus på HMS, kollegaene og Arbeidsoppgavene/brukerne. Mye kan styres, men samtidig må man leve med noe risiko. Alltid. Lykke til med ny jobb. Opplever du at noe er feil i prøvetiden så kan du jo takke for deg. Håper og tror at du vil bli positivt overrasket :-)
Anonym bruker Skrevet 9. januar 2016 #20 Skrevet 9. januar 2016 Denne tråden forteller egentlig bare hvor mye fordommer og rykter som går rundt temaet traumer og psykiske lidelser. Jeg har et tenåringsbarn som har pådratt seg en alvorlig psykisk sykdom. At h*n nå er på lukket avdeling handler aller mest om å beskytte pasienten fra seg selv. Det er ikke sånn at psykisk syke eller traumatiserte mennesker løper omkring med kniv og stikker vilt rundt seg. Når det skjer tragiske episoder, er av folk som faller mellom flere stoler i systemet og som dermed går ubehandlet eller feilmedisinert. Mye av traumene hos unge asylsøkere handler dessuten om å være etterlatt: ensomhet, frykt og tap av familie. Ikke om vold. Anonymous poster hash: 64b54...a15
Anonym bruker Skrevet 9. januar 2016 #21 Skrevet 9. januar 2016 Kan jeg bare spørre deg, hi. Hva er arbeidsoppgavene dine? Jeg er også pedagog, og har trodd at det går utenfor mitt fagfelt å jobbe på et flyktningmottak. Bortsett hvis jeg kan jobbe med små barn da. Du trenger ikke svare, men hadde satt pris på det😊 Glemte å gratulere deg med spennende jobb i mitt forrige innlegg😃 Anonymous poster hash: 81219...075 Det er nok utenfor mitt fagfelt sånn egentlig. Jeg ble ansatt som miljøterapeut i turnus. Sannsynligvis på grunn av at jeg har vært ansatt på ungdomskole og fritidsklubb. De trengte mye folk, så vet de har tatt inn folk uten relevant utdanning/erfaring. Personlige egenskaper ble vektlagt, ettersom jeg forsto. Så absolutt verdt å søke om det er noe du kunne tenkt deg. Jeg vet jo ikke ennå, men tror virkelig det er en givende og meningsfylt jobb. Hi 😊 Anonymous poster hash: 2c533...438 Takk for svar! Ja, kanskje jeg skal søke. Tror jeg har de personlige egenskapene som trengst.n😊 Anonymous poster hash: 81219...075
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå