Anonym bruker Skrevet 8. januar 2016 #1 Skrevet 8. januar 2016 Hun blir 3 i april. I jula sluttet vi med bleie på dagtid. Hun har lenge vært "klar", har tisset på do i løpet av høsten, og ofte villet sitte på do. Pga nyfødt og kolikk her hjemme, har vi rett og slett ikke hatt kapasitet til å "ta kampen" før i jula. Hun var godt forberedt. Vi snakket om bleieslutt flere uker i forveien. Men nå hyler og skriker hun hver gang jeg spør om hun vil tisse. Hun roper NEI, og kan gjerne finne på å slå eller kaste på seg også. Hun velger å heller tisse i trusa enn på do. Gjelder bæsjing også. Hun får mye skryt på do, og jeg bruker goood tid på henne der inne. Av og til synger vi sanger, jeg forteller en fortelling... Jeg prøver å ta fokuset bort fra doen direkte, men snakker gjerne om tissing i sangene eller fortellingene, og prøver å gjøre det til en positivt og gøy ting. Det er klart at hun ofte er opptatt med lek de gangene jeg SER at hun tripper på tå fordi hun må tisse/har tisset litt i trusa og enda må mer på do. Jeg forteller henne at vi nå må på do, så kan hun leke mer etterpå. Men da blir hun illsint, slår, kaster på seg, skriker og hyler - gråter. Hva skal jeg liksom gjøre i denne situasjonen? Jeg vet jo at om jeg lar henne gå sånn i et par minutter til, så tisser hun seg helt ut. Noe som igjen betyr at leken må avbrytes for både tøyskift og dusj, som jo tar mye lenger tid enn å bare tisse på do... Så jeg pleier å være bestemt, sier at hun må på do nå, for jeg kan se at hun må tisse, og at hun kan leke etterpå. Ender ofte med at jeg faktisk må bære henne (mens hun slår og kaster på seg) ut på do.Det er tidvis stressende, men klarer å holde meg rolig og fattet. Sier at det ikke er greit å slå osv, og tar bort fokuset på at hun faktisk blir plassert på doen mot sin vilje. Hun tisser ofte da, om hun ikke allerede har tisset seg helt ut. Vil det bli bedre? Er det bare en fase, eller gjør vi noe galt her? Skal vi bare gi opp hele greia, og prøve igjen når hun virker mer moden for det? Hun er jo snart 3 år, det er jo absolutt på tide å slutte. Anonymous poster hash: 81f2a...872
Anonym bruker Skrevet 8. januar 2016 #2 Skrevet 8. januar 2016 Noen? Anonymous poster hash: 81f2a...872
Anonym bruker Skrevet 8. januar 2016 #3 Skrevet 8. januar 2016 Vår sluttet med bleie i sommer, like før vi fikk baby i hus (av eget ønske og med god oppmuntring). Noen mnd etter at lillesøster kom fikk vi en periode der hun konsekvent tisset i buksa i stedet for å gå på do/potte. Vi satte rett og slett potta i stua en periode. I tillegg får hun en nonstop hver gang hun går på do/potte frivillig. Ellers gav vi det lite oppmerksomhet når hun tisset på seg. Det gikk noen uker så gikk hun normalt på do igjen. Tror det var en reaksjon på at hun måtte dele oppmerksomheten. Lykke til Anonymous poster hash: 9901a...518
Anonym bruker Skrevet 8. januar 2016 #4 Skrevet 8. januar 2016 Vi innførte pottegodt. En sjokoladebit per leveranse i potta. Anonymous poster hash: d8b1f...516
Anonym bruker Skrevet 8. januar 2016 #5 Skrevet 8. januar 2016 Takk. Tror ikke det er en reaksjon på å "dele oppmerksomheten" dette er. Gjør ingenting utav det når hun har tisset seg ut - sier at vi skal skifte og spyle rumpa, og finne nytt tøy. Prøvde med "pottegodt" tidligere i dag. Jeg la ved noen druer i matboksen, og hun hadde sååå lyst på. Så da jeg hadde fått henne på doen i dag, sa jeg at om hun tisser så skulle hun få drue før barnehagen... Men nei, det funket overhodet ikke. Ble bare enda mer skriking og mye tårer fordi hun IKKE fikk drue - fordi hun ikke tisset. Virket nesten ikke som om hun skjønte opplegget... Får vel ha noe godt i bakhånd til hver gang hun faktisk gjør fra seg på do, fremfor å friste før hun blir satt på do, i tilfelle ingenting skjer og hun skjønner ikke hvorfor hun ikke får... Kanskje hun vil forstå opplegget bedre da. Vi bruker ikke potte. Forsøkte en periode på høsten, bare for å se om hun viste den samme interesse som doen (de har både doring og potte i barnehagen). Men hun ville ikke ha potta, bare doen... Kanskje verdt å gi potta et forsøk på nytt om ikke "premiene" faller i smak. Takk for svar. Anonymous poster hash: 81f2a...872
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå