Anonym bruker Skrevet 7. januar 2016 #1 Skrevet 7. januar 2016 Jeg har en jente på ett år som har en eller annen form for melkeallergi. Hun reagerte ikke på verken morsmelk eller MME som baby, og var generelt veldig rolig og fornøyd. Da hun begynte å få kumelk som drikke rett før hun ble ett år, fikk hun også magesmerter og løs avføring. Det tok 3-4 uker før vi innså at det var en kobling mellom mageproblemene og melken, da hun tåler pålegg og melk i matlaging godt. Da vi kuttet ut melk som drikke forsvant også mageproblemene. I samråd med helsestasjon og barnelege skulle vi forsøke å unngå melk som drikke en periode, og forsøke å introdusere melk på nytt etter en måneds tid siden de fleste småbarn vokser av seg melkeallergien. Vi har i denne perioden gitt havremelk eller mandelmelk som erstatning. Bruker fremdeles kumelk i matlaging og hun tåler fortsatt ost, smøreost, prim osv som pålegg. Blir fremdeles veldig dårlig av ren melk som drikke, samt risgrøt og riskrem (som inneholder mye melk). Barnelegen sa at det var vanskelig å påvise melkeallergi, og at vi derfor bare måtte prøve oss frem. Jeg vet ikke om det er melkeprotein eller laktose som er problemet. Har ikke turt å prøve laktosefri melk i frykt for reaksjon (diaré og gråt hele natten). Noen som vil dele erfaringer? Syns det er så rart at hun tåler pålegg og melkeprodukter i mat (eks halvfabrikata, suppe, pannekake) men ikke melk som drikke eller i store mengder (som eks risgrøt). Anonymous poster hash: dbd0a...2ad
Marie1987 Skrevet 7. januar 2016 #2 Skrevet 7. januar 2016 Ved laktoseintoleranse så er det individuelt hvor mye laktose som tåles derfor kan det være grunnen til at hun tåler mat med litt melk i, men at et glass melk eller melkemat blir for mye. Har du tenkt over om gulost og smør går bra? I disse varene er det naturlig lite eller ingen laktose så disse produktene skal gå bra selv med laktoseintoleranse. Hvis det er proteinet hun reagerer på blir hun også dårlig av ost og smør.
Anonym bruker Skrevet 7. januar 2016 #3 Skrevet 7. januar 2016 Min fikk påvist melkeproteinallergi ved prikktest da hun var 5 mnd. Hun får utslett, tett pust, magesmerter og en helt syk grønn, slimete og illeluktende diaré. Hun kan ikke spise noe med melkeprotein. Jeg er laktoseintolerant, jeg kan spise harde oster og smør, men må ha rømme, melk, fløte, creme fraiche, kesam osv laktosefritt. Hvis jeg forsøker melk med laktose i matlaging får jeg luftsmerter og diaré, men får ikke en allergisk reaksjon slik datteren min får. Anonymous poster hash: a475e...a4d
Anonym bruker Skrevet 7. januar 2016 #4 Skrevet 7. januar 2016 Ut fra svarene deres høres det ut som det kan være laktoseintoleranse, og at det tåles i små mengder men at melk som drikke blir for mye? Hun tåler ost og smør, smøreost, prim, brunost (trodde disse sistnevnte inneholdt mye laktose?). Kun melk som drikke og mat med mye melk som gir reaksjon. Da får hun store magesmerter og gråter sårt, gul vassen avføring med gulhvite klumper, og bæsjer ofte. Også luftsmerter. Kan man vokse av seg laktoseintoleranse? Hi Anonymous poster hash: dbd0a...2ad
Anonym bruker Skrevet 7. januar 2016 #5 Skrevet 7. januar 2016 Ut fra svarene deres høres det ut som det kan være laktoseintoleranse, og at det tåles i små mengder men at melk som drikke blir for mye? Hun tåler ost og smør, smøreost, prim, brunost (trodde disse sistnevnte inneholdt mye laktose?). Kun melk som drikke og mat med mye melk som gir reaksjon. Da får hun store magesmerter og gråter sårt, gul vassen avføring med gulhvite klumper, og bæsjer ofte. Også luftsmerter. Kan man vokse av seg laktoseintoleranse? Hi Anonymous poster hash: dbd0a...2ad Den store majoriteten av verdens befolkning er laktoseintolerante. Laktoseintoleranse blir gjerne verre jo eldre man blir. Anonymous poster hash: a475e...a4d
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå