Gå til innhold

Noen med god peiling på rettigheter i skole?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg har ett barn som går i 4.klasse på skolen nærmest oss. Skolen melder stor bekymring for min sønns adferd og voldsbruk, så de vil ha han flyttet til en annen skole lengre unna fordi de mener de har bedre kompetanse/ressurser til å håndtere han der. 

Dette vil ikke jeg være med på, først og fremst fordi på den skolen går den jevngamle gutten som utsatte min gutt for overgrep i 1 og 2.klasse. Samt at min gutt raskt etter å ha fått kontakt med denne gutten i 1 klasse begynte å ta etter en del av adferden hans (rekke finger, snakke forferdelig stygt bl.a).

Gutten min er under utredning hos BUP og de tror han har noe innenfor autismespekteret, og noe drar i retning ADHD samt de tror han har tilleggsvansker som lære-lese-skrive- konsentrasjonvansker. 

Han fungerer ganske greit hjemme/føler jeg har god kontroll, men det blir vanskelig for han i skolesammenheng der det er mange flere å forholde seg til. Han har ikke alltid en voksen i nærheten som følger med selv om han så absolutt burde hatt det. Gutten min sier selv han føler seg trygg når jeg er med han fordi han stoler på at jeg klarer å ordne opp hvis det skjer noe, for meg så sier det mer enn tusen ord. Han er utrygg på skolen selv etter snart 4 år der, jeg mener ett bytte av skole nå kan være katastrofalt. Vi har vell krav på at skolen setter inn de ekstra ressurser som trengs altså i form av en person som er der for han i passende avstand til å kunne hjelpe i situasjoner som oppstår og langt nok unna til at det ikke oppleves ubehagelig eller at andre barn legger merke til det så godt?

Anonymous poster hash: d4cd8...747
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Om skolen mener de ikke kan gi barnet det barnet trenger samt er utrygg på andre barns sikkerhet kan skolen beslutte å flytte barnet. Dette gjøres stort sett i samråd med andre instanser (BUP, PPT, barnevern el.) PPT kan også skrive sakkyndighet på at det anbefales bytte eller en annen opplæringsarena / alternativ opplæring til barn som fungerer dårlig i skolen.

Skolens beslutning kan dere klage på til fylkesmannen som så vil avgjøre hva som er best for barnet.

Anonymous poster hash: 67916...77f

Skrevet

Jeg tror han får det mye bedre på den andre skolen hvis den har spesialisert seg på barn med ulike problemer. Da vil de ha ansatte som har mye mer kompetanse på hvordan de best skal takle og hjelpe barn som din sønn.

Anonymous poster hash: b1998...bc3

Skrevet

Så sønnen min skal altså måtte forholde seg til en som har utsatt han for seksuelle overgrep? Om løsningen er å bytte skole så skal han iallefall ikke dit, da må det iallefall gå an å velge en annen skole som har den samme kompetansen eller? Det beste for min sønn mener jeg er at han får slippe å måtte bytte skole i det hele tatt å heller få inn den kompetansen som trengs der han er. Voldsrisikoen blir ikke mindre andre steder.

Skrevet

Ble din gutt utsatt for seksuelle overgrep på skolen?

Anonymous poster hash: bd9c6...172

Skrevet

Så sønnen min skal altså måtte forholde seg til en som har utsatt han for seksuelle overgrep? Om løsningen er å bytte skole så skal han iallefall ikke dit, da må det iallefall gå an å velge en annen skole som har den samme kompetansen eller? Det beste for min sønn mener jeg er at han får slippe å måtte bytte skole i det hele tatt å heller få inn den kompetansen som trengs der han er. Voldsrisikoen blir ikke mindre andre steder.

Da kan dere sikkert vise anmeldelsen til skolen og høre om de har en annen løsning på det.

Fikk ikke den andre ungen straff?

Anonymous poster hash: dcd25...a76

Skrevet

Ble din gutt utsatt for seksuelle overgrep på skolen?

Ja

Skrevet

Da kan dere sikkert vise anmeldelsen til skolen og høre om de har en annen løsning på det.

Fikk ikke den andre ungen straff?

Anonymous poster hash: dcd25...a76

Vi har ikke anmeldt, men jeg sendte bekymringsmelding på den andre gutten i første omgang.

Skrevet

Jeg er sjokkert og dypt rystet!

Protester, og for all del ikke send gutten din på skole med overgriperen.

Skjedde overgrepene på den skolen barnet ditt går, eller vil de sende gutten tilbake til skolen han gikk på, der overgrepene skjedde?

Helt uholdbart så uansett!

Skrevet

Jeg tenker at dette er to separate problemer..

Aller først; NEI! Sønnen din skal måtte slippe å forholde seg til noen som har misbrukt ham, så jeg støtter deg på å ikke sende ham dit!

Men så kommer vi til det andre problemet. Du skriver at skolen har meldt om stor bekymring for hans adferd og voldsbruk og ønsker ham flyttet. Da vil jeg tro oppførsel hans er ganske ekstrem, og uten å kjenne ham så er det nærliggende å tro at hans oppførsel går såpass utover andre at skolen nå ser seg nødt til å flytte ham. Det er klart det er vondt og sårt for dere, men skolen har også ansvar for de andre barna.

Men jeg ville heller funnet en annen skole enn den skolen foreslår!

Men, er hans oppførsel en reaksjon på misbruket?

Jeg får så inmari vondt av gutten din :(

Anonymous poster hash: efddf...bbe

Skrevet

Jeg er sjokkert og dypt rystet!

Protester, og for all del ikke send gutten din på skole med overgriperen.

Skjedde overgrepene på den skolen barnet ditt går, eller vil de sende gutten tilbake til skolen han gikk på, der overgrepene skjedde?

Helt uholdbart så uansett!

Overgrepene skjedde på skolen han går på nå, den andre gutten ble flyttet til den andre skolen.

Skrevet

Jeg tenker at dette er to separate problemer..

Aller først; NEI! Sønnen din skal måtte slippe å forholde seg til noen som har misbrukt ham, så jeg støtter deg på å ikke sende ham dit!

Men så kommer vi til det andre problemet. Du skriver at skolen har meldt om stor bekymring for hans adferd og voldsbruk og ønsker ham flyttet. Da vil jeg tro oppførsel hans er ganske ekstrem, og uten å kjenne ham så er det nærliggende å tro at hans oppførsel går såpass utover andre at skolen nå ser seg nødt til å flytte ham. Det er klart det er vondt og sårt for dere, men skolen har også ansvar for de andre barna.

Men jeg ville heller funnet en annen skole enn den skolen foreslår!

Men, er hans oppførsel en reaksjon på misbruket?

Jeg får så inmari vondt av gutten din :(

Men om de velger å flytte han, så vil problemene flyttes til ett nytt sted, nye folk/nye å forholde seg til, jeg har vanskelig for å se at det skal være til det beste da han bruker lang tid på å bli trygg på andre.

Vanskelig å si om det er misbruket som er årsaken, men oppførselen hans var fin når han startet på skolen. Etter 3 mnd i førsteklasse begynte både skolen og jeg å merke forandringer. Men det skal sies at min sønn kunne være litt utagerende på barnehagen også, men ikke i så stor grad som det har blitt på skolen. 

Skrevet

Jeg tenker at dette er to separate problemer..Aller først; NEI! Sønnen din skal måtte slippe å forholde seg til noen som har misbrukt ham, så jeg støtter deg på å ikke sende ham dit!Men så kommer vi til det andre problemet. Du skriver at skolen har meldt om stor bekymring for hans adferd og voldsbruk og ønsker ham flyttet. Da vil jeg tro oppførsel hans er ganske ekstrem, og uten å kjenne ham så er det nærliggende å tro at hans oppførsel går såpass utover andre at skolen nå ser seg nødt til å flytte ham. Det er klart det er vondt og sårt for dere, men skolen har også ansvar for de andre barna.Men jeg ville heller funnet en annen skole enn den skolen foreslår!Men, er hans oppførsel en reaksjon på misbruket?Jeg får så inmari vondt av gutten din :(Anonymous poster hash: efddf...bbe

Men om de velger å flytte han, så vil problemene flyttes til ett nytt sted, nye folk/nye å forholde seg til, jeg har vanskelig for å se at det skal være til det beste da han bruker lang tid på å bli trygg på andre.Vanskelig å si om det er misbruket som er årsaken, men oppførselen hans var fin når han startet på skolen. Etter 3 mnd i førsteklasse begynte både skolen og jeg å merke forandringer. Men det skal sies at min sønn kunne være litt utagerende på barnehagen også, men ikke i så stor grad som det har blitt på skolen.  Anonymous poster hash: d4cd8...747

Nå er ikke jeg utdannet innen dette og kanskje ikke kompetent til å uttale meg. Men mine tanker utifra det du skriver er at hvis han har vært litt utagerende i barnehagen, kan han ha vært litt lett å lede for den andre gutten? Man finner jo gjerne sine "likesinnede", men dessverre er det ofte sånn at den ene blir "lederen" og de andre føyer seg etter h'n. Hvis den andre gutten har litt sterkere personlighet enn sønnen din kan det ha vært vanskelig for ham å stå imot. Så skjer det som ikke skal skje, og det "rakner" for gutten din. Om noen hadde misbrukt meg hadde jeg også vært sinna på verden, og kanskje det er derfor han syns det er tryggere når du er der?

Jeg får så vondt av gutten din, langt inn i sjela :(

Og hvis den andre gutten ble flyttet pga dette så er det jo helt på trynet at offeret blir flyttet etter! Dette må du minne skolen om!

Det er ikke meningen å virke ufølsom nå, og jeg vet jo ikke hva sønnen din har gjort på skolen (mot andre elever?), men hvis han har oppført seg på en måte som kan være skadelig/farlig mot andre så kan ikke skolen ta hensyn til at et skolebytte vil bli vanskelig for sønnen din. For de må beskytte de andre elevene.

Den andre gutten skadet sønnen din og ble flyttet. Det regner jeg med både sønnen din og dere er glade for. Samtidig kan det jo være sånn de andre barna tenker også, om sønnen din "skader" dem på noen måte, at det er best at han også bytter skole? Igjen, ikke ufølsomt ment!

Men uansett hva dere gjør; IKKE flytt ham til skolen der den andre gutten går!!

Kanskje han burde få snakke med en barnepsykolog som kan hjelpe ham å bearbeide misbruket?

Lykke til! Håper dere finner en god løsning for ham!

Skrevet

Nå skal jeg gjøre meg upopulær hos deg, men de andre elevene har også rettigheter, nemlig å ikke trenge å være redd for din voldelige og aggressive sønn. Om en annen skole er bedre rustet til å håndtere han er det det eneste rette å gjøre, enn at andre unger gruer seg til å gå på skolen fordi din sønn plager dem og er voldelig mot dem.

Anonymous poster hash: 7e011...059

Skrevet

Jeg tenker at dette er to separate problemer..Aller først; NEI! Sønnen din skal måtte slippe å forholde seg til noen som har misbrukt ham, så jeg støtter deg på å ikke sende ham dit!Men så kommer vi til det andre problemet. Du skriver at skolen har meldt om stor bekymring for hans adferd og voldsbruk og ønsker ham flyttet. Da vil jeg tro oppførsel hans er ganske ekstrem, og uten å kjenne ham så er det nærliggende å tro at hans oppførsel går såpass utover andre at skolen nå ser seg nødt til å flytte ham. Det er klart det er vondt og sårt for dere, men skolen har også ansvar for de andre barna.Men jeg ville heller funnet en annen skole enn den skolen foreslår!Men, er hans oppførsel en reaksjon på misbruket?Jeg får så inmari vondt av gutten din :(Anonymous poster hash: efddf...bbe

Men om de velger å flytte han, så vil problemene flyttes til ett nytt sted, nye folk/nye å forholde seg til, jeg har vanskelig for å se at det skal være til det beste da han bruker lang tid på å bli trygg på andre.Vanskelig å si om det er misbruket som er årsaken, men oppførselen hans var fin når han startet på skolen. Etter 3 mnd i førsteklasse begynte både skolen og jeg å merke forandringer. Men det skal sies at min sønn kunne være litt utagerende på barnehagen også, men ikke i så stor grad som det har blitt på skolen.  Anonymous poster hash: d4cd8...747

Nå er ikke jeg utdannet innen dette og kanskje ikke kompetent til å uttale meg. Men mine tanker utifra det du skriver er at hvis han har vært litt utagerende i barnehagen, kan han ha vært litt lett å lede for den andre gutten? Man finner jo gjerne sine "likesinnede", men dessverre er det ofte sånn at den ene blir "lederen" og de andre føyer seg etter h'n. Hvis den andre gutten har litt sterkere personlighet enn sønnen din kan det ha vært vanskelig for ham å stå imot. Så skjer det som ikke skal skje, og det "rakner" for gutten din. Om noen hadde misbrukt meg hadde jeg også vært sinna på verden, og kanskje det er derfor han syns det er tryggere når du er der?

Jeg får så vondt av gutten din, langt inn i sjela :(

Og hvis den andre gutten ble flyttet pga dette så er det jo helt på trynet at offeret blir flyttet etter! Dette må du minne skolen om!

Det er ikke meningen å virke ufølsom nå, og jeg vet jo ikke hva sønnen din har gjort på skolen (mot andre elever?), men hvis han har oppført seg på en måte som kan være skadelig/farlig mot andre så kan ikke skolen ta hensyn til at et skolebytte vil bli vanskelig for sønnen din. For de må beskytte de andre elevene.

Den andre gutten skadet sønnen din og ble flyttet. Det regner jeg med både sønnen din og dere er glade for. Samtidig kan det jo være sånn de andre barna tenker også, om sønnen din "skader" dem på noen måte, at det er best at han også bytter skole? Igjen, ikke ufølsomt ment!

Men uansett hva dere gjør; IKKE flytt ham til skolen der den andre gutten går!!

Kanskje han burde få snakke med en barnepsykolog som kan hjelpe ham å bearbeide misbruket?

Lykke til! Håper dere finner en god løsning for ham!

Den andre gutten ble flyttet grunnet sin egen problematikk, overgrepene ble kjent først nesten ett år etter dette. Men gud hvor glad jeg var den dagen jeg fikk vite at han ble flyttet, for jeg har aldri vært i tvil om at de to aldri skulle ha vært satt i samme klasse. Jeg også tenker det at han aldri skal flyttes dit iallefall, jeg skal ta meg en prat med den psykologen sønnen min var hos ved akuttmottaket så jeg har henne i ryggen mot skolen iallefall. Tusen takk for svar :)

Skrevet

Nå skal jeg gjøre meg upopulær hos deg, men de andre elevene har også rettigheter, nemlig å ikke trenge å være redd for din voldelige og aggressive sønn. Om en annen skole er bedre rustet til å håndtere han er det det eneste rette å gjøre, enn at andre unger gruer seg til å gå på skolen fordi din sønn plager dem og er voldelig mot dem.

Jeg er helt enig med deg i at de andre barna ikke skal trenge å være redd for min sønn's impulshandlinger, men det er jo nettopp der skolen må sette inn tiltak som gjør at barna slipper å oppleve vold og trusler samt at min sønn får trening i problemløsning å omgås med og forholde seg til andre på en grei måte. Sønnen min gruer seg til å gå på skolen fordi han er redd for å skade andre, han sier også at det hadde vært bedre om han hadde vært død. :(

Skrevet

Nå skal jeg gjøre meg upopulær hos deg, men de andre elevene har også rettigheter, nemlig å ikke trenge å være redd for din voldelige og aggressive sønn. Om en annen skole er bedre rustet til å håndtere han er det det eneste rette å gjøre, enn at andre unger gruer seg til å gå på skolen fordi din sønn plager dem og er voldelig mot dem.Anonymous poster hash: 7e011...059

Jeg er helt enig med deg i at de andre barna ikke skal trenge å være redd for min sønn's impulshandlinger, men det er jo nettopp der skolen må sette inn tiltak som gjør at barna slipper å oppleve vold og trusler samt at min sønn får trening i problemløsning å omgås med og forholde seg til andre på en grei måte. Sønnen min gruer seg til å gå på skolen fordi han er redd for å skade andre, han sier også at det hadde vært bedre om han hadde vært død. :(Anonymous poster hash: d4cd8...747

Det er vekdig trist når det er slik, men som mor til et forsiktig barn ville jeg ikke likt at mitt barn skal delta i din sønns trening i å omgå andre. I tillegg kan det være at skolen ikke får ressurser, dette går jo kommunalt hvor skolen må søke.

Tror en ny start på en annen skole er det beste for din sønn, ser dessverre ikke for meg han kommer til å få venner og de andre slutter å være redde når han først er " den slemme".

Skrevet

Skolen må sette inn nødvendige ressurser på din sønn, slik at de andre barna kan føle seg trygge.

De kan ikke gi opp før alt er prøvd.

Når det er sagt, hvis den voldelige adferden ikke forsvinner selv om sønnen din fotfølges av en voksen, er jeg enig i at han må bytte skole.

De andre elevene har også rett til å føle seg trygge på skolen.

Et alternativ er at du som mor blir frikjøpt fra jobb for å være tilstede på skolen.

Da føler han seg trygg, samtidig som du kan forhindre at han skader de andre elevene.

Videre tenker jeg at sønnen din bør få timer hos psykolog for å få hjelp til å håndtere det som er vanskelig for ham.

Lykke til 😊

Skrevet

Nå skal jeg gjøre meg upopulær hos deg, men de andre elevene har også rettigheter, nemlig å ikke trenge å være redd for din voldelige og aggressive sønn. Om en annen skole er bedre rustet til å håndtere han er det det eneste rette å gjøre, enn at andre unger gruer seg til å gå på skolen fordi din sønn plager dem og er voldelig mot dem.Anonymous poster hash: 7e011...059

Jeg er helt enig med deg i at de andre barna ikke skal trenge å være redd for min sønn's impulshandlinger, men det er jo nettopp der skolen må sette inn tiltak som gjør at barna slipper å oppleve vold og trusler samt at min sønn får trening i problemløsning å omgås med og forholde seg til andre på en grei måte. Sønnen min gruer seg til å gå på skolen fordi han er redd for å skade andre, han sier også at det hadde vært bedre om han hadde vært død. :(Anonymous poster hash: d4cd8...747

Det er vekdig trist når det er slik, men som mor til et forsiktig barn ville jeg ikke likt at mitt barn skal delta i din sønns trening i å omgå andre. I tillegg kan det være at skolen ikke får ressurser, dette går jo kommunalt hvor skolen må søke.

Tror en ny start på en annen skole er det beste for din sønn, ser dessverre ikke for meg han kommer til å få venner og de andre slutter å være redde når han først er " den slemme".

Huff ja :( Han har venner, men har kontakt med bare en av dem på fritiden. Ingen voldelige problemer mellom de to her hjemme, for hvis krangel (noe som er sjeldent) oppstår så er jeg på med en gang. Kanskje grunnen til det er at jeg veileder og roser dem i venneferdigheter? Foreldrene til de andre barna virker skeptiske, så vanskelig å møte dem.

Skrevet

Skolen må sette inn nødvendige ressurser på din sønn, slik at de andre barna kan føle seg trygge.

De kan ikke gi opp før alt er prøvd.

Når det er sagt, hvis den voldelige adferden ikke forsvinner selv om sønnen din fotfølges av en voksen, er jeg enig i at han må bytte skole.

De andre elevene har også rett til å føle seg trygge på skolen.

Et alternativ er at du som mor blir frikjøpt fra jobb for å være tilstede på skolen.

Da føler han seg trygg, samtidig som du kan forhindre at han skader de andre elevene.

Videre tenker jeg at sønnen din bør få timer hos psykolog for å få hjelp til å håndtere det som er vanskelig for ham.

Lykke til

Hadde jeg fått lov av skolen å følge han opp selv, så hadde jeg gjort det uten å blunke. Jeg kan foreslå det hvis ikke fotfølging av en annen voksen på skolen hjelper :)

Skrevet

De Ndre ungene på skolen har selvfølgelig også rett til en trygg skolehverdag. Hvis skolen ikke er kompetent til å takle din sønns adferdsproblemer, kan de i samarbeid med BUP og PPT gjøre vedtak om skolebytte.

Din sønn skal selvfølgelig ikke måtte gå på samme skole som en som har utført overgrep mot han. MEN; du sier selv at overgrepet ikke er anmeldt. Da tolker jeg det slik at det heller ikke er etterforsket(?). Husk at den du anklager for overgrep også har rettigheter. Han skal ikke straffes uten at det faktisk er etterforsket og bevist at han har utsatt din sønn for i overgrep.

Anonymous poster hash: 81383...c0d

Skrevet

De Ndre ungene på skolen har selvfølgelig også rett til en trygg skolehverdag. Hvis skolen ikke er kompetent til å takle din sønns adferdsproblemer, kan de i samarbeid med BUP og PPT gjøre vedtak om skolebytte.

Din sønn skal selvfølgelig ikke måtte gå på samme skole som en som har utført overgrep mot han. MEN; du sier selv at overgrepet ikke er anmeldt. Da tolker jeg det slik at det heller ikke er etterforsket(?). Husk at den du anklager for overgrep også har rettigheter. Han skal ikke straffes uten at det faktisk er etterforsket og bevist at han har utsatt din sønn for i overgrep.

Det er jo ikke snakk om noe straff til den andre gutten, jeg avventer barnevernets vurdering i saken. Og hvordan få bevist det om ikke den andre gutten forteller sannheten? Da blir det jo ord mot ord.

Skrevet

De Ndre ungene på skolen har selvfølgelig også rett til en trygg skolehverdag. Hvis skolen ikke er kompetent til å takle din sønns adferdsproblemer, kan de i samarbeid med BUP og PPT gjøre vedtak om skolebytte.Din sønn skal selvfølgelig ikke måtte gå på samme skole som en som har utført overgrep mot han. MEN; du sier selv at overgrepet ikke er anmeldt. Da tolker jeg det slik at det heller ikke er etterforsket(?). Husk at den du anklager for overgrep også har rettigheter. Han skal ikke straffes uten at det faktisk er etterforsket og bevist at han har utsatt din sønn for i overgrep.Anonymous poster hash: 81383...c0d

Det er jo ikke snakk om noe straff til den andre gutten, jeg avventer barnevernets vurdering i saken. Og hvordan få bevist det om ikke den andre gutten forteller sannheten? Da blir det jo ord mot ord. Anonymous poster hash: d4cd8...747

Vel, det er derfor man har etterforskning med eksperter som kan avhør av barn!

Du kan faktisk ikke forvente at det tas hensyn til at du MENER at din sønn har blitt misbrukt V en bestemt person dersom det ikke etterforskes. Den andre personen - uansett om det gjelder en voksen eller et barn - har også krav på rettssikkerhet.

Gjest Antarctica
Skrevet (endret)

Har ikke lest hele tråden, men én ting slår meg: Dette kommer jo rett oppi den debatten som gikk på Dagsnytt 18 i går. Kristin Oudmayer presiserte at man ikke kunne flytte barn for å flytte et "problem", det kunne forlanges at det ble løst internt på skolen. Noe annet er å krenke barnets rettigheter og kan være i strid med barnekonvensjonen. Skolen kan ikke velge bort elever de ikke håndterer! (Det virker som at de skyfler alle de "vanskelige" tilfellene videre til en bestemt skole? Siden han andre også måtte flyttes?) Endret av Pashla
Gjest Antarctica
Skrevet

Barn er uansett ikke strafferettslig ansvarlige. Så det du sier der er noe stort piss. At HIs barn skal tvangsflyttes til en skole der han ikke kjenner andre enn denne, som han kanskje til og med er redd for - det faller på sin egen urimelighet.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...