Anonym bruker Skrevet 7. januar 2016 #1 Skrevet 7. januar 2016 Jeg skal leie ut og synes det er vanskelig å fastsette pris. Har sjekket litt på finn og det varierer med 6tusen (!) for samme str leilighet i samme omr. Jeg hadde egentlig tenkt en pris i nedre skjikt, diskuterte litt med kollegaer og føler meg dumsnill. Så har jeg en familie som er interessert og kan flytte inn snart, men som ikke kan betale mer. Da går det såvidt rundt for meg mtp lån, husleie og skatt. De sliter på boligmarkedet pga etnisitet og inntekt, men har alltid betalt der de var. De kan flytte inn kjapt. Alternativet er å legge ut på finn og kanskje måtte vente, men trolig få høyere leie. Hva ville DU gjort? Anonymous poster hash: 91cea...97a
Anonym bruker Skrevet 7. januar 2016 #2 Skrevet 7. januar 2016 Jeg ville vært "litt dumsnill" i håp om å få stabile leietakere, men ikke for mye hvis du trenger pengene. Hvis markedet er som her jeg bor så vil du ikke måtte vente lenge selv om du legger ut på Finn. Her er det mange om beinet, selv for de dyreste leilighetene, forskjellen er at de som leier dem ofte fortsetter å lete etter noe annet, men de tar dem i mellomtiden fordi de trenger noe fort. Anonymous poster hash: b0052...4f3
Anonym bruker Skrevet 7. januar 2016 #3 Skrevet 7. januar 2016 Også ville jeg tatt minst 3 mnd depositum. Da er du sikret å få dekket litt av tapet hvis noe skulle oppstå, og du får luket ut de med dårligst likviditet med en gang. Anonymous poster hash: b0052...4f3
Anonym bruker Skrevet 7. januar 2016 #4 Skrevet 7. januar 2016 Vi har lagt oss i nedre sjikt for å få stabile leietakere. Det er mye jobb å finne gode leietakere. Vi har for øvrig alltid leid ut til alenemødre og aldri hatt problemer med de. Referanser er viktige. Vet du mye om leiemarkedet i området foruten pris? Er det mye utskiftninger? Hvem er det som leier? Det er alltid fordeler og ulemper med alt og alle. En barnefamilie fører kanskje til mer slitasje i leiligheten, men er ofte svært stabile leietakere. Unge par er ofte mer ustabile med tanke på varige forhold, festing, utdanning osv. Men har ofte mulighet til å betale litt mer. Unge enslige kan også være litt mer ustabil. Om de er studenter sier de opp leiligheten i juni og da kan det være vanskelig å finne nye før til høsten enkelte plasser. Vår erfaring med godt voksne er desverre ikke bra. Man kan jo spørre seg hvorfor de fortsatt er i posisjon å måtte leie. Det har ofte vært økonomisk trøbbel med disse. Eldre er stabile leietakere men der kan deres behov for hjelp endre seg fort og betyr at det kan måtte bli nødvendig å gjøre om i leiligheten. For eksempel fjerning av dørstokker, håndtak div plasser osv. Ikke alltid det ser like bra ut for de neste som skal flytte inn. Det kan hende de får behov for hjemmesykepleie og da blir det trafikk i oppkjørselen og kanskje mange fremmede folk på eiendommen. I tillegg føler man ekstra ansvar for denne personen. Vi har som oftest endt opp med alenemødre og har god erfaring med disse. Men om disse ikke betaler for seg er det vanskelig å få de ut pga barna. Men som sagt vi har god erfaring. Om referansen er god på denne familien og jeg selv hadde et godt inntrykk (dere skal tross alt dele hus) hadde jeg satset på disse. Evt hadde jeg kjent etter på magefølelsen om jeg kunnet økt med 500 kr mnd for eksempel. Det er ikke lett og skal ikke taes lett på. Dere skal tross alt dele hus og bo tett på hverandre. Anonymous poster hash: a496a...de5
Anonym bruker Skrevet 7. januar 2016 #5 Skrevet 7. januar 2016 Hadde leid ut! Det er vanskelig å finne gode leietakere. Har leid ut til firma tidligere, og det var helt supert. Har også leid ut til kommunen, innvandrere som skal bosetter i kommunen. Også veldig god erfaring med det. Betaler til tiden, har et ryddig oppgjør hvor huset og leiligheten blir fikset før leieforholdet avsluttes. Bakdelen er at de betaler litt under markedsverdi. Er likevel å foretrekke. Holder på å hive ut en mann som har leid hos meg i noen år. Han betaler ikke når han skal, skrur av tlf, og er ikke tilgjengelig. En periode manglet jeg husleie for 3 måneder. Er i prosess med namsfogden for å bli kvitt han. Taper ikke penger, men tar enormt med energi. Ville for alt i verden leid ut til ordensfolk på langtidsleie fremfor det her. Sjekk at referansen er reel, har tidligere sjekket referanse hvor vedkomne hadde oppgitt broren sin under huseiers navn. Anonymous poster hash: 7f084...83c
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå