Anonym bruker Skrevet 7. januar 2016 #1 Skrevet 7. januar 2016 Har lest flere ganger at det er flere som sverger til noen vitaminer her for forskjellige grunner. Kan dere opplyse meg litt om grunnlag, virkemåte, bestilling og eventuelle bivirkninger? På forhånd takk.. Anonymous poster hash: d2c05...e79
Anonym bruker Skrevet 7. januar 2016 #2 Skrevet 7. januar 2016 Jeg tar d-vitamin etter avtale med legen, fordi jeg har lave nivåer. Skjønner ikke helt spørsmålet ditt. Men bør ikke pøse på med vitamineri pilleform uten å ha fått påvist behov for det. Anonymous poster hash: 3ba54...9b3
Anonym bruker Skrevet 7. januar 2016 #3 Skrevet 7. januar 2016 Jeg har tatt slanke operasjon Og fått påvist lave verdier med d vitamin Anonymous poster hash: 9de2a...392
Anonym bruker Skrevet 7. januar 2016 #4 Skrevet 7. januar 2016 Tar d-vitamin året rundt, uansett. Hadde lave verdier, trass tilskudd og voldsomt inntak av makrell i tomat, så er vel noe jeg må ta livet ut. Ikke vært syk denne høsten eller vinteren da, strengt tatt ikke siden jeg begynte å ta tilskudd, og det er virkelig fantastisk! tar gravidvitaminer i tillegg nå også, forresten. Anonymous poster hash: 44fbe...3f5
Anonym bruker Skrevet 7. januar 2016 #5 Skrevet 7. januar 2016 Jeg sjekker meg for vitaminer hvert halve år hos legen, kun for å ha kontroll. Jeg har slitt med mangler pga. sykdom, så jeg er kanskje ekstra påpasselig. Tar også fast B-vitamin som jeg får på resept hos legen, siden jeg ikke spiser kjøtt. Hender at nivåene er for høye, og da slutter jeg med tablettene en stund og ser hvordan jeg ligger an neste gang jeg tar en blodprøve. Synes ikke det er noe mer hokus pokus enn det. Får litt fnatt av dem som kjører på med flere kosttilskudd hver dag, uten å i det hele tatt ha sjekket hos legen om de har noen mangler. Har man et normalt kosthold trenger man sjeldent tilskudd, med unntak av vegetarianere og veganere som ofte trenger tilskudd med B-vitaminer, og D-vitaminer til oss som ikke akkurat er bortskjemt med sol. Anonymous poster hash: 73e74...1b9
Anonym bruker Skrevet 7. januar 2016 #6 Skrevet 7. januar 2016 D-vitamin i store mengder er det eneste som virkelig er lurt å ta av vitaminer for alle, uansett kosthold. Med store mengder mener jeg minst 20 mikrogram daglig, året rundt. Man kan fint få i seg opp til 100 mikrogram daglig uten at det er noe problem, og endelig har de skrudd opp anbefalt dose til 10 (offisielt, men de fleste leget anbefaler 20) Etter at jeg begynte å ta høy dose D-vitamin er jeg nesten aldri syk mer, og når jeg en sjelden gang blir syk går det fort over. Det beskytter dessuten mot en del kreftformer, Anonymous poster hash: b64b4...b62
Anonym bruker Skrevet 7. januar 2016 #7 Skrevet 7. januar 2016 Tar tran og vitamin B kompleks. Da dekker jeg mye babyen trenger. Eventuelt ammevitaminer + B vitamin. Anonymous poster hash: 961f6...f21
Anonym bruker Skrevet 7. januar 2016 #8 Skrevet 7. januar 2016 D-vitamin i store mengder er det eneste som virkelig er lurt å ta av vitaminer for alle, uansett kosthold. Med store mengder mener jeg minst 20 mikrogram daglig, året rundt. Man kan fint få i seg opp til 100 mikrogram daglig uten at det er noe problem, og endelig har de skrudd opp anbefalt dose til 10 (offisielt, men de fleste leget anbefaler 20) Etter at jeg begynte å ta høy dose D-vitamin er jeg nesten aldri syk mer, og når jeg en sjelden gang blir syk går det fort over. Det beskytter dessuten mot en del kreftformer, Anonymous poster hash: b64b4...b62 D-vitamin er jo en av de få som ikke skilles ut i urinen ved for høyt inntak, så det ville jeg absolutt ikke bare trykket i meg uhemmet uten anbefaling fra legen! Anonymous poster hash: 3ba54...9b3
Anonym bruker Skrevet 7. januar 2016 #9 Skrevet 7. januar 2016 D-vitamin i store mengder er det eneste som virkelig er lurt å ta av vitaminer for alle, uansett kosthold. Med store mengder mener jeg minst 20 mikrogram daglig, året rundt. Man kan fint få i seg opp til 100 mikrogram daglig uten at det er noe problem, og endelig har de skrudd opp anbefalt dose til 10 (offisielt, men de fleste leget anbefaler 20) Etter at jeg begynte å ta høy dose D-vitamin er jeg nesten aldri syk mer, og når jeg en sjelden gang blir syk går det fort over. Det beskytter dessuten mot en del kreftformer, Anonymous poster hash: b64b4...b62 D-vitamin er jo en av de få som ikke skilles ut i urinen ved for høyt inntak, så det ville jeg absolutt ikke bare trykket i meg uhemmet uten anbefaling fra legen! Anonymous poster hash: 3ba54...9b3 Men det skal ganske mye til før det blir for mye. Det er ikke anbefalt med mer enn 100 mikrogram pr dag, de sterkeste man får kjøpt er 20 mikrogram. De aller fleste i Norge får ikke nok d-vitamin gjennom kosten, og derfor kan det være lurt å ta tilskudd av dette i vintermånedene. 10 mikrogram pr dag for voksne. Anonymous poster hash: 32ae4...ae9
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå