Gå til innhold

Ok, hvis ull er så fantastisk, hvorfor blir jeg....

Anbefalte innlegg

Skrevet

... Hvorfor blir jeg alltid klam og kald, og dessuten stinkende av svette når jeg bruker det?

Spesielt på føttene! Ullsokker mot hud er rett og slett ekkelt. Har prøvd alle mulige merker, tykke og tynne, men alt gjør at føttene kaldsvetter.. nå velger jeg alltid litt tykke bomullsokker, og fryser aldri. Jeg bruker faktisk kun bomull og fleece på resten av kroppen også, og må ærlig innrømme at uansett hvor aktiv jeg er (langrennstur, aking, osv) så føles ikke klærne kalde.. det er kun dersom vinden blåser ekstra surt eller jeg har tatt på meg for dårlige ytterklær, at jeg fryser.

Når jeg har det sånn, kan det umulig være at 100% av norges barn er fullstendig avhengige av ull for å overleve ute? Kan man virkelig avskrive bomull som det verste man kan ha på seg, når mange av oss aldri bruker ull?

Anonymous poster hash: 3bf7f...d87

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Samme her!! Haater ull mot kroppen!! Blir våt og klam og stinker svette!! Bruker fleece og bomull 👌🏻😃👏🏻 Og bambus til dattera vår( hun tåler ikke ull uansett)

Anonymous poster hash: 8ac55...84f

Skrevet

Det er et faktum at bomull ikke har samme evne til å holde på varme som ull har. Når bomull blir våt så blir den kald. Ull kan beholde varmen selv i våt tilstand.

At noen, som kanskje er varmere enn gjennomsnittet, kan holde seg varm med bomull i noenlunde moderate vintertemperaturer, det stemmer nok. Men ull er uovertruffen når det kommer til varme, der det trengs. Du kan heller ikke sammenligne deg selv som voksen med små barn som ikke greier å kjenne etter på samme måte når de blir kald, og når den kulden kan være skadelig. Det kan være små marginer mellom å det å bare fryse til det å få forfrysningsskader. Da er det sikrere å bruke ull (eller materialer med noenlunde samme egenskaper) enn bomull på små barn.

Det er ingen som hevder at ingen kan overleve uten ull - de fleste greier å bruke sunn fornuft og har også noenlunde kunnskaper om det klimaet de bor i.

Du virker ekstremt steil i dine holdninger, Hi, og du generaliserer noe enormt.

Anonymous poster hash: 5dd06...bcf
Skrevet

Det er et faktum at bomull ikke har samme evne til å holde på varme som ull har. Når bomull blir våt så blir den kald. Ull kan beholde varmen selv i våt tilstand.

At noen, som kanskje er varmere enn gjennomsnittet, kan holde seg varm med bomull i noenlunde moderate vintertemperaturer, det stemmer nok. Men ull er uovertruffen når det kommer til varme, der det trengs. Du kan heller ikke sammenligne deg selv som voksen med små barn som ikke greier å kjenne etter på samme måte når de blir kald, og når den kulden kan være skadelig. Det kan være små marginer mellom å det å bare fryse til det å få forfrysningsskader. Da er det sikrere å bruke ull (eller materialer med noenlunde samme egenskaper) enn bomull på små barn.

Det er ingen som hevder at ingen kan overleve uten ull - de fleste greier å bruke sunn fornuft og har også noenlunde kunnskaper om det klimaet de bor i.

Generaliserer, når jeg snakker utifra egne erfaringer? Ok, kall det hva du vil.

Fokuset mitt er om kroppens og hudens reaksjon på ull. Hvordan kan man rope halleluja for ull på alle barn når vi alle reagerer ulikt på det? Hva om mange barn også blir klamme og kaldsvetter i ull, uten å kunne vite bedre? Hvor har alle fått denne hellige overbevisningen fra, og kan man ikke innse at det er faktisk mellomlaget og yttertøyet som er viktigst i kaldt vær?

Skrevet

Jeg kaldsvetter også når jeg bruker ull, hårene på kroppen reiser seg og jeg blir ofte for varm i toppen. Jeg har enda tilgode å prøve ull som ikke klør, og jeg har prøvd det meste. Vi får vel bare godta at ull oppleves forskjellig fra person til person. Men det er sant at ull ikke blir så kaldt når det er vått som bomull. Men med riktig yttertøy og godt med mellomlag vil man kunne holde varmen selv i fuktig bomull.

Skrevet

Jeg opplever at det er mengden klær som avgjør om jeg fryser eller ikke, ikke hva det innerste laget består av. Sønnen min derimot er alltid varm i ull, nesten uansett hva han har utenpå. Om vi skal på biltur f.eks. må han ha bomull, for hvis han har ull blir han alltid veldig varm og svett på ryggen selv om han sitter i bare ullundertøyet.

Anonymous poster hash: aff47...473
Skrevet

Generaliserer, når jeg snakker utifra egne erfaringer? Ok, kall det hva du vil.

Fokuset mitt er om kroppens og hudens reaksjon på ull. Hvordan kan man rope halleluja for ull på alle barn når vi alle reagerer ulikt på det? Hva om mange barn også blir klamme og kaldsvetter i ull, uten å kunne vite bedre? Hvor har alle fått denne hellige overbevisningen fra, og kan man ikke innse at det er faktisk mellomlaget og yttertøyet som er viktigst i kaldt vær?

Jeg har aldri møtt noen som "roper halleluja for ull på alle barn". Alle jeg har møtt har vært klar over at det er forskjeller. Noen tåler ikke ull, noen liker det ikke.

Det viktigste er at man når det er kaldt har et innerste lag som er i stand til å holde varmen tross fuktighet og/eller som frakter fuktigheten bort fra dette laget og til det midterste laget. Bomull har ingen av disse egenskapene. Og for barn som veksler mellom aktiv lek og det å sitte i ro i snøen eller på bakken, så er dette svært viktig. For de aller, aller fleste barn så er dette viktig. Og så finnes det kanskje noen unntak som er slik du forteller om. Men med barn som er så små at de selv ikke kan formidle og/eller tolke reaksjoner på kulde så er det det sikreste å bruke ull eller annet materiale som frakter fukten bort fra kroppen eller holder varmen tross fukt. Hvorfor ta sjansen på ren bomull når det finnes sikrere alternativ? Også ullfrie alternativ.

Skrevet

Ull er bare gull hvis man blir våt.

Anonymous poster hash: 21d26...572

Skrevet

Enig med anonyme bcf

Anonymous poster hash: cbf6d...fe8

Skrevet

Hjelpes nå må dere som ikke bruker ull ta det litt med ro.

Sålenge barnet deres er god og varm spiller det vel ingen rolle hva folk skriver her inne.

Jeg har aldri opplevd dette såkalte "ull-hysteriet" i det virkelige liv.

Foretrekker selv ull, men legger meg virkelig ikke borti hva andre foretrekker.

Hvorfor dette behovet for å bestemme om ull eller bomull er best? Det er jo bare å kle seg og barna etter eget behov

Anonymous poster hash: b7f4d...556

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...