Anonym bruker Skrevet 6. januar 2016 #1 Skrevet 6. januar 2016 Jeg føler jeg ikke takler det i det hele tatt. Har en på fire og en på seks, yngste jente eldste gutt. Så føler de på mange måter er jevngamle, men likevel to år mellom. Eldste terger lillesøster ved å ta tingene hennes, løpe rundt med dem eller gjemme dem. Og hun hyler og jamrer. Og slår... Jeg blir eitrende sint på eldste når han plager yngste. Muligens minner det om da jeg var liten og min to år eldre bror terget meg. Og hylingen til yngste gjør meg sprø! Hvor mye 'tillater' dere før dere griper inn? .og hvordan griper dere inn? Anonymous poster hash: 51add...9e9
Anonym bruker Skrevet 6. januar 2016 #2 Skrevet 6. januar 2016 Hvis de krangler skikklig sender jeg dem ut så får de krangle der hvor jeg ikke hører dem. Som regel fungerer det veldig bra. De blir raskt enige om at det er jeg som er "teit" og så er de venner igjen. Anonymous poster hash: 81270...db1
Anonym bruker Skrevet 6. januar 2016 #3 Skrevet 6. januar 2016 Ber de forlate rommet, de får enten gå i kjellerstua eller ut og krangle ferdig eller gå til hvert sitt og være på hvert sitt sted i huset. Anonymous poster hash: ae909...144
Anonym bruker Skrevet 6. januar 2016 #4 Skrevet 6. januar 2016 Så fysisk håndgemeng er greit? Anonymous poster hash: 51add...9e9
Anonym bruker Skrevet 6. januar 2016 #5 Skrevet 6. januar 2016 Så fysisk håndgemeng er greit? Anonymous poster hash: 51add...9e9 Ja. De har aldri vært i nærheten av å skade hverandre, bare gjøre ting som er vondt. Slåssing er ok. Anonymous poster hash: 81270...db1
Hibiscushula Skrevet 6. januar 2016 #6 Skrevet 6. januar 2016 Enten skiller jeg dem ved at de må gå på hvert sitt rom, ellers må de bare ordne opp selv. Gutt på 7 og jente på snart 5.
Chupa chups Skrevet 6. januar 2016 #7 Skrevet 6. januar 2016 Det sies at søskenkrangling er like stressende og sårende som mobbing. Det kan sikkert variere, men min opplevelse av å krangle med egen bror stemmer med dette. Vi ble alltid overlatt til å 'ordne opp' selv, men broren var et såpass urimelig og uregjerlig barn (ser i ettertid at moren vår sikkert hadde gitt opp) at dette ble meget belastende for meg. Vi utviklet et hatsk forhold til hverandre i ung alder fordi vi rett og slett aldri var enige om noen ting. Vi kjeftet, truet og sloss. Kunne jeg ønsket en eneste ting annerledes i barndommen min, ville det vært at foreldrene vår gikk mer imellom, korrigerte oppførselen vår og tilrettela for at vi kunne være venner. Derfor gjør jeg dette med mine egne barn, fordi jeg vil så gjerne at de skal ha mer glede av søsken enn jeg hadde...
Anonym bruker Skrevet 6. januar 2016 #8 Skrevet 6. januar 2016 Det sies at søskenkrangling er like stressende og sårende som mobbing. Det kan sikkert variere, men min opplevelse av å krangle med egen bror stemmer med dette. Vi ble alltid overlatt til å 'ordne opp' selv, men broren var et såpass urimelig og uregjerlig barn (ser i ettertid at moren vår sikkert hadde gitt opp) at dette ble meget belastende for meg. Vi utviklet et hatsk forhold til hverandre i ung alder fordi vi rett og slett aldri var enige om noen ting. Vi kjeftet, truet og sloss. Kunne jeg ønsket en eneste ting annerledes i barndommen min, ville det vært at foreldrene vår gikk mer imellom, korrigerte oppførselen vår og tilrettela for at vi kunne være venner. Derfor gjør jeg dette med mine egne barn, fordi jeg vil så gjerne at de skal ha mer glede av søsken enn jeg hadde... På den andre siden har du forhold som det jeg hadde med min søster. Vi både kranglet og sloss mye og fikk stort sett ordne opp selv. Vi elsket hverandre og har fortsatt et veldig godt forhold. Anonymous poster hash: 81270...db1
Anonym bruker Skrevet 6. januar 2016 #9 Skrevet 6. januar 2016 Nå er mine litt små enda. Men jeg ser for meg at de får ordne opp i kjegling selv, og så blander vi oss inn mår det krangles. Anonymous poster hash: c178f...75e
Anonym bruker Skrevet 6. januar 2016 #10 Skrevet 6. januar 2016 Det sies at søskenkrangling er like stressende og sårende som mobbing. Det kan sikkert variere, men min opplevelse av å krangle med egen bror stemmer med dette. Vi ble alltid overlatt til å 'ordne opp' selv, men broren var et såpass urimelig og uregjerlig barn (ser i ettertid at moren vår sikkert hadde gitt opp) at dette ble meget belastende for meg. Vi utviklet et hatsk forhold til hverandre i ung alder fordi vi rett og slett aldri var enige om noen ting. Vi kjeftet, truet og sloss. Kunne jeg ønsket en eneste ting annerledes i barndommen min, ville det vært at foreldrene vår gikk mer imellom, korrigerte oppførselen vår og tilrettela for at vi kunne være venner. Derfor gjør jeg dette med mine egne barn, fordi jeg vil så gjerne at de skal ha mer glede av søsken enn jeg hadde... På den andre siden har du forhold som det jeg hadde med min søster. Vi både kranglet og sloss mye og fikk stort sett ordne opp selv. Vi elsket hverandre og har fortsatt et veldig godt forhold. Anonymous poster hash: 81270...db1 Jeg og min søster har også et veldig tett og nært forhold som voksne. Vi kranglet så busta føyk på slutten av barneskolen, ungdomsskolen og videregående var vi ikke sammen i det hele tatt, bare sov i samme hus og likte ikke hverandre engang. Men så fant vi sammen som voksne. Mine to jenter er 6 og 8 år og er stort sett alltid gode venner og leker veldig fint sammen hver eneste dag. At de krangler et par ganger i uken anser jeg som helt normalt og ikke noe som vil ødelegge oppveksten deres eller vennskapet deres, det klarer de fint å ordne opp i selv. Stort sett er det jo bagateller det handler om, som tidligere i dag når de ikke ble enige om hvilket akebrett som var hvems når vi fant de frem fra garasjeloftet. Ingen søskenforhold blir ødelagt av at de krangler om hvem som eide det røde og hvem som eide det blå akebrettet... Anonymous poster hash: ae909...144
Chupa chups Skrevet 6. januar 2016 #11 Skrevet 6. januar 2016 Det sies at søskenkrangling er like stressende og sårende som mobbing. Det kan sikkert variere, men min opplevelse av å krangle med egen bror stemmer med dette. Vi ble alltid overlatt til å 'ordne opp' selv, men broren var et såpass urimelig og uregjerlig barn (ser i ettertid at moren vår sikkert hadde gitt opp) at dette ble meget belastende for meg. Vi utviklet et hatsk forhold til hverandre i ung alder fordi vi rett og slett aldri var enige om noen ting. Vi kjeftet, truet og sloss. Kunne jeg ønsket en eneste ting annerledes i barndommen min, ville det vært at foreldrene vår gikk mer imellom, korrigerte oppførselen vår og tilrettela for at vi kunne være venner. Derfor gjør jeg dette med mine egne barn, fordi jeg vil så gjerne at de skal ha mer glede av søsken enn jeg hadde... På den andre siden har du forhold som det jeg hadde med min søster. Vi både kranglet og sloss mye og fikk stort sett ordne opp selv. Vi elsket hverandre og har fortsatt et veldig godt forhold. Anonymous poster hash: 81270...db1 Jeg og min søster har også et veldig tett og nært forhold som voksne. Vi kranglet så busta føyk på slutten av barneskolen, ungdomsskolen og videregående var vi ikke sammen i det hele tatt, bare sov i samme hus og likte ikke hverandre engang. Men så fant vi sammen som voksne. Mine to jenter er 6 og 8 år og er stort sett alltid gode venner og leker veldig fint sammen hver eneste dag. At de krangler et par ganger i uken anser jeg som helt normalt og ikke noe som vil ødelegge oppveksten deres eller vennskapet deres, det klarer de fint å ordne opp i selv. Stort sett er det jo bagateller det handler om, som tidligere i dag når de ikke ble enige om hvilket akebrett som var hvems når vi fant de frem fra garasjeloftet. Ingen søskenforhold blir ødelagt av at de krangler om hvem som eide det røde og hvem som eide det blå akebrettet... Anonymous poster hash: ae909...144 Ja, det er absolutt forskjell på kjekling/uenigheter og direkte uvennskap/hat. Jeg bare bruker oss som (skrekk-)eksempel på hvordan det kan gå om mentaliteten 'la de ordne opp selv' alltid gjelder. Barn klarer ikke alltid å ordne opp selv, mange ganger trenger de strategier og veiledning for å kunne samarbeide/være venner. Man må bare vurdere og se hvordan ting utvikler seg 😊
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå