Gå til innhold

Lymfeknute

Anbefalte innlegg

Skrevet

Lurer på om det er noen som kan gi meg noen gode svar her. Har i over et halvt år kjent en hard, liten klump under øret der kjeven slutter. Har spurt 2 forskjellige leger om de kunne kikke på det og begge gjorde det men bare føyset det vekk med at det der er ingenting. Den siste uken har den begynt å verke. Får på en måte hodepine under øret og i området der. Veldig smertefullt.

Hva kan dette være? Bør jeg slå meg til ro med at dette bare er en lymfeknute som skal verke. Eller bør jeg mase på legen for 3.gang?

Kanskje noen her har opplevd lignende?

Anonymous poster hash: a683e...a5e

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Vedvarende kuler bør undersøkes. Men området du beskriver er det veldig vanlig å få litt forstørrede lymfeknuter om man har noe som brygger i kroppen eller immunforsvaret sliter i en periode.

Jeg hadde for noen år siden nesten konstante slike lymfeknuter der du beskriver, men da visste jeg at jeg hadde vært syk lenge før og at immunforsvaret mitt fremdeles slet i lang periode etterpå. Men når slike knuter blir av en viss størrelse så kan de gjøre at muskulaturen i området blir mer spent, og da kan det komme en del smerter. Muskelspenningene kan også gjøre at det blir større press på den irriterte lymfeknuten, og da kan den også bli ømmere. Muskelspenninger i det området kan gi hodepine, øresmerter o.l.

Jeg synes du skal ta deg en tur til legen igjen siden symptomene dine nå har endret seg med hodepine i området.

Jeg kjenner også to som fikk lignende lymfeknuter som viste seg å være lymfekreft, det ble først avvist fordi "de var for friske og for unge" til å få det. De ble dårlige før det ble tatt på alvor. Det har heldigvis gått bra med dem begge to! :)

Men det jeg forteller her er uvanlig, og som regel er slike irritert lymfeknuter helt ufarlig! Men om ikke annet så burde nok legen i hvert fall ta noen blodprøver av deg mtp. lymfesystemet.

Jeg har selv fått en ny slik nå, siste ukene. Jeg ser den an noen uker til fordi den er symptomfri.

Men som sagt, siden symptomene dine har endret seg, så synes jeg du skal snakke med legen igjen.

Anonymous poster hash: 57340...1e8
Skrevet

Jeg fant også en kul under øret ved kjevebeinet for noen år tilbake. Den var stor og jeg hadde ikke lagt merke til den før. Den var hard som ein stein og kunne ikke flyttes på. Ble henvist til øre/nese/hals lege- det viste seg å være et bein! Den øverste nakkevirvelen stikker mer ut på den ene siden.

Få deg en legetime å få sjekket opp, er ikke sikkert det er en lymfeknute. Lykke til :)

Anonymous poster hash: 2a029...bdd

Skrevet

Glemte å si:

Jeg har mange ganske store lymfeknuter på halsen pga jeg gikk i en periode med mange halsinfeksjoner som gjorde at de ble store å ømme. De ble litt mindre etter infeksjonene ble borte men di er mye større enn de en gang var. Har fått sjekket disse også, ikke noe farlig sier legene.

Anonymous poster hash: 2a029...bdd

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...