Anonym bruker Skrevet 6. januar 2016 #1 Skrevet 6. januar 2016 Jeg ser en del Facebook-venner legger ut en status på Facebook for å vise at man bryr seg om folk som har dødd eller skal dø av kreft og deres nærmeste. Jeg syns dette blir veldig patetisk, og kunne aldri tenke meg å dele den. Det er ikke sånn man viser omtanke for dem som er i sånne situasjoner. Jeg føler at det nesten bare blir en slags show-off og ikke hjelper det spor for dem som er rammet. Her er teksten: "Ingenting er mer smertefulle enn å se noen på slutten av sitt liv eller miste livet sitt på grunn av kreft. 😢 prøver å se bra ut, men etter cellegift og stråling... Du vet den personen fysisk er forandret, og de er i sjokk!! Jeg vet at mange av dere ikke bryr dere en døyt om denne meldinga fordi, selvfølgelig, kreften har ikke rørt deg. Du vet ikke hva det er, som å ha utkjempet kampen eller hadde en kjær som fører en kamp mot kreft. For alle menn og kvinner jeg kjenner, jeg spør deg om en liten tjeneste, og bare noen av dere vil gjøre det... Hvis du kjenner noen som har ført en kamp mot kreft, fortsatt kjemper eller hvem gikk, vennligst legg dette til din status for én time som et tegn på respekt og minne...Kopier-og-lim å støtt ofre og familier påvirket av kreft.Fra telefonen din eller ipad osv, hold fingeren på meldingen til kopier-og-lim på din side. Vær så snill, ingen merker eller dele." Anonymous poster hash: d2280...cc7
Anonym bruker Skrevet 6. januar 2016 #2 Skrevet 6. januar 2016 Jeg ser en del Facebook-venner legger ut en status på Facebook for å vise at man bryr seg om folk som har dødd eller skal dø av kreft og deres nærmeste. Jeg syns dette blir veldig patetisk, og kunne aldri tenke meg å dele den. Det er ikke sånn man viser omtanke for dem som er i sånne situasjoner. Jeg føler at det nesten bare blir en slags show-off og ikke hjelper det spor for dem som er rammet. Her er teksten: "Ingenting er mer smertefulle enn å se noen på slutten av sitt liv eller miste livet sitt på grunn av kreft. 😢 prøver å se bra ut, men etter cellegift og stråling... Du vet den personen fysisk er forandret, og de er i sjokk!! Jeg vet at mange av dere ikke bryr dere en døyt om denne meldinga fordi, selvfølgelig, kreften har ikke rørt deg. Du vet ikke hva det er, som å ha utkjempet kampen eller hadde en kjær som fører en kamp mot kreft. For alle menn og kvinner jeg kjenner, jeg spør deg om en liten tjeneste, og bare noen av dere vil gjøre det... Hvis du kjenner noen som har ført en kamp mot kreft, fortsatt kjemper eller hvem gikk, vennligst legg dette til din status for én time som et tegn på respekt og minne... Kopier-og-lim å støtt ofre og familier påvirket av kreft. Fra telefonen din eller ipad osv, hold fingeren på meldingen til kopier-og-lim på din side. Vær så snill, ingen merker eller dele." Anonymous poster hash: d2280...cc7 Veldig enig med deg. Som om jeg ikke bryr meg om jeg ikke deler et masseprodusert kjedebrev . Jeg blir bare trist og lei meg når jeg kommer over disse. Anonymous poster hash: 03a97...077
Anonym bruker Skrevet 6. januar 2016 #3 Skrevet 6. januar 2016 Jeg har også mange venner som deler slike, og fikk til slutt nok og postet denne i stedet: Til alle som deler kjedebrev som er av typen "Støtte-for-kreft" etc. Istedenfor å vise medfølelse gjennom disse kjedebrevene som florerer, ta heller og besøk en kreftpasient eller dems pårørende. Om dere i tillegg ønsker å støtte opp om kampen mot kreften, oppfordrer jeg samtlige til å støtte kreftforeningen økonomisk gjennom å sende sms med kodeord GAVE til 2277 og gi 200,-. Kan vi heller se "kjedebrev" statuser som viser "Jeg har støttet kreftkampen med 200,-"? ❤️ Fikk god respons, og mange som har delt videre. Anonymous poster hash: cee32...8ec
Gjest Muji81 Skrevet 6. januar 2016 #4 Skrevet 6. januar 2016 Jeg tenker du skal være passe idiot for å irritere deg over noe folk (flest) gjør av godhet. Jeg deler ikke slikt selv, men har sett noen dele den teksten. To av dem vet jeg mistet kone og barn til kreft. Så spis en granat him
Anonym bruker Skrevet 6. januar 2016 #5 Skrevet 6. januar 2016 Jeg tenker du skal være passe idiot for å irritere deg over noe folk (flest) gjør av godhet. Jeg deler ikke slikt selv, men har sett noen dele den teksten. To av dem vet jeg mistet kone og barn til kreft. Så spis en granat him HI her. Er det dette som er godhet da? Jeg har selv mistet mannen i kreft. Mine tre barn mistet pappaen sin. For min del behøver jeg ikke sånne oppdateringer. Ta heller opp telefonen og ring meg, kom på besøk, inviter eg på et glass vin eller en kopp kaffe, iniver barna mine på noe morsomt, send et brev, gi meg et smil eller en klem, snakk til meg om hvordan du opplevde ham mens han levde, tenn et lys på graven hans eller gjør det samme for noen andre som har det tungt. Anonymous poster hash: d2280...cc7
Gjest Muji81 Skrevet 6. januar 2016 #6 Skrevet 6. januar 2016 Jeg tenker du skal være passe idiot for å irritere deg over noe folk (flest) gjør av godhet. Jeg deler ikke slikt selv, men har sett noen dele den teksten. To av dem vet jeg mistet kone og barn til kreft. Så spis en granat him HI her.Er det dette som er godhet da? Jeg har selv mistet mannen i kreft. Mine tre barn mistet pappaen sin. For min del behøver jeg ikke sånne oppdateringer. Ta heller opp telefonen og ring meg, kom på besøk, inviter eg på et glass vin eller en kopp kaffe, iniver barna mine på noe morsomt, send et brev, gi meg et smil eller en klem, snakk til meg om hvordan du opplevde ham mens han levde, tenn et lys på graven hans eller gjør det samme for noen andre som har det tungt. Anonymous poster hash: d2280...cc7 Det går an å gjøre begge deler. Tror jeg kan love deg at ingen poster slikt for å irritere eller for å slippe billig unna. Personlig synes jeg det er fint med mer oppmerksomhet rundt kreft og dets følger.
Anonym bruker Skrevet 6. januar 2016 #7 Skrevet 6. januar 2016 Jeg tenker du skal være passe idiot for å irritere deg over noe folk (flest) gjør av godhet. Jeg deler ikke slikt selv, men har sett noen dele den teksten. To av dem vet jeg mistet kone og barn til kreft. Så spis en granat him HI her.Er det dette som er godhet da? Jeg har selv mistet mannen i kreft. Mine tre barn mistet pappaen sin. For min del behøver jeg ikke sånne oppdateringer. Ta heller opp telefonen og ring meg, kom på besøk, inviter eg på et glass vin eller en kopp kaffe, iniver barna mine på noe morsomt, send et brev, gi meg et smil eller en klem, snakk til meg om hvordan du opplevde ham mens han levde, tenn et lys på graven hans eller gjør det samme for noen andre som har det tungt. Anonymous poster hash: d2280...cc7 Det går an å gjøre begge deler. Tror jeg kan love deg at ingen poster slikt for å irritere eller for å slippe billig unna. Personlig synes jeg det er fint med mer oppmerksomhet rundt kreft og dets følger. Neida. Du har rett i at intensjonen er god. Jeg syns for øvrig det e rganske mye oppmerksmhet rundt kreft - det viktigste er at man får forsket mer på det så man kan redde flere og forebygge mer. Anonymous poster hash: d2280...cc7
Bøllefrø_i_magen Skrevet 6. januar 2016 #8 Skrevet 6. januar 2016 Oppmerksomhet og opplysning er fint og viktig, men like viktig er det å faktisk bidra! Å dele en status som disse, uten å bidra, hjelper ikke! Ikke annet enn at den som deler lever i trua om å ha gjort noe veldig fint og viktig.. Send GAVE til 2277, DA har du gjort en innsats!
Luksusdyret Skrevet 6. januar 2016 #9 Skrevet 6. januar 2016 Må signere det der - sånne klipte og limte poppisstatuser er kvalmt. Man gjør ikke annet enn copy + paste, så tror man at man har gjort sååå mye for kreftforskning, mobbing osv. De som deler denne kreftstatusen, har de donert PENGER til kreftforskning? Besøkt kreftpasienter med hjemmelaget kake på sykehuset? Donert leker, julepynt osv til barneavdeling på sykehuset for barn som har kreft? Enda kvalmere er de som deler disse statusene der man må velge om man skal skrive at man har bæsja på seg, blitt arrestert for flørt med politimann, har blødd gjennom buksa si på jobb eller noe annet teit - man driter seg bare ut og det skjer ingenting med kreftforskning av at man deler denne statusen. De som deler statuser med bilder av mishandlede barn og tekst "95 % tør ikke dele, men jeg gjør det for å sette fokus på barnemishandling", har de noen gang meldt noen til politiet etter å ha oppdaget mishandlet og glemt barn? Tatt til seg et barn som lider av omsorgssvikt? Eller gjort noe annet FYSISK for dem som lider? De som deler statuser om mobbing, tror de mobbere leser statusene deres? Har de noen gang forsvart et barn som er blitt plaget, invitert hjem et barn som klassen mobber og som ikke har noen venner? Feiret jul med noen som verken har venner eller familie? Bidratt til at mobbing på egen arbeidsplass opphører? Så lenge folk bare deler teite statuser som de ikke en gang trenger å skrive selv, bare fordi de er med på kjedemail og sånt, uten å gjøre noe som helst med problemet, er patetiske. De skryter av at de deltar, når de i virkeligheten ikke gjør det. Veldedighet trenger ingen skryt, den skjer i det stille.
Anonym bruker Skrevet 6. januar 2016 #10 Skrevet 6. januar 2016 Min venninne som har kreft hater disse statusene. Det hjelper ingenting. I tillegg finner hun teksten støtende. Hun blir hver gang minnet på hvor forferdelig det er for barna hennes å se henne lide. Selvsagt vet hun de synes det men teksten provoserer henne. Kjøp en rosa sløyfe, gi penger og drit i slike statuser. Og de som deler slike ting av mine bekjente på Facebook er de vel de jeg ser på som mindre intelligente. Anonymous poster hash: ac43f...c42
Anonym bruker Skrevet 6. januar 2016 #11 Skrevet 6. januar 2016 Jeg tenker du skal være passe idiot for å irritere deg over noe folk (flest) gjør av godhet. Jeg deler ikke slikt selv, men har sett noen dele den teksten. To av dem vet jeg mistet kone og barn til kreft. Så spis en granat him Ikke enig. Det er helt legitimt å irritere seg over folk som kun viser sin "godhet" gjennom tomme floskler, ikke gjennom handling. Anonymous poster hash: 064b4...a12
Luksusdyret Skrevet 6. januar 2016 #12 Skrevet 6. januar 2016 Jeg tenker du skal være passe idiot for å irritere deg over noe folk (flest) gjør av godhet. Jeg deler ikke slikt selv, men har sett noen dele den teksten. To av dem vet jeg mistet kone og barn til kreft. Så spis en granat him Ikke enig. Det er helt legitimt å irritere seg over folk som kun viser sin "godhet" gjennom tomme floskler, ikke gjennom handling. Anonymous poster hash: 064b4...a12 I tillegg er det ingen godhet å kopiere en status fordi man blir "forpliktet" til det via en kjedemail som man tilfeldigvis kommenterer og vips! så MÅ man dele.
Gjest Muji81 Skrevet 6. januar 2016 #13 Skrevet 6. januar 2016 Jeg tenker du skal være passe idiot for å irritere deg over noe folk (flest) gjør av godhet. Jeg deler ikke slikt selv, men har sett noen dele den teksten. To av dem vet jeg mistet kone og barn til kreft. Så spis en granat him Ikke enig. Det er helt legitimt å irritere seg over folk som kun viser sin "godhet" gjennom tomme floskler, ikke gjennom handling. Anonymous poster hash: 064b4...a12 Og hvordan vet du at det kun er tomme floskler? Mange finner glede og trøst ved slike statuser. Det finnes ikke noe fasit på hvordan dette oppleves for folk, uavhengig om de har hatt kreft eller ikke. Det forbauser meg hvor mye energi noen bruker på å irritere seg over slike ting. Med litt raushet for forskjeller blant folk blir hverdagen jammen lettere. Hvis kreft-statuser, klageinnlegg, bilder av barn, visdomsord, treningsmeldinger, skryteinnlegg etc etc...virkelig plager noen, så bør de revurdere facebook medlemskapet
Gjest Antarctica Skrevet 6. januar 2016 #14 Skrevet 6. januar 2016 Jeg ser en del Facebook-venner legger ut en status på Facebook for å vise at man bryr seg om folk som har dødd eller skal dø av kreft og deres nærmeste. Jeg syns dette blir veldig patetisk, og kunne aldri tenke meg å dele den. Det er ikke sånn man viser omtanke for dem som er i sånne situasjoner. Jeg føler at det nesten bare blir en slags show-off og ikke hjelper det spor for dem som er rammet. Her er teksten: "Ingenting er mer smertefulle enn å se noen på slutten av sitt liv eller miste livet sitt på grunn av kreft. 😢 prøver å se bra ut, men etter cellegift og stråling... Du vet den personen fysisk er forandret, og de er i sjokk!! Jeg vet at mange av dere ikke bryr dere en døyt om denne meldinga fordi, selvfølgelig, kreften har ikke rørt deg. Du vet ikke hva det er, som å ha utkjempet kampen eller hadde en kjær som fører en kamp mot kreft. For alle menn og kvinner jeg kjenner, jeg spør deg om en liten tjeneste, og bare noen av dere vil gjøre det... Hvis du kjenner noen som har ført en kamp mot kreft, fortsatt kjemper eller hvem gikk, vennligst legg dette til din status for én time som et tegn på respekt og minne... Kopier-og-lim å støtt ofre og familier påvirket av kreft. Fra telefonen din eller ipad osv, hold fingeren på meldingen til kopier-og-lim på din side. Vær så snill, ingen merker eller dele." Anonymous poster hash: d2280...cc7 Veldig enig med deg. Som om jeg ikke bryr meg om jeg ikke deler et masseprodusert kjedebrev .Jeg blir bare trist og lei meg når jeg kommer over disse. Anonymous poster hash: 03a97...077 Masseprodusert i USA og oversatt via Google translate attpåtil...
Anonym bruker Skrevet 6. januar 2016 #15 Skrevet 6. januar 2016 Støtt heller kreftsaken eller barnekreftforeningen. Har hatt barn med kreft og jeg blir også støtt og det vekker dårlige minner . Jeg tror også desverre at de fleste bare deler og ingen støtter saken økonomisk. Anonymous poster hash: 41c9a...01d
Anonym bruker Skrevet 6. januar 2016 #16 Skrevet 6. januar 2016 Støtt heller kreftsaken eller barnekreftforeningen. Har hatt barn med kreft og jeg blir også støtt og det vekker dårlige minner . Jeg tror også desverre at de fleste bare deler og ingen støtter saken økonomisk. Anonymous poster hash: 41c9a...01d Skriver under denne også. For ikke så lenge siden var det aksjon her på DiB, flere ganger, om at noen kan strikke tepper til premature barn på sykehus. Flere av mine Facebook-venner som deler alt mulig "veldedige" statuser har blitt spurt av meg og sa at de ikke hadde tid eller ork. Jepp, ordentlige velgjørere de... Som gidder å gjøre noe så lenge de ikke trenger mer enn å klikke på datamus. Anonymous poster hash: bf16f...69e
Anonym bruker Skrevet 6. januar 2016 #17 Skrevet 6. januar 2016 Jeg har også mange venner som deler slike, og fikk til slutt nok og postet denne i stedet: Til alle som deler kjedebrev som er av typen "Støtte-for-kreft" etc. Istedenfor å vise medfølelse gjennom disse kjedebrevene som florerer, ta heller og besøk en kreftpasient eller dems pårørende. Om dere i tillegg ønsker å støtte opp om kampen mot kreften, oppfordrer jeg samtlige til å støtte kreftforeningen økonomisk gjennom å sende sms med kodeord GAVE til 2277 og gi 200,-. Kan vi heller se "kjedebrev" statuser som viser "Jeg har støttet kreftkampen med 200,-"? ❤️ Fikk god respons, og mange som har delt videre. Anonymous poster hash: cee32...8ec Jeg har selv kreft og er enig med deg.Jeg støttet kreftsaken ved å betale inn et beløp,slik at en kreftpasient som måtte tilbringe jula på sykehuset fikk en julestjerne i vinduet.Skrev det ikke på facebook da,men delte linken slik at andre kunne gå inn på den og gjøre det samme. Anonymous poster hash: a1137...354
Anonym bruker Skrevet 6. januar 2016 #18 Skrevet 6. januar 2016 Synes disse er fantastisk Tåpelige!!!! Spesielt etter at jeg ble hengt ut av en bekjent for å ikke hverken bry meg eller ha empati for de som blir berørt av kreft. Bare sånn til info har jeg mistet begge mine foreldre til kreft, mannen min er overlevende og flere andre familiemedlemmer har mistet livet pga denne forferdelige sykdommen. Hverken de døde eller de som er permanent skadd pga bivirkninger av cellegift og strålebehandling får igjen livet ved sånne statuser, derimot er det håp om å minske fremtidens dødsfall og senskader ved en donasjon til kreftforeningen og det gir også mulighet for bedre ettervern av både den syke og se pårørende. Også blomster, hjerter og stjerner for å vise at jeg bryr meg. Anonymous poster hash: bf5eb...88e
Anonym bruker Skrevet 6. januar 2016 #19 Skrevet 6. januar 2016 Jeg ser en del Facebook-venner legger ut en status på Facebook for å vise at man bryr seg om folk som har dødd eller skal dø av kreft og deres nærmeste. Jeg syns dette blir veldig patetisk, og kunne aldri tenke meg å dele den. Det er ikke sånn man viser omtanke for dem som er i sånne situasjoner. Jeg føler at det nesten bare blir en slags show-off og ikke hjelper det spor for dem som er rammet. Her er teksten: "Ingenting er mer smertefulle enn å se noen på slutten av sitt liv eller miste livet sitt på grunn av kreft. prøver å se bra ut, men etter cellegift og stråling... Du vet den personen fysisk er forandret, og de er i sjokk!! Jeg vet at mange av dere ikke bryr dere en døyt om denne meldinga fordi, selvfølgelig, kreften har ikke rørt deg. Du vet ikke hva det er, som å ha utkjempet kampen eller hadde en kjær som fører en kamp mot kreft. For alle menn og kvinner jeg kjenner, jeg spør deg om en liten tjeneste, og bare noen av dere vil gjøre det... Hvis du kjenner noen som har ført en kamp mot kreft, fortsatt kjemper eller hvem gikk, vennligst legg dette til din status for én time som et tegn på respekt og minne... Kopier-og-lim å støtt ofre og familier påvirket av kreft. Fra telefonen din eller ipad osv, hold fingeren på meldingen til kopier-og-lim på din side. Vær så snill, ingen merker eller dele." Anonymous poster hash: d2280...cc7 Helt enig, Hi. Når jeg ser slike meldinger så sitter jeg alltid igjen med en vond smak i munnen. Og denne meldingen synes jeg er av de verre! Den har ingen hensikt, og den er nesten stygg både med måten det hintes til utseendet til noen som går gjennom kreftbehandling, ikke sier noe, bare at de "prøver å se bra ut, men.....". Det er etter min mening stygt overfor de som går gjennom kreft og de som har mistet sine - i måten dette er skrevet på. Og videre så er den stygg ved å hinte om at om man ikke deler denne (intetsigende) meldingen så har man ikke mistet noen til kreft, man har ikke hatt det eller stått noen nær med kreft og man bryr seg generelt ikke om sine nære eller bekjente. Denne meldingen er en av de mer uintelligente og intetsigende jeg har sett av slike statuser. Den prøver i tillegg til å true frem sitt ønske (om å få sin dårlig skrevne melding delt og likt mest mulig?) gjennom manipulering og skape dårlig samvitttighet blant de som leser. Denne meldingen synes å være skrevet av egoistiske grunner, ikke nødvendigvis fordi personen som har skrevet den bryr seg så mye. Alternativt at personen bryr seg så mye at den har mistet alt gangsyn i prosessen rundt egne reaksjoner. Jeg har mistet flere nære familiemedlemmer i kreft, begge foreldre har hatt kreft, jeg har selv 80-90 % sjanse for å utvikle kreft, jeg har flere andre familiemedlemmer som overlevd kreft, jeg har flere venner som har hatt kreft. Og jeg har stadig tett kontakt med personer med kreft i jobben min. Men jeg deler heller aldri slike statuser. Som flere andre her påpeker, man hjelper mer med å donere penger, spre kunnskap om hvordan sjekke seg for kreft (f.eks. overraskende mange kvinner som ikke kan/tør undersøke egne bryst), dele informasjon fra kreftforeningen, og ikke minst oppfordre folk til å ta vare på egen helse, ta ansvar for egen helse og hvordan man kan redusere kreftrisiko. Mitt inntrykk er at noe av det viktigste for de som går gjennom kreftbehandling selv, eller har noen nære som har kreft, det er at nære og kjente ikke trekker seg unna, men tør være tilstede også i sykdommen. La personen snakke om sykdommen og ev. angst for fremtiden når personen selv trenger det, og når personen ikke ønsker det, bare behandle personen slik man alltid har gjort. En person blir ikke kreft, en person får en kreftdiagnose, det gjør ikke personen til et mindre menneske selv om han/hun har fått kreft. Man er seg selv like fullt selv om man har fått denne diagnosen, men det er det mange som synes å glemme når noen har fått kreft. Så vær tilstede, tør å være nær - og ikke forsvinn den dagen personen er blitt frisk, eller den dagen noen har begravd en av sine kjære. I tiden etter en sykdom trenger man ofte mye støtte, og det trenger man ikke minst også etter å ha mistet noen av sine kjære. Dessverre så er det mange som opplever at venner og bekjente forsvinner - eller later som om ingenting har skjedd - etter noe slikt. Det kan være en stor påkjenning. Så tør å være til stede! Anonymous poster hash: 103db...52f
Anonym bruker Skrevet 6. januar 2016 #20 Skrevet 6. januar 2016 Selv har jeg ei venninne nå som har uhelbredelig kreft. Hun holder på å bli gal av en annen venninne som skriver og legger ut slike statuser på fb hele tida. Hun har bedt meg om å stoppe alt som blir lagt ut etter at hun er død. Hun vil ikke ha noe av det. Hun orker ikke å ta det opp med den det gjelder. Hun har mer enn nok av andre ting å tenke på. Skjønner at de som legger ut slike, gjør det i beste mening, men det kan altså oppfattes motsatt, som om de overtar sykdommen. Anonymous poster hash: 05832...d2f
*Miss Marple* Skrevet 6. januar 2016 #21 Skrevet 6. januar 2016 De mister meg ved 'jeg vet at de fleste av dere ikke bryr dere en døyt...' Da blir jeg vrang og vanskelig, hva i faen vet de om hva jeg bryr meg om og hva jeg gjør for forskjellige 'gode saker'. Det var en som skrev at jo lenger status, jo dummere menneske, og det tror jeg stemmer ganske godt (som regel). Kloke mennesker evner å få sagt mye med få ord.
husetfullt Skrevet 6. januar 2016 #22 Skrevet 6. januar 2016 Ble så lei disse at jeg lager min egen rosa sløyfe aksjon med ting jeg hadde laget. Så hver gang noen Hadde en status som gikk på dette, så linket jeg til innsamlingen min Fikk inn ca 1000 til kreftsaken
Anonym bruker Skrevet 6. januar 2016 #23 Skrevet 6. januar 2016 De mister meg ved 'jeg vet at de fleste av dere ikke bryr dere en døyt...' Da blir jeg vrang og vanskelig, hva i faen vet de om hva jeg bryr meg om og hva jeg gjør for forskjellige 'gode saker'. Det var en som skrev at jo lenger status, jo dummere menneske, og det tror jeg stemmer ganske godt (som regel). Kloke mennesker evner å få sagt mye med få ord. En har også forsket på at dumme mennesker syns visdomsord laget av svadagenerator er fantastisk innsiktsfulle... De samme menneskene. Jeg har mistet nære til kreft og setter heller pris på bidrag til kreftsaken.... Skal faktisk gi akkurat nå, denne tråden minnet meg på det. Anonymous poster hash: 0cdf3...f86
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå