Gå til innhold

Alle kan jobbe litt.


Anbefalte innlegg

Skrevet

En setning som går igjen og igjen er at alle kan jobbe litt.

 

Dere som mener dette har vel da løsningen og forslagene klare? Hvilken arbeidsgivere er så fleksible som dere mener?

 

Anonymous poster hash: 0f75f...5ee

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Ringehjelp i butikk!

 

Anonymous poster hash: 95756...081

Skrevet

Ringehjelp på sykehjem, omsorgsbolig, butikker, fastfood kjeder bl.a. Det spørs hvor kresen den som leter er. Alltid behov for Ringehjelp.

 

Anonymous poster hash: 05a09...12e

Skrevet

Dersom en er ufør eller trenger tilrettelagt jobb går det an å søke jobb via nav.

 

Anonymous poster hash: 05a09...12e

Skrevet

Jeg har en mann som er så syk at han nesten ikke kommer seg opp av senga. Ja, han kunne sikkert ringt et par telefoner om det var en jobb, men ikke så lett å gjennomføre det heller med konstante smerter. Jeg tror ofte det er vanskelig for friske mennesker å klare å sette seg inn i at det er grader av hvor syk man er. Jeg kjenner også ei med ME. Hun blir jo helt utmatta om hun tar en dusj, og må da hvile i flere timer. Det å lage middag kan være et dagsprosjekt, som ikke kan gjøres så ofte heller. Ikke veit jeg hva hun skulle jobbet med



Anonymous poster hash: d8f54...0bb
Skrevet

Ringehjelp på sykehjem, omsorgsbolig, butikker, fastfood kjeder bl.a. Det spørs hvor kresen den som leter er. Alltid behov for Ringehjelp.

 

Anonymous poster hash: 05a09...12e

Jeg jobbet et år som ringevikar, det er jo bare stress. Og hvis ikke du sier ja nesten hele tiden, så ringer de deg omtrent ikke igjen. Så det å foreslå at uføre som ikke kan jobbe fast skal være ringevikar, er ingen god ide.

 

Anonymous poster hash: d295d...17b

Skrevet

 

Ringehjelp på sykehjem, omsorgsbolig, butikker, fastfood kjeder bl.a. Det spørs hvor kresen den som leter er. Alltid behov for Ringehjelp.

 

Anonymous poster hash: 05a09...12e

Jeg jobbet et år som ringevikar, det er jo bare stress. Og hvis ikke du sier ja nesten hele tiden, så ringer de deg omtrent ikke igjen. Så det å foreslå at uføre som ikke kan jobbe fast skal være ringevikar, er ingen god ide.

 

Anonymous poster hash: d295d...17b

Det spørs på antall ansatte ringevikarer og behovet for ekstrahjelp. Vi ringer ALLE våre ringevikarer mye, uansett om de tidvis sier nei. Fordi behovet er der. Noe det ofte er innen helse.

 

Anonymous poster hash: 05a09...12e

Skrevet

 

Jeg har en mann som er så syk at han nesten ikke kommer seg opp av senga. Ja, han kunne sikkert ringt et par telefoner om det var en jobb, men ikke så lett å gjennomføre det heller med konstante smerter. Jeg tror ofte det er vanskelig for friske mennesker å klare å sette seg inn i at det er grader av hvor syk man er. Jeg kjenner også ei med ME. Hun blir jo helt utmatta om hun tar en dusj, og må da hvile i flere timer. Det å lage middag kan være et dagsprosjekt, som ikke kan gjøres så ofte heller. Ikke veit jeg hva hun skulle jobbet med

 

Anonymous poster hash: d8f54...0bb

Da er det fysisk umulig for henne å jobbe i det hele tatt, det er noe annet. Om du ikke KAN jobbe, så er det jo bare slik. Jeg tolket alle litt som "alle", er jo fullt klar over at noen virkelig ikke kan jobbe.

 

Anonymous poster hash: 05a09...12e

Skrevet

Jeg tror på at "alle" kan jobbe litt. MEN, det er ikke praktisk gjennomførbart siden man er avhengig av at folk kommer på jobb. 

 

Jeg ser for meg at dersom flere bedrifter hadde kunne ta imot personer som går på toppen, som de ikke er avhengige av, så ville kanskje flere hatt mulighet til å jobbe. Det handler ikke om å jobbe for å bidra, betale skatt, bla bla, men jobbe for å føle mestring, være i aktivitet, snakke med andre mennesker, føle at man får til noe!
Kjenner flere som er ufør som gjerne vil jobbe, men som ikke kan fordi de aldri vet om de er friske på en mandag elller onsdag den aktuelle uken. Felles for de alle er at dersom de hadde hatt en jobb hvor de kunne stått opp på morningen og kjent etter og tenke at "Ja, i dag orker jeg og jobbe" og så reist på jobb, så ville de gjort det. Det er ikke dems feil, men det er ikke slik det fungerer hos NAV eller i arbeidslivet. Ikke alle egner seg til å jobbe på verna bedrifter.

 

Jeg ser med glede at flere og flere private aktører satser på denne yrkesgruppen og det er så fint!

 

Og ja. Jeg lever med kroniske smerter så jeg føler jeg har litt kompetanse til å uttale meg :) 



Anonymous poster hash: 8bc19...bd3
Skrevet

Ringehjelp på sykehjem, omsorgsbolig, butikker, fastfood kjeder bl.a. Det spørs hvor kresen den som leter er. Alltid behov for Ringehjelp.

 

Anonymous poster hash: 05a09...12e

Ringehjelp: kan man få tilrettelagt arbeidsoppgaver om man blir ringt etter? Om jeg kommer på jobb og ikke orker mer enn 4 timer, tror du det er greit?

 

Tror du det er lett å ha en sykdom å ta hensyn til og så komme på et ganske nytt sted med alt det stresset man møter? Ikke kjenner kolleger, rutiner osv noe særlig?

 

Sykdommen min slår ekstra ut ved stress. Jeg har omtrent ikke imunforsvar så sykehjem, barnehager, flyktninger osv får jeg ikke lov å jobbe med av legen på sykehuset. Faren er for stor for å bli smittet og dermed veldig syk i lang tid.

 

Jeg kan nok jobbe litt. Og jeg hadde blitt utrolig glad om noen virkelig hadde seriøse forslag til en jobb jeg kunne gjort av og til.

 

Jeg er innlagt på sykehus i lengre perioder pga operasjoner og må ha tid etterpå før jeg kan komme på jobb. Så 1,5 måneder 4 ganger i året kan jeg ikke jobbe.

 

I tillegg kommer perioder med betennelser som medfører antibiotika, som gjør meg så dårlig at jeg kaster opp alt. 2 ganger i uka må jeg i tillegg inn til time på sykehuset en halvtimes biltur unna. Timen må dessverre være midt på dagen da det er da legene tar denne typen timer.

 

Så har noen forslag til jobber til meg? Jeg føler meg unyttig og i veien. Jeg har heldigvis barn (før jeg fikk sykdommen) og mann!

 

Men jeg vil virkelig jobbe! Det er faktisk ikke viljen det står på, men sykdommen.

 

Nav har ingen forslag til meg. Den gamle jobben var kontorjobb, utrolig tilrettelagt og fleksible sjefer og kolleger. Men det ble for mye fravær, og kroppen taklet det ikke. (Møtte en person godt forkjølet på jobb ble jeg smittet osv)

 

Anonymous poster hash: 0f722...5c5

Skrevet

Dersom en er ufør eller trenger tilrettelagt jobb går det an å søke jobb via nav.

 

Anonymous poster hash: 05a09...12e

Men da burde jo alle som ønsker og vil hatt en liten jobb da ;) Så enkelt er det dessverre ikke.

 

 

Anonymous poster hash: 0f75f...5ee

Skrevet

Dersom en er ufør eller trenger tilrettelagt jobb går det an å søke jobb via nav.

 

Anonymous poster hash: 05a09...12e

Men nav har ingen slike jobber å tilby. Har du fått avklart en arbeidsevne på f.eks 10-15% anbefaler nav å søke 100% ufør fordi de ikke klarer skaffe sånne småjobber til kronisk syke og ustabile arbeidstakere.

 

Anonymous poster hash: 44522...886

Skrevet

 

Jeg tror på at "alle" kan jobbe litt. MEN, det er ikke praktisk gjennomførbart siden man er avhengig av at folk kommer på jobb. 

 

Jeg ser for meg at dersom flere bedrifter hadde kunne ta imot personer som går på toppen, som de ikke er avhengige av, så ville kanskje flere hatt mulighet til å jobbe. Det handler ikke om å jobbe for å bidra, betale skatt, bla bla, men jobbe for å føle mestring, være i aktivitet, snakke med andre mennesker, føle at man får til noe!

Kjenner flere som er ufør som gjerne vil jobbe, men som ikke kan fordi de aldri vet om de er friske på en mandag elller onsdag den aktuelle uken. Felles for de alle er at dersom de hadde hatt en jobb hvor de kunne stått opp på morningen og kjent etter og tenke at "Ja, i dag orker jeg og jobbe" og så reist på jobb, så ville de gjort det. Det er ikke dems feil, men det er ikke slik det fungerer hos NAV eller i arbeidslivet. Ikke alle egner seg til å jobbe på verna bedrifter.

 

Jeg ser med glede at flere og flere private aktører satser på denne yrkesgruppen og det er så fint!

 

Og ja. Jeg lever med kroniske smerter så jeg føler jeg har litt kompetanse til å uttale meg :)

 

Anonymous poster hash: 8bc19...bd3

 

 

Her inne mener jo "alle" at man skal jobbe for å bidra ikke for å føle mestring osv. Men fordi skattepengene ikke skal gå til spile. Alle må bidra til velferdsamfunnet koste hva det koste vil. Ikke får barn, ikke ut på fest,ikke følge opp barna på aktiviteter, men heller låse seg inne og bli der restn av livet.

Alt satt på spissen selvfølgelug, men det er sånn alt her inne blir pressentert

 

Anonymous poster hash: 78c72...5e5

Skrevet

De jobbene dere mener uføre kan ta finnes det svært få av!

Skrevet

Denne uttalelsen vitner om veldig lite forståelse for sykdom. Gjerne uttalt av de som har liten eller ingen erfaring med alvorlige kroniske sykdommer og sykdommer generelt.

 

Ideelt hadde det vært en plass for alle uten år man ble uglesett og mistrodd, men det finnes ingen bedrifter som er interessert i å drive veldedighet slik at uføre skal kunne oppleve mestring så da må vi inn i verna bedrifter som er finansiert av kommunene og hvorfor skal man gå dit å "gjøre en jobb" når man allerede har betalt.

Det skulle ha vært et frivillighetsnettverk som faktisk fungerte og hvor man kunne bidra etter evne, desverre er de aller fleste opptatt av pålitelighet hos andre å det er vanskelig når de fleste sykdommer og tilstander ikke er statiske.

 

 

Anonymous poster hash: 77906...824

Skrevet

Ringehjelp i butikk!

 

Anonymous poster hash: 95756...081

Jeg jobber i butikk, og vi har da ikke slike stillinger.

 

De som er ringevikarer er de deltidsansatte som jobber f.eks 1-2 dager i uka og annenhver lørdag fast som blir bedt om å jobbe ekstra ved behov. Vi kan ikke ha "ringevikarer" som ikke jobber fast, hvordan skal de kunne holde varekunnskap o.l vedlike?

 

Vi er også avhengig av mennesker som faktisk kan stille opp på kort varsel ved kriser/sykdom o.l

 

Vi prøvde å ha en delvis ufør i jobb en stund. Hun jobbet en dag i uken fast. Men stadig måtte hun bytte vekk den vakten og 9 av 10 ganger sa hun nei om vi trengte hjelp pga sykdom. Det nytter ikke, da hun ble 100% ufør og sa opp passet vi på å få ansatt en frisk student som tar alt hun kan få av ekstravakter...

 

Anonymous poster hash: 44522...886

Skrevet

 

 

Ringehjelp på sykehjem, omsorgsbolig, butikker, fastfood kjeder bl.a. Det spørs hvor kresen den som leter er. Alltid behov for Ringehjelp.

 

Anonymous poster hash: 05a09...12e

Jeg jobbet et år som ringevikar, det er jo bare stress. Og hvis ikke du sier ja nesten hele tiden, så ringer de deg omtrent ikke igjen. Så det å foreslå at uføre som ikke kan jobbe fast skal være ringevikar, er ingen god ide.

 

Anonymous poster hash: d295d...17b

Det spørs på antall ansatte ringevikarer og behovet for ekstrahjelp. Vi ringer ALLE våre ringevikarer mye, uansett om de tidvis sier nei. Fordi behovet er der. Noe det ofte er innen helse.

 

Anonymous poster hash: 05a09...12e

 

Mener du virkelig at det er en god ide å være riingevikar for en person som ikke klarer en "vanlig" jobb?

 

Anonymous poster hash: d295d...17b

Skrevet

Det er mange som er ufør som skulle vært i full jobb. For enkelt å snike seg unna i dette landet og sitte på ræva.

 

Anonymous poster hash: ac9e7...84d

Skrevet

Det er nok svært vanskelig. Jeg er selv kronisk syk, og under Nav nå. Og det er ikke bare lett, for de krever at du skal kunne jobbe minst 50%, ellers har de ikke noe å tilby. Og sykdommen min har dårlige, og gode perioder. Så det kan gå 3 mnd hvor jeg er svært syk, og 3 mnd, hvor jeg er lett syk, og fint kunne jobbet 50%. Men hvor finne en sånn jobb. Er og mange jobber jeg ikke kan ha, grunnet kraftig allergi, og elendig immunsystem.



Anonymous poster hash: 8800d...c7b
Skrevet

Typisk dere uføre å skulle kverulere på alt og finne feil ved alle forslagene vi foreslår.

 

Anonymous poster hash: 95756...081

Skrevet

Typisk dere uføre å skulle kverulere på alt og finne feil ved alle forslagene vi foreslår.

 

Anonymous poster hash: 95756...081

Hva er forslagene utenom ringevikar?

 

Anonymous poster hash: 0f722...5c5

Skrevet

Kronisk syke vet sine egne begrensninger, har ingenting med kverulering å gjøre!

Skrevet

Typisk dere uføre å skulle kverulere på alt og finne feil ved alle forslagene vi foreslår.

 

Anonymous poster hash: 95756...081

Jaha? Har du selv vært gjennom prosessen og systemet?

 

 

Anonymous poster hash: 0f75f...5ee

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...