Gå til innhold

Velge bort bursdag til fordel for korpsøving?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Åtteåringen sier hun heller vil på korpsøvelse enn i (dobbel)klassebursdag. Det er cageballbursdag, så jeg har en mistanke om at det er det som ikke frister noe særlig, har ikke noe grunn til å tro at det er noe galt ellers.

Synes det er litt galt å kutte klassebursdager, på den annen side er det jo fint at hun er ivrig på spillingen. Noen som har innspill?

Anonymous poster hash: 3b21c...f6f
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Her går bursdager fremfor vanlig trening, men om det er like før graderinger, stevner etc prioriteres treninger.

Anonymous poster hash: 78ffa...429

Skrevet

Åtteåringen sier hun heller vil på korpsøvelse enn i (dobbel)klassebursdag. Det er cageballbursdag, så jeg har en mistanke om at det er det som ikke frister noe særlig, har ikke noe grunn til å tro at det er noe galt ellers.

Synes det er litt galt å kutte klassebursdager, på den annen side er det jo fint at hun er ivrig på spillingen. Noen som har innspill?

Anonymous poster hash: 3b21c...f6f

Vi kutter aldri bursdager inntil de har fylt ti år.

Det er en del av den sosiale læringen. Hun kan trøste seg med at der blir minst en person til som ikke liker temaet i en bursdag. Det er likevel ikke god nok grunn til å la være å gå.

Anonymous poster hash: 8b4cf...637

Skrevet

Det hadde hun glatt fått velge selv. Jeg kunne til nøds motivert henne til bursdagen dersom det var viktige sosiale grunner, spesielle utfordringer eller noe sånt.

Skrevet

Kommer helt an på ungen. Om hun ikke vil fordi hun ikke liker opplegget så syns jeg det er et tynt grunnlag. Om hun ikke vil gå fordi hun virkelig vil satse på spillingen syns jeg det er helt legitimt. 

Anonymous poster hash: 31ce2...71c
Skrevet

Jeg reagerer ikke om øvingen velges foran bursdagen. Det er en forpliktelse å komme på øvingene og som en som har ansvar for å lede en slik gruppe spillende barn kan jeg bare si at det er hamrende irriterende og ikke bra for gruppen som helhet når det plutselig mangler 6 stykker to uker før konsert pga en eller annen bursdag. Jeg aksepterer det alltid uten å mukke for jeg vet jo hvor viktige disse bursdagene er for barna, men om barnet faktisk har mere lyst til å gå på øving enn i bursdagen så ville jeg ikke tvunget bursdagen igjennom. Det hadde vært annerledes om de bare var f eks fire stykker som var invitert eller om barnet bare ville være hjemme i stedet for å gå i bursdagen. Å være opptatt fra før på det aktuelle tidspunkt er i mine øyne en helt legitim grunn. En av min datters venninner kom ikke i min datters bursdag fordi koret hennes hadde øvelse. Det falt meg ikke inn å reagere på det.

Anonymous poster hash: 77206...e0b
Skrevet

Her går bursdager foran eks fotballtrening. Da tenker jeg på det barnet som har bursdag. Fotballtrening er er det to av hver uke. Ikke alt barna kan velge selv.

Skrevet

Her går bursdag foran øving/trening. Øving og trening er det hver uke. Bursdag har bursdagsbarnet bare en gang i året.

Det er vanskelig å finne en dag som alle kan. Unger i klassen går på ulike aktiviteter og de har selvfølgelig ulike preferanser for hva de liker og hva som er morsomt. Noen liker bowling, noen foretrekker lekeland, noen liker best bursdager som er hjemme etc.

Hvis alle skulle får velge helt selv både etter preferanser og etter om de var med på fritidsaktiviteter, kan man risikere at bursdagsbarnet står igjen med svært få gjester. Iallefall hvis bursdagsbarnet er en av de mindre populære ungene i klassen.

Så her går bursdager foran. Jeg prøver å forklare mine unger hvor kjedelig det ville vært for de dersom deres gjester hadde valgt bort bursdagen deres for annen aktivitet.....

Anonymous poster hash: 592f4...b41

Skrevet

Hvordan ville du selv valgt da?

Hvis du f.eks var invitert i et 30-årsdag den dagen du vanligvis pleier å jogge med nabodama? Ville du sagt til jubilanten at du ikke kunne komme fordi du skulle på joggetur??

Skrevet

Hvis du f.eks var invitert i et 30-årsdag den dagen du vanligvis pleier å jogge med nabodama? Ville du sagt til jubilanten at du ikke kunne komme fordi du skulle på joggetur??

Det er nå litt forskjell på om man skal på joggetur med nabodamen eller om man er en del av f eks et korps som jobber sammen mot et felles mål. ;)

Skrevet

Hvordan ville du selv valgt da?Hvis du f.eks var invitert i et 30-årsdag den dagen du vanligvis pleier å jogge med nabodama? Ville du sagt til jubilanten at du ikke kunne komme fordi du skulle på joggetur??

Det er nå litt forskjell på om man skal på joggetur med nabodamen eller om man er en del av f eks et korps som jobber sammen mot et felles mål. ;)Anonymous poster hash: 77206...e0b

Det kan det selvsagt være! :)

Så da er det greit at et barn på en lagidrett melder forfall til en bursdag pga fritidsaktivitet, men ikke de ungene som driver individuelle idretter?

For å ta et nytt eksempel da:

Ville du sagt til jubilanten at du ikke kunne komme fordi du skulle på fotballtrening med oldgirls laget? De får tross alt ingen optimal trening uten stjernekeeperen sin.......

Skrevet

Hvordan ville du selv valgt da?Hvis du f.eks var invitert i et 30-årsdag den dagen du vanligvis pleier å jogge med nabodama? Ville du sagt til jubilanten at du ikke kunne komme fordi du skulle på joggetur??

Det er nå litt forskjell på om man skal på joggetur med nabodamen eller om man er en del av f eks et korps som jobber sammen mot et felles mål. ;)Anonymous poster hash: 77206...e0b

Det kan det selvsagt være! :)

Så da er det greit at et barn på en lagidrett melder forfall til en bursdag pga fritidsaktivitet, men ikke de ungene som driver individuelle idretter?

For å ta et nytt eksempel da:

Ville du sagt til jubilanten at du ikke kunne komme fordi du skulle på fotballtrening med oldgirls laget? De får tross alt ingen optimal trening uten stjernekeeperen sin.......

Akkurat hvor grensen går er ikke så greit å si, men er det 28 barn i klassen kan barnet fort inviteres i noe slikt som 18 bursdager pr skoleår. Trekker man feriene fra er det aktuelle skoleår på ca 9 måneder. Det gir et snitt på 3 bursdager pr måned. Å droppe alt som ellers foregår i verden 3 ganger pr måned er ganske heftig. Jeg vet ikke hvor ofte du inviteres i 30-årsdager eller andre store  anledninger, men for min del er det 1 max to ganger pr år. Ofte er det de samme dagene som går igjen. Her vi bor er det mandag-torsdag som er de foretrukne festdager for barnebursdager. En måned var gutten min invitert i bursdag tre mandager på rad! Nå gikk det greit for vår del, men hadde han gått i skolekorpset som har sine øvinger på mandagene ville resultatet vært at han ikke kunne bli med på julekonserten fordi han hadde gått glipp av tre ut av de siste fire øvingene. En bursdagsinvitasjon er ikke hellig. Min datter går i en liten klasse med få jenter. Jeg har gjort mitt beste for å legge festen på et tidspunkt som skal passe for flest mulig, men uansett hva jeg gjør er det noen som ikke kan komme på grunn av andre aktiviteter. Det kunne virkelig ikke falle meg inn å bli sur for noe slikt!

Skrevet

Jeg har faktisk opplevd st noen ikke ville komme i bursdagen min fordi hun skulle jogge...

Anonymous poster hash: bd03d...fd6

Skrevet

Det kan det selvsagt være! :)Så da er det greit at et barn på en lagidrett melder forfall til en bursdag pga fritidsaktivitet, men ikke de ungene som driver individuelle idretter?For å ta et nytt eksempel da:Ville du sagt til jubilanten at du ikke kunne komme fordi du skulle på fotballtrening med oldgirls laget? De får tross alt ingen optimal trening uten stjernekeeperen sin.......

Akkurat hvor grensen går er ikke så greit å si, men er det 28 barn i klassen kan barnet fort inviteres i noe slikt som 18 bursdager pr skoleår. Trekker man feriene fra er det aktuelle skoleår på ca 9 måneder. Det gir et snitt på 3 bursdager pr måned. Å droppe alt som ellers foregår i verden 3 ganger pr måned er ganske heftig. Jeg vet ikke hvor ofte du inviteres i 30-årsdager eller andre store  anledninger, men for min del er det 1 max to ganger pr år. Ofte er det de samme dagene som går igjen. Her vi bor er det mandag-torsdag som er de foretrukne festdager for barnebursdager. En måned var gutten min invitert i bursdag tre mandager på rad! Nå gikk det greit for vår del, men hadde han gått i skolekorpset som har sine øvinger på mandagene ville resultatet vært at han ikke kunne bli med på julekonserten fordi han hadde gått glipp av tre ut av de siste fire øvingene. En bursdagsinvitasjon er ikke hellig. Min datter går i en liten klasse med få jenter. Jeg har gjort mitt beste for å legge festen på et tidspunkt som skal passe for flest mulig, men uansett hva jeg gjør er det noen som ikke kan komme på grunn av andre aktiviteter. Det kunne virkelig ikke falle meg inn å bli sur for noe slikt! Anonymous poster hash: 77206...e0b

Det kan selvsagt variere hvor mange bursdager vi viksne inviteres i i løpet av et år - på lik linje med at det varierer for ungene. Noen går i store klasser, og noen går i små. Akkurat som noen voksen har stor omgangskrets mens andre har store. Jeg har fint opplevd å bli bedt i 10 30-årsdagen i løpet av et år samtidig som 5 av mannens venner fylte 40! Nå fyller heldigvis ikke venninnene mine 30 mer en en gang, men jeg tror du skjønner poenget :)

Og; konsekvensen for bursdagsbarnet er helt likansett om gjesten er invitert i 20 andre bursdager dette året, eller om akkurat denne bursdagen er den eneste festen!

Skrevet

Mine barn prioriterer konserter, generalprøver og noen ganger andre øvelser forran vanlige bursdager. Konserter har også gått forran ting som skoleavsluttninger og bestefars 70 årsdag. Graderinger og idrettsstevner går også forran bursdager.

Anonymous poster hash: 831b1...a5c

Gjest Darwinia:-)
Skrevet

Hvis du lar henne gå på øving kan du nesten ikke klage den dagen 8 av 11 gjester dropper din datters bursdag pga fotballtrening/bestemorbesøk/passet ikke osv. Jeg synes bursdager skal prioriteres. Det sitter et barn med STORE forventninger som sikker blir skuffet hvis halve selskapet har bedre ting og gjøre.

Skrevet

Bursdag før trening og kamp foran bursdag.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...