Gå til innhold

Hva er det med enkelte "voksne" mennesker?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Sikter til den tragiske saken der 13-åringen døde.

På nett sitter det folk og henger ut både mor og antatte mobbere, før politi og påtalemyndighet har gjort jobben sin. Ser de virkelig ikke ironien? Forskjellen her er at det er "voksne" mennesker som mobber. Mennesker som burde kunne se rekkevidden av sine handlinger. Jeg blir helt kvalm.

Jeg klarer nesten ikke å tenke på denne vonde saken uten å begynne å gråte. Tenker på hvor uendelig mye vanskeligere det er for alle som stod denne lille jenta nær. Mobben av selvrettferdige, sensasjonskåte og selverklærte dommere burde krype ned i hullet sitt igjen, og ikke komme ut før de har tenkt seg godt om.

Anonymous poster hash: c5a07...34d

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Det er jo media son har hovedansvaret her. Det er deres vinklinger av saken som styrer hvilke oppfatninger folk får.

Man vil aldri bli kvitt nettroll. Bare se herinne ;-)

Skrevet

Det er en generell uting at tragiske dødsfall skal diskuteres av folk som kun har kjennskap gjennom media eller rykter.

Det er respektløst.

Litt "hyene-oppførsel"

Anonymous poster hash: 0fa83...0e9

Skrevet

Det er jo media son har hovedansvaret her. Det er deres vinklinger av saken som styrer hvilke oppfatninger folk får.

Jeg er ikke helt enig. Det er lov å bruke hodet selv, og i alle fall ikke angripe barn.

Anonymous poster hash: 17498...11c

Skrevet

Jeg er enig med Kari Mari. Vinklingen til media gir folk informasjon som ofte ikke stemmer og slik sprer ryktene seg før sannheten kommer frem og mange dømmer både den ene og den andre ned fordi det sto om det i avisa. Dessverre er det ikke alle som bruker hodet selv.

Skrevet

Jeg er ikke helt enig. Det er lov å bruke hodet selv, og i alle fall ikke angripe barn.

Det er alltid best å bruke hodet selv. Men alle nettrollene bevitner jo at de sluker alt media skriver rått, uten å gjøre seg opp en fornuftig mening først.

Skrevet

Nei, det er det ikke. Voksne folk har hovedansvaret for å bruke huet selv!

Anonymous poster hash: 4723c...3f5

Skrevet

Ja, men media består av voksne mennesker og da burde de og bruke huet..

Anonymous poster hash: 8b40a...96e

Skrevet

Det er alltid best å bruke hodet selv. Men alle nettrollene bevitner jo at de sluker alt media skriver rått, uten å gjøre seg opp en fornuftig mening først.

Jeg har ikke sett mobberene hengt ut i media, ser bare at det er referert til at jenta skal ha vært utsatt for mobbing (har ikke lest alle aviser, så godt mulig jeg har gått glipp av noe).

Skrevet

Ja, men media består av voksne mennesker og da burde de og bruke huet..

Anonymous poster hash: 8b40a...96e

Det burde de. Og de fleste gjør det stort sett. Men uansett hvor voldsomt media slår noe opp, er det ingen unnskyldning for andre voksne for å følge opp.

Anonymous poster hash: f0eb6...60a

Skrevet

Hvis jenta faktisk har blitt mobbet og det er grunnen til at hun nå er død synes jeg det er bra at mobberene får høre det. Selvfølgelig burde skolens ledelse og mobberenes foreldre bli tatt hardere enn mobberene som faktisk er barn, men har du oppført deg så dårlig at du har vært med å ta livet av et menneske bør du ha ekstremt dårlig samvittighet.

Anonymous poster hash: f679b...cb4

Skrevet

Hvis jenta faktisk har blitt mobbet og det er grunnen til at hun nå er død synes jeg det er bra at mobberene får høre det. Selvfølgelig burde skolens ledelse og mobberenes foreldre bli tatt hardere enn mobberene som faktisk er barn, men har du oppført deg så dårlig at du har vært med å ta livet av et menneske bør du ha ekstremt dårlig samvittighet.

Det er barn det er snakk om, på max 12-13 år. Tro på ingen måte at jeg forsvarer mobbing, jeg har selv blitt mobbet i mange år og vet hvor utspekulert jævlige barn kan være. Foreldrene til mobbere vet ikke nødvendigvis noen ting. Og når de vet er det ikke uten videre slik at de er i stand til å stoppe det. Man skal ikek mene for mye om ting man ikke vet noe om.

Ingen ting godt kommer ut av å spekulere og henge ut folk - barn eller voksne - i media. Det som er viktig nå er å finne ut hva som har skjedd, og hvor det gikk galt, og sørge for at det ikke skjer igjen. Hyener i blodrus bør holde seg unna tastaturet.

Skrevet

Faktisk enig med denne. Jeg ble selv mobbet, og ungdom (Ja, en 12-13 åring er en ungdom) fortjener å vite hva konsekvensene av slike onde handlinger er. 

Anonymous poster hash: 16b3c...fea

Skrevet

Faktisk enig med denne. Jeg ble selv mobbet, og ungdom (Ja, en 12-13 åring er en ungdom) fortjener å vite hva konsekvensene av slike onde handlinger er. 

Nå er det jo ingen som vet hva som faktisk har skjedd og hva som faktisk er årsaken. 

Skrevet

Nå er det jo ingen som vet hva som faktisk har skjedd og hva som faktisk er årsaken. 

Nei, det er selvfølgelig viktig, og derfor jeg var enig med en som skrev "Om dette er tilfellet."

For om det nå viser seg at dette er et resultat av mobbing, så synes jeg det er helt på sin rett å legge skylden der den hører hjemme, selv om det viser seg å være hos unge mennesker.

Skrevet

Hvis jenta faktisk har blitt mobbet og det er grunnen til at hun nå er død synes jeg det er bra at mobberene får høre det. Selvfølgelig burde skolens ledelse og mobberenes foreldre bli tatt hardere enn mobberene som faktisk er barn, men har du oppført deg så dårlig at du har vært med å ta livet av et menneske bør du ha ekstremt dårlig samvittighet.Anonymous poster hash: f679b...cb4

Faktisk enig med denne. Jeg ble selv mobbet, og ungdom (Ja, en 12-13 åring er en ungdom) fortjener å vite hva konsekvensene av slike onde handlinger er. Anonymous poster hash: 16b3c...fea

Nå er det jo ingen som vet hva som faktisk har skjedd og hva som faktisk er årsaken. Anonymous poster hash: f0eb6...60a

Nei, det er selvfølgelig viktig, og derfor jeg var enig med en som skrev "Om dette er tilfellet."For om det nå viser seg at dette er et resultat av mobbing, så synes jeg det er helt på sin rett å legge skylden der den hører hjemme, selv om det viser seg å være hos unge mennesker.  Anonymous poster hash: 16b3c...fea
Ansvaret ligger jo ikke bare hos mobberene. Den ligger i minst like stor grad hos foreldrene til mobberene. De kan nok ikke straffes formelt, men de bør gå dypt i seg selv og innse at de ikke har klart å oppdra barna sine. Mulig barnevernet kan følge opp disse familiene slik at foreldrene kan få hjelp til å få ungdommene sine på rett kurs. Samfunnet kan i hvertfall ikke regne med at disse foreldrene klarer det selv.

De som kan straffes er ledelsen på skolen. Rektor og lærere har et formelt ansvar for å gi elevene en trygg og god skolehverdag. Både denne jentas tidligere rektorer og lærere og andre skoleansatte rundt om i landet bør tenke nøye gjennom om de har gjort det de faktisk kan for å hindre mobbing.

Skrevet

Hvis jenta faktisk har blitt mobbet og det er grunnen til at hun nå er død synes jeg det er bra at mobberene får høre det. Selvfølgelig burde skolens ledelse og mobberenes foreldre bli tatt hardere enn mobberene som faktisk er barn, men har du oppført deg så dårlig at du har vært med å ta livet av et menneske bør du ha ekstremt dårlig samvittighet.Anonymous poster hash: f679b...cb4

Faktisk enig med denne. Jeg ble selv mobbet, og ungdom (Ja, en 12-13 åring er en ungdom) fortjener å vite hva konsekvensene av slike onde handlinger er. Anonymous poster hash: 16b3c...fea

Nå er det jo ingen som vet hva som faktisk har skjedd og hva som faktisk er årsaken. Anonymous poster hash: f0eb6...60a

Nei, det er selvfølgelig viktig, og derfor jeg var enig med en som skrev "Om dette er tilfellet."For om det nå viser seg at dette er et resultat av mobbing, så synes jeg det er helt på sin rett å legge skylden der den hører hjemme, selv om det viser seg å være hos unge mennesker. Anonymous poster hash: 16b3c...fea
Ansvaret ligger jo ikke bare hos mobberene. Den ligger i minst like stor grad hos foreldrene til mobberene. De kan nok ikke straffes formelt, men de bør gå dypt i seg selv og innse at de ikke har klart å oppdra barna sine. Mulig barnevernet kan følge opp disse familiene slik at foreldrene kan få hjelp til å få ungdommene sine på rett kurs. Samfunnet kan i hvertfall ikke regne med at disse foreldrene klarer det selv.

De som kan straffes er ledelsen på skolen. Rektor og lærere har et formelt ansvar for å gi elevene en trygg og god skolehverdag. Både denne jentas tidligere rektorer og lærere og andre skoleansatte rundt om i landet bør tenke nøye gjennom om de har gjort det de faktisk kan for å hindre mobbing.

Jeg er så hjertens enig. Et hån å arrestere en mor som desperat har bedt om hjelp. Håper både rektor, skolesjef, fylkesmann og barnevern får kraftige riper i lakken hvis det som kommer frem i media stemmer. Og at foreldrene til barna som skal ha mobbet går kraftig inn i seg selv (forutsatt at de skolen faktisk har informert dem om mobbingen; skulle ikke forundre meg om de ikke vet). Så vidt jeg kan se ut fra det som har vært skrevet i dag, ligger hovedvekten av ansvaret hos offentlige instanser.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...