Anonym bruker Skrevet 5. januar 2016 #1 Skrevet 5. januar 2016 Når begynner barn å gå/sykle til skolen uten voksne når avstanden dit er 2-3 km? Synes det er langt? Her vi bor nå er det 200 m til skolen, og andreklassingen går til og fra skolen med venner. Føler meg helt komfortabel med det. Mannen vil flytte, men fra dette huset er det enten 2 eller 3 km til de to nærmeste barneskolene. Ser for meg at det da blir slik at vi igjen følger/skysser barnet til skolen i flere år framover. Eller? Hva er vanlig? Det evt nye huset ligger også lenger borte fra jobb. Anonymous poster hash: 6e891...c05
Anonym bruker Skrevet 5. januar 2016 #2 Skrevet 5. januar 2016 Her jeg bor ligger skolene såpass tett at ingen har 3 km til skolen. De som bor ytterst i skolekretsen har nok nærmere 2 km, og de går alene fra rundt 3.klasse om de ikke har eldre søsken å gå sammen med. Ser noen går sammen med eldre søsken fra 2.klasse også. Vi bor bare 3-400 meter fra skolen så her går de alene fra andre uka i første klasse. De er en gjeng som går sammen da, også henter vi på sfo om ettermiddagen. Anonymous poster hash: c6819...b44
Anonym bruker Skrevet 5. januar 2016 #3 Skrevet 5. januar 2016 Her har de gågrupper for dem som bor litt unna skolen. Da er det en voksen som følger 3-6 barn. Fra 3. klasse går de fleste selv hvis de ikke har krav på skoleskyss, men noen foreldre velger å kjøre barna sine til skolen til de er ferdige på videregående. Anonymous poster hash: e930d...2c1
Anonym bruker Skrevet 5. januar 2016 #4 Skrevet 5. januar 2016 Her har de 2 km til skolen. De gikk alene 2.dag i 1. Klasse. Da møttes de to stykker og gikk sammen til skolen. Gikk tidlig og hadde god tid. Godt med både frisk luft, bevegelse og prate med kompiser før skolen starter. I 3. Trinn får de bruke sparkesykler og etter at de har tatt "sykkellappen" får de sykle til skolen i 4. Hadde avtale med lærer om å gi beskjed dersom de ikke kom eller kom forseint. Skjedde aldri. Vi måtte hente de på SFO, de brukte nemlig over 2,5 timer på vei hjem. Da hadde de det ikke travelt. Anonymous poster hash: 9efc5...e44
Anonym bruker Skrevet 5. januar 2016 #5 Skrevet 5. januar 2016 Her har de 2 km til skolen. De gikk alene 2.dag i 1. Klasse. Da møttes de to stykker og gikk sammen til skolen. Gikk tidlig og hadde god tid. Godt med både frisk luft, bevegelse og prate med kompiser før skolen starter. I 3. Trinn får de bruke sparkesykler og etter at de har tatt "sykkellappen" får de sykle til skolen i 4. Hadde avtale med lærer om å gi beskjed dersom de ikke kom eller kom forseint. Skjedde aldri. Vi måtte hente de på SFO, de brukte nemlig over 2,5 timer på vei hjem. Da hadde de det ikke travelt. Anonymous poster hash: 9efc5...e44 Hvor lang tid bruker de om morran? Kjenner til at hjemveien kan ta tid ja, her går det ofte en halvtime på de få meterne... Anonymous poster hash: 6e891...c05
❤lille stjerne❤ Skrevet 5. januar 2016 #6 Skrevet 5. januar 2016 Hvis det er en trygg skolevei og barnet har noen å ta følge med så ville jeg vært komfortabel med det fra 2.klasse tror jeg.
Anonym bruker Skrevet 5. januar 2016 #7 Skrevet 5. januar 2016 Hvis det er en trygg skolevei og barnet har noen å ta følge med så ville jeg vært komfortabel med det fra 2.klasse tror jeg. Er endel veikryss som må passeres. Over bilvei.. Hi Anonymous poster hash: 6e891...c05
Anonym bruker Skrevet 5. januar 2016 #8 Skrevet 5. januar 2016 Jeg vil si det har veldig mye å si om de 2-3 km består av trafikkert vei, lyskryss, om barna må krysse trafikkert vei osv. Min 5 åring har ikke mer enn 1.5 km når han begynner til høsten. Aldri i verden om han er moden nok eller at jeg tør å sende han alene der første året. Dagens barn er også 1 år yngre enn det vi var da vi begynte på skolen...i tillegg er trafikken langt større rundt skoler nå enn for 20 år siden. Jeg gambler ikke....de blir tidsnok store. Anonymous poster hash: 2e607...318
Plutselig_gravid Skrevet 5. januar 2016 #9 Skrevet 5. januar 2016 Mine barn har i underkant av 3 km til skolen. De har krav på skyss i første klasse. Etter dette sykler eller går de. Ved dårlig vær så tar de buss, men da må vi betale dette selv. Å sykle tar 5-10 min, gangavstand ca 30-40 min. Fin morgentrim det Her er de vant til å måtte gå disse avstandene, både i forbindelse med skole, komme seg på trening eller besøke enkelte venner. Min førsteklassing går til venninnen sin 2,5 km unna. Er en vei som skal krysses, resten er opplyst gangvei. Jeg synes det er i overkant langt for en andreklassing (noen bare 6,5 år) å gå nesten 3 km til skolen, i mørket, på vinterstid - alene. Er ikke alle som har noen å slå følge med fordi man bor så spredt. Synes at 2 km regelen for å få dekket skoleskyss burde gjelde også i andre klasse.
Anonym bruker Skrevet 5. januar 2016 #10 Skrevet 5. januar 2016 Barna mine går 2 km til bussenholdeplassen. Buss går på fylkesveien hvor fartsgrensen er 70. Fra de gikk i førsteklasses har barna gått til og fra bussen med refleks, hodelykt og lys på sekken. Det har aldri vært et problem og barna får ekstra trim i hverdagen. Jeg skjønner virkelig ikke problemet, barn klarer mye mer enn hva dere gir dem cred for. Anonymous poster hash: 03bc7...1a2
Anonym bruker Skrevet 5. januar 2016 #11 Skrevet 5. januar 2016 Barna mine går 2 km til bussenholdeplassen. Buss går på fylkesveien hvor fartsgrensen er 70. Fra de gikk i førsteklasses har barna gått til og fra bussen med refleks, hodelykt og lys på sekken. Det har aldri vært et problem og barna får ekstra trim i hverdagen. Jeg skjønner virkelig ikke problemet, barn klarer mye mer enn hva dere gir dem cred for.Anonymous poster hash: 03bc7...1a2 Barna går langs fylkesveien hvor det er 70 km/h for å komme seg til bussen?? Hvis det ikke er fortau er det ren galskap. Anonymous poster hash: 2e607...318
Anonym bruker Skrevet 5. januar 2016 #12 Skrevet 5. januar 2016 Barna mine går 2 km til bussenholdeplassen. Buss går på fylkesveien hvor fartsgrensen er 70. Fra de gikk i førsteklasses har barna gått til og fra bussen med refleks, hodelykt og lys på sekken. Det har aldri vært et problem og barna får ekstra trim i hverdagen. Jeg skjønner virkelig ikke problemet, barn klarer mye mer enn hva dere gir dem cred for.Anonymous poster hash: 03bc7...1a2 Barna går langs fylkesveien hvor det er 70 km/h for å komme seg til bussen?? Hvis det ikke er fortau er det ren galskap. Anonymous poster hash: 2e607...318 De må krysse veien, det er 9 bussholdeplasser på denne veistrekningen på 2 mil. Fortau kan vi laste gråstein etter. Poenget var at desto mer vi pakker barna inn i bobleplast desto mindre klarer de. Anonymous poster hash: 03bc7...1a2
Anonym bruker Skrevet 5. januar 2016 #13 Skrevet 5. januar 2016 Her har de 2 km til skolen. De gikk alene 2.dag i 1. Klasse. Da møttes de to stykker og gikk sammen til skolen. Gikk tidlig og hadde god tid. Godt med både frisk luft, bevegelse og prate med kompiser før skolen starter. I 3. Trinn får de bruke sparkesykler og etter at de har tatt "sykkellappen" får de sykle til skolen i 4. Hadde avtale med lærer om å gi beskjed dersom de ikke kom eller kom forseint. Skjedde aldri. Vi måtte hente de på SFO, de brukte nemlig over 2,5 timer på vei hjem. Da hadde de det ikke travelt. Anonymous poster hash: 9efc5...e44 Hvor lang tid bruker de om morran? Kjenner til at hjemveien kan ta tid ja, her går det ofte en halvtime på de få meterne... Anonymous poster hash: 6e891...c05 De går senest 7.40 og skolen starter 8.15. De har god tid. Møter mange flere på veien, men har enda aldri kommet for seint. De har tid til å leke litt utfor skolen før den begynner. Anonymous poster hash: 9efc5...e44
Anonym bruker Skrevet 5. januar 2016 #14 Skrevet 5. januar 2016 Her er det rett over 3 km til skolen. Hadde rett på skyss i 1. klasse, men nå i 2. klasse sykler, sparker eller går han. På de dagene med veldig dårlig vær blir han kjørt. Anonymous poster hash: 28245...8dc
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå