Anonym bruker Skrevet 4. januar 2016 #1 Skrevet 4. januar 2016 Finnes det forskjellige typer narkose? Blir det f.eks brukt tyngre narkose for en lapraskopi og et inngrep som gjøres på dagkirurgisk avdeling? Mulig et teit spm, men jeg skal operere snart. Dagkirurgisk inngrep med narkose, og jeg er så nervøs. Har fått narkose før, en gang da jeg fjernet mandlene og en gang da jeg fjernet ene eggstokken ved lapraskopi. Ble kvalm i etterkant begge ganger, men mener å huske at det var bedre etter mandlene. Etter lapen kastet jeg opp i 24 timer, aldri vært så dårlig i hele mitt liv tror jeg.. Så, noen som vet? 😁 Anonymous poster hash: 96cf0...633
Merethe ♂ ♀ ♂ ♀ Skrevet 4. januar 2016 #2 Skrevet 4. januar 2016 Så vidt jeg vet, er det en lettere form for narkose (ved maske) der man kan puste selv, og en dypere form for narkose der man får en nedsatt respirasjon slik at det er nødvendig med intubasjon (pustehjelp). Hva som brukes til hva, vet jeg ikke, men antar at man ikke bruker dyp anestesi ved dagkirurgi. Man kan sikkert ha forskjellig grad av anestesi uten intubasjon også. Huff, dette hjalp deg sikkert ingenting! ;-) Jeg vet i hvert fall av egen erfaring at jeg får større etterreaksjon på narkosen dersom jeg har fastet lenge i forkant. Da blir jeg helt satt ut lenge etterpå.
Anonym bruker Skrevet 4. januar 2016 #3 Skrevet 4. januar 2016 Takk for svar Var det jeg trodde også, for da de fjernet eggstokken min lå jeg i respirator da de opererte, fikk beskjed om det på forhånd at pust og hjerte fikk "hjelp" under operasjonen. Jeg hadde ikke fastet veldig lenge før operasjonen, 2-3 timer kanskje, jeg trodde nemlig at jeg var dårlig i magen Viste seg jo at en cyste i eggstokken hadde sprukket og revnet hele skiten. Jeg var bare 13 år da jeg fjernet mandlene, så husker ikke helt hva omfanget var der, men narkosen var intravenøs, hadde fastet siden dagen før. Husker bilturen hjem samme dag var helt grusom, men likevel ikke like kvalm som ved den andre operasjonen. Jaja, får vel bare vente og se og be de pumpe meg full av kvalmestillende Anonymous poster hash: 96cf0...633
Anonym bruker Skrevet 4. januar 2016 #4 Skrevet 4. januar 2016 Er det lenge siden du sist ble operert? Jeg ble operert denne våren (dyp narkose, operasjonen varte i nesten 5 timer). Jeg har aldri hatt narkose før og var nervøs, bl.a for formen etterpå. Jeg fikk beskjed om at antikvalmemedisinene de gav nå var så gode at det var ikke vanlig med oppkast etter operasjon lenger... Mulig de sa det bare for å berolige meg, men jeg kjente ikke antydning til kvalme. Anonymous poster hash: 46f6c...f91
Anonym bruker Skrevet 4. januar 2016 #5 Skrevet 4. januar 2016 Takk for svar Tja, det begynner vel å bli nærmere 6 år siden den store operasjonen. Da håper jeg de sa det fordi det var riktig og ikke for å trøste deg Hi Anonymous poster hash: 96cf0...633
Anonym bruker Skrevet 4. januar 2016 #6 Skrevet 4. januar 2016 Jeg har vært i narkose flere ganger de siste årene, under forskjellige operasjoner. Under noen av dem har jeg vært intubert, andre ikke og har ikke sett noen sammenheng med formen etterpå med tanke på narkosen, annet enn sår hals. Kvalmen i etterkant har vært verst de gangene jeg har operert i mageområdet, noe som er ganske naturlig siden de har "rotet" i magen min, men kvalmestillende fungerer bra og du kan be om resept på dette hvis du føler behov for det ved hjemreise Anonymous poster hash: 93f08...79c
Pobie Skrevet 4. januar 2016 #7 Skrevet 4. januar 2016 Jeg ble intubert da jeg hadde laparoskopi i fjor. Operasjonen tok en times tid. Våknet og følte meg helt fin, minimalt med smerte og kvalme.
Anonym bruker Skrevet 4. januar 2016 #8 Skrevet 4. januar 2016 Takker igjen for alle svar Ble ikke kjempemye klokere, men hjelper litt å høre andres erfaringer Anonymous poster hash: 96cf0...633
Anonym bruker Skrevet 4. januar 2016 #9 Skrevet 4. januar 2016 Mange år siden jeg hadde narkose, hadde det i to omganger på et par år. Jeg blir ikke dårlig etterpå, men får så sinnsyke hallusinuasjoner i etterkant at jeg blir liggende en god stund ekstra pga. det - til de ansattes store underholdning. Og jeg husker alt i etterkant.... og kan godt forstå at de som var på vakt lo når de møtte meg igjen tilfeldig i etterkant Si fra der du skal opereres om de erfaringene du har hatt. Om det er noe de kan gjøre for å bedre reaksjonene etter narkosen så vil de gjøre det. De kan sikkert også sjekke journal fra forrige operasjon for å se hva du fikk den gangen. Lykke til Anonymous poster hash: a9766...ea5
TPK Skrevet 4. januar 2016 #10 Skrevet 4. januar 2016 Jeg har hatt både lett og dyp narkose og aldri vært kvalm etterpå. Men småskjelven og "nykkete" i kroppen.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå