Anonym bruker Skrevet 4. januar 2016 #1 Skrevet 4. januar 2016 Hei! Hvis jeg i utgangspunktet varsler at jeg tar mammapermisjon i nesten 2 år, men ønsker tilbake etter f.eks 1,5 år (hvis vi får barnehageplass tidligere enn forventet), er det da mulig å komme tilbake tidligere? Har jeg "rett" på det, eller må jeg fortsette permisjonen til perioden som er varslet er ferdig? Lurer også på når jeg må melde fra om eventuell forlengelse, hvis jeg heller tar utgangspunkt i 1 års permisjon, men har behov for å ta et halvt år-1 år lengre, pga manglende barnehageplass? Kan jeg "kreve" å få jobbe i 10 uker (mens far har pappakvoten) etter mødrekvote+fellesperiode, og at jeg da får gå ut i 6-12 mnd ekstra (ulønnet) permisjon etterpå? Eller kan arb.giver kreve at jeg er borte sammenhengende, og ikke arbeider de ukene (far ønsker å ta fedrekvoten, så vil helst ikke la den falle bort - samtidig blir det vanskelig økonomisk om jeg skal gå så lenge i ulønnet permisjon, og også unødvendig at jeg går hjemme mens far egentlig skal ha "sin" tid med baby..)? Anonymous poster hash: 2024f...9d2
Anonym bruker Skrevet 4. januar 2016 #2 Skrevet 4. januar 2016 Jeg vet dessverre ikke svar på alt du spør om. Men jeg måtte ta min ulønnede del av persmisjonen før mannen min tok sine uker. Ikke mange arbeidsgivere som ønsker deg tilbake noen uker for så å forsvinne igjen. Anonymous poster hash: 81e29...d11
Anonym bruker Skrevet 4. januar 2016 #3 Skrevet 4. januar 2016 Om du søker om 1 års ulønnet permisjon og får det innvilget har du ikke rett på å få komme tilbake før tiden nei, da har gjerne arbeidsgiver ansatt en vikar på kontrakt og du må forholde deg til den permisjonen du har fått innvilget. Men om det er uproblematisk for arbeidsgiver å ta deg tilbake ordner det seg som regel. Om du bare tar den vanlige foreldrepermisjonen og i løpet av den finner ut at du trenger ulønnet permisjon for å vente på barnehageplass gjelder vanlige regler for varsling av permisjon. En annen ting dere bør tenke på: Etter 14 dager hjemme i ulønnet permisjon har du mistet trygderettighetene dine. Jeg kjenner ei som fikk brystkreft og endte med å være sykemeldt i 2 år, siden hun var i ulønnet permisjon da hun ble syk fikk hun ingen sykepenger i periode hun var syk.... Slike ting bør med i regnestykket deres, tåler økonomien det om du blir langvarig syk uten trygderettigheter? Vi løste det på denne måten: Jeg begynte å jobbe 2 dager i uken når min permisjonsdel var over, jeg hadde jo krav på redusert arbeidstid/delvis ulønnet permisjon så det gikk fint. Mannen tok da fedrekvoten som tidskonto, han jobbet de tre dagene jeg var hjemme også var han hjemme de to dagene jeg jobbet. På denne måten fikk vi strekt permisjonen helt til barnehagestart uten at noen falt helt utenfor trygdesystemet. Anonymous poster hash: 752e1...60b
TPK Skrevet 4. januar 2016 #4 Skrevet 4. januar 2016 (endret) Jeg tror arbeidsgiver kan kreve at du tar din del sammenhengende, hvis det er til stor ulempe for bedriften. F.eks hvis de nå ha vikar er det jo en stor fordel for dem kunne ha den samme hele tiden, og hvem gidder vel ti ukers stopp midt i vikariatet. Ellers tror jeg du må gi beskjed/søke skriftlig 3 mnd før om både forlenging og forkorting av ulønnet perm. Far kan ta sin del helt til slutt, frem til barnet er 3 år, så lenge dere ikke får et nytt barn i mellomtiden. Endret 4. januar 2016 av TPK
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå