Gå til innhold

tips til bedre kommunikasjon i forholdet?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Vi kommuniserer ikke(evt dårlig). Forholdet preges veldig av det. Jeg er sur hele tiden, og han sitter bare i sofaen mens jeg gjør alt husarbeid.

Kan man fikse problemene selv eller må man få hjelp? Vi unngår å ta opp ting fordi jeg angriper og er sur, klarer ikke snakke ordentlig når begeret først har rent over. Og han går i forsvar og angriper tilbake. Skyver mine klager over på meg som om jeg er like ille (eks jeg klager på at han ikke bidrar hjemme, da overser han mitt innspill og får diskusjonen til å handle om at jeg ikke viser at jeg elsker han...). Jeg var veldig kjærlig før, men har mistet følelser og vil helst ikke kysse eller noe lengre.

Anonymous poster hash: 3f366...247

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Var i parterapi på familievernkontoret før bruddet med eksen. Der fikk vi veldig gode råd ang kommunikasjon som vi begge har tatt med oss videre, det var bare for dødt i vårt forhold til at det hjalp.

Ikke si "alltid" og "aldri". Eksempel: Du hjelper ALDRI til du! Du sitter ALLTID bare i sofaen. Det er ALLTID jeg som må fikse alt.. Osv.

Ikke angrip. Trenger du å ta opp noe, start samtalen med hvordan DU føler det. Eksempel: Når jeg har vært på jobb hele dagen, og kommer hjem å må ta så mye husarbeid alene, føler jeg at du tar meg litt for gitt. Det hadde hjulpet meg mye om du kunne se at jeg holdt på og kanskje tilbudt litt hjelp.

Anonymous poster hash: f8e0f...bdd

Skrevet

Takk. Flere?

Anonymous poster hash: 3f366...247

Skrevet

Nå ja. Han skal ikke gjøre husarbeid fordi du elsker ham, men fordi han har plikt til å dra sitt eget lass. Jeg mistenker at han skifter tema og begynner å snakke om deg og din endrede atferd fordi han vil ro seg vekk fra den åpenbare urettferdigheten i at han er lat.

Men noen menn går jo helt i lås hvis man ikke snakker "pent" til dem og "ber om hjelp". Hvis han er en av dem, har du mer hell med å appellere enn å mase.

Her er en mulig replikk eller et mulig brev til ham:

"Hei, elskling.

Jeg er sliten og trenger omsorg. Jeg har aldri fritid og er overbooket med arbeid. Jeg trenger så sårt til avlastning. Jeg lover deg at din snille kjærlige kone dukker opp igjen da - men hun er neddynget med oppgaver. Du må grave henne frem fra alle oppgavene. Da kommer kyssene og gleden tilbake."

Hvis han ikke skjønner dette, er han jo en lat egoist. Da trenger du ikke dille, dulle og lokke.

Anonymous poster hash: 5e0a4...595

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...