Gå til innhold

Barnas far er død.

Anbefalte innlegg

Skrevet

Vi var ikke sammen. Barna bor med meg.

Er det noe jeg må tenke på at må gjøres?

Jeg aner ingenting om slike ting...

Anonymous poster hash: 0fee9...4bc

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Huff så trist!

Anonymous poster hash: df3d5...80a

Skrevet

Hvor gamle er barna?

Kanskje greit å sende en bårebukett om du ikke drar i begravelsen?

Anonymous poster hash: a2a11...70f

Skrevet

Kondolerer!

Barna får barnepensjon i hvert fall. Mulig du må søke nav? Hvis du tenkte praktisk og økonomisk.

Begravelse, opprettholde kontakt med fars familie mm.

Ellers trenger de kanskje noen å snakke med i tillegg til deg? Se an reaksjonene deres, søk hjelp gjennom helsestasjon eller fastlege om du tenker at barna trenger noen å prate med, eller om du trenger veiledning på hvordan snakke med barna.

Anonymous poster hash: a604c...d20

Skrevet

Så trist, kondolerer

Anonymous poster hash: 7fbd6...e1d

Skrevet

Takk for konstruktive svar!

Skrevet

Barna er forresten 14,12 og 8.

Skrevet

Ville tatt kontakt med barnas farmor e.l., de må jo få gå i begravelsen og du må bestille en bårebukett eller krans fra dem.

Så må du lage en avtale med familien hans om evt kontakt og samvær, regner med de vil besøke farmor og farmor o.l. selv om far er død.

Når det kommer til det økonomiske får du tidsnok høre det om far hadde en forsikring med barna som begunstiget. Du mister jo bidraget fra han nå, men det er andre støtteordninger som tar over.

Mulig du får minstebidrag fra nav da, det må du sjekke opp. Så må du søke barnepensjon

https://www.nav.no/no/Person/Pensjon/Andre+pensjonsordninger/barnepensjon

Anonymous poster hash: fbd7e...a89

Skrevet

Kontakt skole og helsesøster. Var det ventet (pga sykdom), ulykke? Kanskjedet er aktuelt med et kriseteam? Prest. Har du kontaktmed hans side av familien?

I første rekke er det barnas situasjon du må ta tak i, sammenmed skole og helsesøster, kanskjefastlegen. Om det er behov for kontalkt med familien hans.

Økonomisk vet jegfor lite til å uttalemeg om.

Anonymous poster hash: fd17e...1e3

Skrevet (endret)

Dette kommer jo an på hvor langt unna dere bor fra fars hjemsted, og hvor tett kontakt barna har til far. Men dette er mine råd:

La barna få se far hvis praktisk mulig.

Snakk med barna om dødsfallet og begravelsen.

Bli med barna i begravelsen og i evt minnestund etterpå.

Hvis barna har behov for å snakke med noen andre enn deg kan presten være en å snakke med.

I etterkant

Vær flink til å opprettholde kontakten med fars familie. Etterhvert som barna vokser opp vil de ha forskjellige faser hvor de ha spørsmål om far - det er da godt å ha noen å snakke med som kjente mannen.

Opprett kontakt med skole og helsesøster. Be de være med å observere hvorvidt barna har behov for ekstra samtale/ hjelp.

Husk at selv om barn leker sørger også de. Barn skal leke når de har store påkjenninger i livet, det er deres måte å avreagere og gi hjernenen en pause. Men det betyr ikke at de har glemt, eller at alt er bra. Når dagen roer seg igjen, kan sorgen komme for fullt igjen.

Pass på å anerkjenn at de leker, og ler sammen med venner. De skal ikke kjenne på dårlig samvittighet for dette.

Endret av n74
Skrevet

Ungene skal vel arve ham.

Døden har også en juridisk side.

Anonymous poster hash: e3f3d...f96

Skrevet

Hi her.

Jeg har kontaktet skolen idag så de er informert. Vi har laget en slagplan for hvordan det skal følges opp der, samt fått skjema for å søke fri til begravelsen.

Jeg har også vært i kontakt med kommunens psykiske helsetjeneste for å få råd om hvordan vi skal snakke om dette hjemme.

Har ikke snakket helsesøster enda, vet ikke om det er behov enda..

Når det gjelder det økonomiske så klarer jeg ikke tenke på det enda. Det har ingen praktisk betydning for oss. Men kanskje jeg må "si opp" bidragsforskuddet som jeg har fått fordi han ikke betalte bidrag?

Det er ingenting å arve fra han. Han hadde neppe forsikring som begunstiget barna.

Vi skal selvfølgelig dra i begravelsen.

Og så tenkte jeg å lage ei minnebok til barna med bilder jeg har fra tiden vi bodde sammen med han.

Aner ikke hva mer jeg kan gjøre..

Skrevet

Tusen takk for svarene jeg har fått.

Det er godt å se at man kan få fornuftige svar her inne også, og ikke bare useriøst fjas..

Skrevet

Kondolerer!

Hvis han arbeidet, så er det mulig det er en tillleggspensjon via hans pensjonsordning på jobben eller andre forsikringer arbeidsgiver har.

Når det gjelder nav, så aner jeg ikke, men jeg regner med at du tar kontakt med dem.

Anonymous poster hash: efd9b...7b5
Skrevet

Blir det rart om ungene skriver brev, lager kort/tegninger etc som de kan legge på graven?

Skrevet

Blir det rart om ungene skriver brev, lager kort/tegninger etc som de kan legge på graven?

Nei, det er flott hvis de vil det.

Anonymous poster hash: 050a3...6a0

Skrevet

Kondolerer.

Har selv mistet faren min i en alder av 12, og tenker det er viktig å snakke sammen med barna om det som har skjedd. Minnebok var en veldig fin ide, som barna helt sikkert setter stor pris på. Det er vondt å miste kontakt med familie etter dette, så om det er tanter,onkler og besteforeldre på farsiden som de har kontakt med så er det nok bra å prøve å holde det ved like..

Klem <3

Anonymous poster hash: a8f54...524
Gjest Jigglewiggle
Skrevet

Tråden er ryddet for usaklig svar og sitater av dette.

JW, brukermoderator

Skrevet

Spør farmor om barna kan få legge hver sin rose på kisten.

Hør også om barna (evt du) kan bli med dersom det skal være samling etter kirken.

Det kan være lurt å komme tidlig i kirka for å få tid til å gå nær kista, se på blomstene og få spørre om det barna lurer på. Spør presten om dette er mulig.

Jeg ville også latt barna se faren død.

Selv om det ikke er mye å arve kan det jo hende han hadde en klokke, medaljer fra militæret, karakterbok,mansjettknapper osv som barna kan få som minne?

Det finnes også en fin bok som heter "farvel Rune" som handler om døden.

Det kan være greit at du lar barna "feire" minnedager feks bursdagen og dødsdagen til far. Gå på graven med blomster. Spis kake på bursdagen og prat om faren osv.

Anonymous poster hash: 027d9...283

Skrevet

Og ta bilder fra kirka før begravelsen.

Anonymous poster hash: 027d9...283

Skrevet

Syns det høres ut som du har en god plan HI. 

Minnebok er nok noe som blir satt stor pris på. Kanskje skrive ned noen historier du husker om deres liv sammen, eller andre gode historier om pappaen deres? 

Anonymous poster hash: 6f337...e1b
Skrevet

Jeg vil anbefale deg(og egentlig alle) å kjøpe boken 'Jeg er døden' av Elisabeth Helland Larsen. Den kom ut nå i høst og er en helt nydelig bok for både barn og voksne, med nydelige illustrasjoner og lite men vakker og meningsfylt tekst. Forfatteren er sykehusklovn på RH og kjenner veldig godt det hun skriver om.

Anonymous poster hash: 275cb...c82

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...