Gå til innhold

Sfo eller ikke..?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Har en jente som skal begynne på skolen til høsten. Hun kjenner ingen i klassen, og går heller ikke i barnehage med noen av dem. I slutten av august så blir hun storesøster.

Jeg er nå veldig usikker på om jeg skal ha sfo til henne. Er jo ikek sånn at hun trenger det fordi at vi er på jobb, men kanskje hun hadde hatt godt av å treffe litt klassekamerater der..

Er det mulig å ha sfo deltid? Hvordan er det lagt opp? Ser for meg at vi sliter med å rekke det om morgenen, men hadde vært greit å ha ett par timer  etter skolen kanskje?

Hva har dere andre i samme situasjon gjort?

Anonymous poster hash: b8f21...d0b
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Vi har bare hatt SFO etter skolen. Og SFO har vært topp. Alle brukte det i 1. og 2. klasse. 

Skrevet

Hadde hatt ett par timer på ettermiddagen, fra 13 til 15 feks. Mye av lek i første klasse er i SFO. Men dette fordrer jo at de fleste andre skal.

Anonymous poster hash: 4f02a...a3a

Skrevet

Du må sjekke hvordan det er organisert på hennes skole. Om femtiden går på dager eller timer.

Det er mange som ikke har SFO på morningen. Vi har aldri brukt det. Det er da geller ikke noe dere skal rekke, forstår ikke hva du mener med det. Du må rekke skolen. Det er skolepliktig, men SFO trenger du ikke nå.

Anonymous poster hash: 1abf2...365

Skrevet

Vi var i samme situasjon. Valgte å ikke ha SFO. Gutten hadde ikke lyst. Det sosiale løste vi med å ha med venner hjem 1-2 dager i uka. Treffer også venner i helgene.

Anonymous poster hash: 1e371...f07

Skrevet

Ville helt klart prioritert det - på deltid! Viktig arena ift å stifte vennskap og ikke holdes "utenfor" sosialt. Hos oss er det i tillegg mange bra kurs på Sfo så vi er veldig fornøyd på mange måter, men vet det varierer fra sted til sted. Her går det an å ha halv plass.

Anonymous poster hash: 423d1...d5d

Skrevet

Vi har omtrent samme problemstilling. Har en gutt som begynner på skolen, kjenner ingen av skolekameratene pga vi flytter rett før sommeren, og i tillegg blir han storebror i mai. Mye nytt på en gang! 

Vi skal ha SFO, men bare på ettermiddagene. Vi trenger det egentlig ikke, men jeg tenker at den sosiale arenaen etter skoletid er grei å ha. Dessuten sjekket jeg på skolens hjemmesiden og ca 3/4 av elevene i 1-4 klasse går på SFO. 

Det er jo ikke verre enn å si opp plassen om man ikke har behov for det likevel/barnet ikke vil på SFO. Vi tenker å ha det hvertfall første skoleåret, så får vi se det an etterhvert om vi trenger det. 

Anonymous poster hash: 3c128...254
Skrevet

Jeghar veldig lyst på sfo deltid det fleste halve året om det er mulig.. tenker at det kan være greit å slappe av med nyfødt baby og, før vi må hente hun.. og heller droppe sfo de dagene jeg har overskudd. Og jeg tenker på det sosiale for hennes del. Regner med de fleste skal på sfo. De fleste jobber jo.. men får litt dårlig samvittighet og. Sende henne på sfo for å slappe av liksom...

Anonymous poster hash: b8f21...d0b

Skrevet

Jeg tror det er vekdig nyttig sosialt, spesielt bår hun ikke kjenner noen. Her går "alle" på sfo, så jeg vil tro man faller fort utenom hvis ikke. Jeg skal også ha permisjon og skolestarter til høsten, vi har søkt om full plass. Det er bare 1 mnd oppsigelse uansett (her i alle fall), så det går jo an å prøve en stund og se.

Skrevet

Du bør sjekke med din skole hvordan det er der. Dersom det er mulig og ha sfo timesbasert så kan jo det være en løsning. Hos oss er en dag en dag, og det er ikke mulig å kjøpe plasser i ferien slik at vi har vært nødt til å hatt full plass frem til nå. Når jeg hadde permisjon og han gikk i 1.klasse så hadde han SFO 3 dager i uka for det sosiale. Mye penger da, siden han strengt tatt ikke brukte plassen så mye som han kunne.

Anonymous poster hash: 6897e...0b8
Skrevet

Det er på sfo frileken foregår, og det er mye sosialt som skjer der, vennskap dannes, relasjoner bygges, et miljø som skal vare i 10 år på skolen.

Vi har valgt å ha delt plass selv om jeg er ufør. Barna har stor glede av å være der.

Har aldri brukt det på morgenen, men vært der 3-4 ettermiddager i uken.

Har førsteklassing i år, og av 40 førsteklassinger er 34 på sfo. De som ikke går der er kjempemisunnelig og ønsker begynne på sfo for det høres så høy ut, men de får ikke lov.... 

Anonymous poster hash: 2834c...953
Skrevet

Vi trenger bare SFO 2 dager i uken, men skal ha 100 % i august og så 60 eller 80 prosent etter det (alternativene her er kun 100, 80 eller 60 prosent).

Vi er nyinnflyttet, så verken vi eller barnet kjenner mange.

Anonymous poster hash: 66307...984

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...