Gå til innhold

Mannen min vil ikke ta ut permisjon :(


Anonym bruker

Anbefalte innlegg

Ettersom det nærmer seg tid for å søke om foreldrepermisjon, spurte jeg mannen min om hva han tenker om fordeling av foreldrepermisjonen. Hans respons var "jeg aner ikke hvordan jeg skal klare å ta ut fødselspermisjon på to uker, og ihvertfall ikke de 10 ukene med pappapermisjon". Argumentet hans er at hans nye stilling ikke kan fylles av noen andre og at han må jobbe inn alt på kveldstid og i helgene.

Jeg ble mildt sagt skuffet...og utrolig provosert. Med førstemann hadde han 14 uker pappaperm (en annen stilling den gang) og jeg var meeer enn klar for å begynne i jobb igjen da. Så det funket bra. Denne gangen må jeg nok påregne noe ulønnet permisjon i tillegg pga tid på året vs barnehageopptak. Jeg håper vi i det minste kan dele noe på "fellesukene". Diskusjonen har gått i lås og jeg vet ikke hvordan jeg skal få ham på gli. Hvorfor sitter jeg med en følelse av at vi ikke er to om dette? Hvilke argumenter kan jeg bruke for å få ham til å innse at familie bør komme foran karriere og penger? Jeg er så skuffet akkurat nå :(

 

Anonymous poster hash: a0355...7f6

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Om han takker nei til 10 uker fedrekvote er det veldig mye penger familien går glipp av. Ungen blir også frarøvet tid med far som da "sier" at jobben er viktigere enn egen unge.

 

Hvorfor er det gitt at det er du som skal ta ulønnet permisjon i påvente av bhg plass og miste enda mer enn du gjør om du tar størstedelen av permisjonen?

Dere er vel to om å få barn sammen?



Anonymous poster hash: 0588b...4fb
Lenke til kommentar
Del på andre sider

 

Om han takker nei til 10 uker fedrekvote er det veldig mye penger familien går glipp av. Ungen blir også frarøvet tid med far som da "sier" at jobben er viktigere enn egen unge.

 

Hvorfor er det gitt at det er du som skal ta ulønnet permisjon i påvente av bhg plass og miste enda mer enn du gjør om du tar størstedelen av permisjonen?

Dere er vel to om å få barn sammen?

 

Anonymous poster hash: 0588b...4fb

 

Vi gikk 9000 kr i minus i mnd hvis far tok ut fedrekvote mot at jeg var hjemme ulønnet.

 

Anonymous poster hash: 4c7df...adc

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 

Om han takker nei til 10 uker fedrekvote er det veldig mye penger familien går glipp av. Ungen blir også frarøvet tid med far som da "sier" at jobben er viktigere enn egen unge. Hvorfor er det gitt at det er du som skal ta ulønnet permisjon i påvente av bhg plass og miste enda mer enn du gjør om du tar størstedelen av permisjonen?Dere er vel to om å få barn sammen?Anonymous poster hash: 0588b...4fb

 

Vi gikk 9000 kr i minus i mnd hvis far tok ut fedrekvote mot at jeg var hjemme ulønnet. Anonymous poster hash: 4c7df...adc
De fleste menn tjener mer enn 9000 kr i mnd

 

Anonymous poster hash: 0588b...4fb

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 

 

Om han takker nei til 10 uker fedrekvote er det veldig mye penger familien går glipp av. Ungen blir også frarøvet tid med far som da "sier" at jobben er viktigere enn egen unge. Hvorfor er det gitt at det er du som skal ta ulønnet permisjon i påvente av bhg plass og miste enda mer enn du gjør om du tar størstedelen av permisjonen?Dere er vel to om å få barn sammen?Anonymous poster hash: 0588b...4fb

Vi gikk 9000 kr i minus i mnd hvis far tok ut fedrekvote mot at jeg var hjemme ulønnet. Anonymous poster hash: 4c7df...adc
De fleste menn tjener mer enn 9000 kr i mnd Anonymous poster hash: 0588b...4fb
Eller kvinner for den del.

 

Anonymous poster hash: 0588b...4fb

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 

 

Om han takker nei til 10 uker fedrekvote er det veldig mye penger familien går glipp av. Ungen blir også frarøvet tid med far som da "sier" at jobben er viktigere enn egen unge. Hvorfor er det gitt at det er du som skal ta ulønnet permisjon i påvente av bhg plass og miste enda mer enn du gjør om du tar størstedelen av permisjonen?Dere er vel to om å få barn sammen?Anonymous poster hash: 0588b...4fb

Vi gikk 9000 kr i minus i mnd hvis far tok ut fedrekvote mot at jeg var hjemme ulønnet. Anonymous poster hash: 4c7df...adc
De fleste menn tjener mer enn 9000 kr i mnd

 

Anonymous poster hash: 0588b...4fb

 

Ja, han tjenter mer enn maxgrensa for foreldrepenger, og jobben betaler ikke mellomlegget.

 

Anonymous poster hash: 4c7df...adc

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

 

 

 

Om han takker nei til 10 uker fedrekvote er det veldig mye penger familien går glipp av. Ungen blir også frarøvet tid med far som da "sier" at jobben er viktigere enn egen unge. Hvorfor er det gitt at det er du som skal ta ulønnet permisjon i påvente av bhg plass og miste enda mer enn du gjør om du tar størstedelen av permisjonen?Dere er vel to om å få barn sammen?Anonymous poster hash: 0588b...4fb

Vi gikk 9000 kr i minus i mnd hvis far tok ut fedrekvote mot at jeg var hjemme ulønnet. Anonymous poster hash: 4c7df...adc
De fleste menn tjener mer enn 9000 kr i mnd

 

Anonymous poster hash: 0588b...4fb

 

Ja, han tjenter mer enn maxgrensa for foreldrepenger, og jobben betaler ikke mellomlegget.

 

Anonymous poster hash: 4c7df...adc

 

Så da er det du som bare tjener 9000 kr og det er det du mener dere taper?

Han ville tapt veldig mye mer.

 

Uansett er det ikke bare penger som blir tapt.

Tid mellom far og baby og også fordeler for familien ved at det ikke bare er fars jobb som er viktig og at han kan stille opp for felles barn, kone/samboer og samlivet.

Han bør også støtte opp om deg og din jobb.

 

Om du har leste her inne på de forskjellige sidene vil du se at veldig mange kvinner sliter med menn som tror deres jobb er viktigst og siden de tjener så mye og jobber så mye mener de at de er fritatt delaktighet i felles hjem og med barna.

Virker som mange våkner opp etter 5-10 år og noen barn og oppdager at de holder på å slite seg ut av en blindpassasjer i familien som kun bidrar med penger og lite annet.

Her kan Hi i denne tråden legge ett godt grunnlag helt fra starten ved at far tar sin del allerede nå.

 

Anonymous poster hash: 0588b...4fb

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

Det hun mener med at de taper 9000,- er nok at mannen hennes tjener for godt. NAV utbetaler ikke foreldrepenger over 6G, så så snart en tjener mer en rundt 550 000 vil en tape penger på å ta ut permisjon.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men hvordan har han tenkt å kompensere for din tapte pensjonssparing da? Om du må ta ut ulønnet permisjon i tillegg, så taper jo du i tillegg pensjon, mens han får være i jobb, pleie karrieren, spare pensjonspoeng, og la være å knytte seg til ungen. Det er jo like mye hans ansvar å være pappa som det er ditt ansvar å være mamma. Men mener han at hans jobb er viktigere enn familien deres? Eller er han en av de som tenker sine ting, og trenger litt tid for å fordøye nye måter å tenke på for å gjøre de til sine egne tanker?



Anonymous poster hash: b71e2...43b
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...