Gå til innhold

4-åring med separasjonsangst?

Anbefalte innlegg

Skrevet

4-åringen vil plutselig bare være sammen med meg og pappan. Han vil ikke i barnehagen, noe jeg regner med trenger litt mer tid for å gå seg til siden han byttet barnehage i sommer, men han vil plutselig heller ikke passes av mormor.

Dette har aldri vært noe problem tidligere, hun har passet ham jevnlig med og uten overnatting siden han var baby. Han har aldri protestert, men vinket glad og fornøyd, selv i den vanlige perioden med separasjonsangst rundt 1-årsalderen. Nå vil han ikke en gang være der en time uten at jeg eller faren er med.

Han sier også at han ikke tør å sove med lyset av, noe han også har gjort siden han var baby. Han begynte å sove på eget rom da han var 15 mnd, men vil nå bare sove sammen med oss.

Dette er vel noe som går over av seg selv? Men hvordan håndterer vi det i mellomtiden? Gir etter for alle "kravene" eller prøver å presse/oppmuntre litt? Eller skal vi tvinge ham? I barnehagen må han jo, men bør vi la ham slippe barnevakt ellers frem til han vil det selv igjen, eller kan dette bare gjøre det enda verre senere? Gjør vi ham en bjørnetjeneste hvis vi lar ham sove sammen med oss og med lyset på?

Et par ganger har han gått med på å være hos mormor en stund hvis vi lover å ringe etter 5 minutter og høre om vi skal hente ham igjen eller om han vil være der, og da har han kost seg og ville være der lenger, så det er tydeligvis selve avskjeden som er verst. Men dette blir vel litt i overkant med lirking og forhandling med en 4-åring eller?

Anonymous poster hash: 48995...327
Videoannonse
Annonse
Skrevet

dytt

Skrevet

Sånn er det hos oss også!

Han har gått i samme barnehage siden han var 2 år å nå er han 4 år,likevel så vil han plutselig ikke i barnehagen lenger han vil bare være hjemme med mamma som han sier.

Han har sovet med lyset av siden han ble født og i sin egen seng,mens nå er han helt hysterisk om vi slår av lyset.

Alternativet ble å kjøpe en nattlampe.

Han kommer også oppi min seng hver eneste natt men jeg følger han tilbake hver eneste gang.

Vi sover på samme soverom så det får holde :P

Han vil heller ikke ha barnevakt selv om det er bestemoren som han er veldig glad i.

Plutselig er han begynt å skrike hysterisk etter meg når han har barnevakt :S

Regner med at det bare er en fase :)

Anonymous poster hash: e2313...93b
Skrevet

Godt vi ikke er alene. :P Betyr det at det er normalt tro? Begynte å tenke på om vi har gjort noe alvorlig galt, om dette er tegn på tilknytningsproblemer eller noe...

Skrevet

Godt vi ikke er alene. :P Betyr det at det er normalt tro? Begynte å tenke på om vi har gjort noe alvorlig galt, om dette er tegn på tilknytningsproblemer eller noe...

Hvertfall det med at de plutselig er mørkeredd er visst veldig vanlig i 4 års alderen har jeg lest.

At de ikke vil ha barnevakt er gjerne ikke så unaturlig heller ettersom vi er mye vekke fra barna våres hver dag pga jobb/skole.

Itellegg er hvertfall min sønn vekke fra meg annenhver helg når han skal til far så han føler nok gjerne at han har lite tid sammen med mammaen sin.

Nå har jeg omtrent kun barnevakt etter han er lagt seg så han ikke får mindre tid med meg.

Med mindre jeg er syk eller det er noe veldig viktig da selvsagt.

Anonymous poster hash: e2313...93b

Skrevet

Vi har mye tid sammen siden jeg jobber deltid, så tror ikke det er det. Han har også hatt mer fri det siste året enn tidligere.

Men er det noen som har tips til hvordan man best håndterer det? Jeg sov selv med lyset på hele oppveksten, noe som medførte problemer når jeg skulle overnatte hos andre. Var også vitne til at søsteren min slet med å dra på leirskole fordi hun fortsatt var vant til å dele seng med mamma... Har ikke lyst til å gå i noen av de fellene, men vet ikke helt hvor/når/hvordan jeg skal sette grensene... Føles litt feil å gå tilbake på de gode vanene vi har hatt lenge, men føles også feil å bare la ham være redd.

Skrevet

dytt

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...