Anonym bruker Skrevet 3. januar 2016 #1 Skrevet 3. januar 2016 Er jo stadig flere tråder om barnevernet her. Vel i min kommune har de over flere år hatt et prosjekt i BHG i samarbeid mellom barnevern, ppt og helsesøster. Dvs at 2 representanter fra bv og ppt observerer barna våre 1x PR.år. Dette synes jeg er et fantastisk redskap for å kunne fange opp barn som sliter med forskjellig på et tidlig tidspunkt! Alltid lurt med utenforstående og eksperter på området. Skulle vært slik i alle BHG så hadde kanskje flere barn vært fanget opp tidligere og foreldrene kunne fått veiledning og Evt hjelp før det blir for ille. Nå fikk jo våre barn grønt lys men vi fikk også tilbakemelding om hva som var bra med de. For de som er redd for ppt og bv er dette med på ufarliggjøre dem også mener jeg. Anonymous poster hash: 4c4ea...39d
Anonym bruker Skrevet 4. januar 2016 #2 Skrevet 4. januar 2016 Dette har de på enkelte skoler. Helsesøster, ergoterapeut, ppt og barnevern er inne i klassene en til to uker for observere og evt sette inn tiltak. Tror de kaller det for ressursuke. Jeg synes det er kjempeflott. Ergoterapeut klarte å fange opp finmotoriske vansker hos mitt barn, og satt inn tiltak. Store fremskritt. Læreren hadde frem til da trodd han slurvet og tok seg dårlig tid og var lat Anonymous poster hash: 8dc1a...96f
Anonym bruker Skrevet 4. januar 2016 #3 Skrevet 4. januar 2016 Glemte å nevne fysioterapeut Anonymous poster hash: 8dc1a...96f
Anonym bruker Skrevet 4. januar 2016 #4 Skrevet 4. januar 2016 Dette har de på enkelte skoler. Helsesøster, ergoterapeut, ppt og barnevern er inne i klassene en til to uker for observere og evt sette inn tiltak. Tror de kaller det for ressursuke. Jeg synes det er kjempeflott. Ergoterapeut klarte å fange opp finmotoriske vansker hos mitt barn, og satt inn tiltak. Store fremskritt. Læreren hadde frem til da trodd han slurvet og tok seg dårlig tid og var lat Anonymous poster hash: 8dc1a...96f Jeg synes at observasjon hver dag i 2 uker er noe voldsomt, burde ha holdt med en uke. Og kan ergoterapeut sette inn tiltak? Jeg trodde at det var en vanlig lege som ikke har kompetanse til å sette inn tiltak uten at foreldrene er enige, det blir vel ikke kalt tiltak, er vel bare barnevernet som kan "sette inn hjelpetiltak", leger kan vel bare behandle og henvise? I vår barnehage er det flerfaglig samarbeid med ppt, barnevern og helsestasjon, men der er også foreldre godt involvert. Synes ikke noe om sånt samarbeid når foreldrene ikke er inne i bildet i det hele tatt. Da kan mye misforstås. Min eldste datter fikk for eksempel svææær blåveis ifjor vinter (hun akte inn i snøkant på skolen, med flere medelever og lærere som vitner), og jeg opplevde at folk så stygt på meg og at jeg hele tiden måtte forklare til alle og enhver hvordan hun fikk denne blåveisen. Hun er med på 3 forskjellige aktiviteter, blant annet med i kor som var i avisen i forbindelse med et arrangement. Jeg måtte uttrykkelig be dem å ikke ta bilde fra den siden hun hadde blåveis for å unngå at "velmenende borgere" i sladrebygda vår løper til barnevernet med en gang og sier at jeg slår mine barn. Hadde dette skjedd for eksempel på svømmetrening og det var sånn observasjonsperiode med barnevernet tilstedet uten at man har noe som helst kommunikasjon med foreldrene, kunne dette sikkert ende med et helvete hjemme hos oss i form av en undersøkelsessak (min erfaring fra jobben min er at det alltid er et helvete, uansett om saken blir henlagt med en gang eller ikke). Selvfølgelig, i saker der det er mistanke om overgrep og lignende skal man ikke varsle foreldrene, men man skal likevel som hovedregel ha kommunikasjon og samarbeid med foreldrene ved gjennomføring av slike prosjekter. Jeg stiller meg også tvilende til TRAS-skjemaer de bruker for å kartlegge barnas utvikling, da alle barna er veldig forskjellige, og jeg har opplevd at man i Norge opererer med kurver og fasit på alt som har med barn å gjøre, som om alle barna var like. Helsesøstre er for eksempel veldig opptatt av kurver og fasit - jeg ble for eksempel fortalt at ingen babyer over 6 måneder trenger mat på natta. Vel, her har jeg en 10 måneder gammel sulten gutt kl 3 på natten, uansett hvor mye mat han får i løpet av dagen, om han spiser 3 porsjoner med grøt til kvelds, våkner han alltid i løpet av natta og drikker 180-200 ml med MME. Jeg har prøvd med sutt, vann, nope, han er fortsatt sulten. Har begynt å pusse tennene på ham etter nattmåltidet, i senga, og sier selvfølgelig til helsesøster at joda, han er avvent fra nattmat bla bla bla. Hun var også opptatt av at han MÅTTE ta tran (nei, jeg er ikke millionær som kan kjøpe nye klær hver uke når de gamle blir ødelagt av trangulp), vi måtte ALDRI gi ham smoothies fra Nestle eller Ella's kitchen siden de var fulle av tilsatt sukker (lurer på hvem som tilsetter dette sukkeret jeg, siden det står på smoothiene at de består av 100 % most frukt), han måtte ligge på magen hele tiden på dagtid fra dag 1 og så videre. Det jeg vil frem til, er at man er alt for opptatt av at alle skal være like her til lands, og det kan slå uheldig ut for barn som er annerledes enn andre eller har utvikling i rykk og napp, uten at det er noe som helst galt med dem. Derfor er det viktig å ha god kommunikasjon med foreldrene når man observerer - de kan forklare mye. Synd at man må jatte med og lyve for helsesøster for å få være i fred. Som for eksempel at min gutt lå på magen hele tiden i våken tilstand, når han i realiteten nesten ikke lå på magen i det hele tatt de første 4-5 måneder, han hatet det og bare hylte. Etter at han har begynt å snu seg så har han så å si ikke ligget på ryggen, og er nå i ferd med å slippe seg og gå for egen maskin i alder av 10 måneder, så dette magehysteriet helsesøster drev med, var totalt unødvendig. Anonymous poster hash: 6b651...86e
Anonym bruker Skrevet 4. januar 2016 #5 Skrevet 4. januar 2016 Dette har de på enkelte skoler. Helsesøster, ergoterapeut, ppt og barnevern er inne i klassene en til to uker for observere og evt sette inn tiltak. Tror de kaller det for ressursuke. Jeg synes det er kjempeflott. Ergoterapeut klarte å fange opp finmotoriske vansker hos mitt barn, og satt inn tiltak. Store fremskritt. Læreren hadde frem til da trodd han slurvet og tok seg dårlig tid og var lat Anonymous poster hash: 8dc1a...96f Jeg synes at observasjon hver dag i 2 uker er noe voldsomt, burde ha holdt med en uke. Og kan ergoterapeut sette inn tiltak? Jeg trodde at det var en vanlig lege som ikke har kompetanse til å sette inn tiltak uten at foreldrene er enige, det blir vel ikke kalt tiltak, er vel bare barnevernet som kan "sette inn hjelpetiltak", leger kan vel bare behandle og henvise? I vår barnehage er det flerfaglig samarbeid med ppt, barnevern og helsestasjon, men der er også foreldre godt involvert. Synes ikke noe om sånt samarbeid når foreldrene ikke er inne i bildet i det hele tatt. Da kan mye misforstås. Min eldste datter fikk for eksempel svææær blåveis ifjor vinter (hun akte inn i snøkant på skolen, med flere medelever og lærere som vitner), og jeg opplevde at folk så stygt på meg og at jeg hele tiden måtte forklare til alle og enhver hvordan hun fikk denne blåveisen. Hun er med på 3 forskjellige aktiviteter, blant annet med i kor som var i avisen i forbindelse med et arrangement. Jeg måtte uttrykkelig be dem å ikke ta bilde fra den siden hun hadde blåveis for å unngå at "velmenende borgere" i sladrebygda vår løper til barnevernet med en gang og sier at jeg slår mine barn. Hadde dette skjedd for eksempel på svømmetrening og det var sånn observasjonsperiode med barnevernet tilstedet uten at man har noe som helst kommunikasjon med foreldrene, kunne dette sikkert ende med et helvete hjemme hos oss i form av en undersøkelsessak (min erfaring fra jobben min er at det alltid er et helvete, uansett om saken blir henlagt med en gang eller ikke). Selvfølgelig, i saker der det er mistanke om overgrep og lignende skal man ikke varsle foreldrene, men man skal likevel som hovedregel ha kommunikasjon og samarbeid med foreldrene ved gjennomføring av slike prosjekter. Jeg stiller meg også tvilende til TRAS-skjemaer de bruker for å kartlegge barnas utvikling, da alle barna er veldig forskjellige, og jeg har opplevd at man i Norge opererer med kurver og fasit på alt som har med barn å gjøre, som om alle barna var like. Helsesøstre er for eksempel veldig opptatt av kurver og fasit - jeg ble for eksempel fortalt at ingen babyer over 6 måneder trenger mat på natta. Vel, her har jeg en 10 måneder gammel sulten gutt kl 3 på natten, uansett hvor mye mat han får i løpet av dagen, om han spiser 3 porsjoner med grøt til kvelds, våkner han alltid i løpet av natta og drikker 180-200 ml med MME. Jeg har prøvd med sutt, vann, nope, han er fortsatt sulten. Har begynt å pusse tennene på ham etter nattmåltidet, i senga, og sier selvfølgelig til helsesøster at joda, han er avvent fra nattmat bla bla bla. Hun var også opptatt av at han MÅTTE ta tran (nei, jeg er ikke millionær som kan kjøpe nye klær hver uke når de gamle blir ødelagt av trangulp), vi måtte ALDRI gi ham smoothies fra Nestle eller Ella's kitchen siden de var fulle av tilsatt sukker (lurer på hvem som tilsetter dette sukkeret jeg, siden det står på smoothiene at de består av 100 % most frukt), han måtte ligge på magen hele tiden på dagtid fra dag 1 og så videre. Det jeg vil frem til, er at man er alt for opptatt av at alle skal være like her til lands, og det kan slå uheldig ut for barn som er annerledes enn andre eller har utvikling i rykk og napp, uten at det er noe som helst galt med dem. Derfor er det viktig å ha god kommunikasjon med foreldrene når man observerer - de kan forklare mye. Synd at man må jatte med og lyve for helsesøster for å få være i fred. Som for eksempel at min gutt lå på magen hele tiden i våken tilstand, når han i realiteten nesten ikke lå på magen i det hele tatt de første 4-5 måneder, han hatet det og bare hylte. Etter at han har begynt å snu seg så har han så å si ikke ligget på ryggen, og er nå i ferd med å slippe seg og gå for egen maskin i alder av 10 måneder, så dette magehysteriet helsesøster drev med, var totalt unødvendig. Anonymous poster hash: 6b651...86e Jeg synes 10 dager er noe knapt når de skal observere et trinn på nærmere 50 elever. Såpass dager må de i hvert fall ha for å gjøre mest mulig korrekte observasjoner.Klart andre enn barnevern kan foreslå tiltak. Når det gjelder mitt barn fikk det tilbud om skrivedansekurs (???). Vi sa selvfølgelig ja til dette. Når kurset var ferdig fikk vi rapport for fremskritt, og lærer og foreldre fikk tips om hvordan jobbe videre fremover. Ressursuken handler vel så mye om klassedynamikken og læremiljøet/metoder, så vel som den enkelte elev. Jeg har bare hørt om helsesøstre som er ekstremt opptatt av kurver og fasit. Har selv mange barn, har aldri møtt noen av dem. Heldigvis De jeg har vært borti har heldigvis tatt høyde for forskjeller. Lærere og bqrnehagelærere har jeg vel heller opplevd har "ventet og sett" for lenge. Kommer fra en plass med lite sladder heldigvis. Har aldri blitt sett rart på av noen selv om barna har hatt blåveiser i ny og ne. Virker som du har vært uheldig med både helsesøster og nabolag. Anonymous poster hash: 8dc1a...96f
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå